بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۳
کد خبر : ۷۵۱۰۲
دنياي اقتصاد-بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با اتکا به رشد همزمان گروه‌های معدنی، فلزی، تصفیه نفت و پتروشیمی با جهشی قابل ملاحظه مواجه شد تا بتواند با ثبت 9/324 واحد رشد (معادل3/1 درصد) در یک روز، بار دیگر به كانال 25هزار واحدي بازگردد. با اين وصف، ميانگين زيان سرمايه‌گذاران بورس تهران از ابتداي سال جاري تاكنون به سطح منفي 3 درصد رسيد.
در بازار سهام دیروز معامله‌گران با شروعی طوفانی مواجه شدند؛ جایي که پس از عرضه‌های اولیه مجددا صف‌های خرید به نمادهاي فلزی و تصفیه نفت با محوریت فولاد مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان و پالایشگاه‌های نفت بندرعباس و شیراز بازگشت و موجب شد تا بازار با افزایش فعالیت معامله‌گران مواجه شود. در این شرایط با تزریق نقدینگی از سوی معامله‌گران دامنه اقبال خريد سهام به گروه‌های مختلف افزایش یافته و در نهایت حتی گروه خودرویی نیز پس از جمع‌آوري صف فروش ايران‌خودرو، با رشد قیمتی مواجه شد. اوج‌گیری بازار و بازگشت آن به بالای 25هزار واحد تا پايان هفته جاری دور از انتظار نبود، اما جهش روز گذشته شاخص عملا پس از مدت‌ها معامله‌گران بازار را شگفت زده کرد.
اما در عرصه سياسي، درحالی که پایان ماه اوت به عنوان زمان انجام مذاکرات تلفنی سعید جلیلی و کاترین اشتون معین شده بود، گزارش‌ها حکایت از آن دارد که این مذاکره این هفته انجام خواهد شد. منابع دیپلماتیک می‌گویند به دلیل تاخیری که طرف اروپایی مسوول‌ آن بوده، این مذاکرات با اندکی تاخیر در این هفته انجام خواهد شد.
سنگ‌آهني‌ها خبرساز مي‌شوند
در همین حال دیروز در مسائل‌ عمده معامله‌گران شاهد انتشار برخی خبرها در مورد برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صنعت سنگ‌آهن بودند. پس از اعلام آزاد‌سازی قیمت‌گذاری فولاد در روز یکشنبه دیروز مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از انجام آخرین مذاکرات با شرکت‌های معدنی برای تفاهم بر سر تعیین نرخ فروش سنگ‌آهن و حقوق مالکانه دولتی خبر داد.
آخرین تصمیمی که در این باره گرفته شد، مربوط به ابلاغیه‌ای است که کمیته نمایندگان ویژه ریاست‌جمهوري در کار گروه کنترل بازار شرکت‌های سنگ‌آهنی را موظف به پرداخت 30 درصد از قیمت فروش هر تن سنگ‌آهن دانه‌بندی و کنسانتره از معادن سنگ‌آهن گل‌گهر و چادرملو بابت حق پروانه بهره‌برداری کرد.در این راستا قیمت خرید هر تن سنگ‌آهن معادن 72 هزار تومان تعیین شد، اما در نهایت به دلیل عدم توافق نهایی با فعالان معدنی تاكنون این تصمیم اجرا نشده است.
با این حال، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در گفت‌وگو‌ با مهر از انجام آخرین مذاکرات با شرکت‌های معدنی برای تفاهم بر سر تعیین نرخ فروش سنگ‌آهن و حقوق مالکانه دولتی خبر می‌دهد.
اکبر نوروزی از مذاکره شرکت‌های سنگ‌آهنی بابت پرداخت حق بهره مالکانه دولت از معادن سخن گفت و افزود: رقمی که برای حق بهره مالکانه به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از سوی شرکت‌های بهره‌بردار معادن سنگ‌آهن پرداخت خواهد شد، تابعی از قیمت شمش فولاد خوزستان خواهد بود.
وی با بیان اینکه حق بهره‌برداری از معادن چادرملو و گل‌گهر همواره به دولت تعلق داشته و از جمله اموال انفال به شمار می‌آیند، اظهار كرد: موضوع واگذاری شرکت‌های معدنی در بورس ارتباطی به انتقال حق پروانه بهره‌برداری معادن نداشته و تنها کارخانجات فعال به بخش خصوصی واگذار شده‌اند.
نوروزی با اشاره به اینکه مذاکرات بر سر برخی ابهامات مورد اشاره سازمان بورس و اوراق بهادار در زمینه جداول ارائه شده برای تعیین نرخ فروش سنگ‌آهن و حقوق مالکانه دولتی در حال رسیدن به نتیجه نهایی است، عنوان کرد: با توجه به سیاست‌هایی که در نظر گرفته شده، همسو با پرداخت حقوق تعیین شده شرکت‌های معدنی به دولت، به شکل پلکانی قیمت سنگ‌آهن آزاد خواهد شد.
از دیدگاه کارشناسان بحث‌های مربوط به حقوق معادن در دو سال اخیر به نتیجه‌ای خاص نرسیده و در نهایت نیز در 9 ماهه باقی مانده و مسائل‌ مربوط به انتخابات ریاست جمهوری تحقق آن متصور نیست.
در بازار دیروز و در گروه خودرویی معامله‌گران شاهد انتشار خبرهایي در مورد احتمال فروش بلوک بانک پارسیان متعلق به ایران خودرو بودند. اما طرح موضوع واگذاری سهام بانک پارسیان متعاقب آن اعلام می‌شود که دیروز دبیر انجمن خودروسازان ایران از احتمال انصراف خودروسازان بزرگ از دریافت تسهیلات هزار میلیارد تومانی مصوب شورای پول و اعتبار خبر داد.
احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بانک مرکزی در بخشنامه جدید شرایط دشواری را برای پرداخت تسهیلات هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو در نظر گرفته که به نوعی توجیه دریافت این تسهیلات را از بین می‌برد.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی در بخشنامه خود خواستار وثیقه گرفتن سهام ایران خودرو در بانک پارسیان و سهام شرکت‌های بورسی شرکت سایپا شده است، خاطرنشان کرد: در این بخشنامه عنوان شده که تمام تسهیلات دریافتی به اضافه سود آن باید ظرف شش ماه بازپرداخت شود و در غیر این صورت بانک مرکزی نسبت به ضبط و فروش سهام وثیقه خودروسازان اقدام خواهد کرد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: این وضعیت در حالی است که با توجه به شرایط فعلی محیط کسب و کار، امکان بازپرداخت تسهیلات دریافتی ظرف شش ماه وجود ندارد و ما امیدوار بودیم که مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات حداقل دو ساله باشد.
نعمت‌بخش افزود: ‌شرایط اعلامی بانک مرکزی برای دریافت تسهیلات موجب شده تا خودروسازان دچار تردیدهای جدی برای دریافت این تسهیلات شوند؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر بررسی ایران خودرو و سایپا در این خصوص ادامه دارد.
همكاري خودرويي ايران و كره‌شمالي
در همین حال دیروز اعلام شددر بازدیدی که دیروز مقامات سیاسی کره شمالی از ایران‌خودرو داشته‌اند، پس از مشاهده دو مدل رانا و دنا خواستار ورود این دو محصول به کشور خود شده و قرار است در آینده هیاتی برای مذاکرات بیشتر در این مورد وارد ایران شود.
اگر ایران خودرو موفق شود دنا و رانا را به کره شمالی صادر کند، می‌تواند به حضور در بازاری انحصاری پس از مشکلات رخ داده در بازار سوریه امیدوار باشد.در گروه تجهیزات دیروز بلوک مدیریتی شرکت بالاست به روی تابلو رفت که با رقابت سه گروه همراه شد. براساس شنیده‌ها گروه بانک مسکن، صندوق کارکنان راه آهن و یک شرکت سرمایه‌گذاری (احتمالا غدیر) در حال رقابت در این نماد هستند.
در گروه فلزی دیروز بورس کالا شاهد عرضه‌هایي بود؛ هر چند عرضه ورق مبارکه در این روز به صورت مچینگ انجام شد، اما ملی مس با عرضه مس کاتد در نرخ 167هزار و 743ریال موفق به فروش شد. افزون بر اين، دیروز اوره پتروشیمی کرمانشاه در نرخ 5هزار و 926ریال و متانول فن‌آوران در نرخ 4هزار و 729ریال مشتریانی یافتند. در گروه ساختمانی دیروز خبر امکان استفاده از اوراق تسهیلات مسکن برای خانه‌های با عمر تا 20سال با تردیدهایي مواجه شد. رييس‌ مرکز برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد بانک مسکن با بیان اینکه وام 20میلیونی صندوق سپرده‌گذاری مسکن کماکان به خانه‌های 12سال ساخت تعلق می‌گیرد، گفت: استفاده از اوراق تسهیلات مسکن برای خانه‌های 20سال ساخت برای ابلاغ به اداره طرح و برنامه بانک مسکن ارسال شده است.
در گروه پتروشیمی، بحث در مورد توقف فعالیت پتروشیمی اصفهان به دلیل بدهی سنگین این واحد مورد بحث کارشناسان بود. پتروشیمی اصفهان که در اختیار یک گروه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، در حالی با بدهی سنگین مواجه است که در آخرین مجمع شرکت تقسیم سود قابل ملاحظه‌ای در این شرکت رقم خورده که این امر بر مشکلات مالی این شرکت افزود و در نهایت به تعطیلی این واحد قدیمی منجر شد.
کارشناسان بازار اعتقاد دارند با توجه به خصوصی سازی پالایشگاه‌ها ارائه‌ مدل‌هاي کلی برای برنامه‌ریزی روابط میان پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پیرامونی مورد نیاز است. در حال حاضر 4شرکت پتروشیمی اصفهان، صنایع شیمیایی ایران، نفت پاسارگاد و نفت سپاهان برای تامین خوراک خود نیاز قابل ملاحظه‌ای به پالایشگاه اصفهان دارند که در آینده چاره‌ای جز ادغام این شرکت‌ها در پالایشگاه اصفهان وجود نخواهد داشت. این امر در دیگر پالایشگاه‌های در حال خصوصی‌سازی نیز به چشم می‌خورد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن 4/59 میلیارد تومان سهام معامله شد که 4/20 درصد آن را معامله 8/6 میلیون سهم فولاد خوزستان تشکیل داد. از 213نمادی که به روی تابلو رفتند 143نماد با رشد قیمت و 65نماد با کاهش ارزش همراه شدند و بقيه نمادها هم روز خود را بدون تغيير قيمتي سپري كردند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر