بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۰:۵۱
کد خبر : ۷۵۰۱۶

دنیای اقتصاد: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از 5 روز تعطيلي با تداوم رشد شاخص كل فعاليت خود را از سر گرفت و توانست با 1/81 واحد رشد به 24هزار و 730 واحد برسد.

انتظار مي‌رود با تداوم رشد بازار، شاخص كل به زودي بتواند مجددا مرز 25هزار واحد را تجربه كند. در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه به دليل تعطيلي چند روز گذشته، بازار، در ابتداي وقت چهره‌اي متعادل داشت و بيشتر اجراي دستورات سهامداران خرد روند بازار را تشكيل مي‌داد، اما اين روند در ساعت دوم و سوم معاملات تغيير كرد و خوش بيني ناشي از برگزاري موفق اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد و همچنين انتشار برخي خبرهاي مثبت موجب شد تا بازار با محوريت دو گروه فلزي-معدني و همچنين تصفيه نفت شاهد رشد شاخص باشد. در مهم‌ترين خبرهاي منتشره در بازار ديروز اعلام تصميم دولت مبني بر خروج از قيمت گذاري فولاد قرار داشت.
ديروز معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه قيمت‌گذاري فولاد ديگر صورت نمي‌گيرد، گفت: طرح جديدي براي خروج دستگاه‌هاي دولتي از بازار فولاد در دولت مطرح شده است. سيدجواد تقوي در گفت‌وگو‌ با مهر در خصوص بازار فعلي فولاد در كشور گفت: متاسفانه مشكل تامين فولاد از قبل واردات وجود دارد، اين در شرايطي است كه اين روزها بيشتر مشكلات بازار ناشي از بحث واردات است؛ به خصوص اين مشكلات روي توليداتي كه ضريب وابستگي بالايي به واردات دارند، بيشتر است و سبب مي‌شود اين كالاها بيشترين تنش قيمتي را داشته باشند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: فولاد نيز يكي از اين موارد است. علاوه بر آن، بخش عمده‌اي از نياز ما به فولاد از طريق تامين شمش وارداتي انجام مي‌شود و در اين رابطه آمارها گوياي اين است كه واردات فولاد، ضريب كاهشي داشته است.
دليلي براي صف خريد ذوب‌آهن
در همين حال ديروز در گروه فلزي، انتشار خبرهايي در مورد راه‌اندازي دو طرح توسعه‌اي در ذوب آهن اصفهان با صف خريد اين نماد همراه شد.ديروز اعلام شد نيروگاه توليد برق و واحد كك‌سازي اين شركت در آستانه بهره‌برداري قرار دارد. در اين باره اعلام شده كه فاز دوم نيروگاه جديد اين شركت آماده راه‌اندازي است و پروژه كك‌سازي نيز طبق اصول فني بايد مدتي را صرف آماده شدن كوره براي شارژ زغال سنگ كند.
رييس‌ هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران نيز در اين خصوص، به جايگاه كك متالورژي در توليد چدن مذاب و شمش فولادي اشاره و تصريح كرد: با توجه به قيمت جهاني كك متالورژي و نياز داخلي به اين ماده پرمصرف، به طور منظم ‌پيگير راه‌اندازي و آغاز به كار اين پروژه هستيم. در گروه بانكي، ديروز سخنگوي ستاد طرح تحول اقتصادي با تشريح 3 ديدگاه اصلاح نظام بانكي گفت: جمع‌بندي اوليه طرح تحول بانكي در ۵ محور نهايي شده است، از جمله اين كه تحول بانكي نياز به قانون جديد ندارد و بانك‌هاي سرما‌يه‌گذاري و بانكداري مشاركتي گسترش يابد.
به گزارش فارس، محمدرضا فرزين در خصوص آخرين وضعيت طرح تحول نظام بانكي اظهار كرد: در لايحه پيشنهادي برخي از عقود حذف و برخي عقود جديد پيش‌بيني شده، 4 نوع سپرده با ماهيت حقوقي جديد شامل جاري، پس‌انداز (قرض بدون بهره)، قرض‌الحسنه و سرمايه‌گذاري (وكالت) پيش‌بيني شده است و اختيارات بانك مركزي براي انجام اقدامات نظارتي در قبال موسسات اعتباري مختلف افزايش يافته است. يكي از ديگر اصلاحاتي كه در طرح تحول بانكي مدنظر است، تخصصي كردن بانك‌هاست به عبارت ديگر بايد در سمت منابع و مصارف بانك‌ها محدوديت‌هايي ايجاد كرد كه هر بانكي اجازه استفاده از هر روشي براي تامين منابع و سپرده‌پذيري نداشته باشد و از طرف ديگر ارائه تسهيلات نيز در قالب عقود معيني باشد. لذا علاوه بر تخصصي كردن بانك‌ها مي‌توان از بانك‌هاي منطقه‌اي نيز در استان‌هاي كشور استفاده كرد.
خبري خوش
براي پتروشيمي‌هاي متانولي
در گروه پتروشيمي، ديروز پايگاه تخصصي آي‌سي‌آي‌اس طي گزارشي اعلام كرد: به‌رغم تحريم‌هاي غرب به دليل نياز كشورهاي منطقه به متانول توليد ايران، صادرات متانول اين كشور به آسيا همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرگزاري فارس، در حالي كه آمارهاي جديد از چين نشان مي‌دهد كه واردات متانول اين كشور از ايران به شدت كاهش يافته، ظاهرا حجم واقعي خريد متانول از ايران در آمارهاي رسمي منعكس نمي شود تا بتوان با استفاده از اين روش تحريم‌ها عليه ايران را دور زد. در گروه خودرويي نيز ديروز صف فروش گسترش سرمايه‌گذاري ايران خودرو به عنوان يكي از صف‌هاي عمده بازار جمع آوري شد. در همين حال مديرعامل ايران خودرو ديزل از استقبال از طرح پيش فروش خودرو پيكاپ خبر داد و گفت: اين خودرو در دو مدل بنزيني و ديزلي توليد و از آذرماه سال جاري روانه بازار مي‌شود. به گزارش «پرشين خودرو»، ‌هاشم يكه زارع با بيان اين مطلب گفت: پيش فروش نوبت اول اين خودرو تمام شده است و براي پيش فروش نوبت دوم درحال بررسي هستيم.
وي افزود: در حال حاضر در پيش فروش اوليه، ايران خودرو ديزل حدود ۲۰۰۰ هزار دستگاه از اين خودرو را براي فروش درنظر گرفته كه در
پيش‌فروش‌هاي بعدي در نظر داريم، تعداد خودروها افزايش يابد. در همين حال ديروز قيمت هر سهم، شرايط و زمان تقريبي واگذاري 5/17 درصد از سهام سايپا مشخص شد تا طي روزهاي آينده سازمان خصوصي سازي از طرف ايدرو اقدام به عرضه يك ميليارد و 820 ميليون سهم در بورس كند. به اين ترتيب مقرر شده است يك ميليارد و 820ميليون سهم سايپا (معادل 5/17 درصد) به قيمت تابلوي بورس در روز قبل از عرضه به شرط آنكه از 360 تومان كمتر نباشد، به صورت
30 درصد نقد و باقي اقساط دو ساله از سوي سازمان خصوصي سازي در بازار سهام عرضه شود. در مجموع بازار ديروز بازاري مثبت بود كه در آن 8/41ميليارد تومان سهام معامله شد كه 4/26درصد آن را معامله اوراق مشاركت سايپا تشكيل داد و از 180نمادي كه به روي تابلو رفتند 70نماد با كاهش قيمت و 104نماد با رشد ارزش همراه شدند و مابقي هم بدون تغيير بودند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر