بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۸
مستطيل شيشه اي تالار

دستآویزی برای بورس

به نظر می رسد تا این لحظه پیش بینی های اخیر سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر بهبود شرایط اقتصادی و در نتیجه حاکمیت روند مثبت در بازار سرمایه درست از آب درآمده باشد و این میان برگزاری اجلاس اخیر و حضور سران کشورهای غیر متعهد در تهران از دلایلی بود که به گفته صالح آبادی بر رشد شاخص اثرمثبت خواهد داشت.
کد خبر : ۷۴۹۷۷
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 1391.06.12 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 63 واحد رشد به رقم 20332 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 134 واحد افزایش عدد 35180 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 81 واحد صعود به رقم 24730 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 418 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز فولاد مبارکه با 39 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل سایپا با سه واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

با پایان یافتن شانزدهمین دور اجلاس سران کشورهای غیر متعهد در تهران و تعطیلی سه روزه بازار سرمایه، معاملات امروز بورس در ابتدای صبح کم رمق و کم حجم آغاز شد. با این حال ابتدای صبح در دو گروه قندی و پالایشگاهی اوضاع به نسبت بهتر بود و در اکثر نمادها حجم های مناسبی معامله می شد.

براساس گزارش بورس نیوز، این رویه معاملاتی از اواسط ساعات کاری امروز تغییر کرد و حجم ها در اکثر نمادهای معاملاتی قدم به سوی رشد نهاد. بطوریکه تقاضای خرید سهم در دو گروه پالایشگاهی و فلزی از سایر گروه ها بیشتر شد. این میان پالایش نفت بندرعباس با وجود معامله بالغ بر 27 میلیون سهم، صف خرید بالغ بر شش میلیون سهمی خود را نیز حفظ کرد.

در گروه فلزات نیز ذوب آهن و پس از آن فولاد مبارکه روند بهتر و پرحجم تری را در پیش گرفتند.

انتشار خبر طرح خروج فولاد از شمول قیمت گذاری از زبان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای تعدیل قیمت و متعادل کردن بخش های مختلف فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن، ورق و سایر موارد یکی از عوامل اثرگذاری است که در رابطه با روند پرقدرت سهام این گروه از سوی اهالی تالار عنوان شده است.

براساس این طرح تولیدکنندگان فولاد موظف به عرضه کالای خود در بورس کالا هستند و اگر این طرح عملی شود، موقعیت آتی شرکت های فعال این صنعت رو به رشد پیش بینی می شود.

در "ذوب" نیز برنامه افتتاح دو طرح جدید افزایش سرمایه و اجرای پروژه کک سازی با توجه به راه اندازی کوره کک سازی مورد نیاز این پروژه، از دیگر اخبار مثبت اثرگذار بر این سهم عنوان می شود.

در عین حال معاملات امروز گروه کاشی و سرامیک نیز وضع مطلوب برخی شرکت های این صنعت را بیان می کند. این گروه که اکثر فعالان بورس روند آنها را همسو با گروه قند و شکر می دانند، طی روز جاری روندی مثبت را پیشه کرد.

به ترتیب "کچینی" در این گروه توانست توجه سرمایه گذاران بیشتری را به خود جلب کند، آنچنان که بالغ بر یک میلیون سهم آن در دامنه نوسان مثبت قیمت ها مورد معامله قرار گرفت و برخی از سرمایه گذاران در این نماد فعال در گروه کاشی برای خرید سهام مورد نظر خود در صف نشستند.

در دیگر گوشه معاملات امروز بورس، سهام "ثاژن" از سایر همگروهی های خود در صنعت ساختمان سبقت گرفت و روند مساعدتری را نظاره کرده بود. اهالی تالار معتقدند انتشار برخی شایعات پیرامون فروش چند زمین و تعدادی واحدهای ساختمانی توسط شرکت سخت آژند، این سهم را تا دامنه مثبت حداکثری قیمت ها و تشکیل صف خرید پیش رانده است.

همچنین در این گروه خبر می رسد که سرمایه گذاری ساختمان ایران ورود یکی از زیر مجموعه هایش به بورس را در برنامه های آتی دارد. شرکت تأمین مسکن جوانان همان زیر مجموعه ای است که احتمالاً بزودی پا به میدان رقابت با سایر سهم ها خواهد گذاشت. اما "وساخت" اگر چه چنین خبر اثرگذاری را در آستین دارد، طی روز جاری معاملات پرحجمی را شاهد نبود و تنها به معامله حدود 300 هزار سهم اکتفا کرد.

در دیگر سو، گروه پتروشیمی اما مدتی است چندان خبر ساز نبوده و اکثر نمادهای آن معاملات متعادلی را پیگیری می کنند.

اهالی تالار بر این امر اعتقاد دارند سرمایه گذاران راغب به این گروه منتظر ارایه گزارش های عملکرد 6 ماهه شرکت های پتروشیمی هستند تا دریابند کدام یک از این شرکت ها موفق به فروش صادراتی محصولات خود شده و کدامیک در این امر با مشکل مواجه اند تا بر این مبنا تصمیم گیری دقیق تری داشته باشند.

امروز همچنین واگذاری بلوک 17.5 درصدی سهام سایپا که تحت مالکیت شرکت ایرانی اتومبیل سایپا و از زیر مجموعه های شرکت مادر تخصصی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است، به تصویب هیأت واگذاری رسیده که مبالغ حاصل از این واگذاری بابت رد دیون به پیمانکاران وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان های تابعه آن در نظر گرفته شده است.

در عین حال سهام "خساپا" امروز در روندی منفی معامله شد و تنها حدود دو میلیون و 600 هزار سهم این شرکت خودرو ساز در بازار مورد داد و ستد قرار گرفت.

فردا بلوک 68.39 درصدی شرکت خدمات مهندسی ساختمان و تاسیسات راه آهن در فرابورس عرضه می شود و تعداد سهام مورد عرضه از شرکت مهندسی ساختمان و تاسيسات راه آهن (بالاست) متعلق به راه آهن جمهوری اسلامی ايران، 25 ميليون و 991 هزار و 395 سهم معادل بلوک 68.39 درصدی سهام اين شركت است.

در پایان ساعات معاملات روز جاری در بورس، شاخص کل با رشد 81 واحدی همراه گشت و روندی مثبت را در اختیار گرفت. به نظر می رسد تا این لحظه پیش بینی های اخیر سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر بهبود شرایط اقتصادی و در نتیجه حاکمیت روند مثبت در بازار سرمایه درست از آب درآمده باشد و این میان برگزاری اجلاس اخیر و حضور سران کشورهای غیر متعهد در تهران از دلایلی بود که به گفته صالح آبادی بر رشد شاخص اثرمثبت خواهد داشت.

در بازار سکه و ارز اگرچه قیمت ها در ابتدا با افزایش همراه شد و بهای دلار تا 2185 ریال بالا رفت، اما این روند مثبت چندان تداوم نیافت. در حال حاضر نیز قیمت این ارز به 2170 تومان افت کرده که از کاهش پنج تومانی قیمت ها نسبت به دوشنبه هفته گذشته حکایت دارد.

به دنبال اتخاذ این روند، هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با کاهش چهار هزار تومانی به 835 هزار تومان افت کرده است.

به دنبال شکل گیری این روند در بازار داخلی و با وجود آنکه بهای اونس جهانی طلا به بیش از 1690 دلار افزایش یافته، معاملات بازار قراردادهای آتی سکه طلا هم اکنون در تمامی سررسیدها در دامنه منفی قیمت ها پیگیری می شود.

این در حالی است که پیش بینی ها از صعود اونس طلا به بالای مرز 1700 تومانی طی هفته جاری حکایت دارد. از این رو به نظر می رسد معامله گران بسیاری در انتظار راه اندازی و شروع فعالیت بورس ارز هستند و این امر همچنان دلیلی بر کاهش قیمت ها در بازار غیر رسمی ارز مطرح باشد.

در پایان شایان ذکر است در شرایط کنونی با توجه به اینکه جلسه مذاکرات جلیلی و اشتون بر سر فعالیت های هسته ای ایران بزودی برگزار خواهد شد، بازار سرمایه نیز تا حدی در انتظار نتایج این جلسه باشد از این رو به نظر می رسد سرمایه گذاران بازار سهام مدتی است این امر را دستآویز و بهانه ای برای خود کرده اند تا به موجب آن در شرایط کنونی قدرت زیادی را در روند معاملات سهام شرکت ها در بورس شاهد نباشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر