بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۰
کد خبر : ۷۵۲۰۱

دنیای اقتصاد: شاخص کل بورس اوراق بهادار ديروز نيز با ثبت رشد 3/1درصدي خيره‌کننده ظاهر شد.
در بازار ديروز شاخص کل توانست با ثبت 329واحد رشد به 25هزار و 384واحد برسد.

اين در حالي است که به دليل رشد اخير قيمت‌ها در بورس برخورد ميان عرضه و تقاضا نيز کم و بيش در بازار به چشم مي‌خورد و انتظار مي‌رود در روزهاي آينده نيز اين برخورد بيشتر شود. بازار براي تثبيت و ادامه رشد خود نيازمند قدرت نمايي خريداران و جمع‌آوري عرضه‌هاي معامله‌‌گران کوتاه‌مدت است که بايد براي تحقق اين امر به انتظار تزريق بيشتر نقدينگي و افزايش انگيزه معامله‌‌گران بود.
در بازار ديروز، مسائل سياسي موجود دور نماي تداوم آرامش در منطقه را افزايش داده است.به نظر مي‌رسد در مسائل سياسي تا برگزاري انتخابات ايالات متحده در دو ماه آينده آرامش حکمفرما باشد. در همين حال در مسائل‌‌ سياسي سخنان شامگاه سه شنبه دکتر احمدي نژاد رييس‌جمهور نيز از اهميت برخوردار است.
اعلام موجوديت قطب سوم فولاد
ديروز در مسائل‌ اقتصادي معامله‌‌گران شاهد حضور رييس‌جمهور براي افتتاح نخستين خط کنسانتره سنگ‌آهن ميدکو بودند.با راه اندازي اين خط سرمايه‌گذاري عظيم بانک پاسارگاد در ايجاد هلدينگ صنعتي معدني ميدکو نخستين گام در سود آوري را تجربه خواهد کرد. ميدکو همچنين به زودي راه‌اندازي‌ کارخانه کک‌سازي خود را شاهد خواهد بود تا در کنار دو هلدينگ اميد و معادن و فلزات، ميدکو قطب سوم بورس در صنايع معدني و فلزي به شمار رود. راه‌اندازي ميدکو در آينده نقش مهمي در سود‌آوري و رشد بانک پاسارگاد نيز ايفا خواهد کرد.در حاشيه افتتاح خط کنسانتره سنگ‌آهن ميدکو، وزير صنعت معدن و تجارت با اعلام اينکه به زودي واگذاري‌هايي صورت خواهد گرفت که تاکنون در معادن ايران شاهد آن نبوده‌ايم، گفت: بر اساس دستور رييس‌جمهوري در اصفهان، 20 ميليون تن ظرفيت توليد کنسانتره را در معدن سنگان واگذار کرده‌ايم.
به گفته وي، کل طرح‌هاي فولادي که تاکنون توسط بخش خصوصي و دولتي مجوز دريافت کرده‌اند‌، حدود 36 ميليون تن است.
افزون بر اين، در مسائل اقتصادي نگاه معامله‌‌گران به راه‌اندازي بورس ارز نيز هست.انتظار مي‌رود بورس ارز در دو هفته آينده فعاليت خود را شروع کند که در مرحله نخست براساس شنيده‌ها بانک‌هاي داراي مجوز کارگزاري و صرافي، فعاليت در اين بورس را شروع خواهند کرد. همچنين ديروز معاون اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي راه‌اندازي بورس ارز در شرايط فعلي را «يک ضرورت» دانست و گفت: ديگر نمي‌توان نرخ ارز را دستوري تعيين کرد.
به گزارش مهر، محمد پاريزي گفت: نظارت بر قيمت‌گذاري و عرضه پول خارجي بر عهده بانک مرکزي است.
پاريزي ادامه داد: در شرايط حاضر يک گزينه اين است که بگذاريم همين بازار فعلي فعاليت داشته باشد و قيمت‌ها بدون دليل بالا و پايين شود و از سويي نيز اثرات منفي ايجاد رانت را نيز بپذيريم و نيازهاي خدماتي مردم همواره با اختلال همراه باشد و به عبارتي، بازار سياه به فعاليت خود ادامه دهد.
وي ادامه داد: امروز در بازار فرعي ارز، افراد در صرافي‌ها قيمت‌ها را تعيين مي‌کنند و دليلي نيز براي ارائه نرخ‌هاي متفاوت وجود ندارد، بنابراين ايجاد بورس ارز در شرايط فعلي يک ضرورت است.
در بازار ديروز در گروه تجهيزات بلوك 68 درصدي بالاست به مجموعه‌اي از بازيگران حقوقي بازار رسيد.
دو مصاحبه جالب از فولادي‌ها
ديروز در گروه فلزي بازار همچنان معطوف به دو نماد صدر نشين ذوب‌آهن اصفهان و فولاد مبارکه بود. هر دو نماد ديروز با معاملات پرحجمي جابه‌جايي بيش از 30ميليون سهم را تجربه کردند که بخشي از آن به دليل رشد اخير قيمت اين نمادها و همچنين عرضه سهام در نماد ذوب‌آهن اصفهان از سوي سازمان خصوصي‌سازي و تلاش خريداران احتمالي بلوک 50درصدي اين شرکت براي خريد سهام خرد جمع آوري شد.
ديروز در اين گروه، مدير امور عمومي و سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان به گمانه زني‌هاي مطرح شده در خصوص آزاد‌سازي نرخ فولاد پاسخ داد.
اسداله رمضاني در گفت و گو با خبرنگار بورس‌24، در مورد آزاد‌سازي نرخ فولاد اظهار کرد: ما هم اين اخبار را شنيده ايم ،اما در مورد نحوه اجراي آن اطلاع دقيقي در دست نداريم ضمن آنکه تاکنون جلسه مشترکي براي اين مساله با ما برگزار نشده است،بر اين اساس احتمال تکذيب اين شايعات وجود دارد.
وي احتمال داد که با توجه به افزايش قيمت شمش، اخبار مربوط به آزاد‌سازي قيمت فولاد مربوط به شمش فولاد باشد.
ديروز همچنين فريدوني مدير سرمايه‌گذاري ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌و‌گو با همفکران تصريح کرد: عمليات گرم کردن (Heat-up) کوره کک‌سازي ذوب‌آهن در نيمه مرداد‌ماه شروع شده و حدود 4 ماه طول مي‌کشد و انتظار مي‌رود پس از طي دوره Learning Curve در نيمه اول آذر ماه بهره‌برداري از آن آغاز شود و امسال حدود 300 هزار تن توليد داشته باشد. با راه‌اندازي اين پروژه قيمت تمام شده محصولات ذوب‌آهن حدود 100 تومان به ازاي هر کيلو کاهش خواهد يافت.
وي در مورد عرضه بلوک مديريتي اين شرکت خاطرنشان کرد: عرضه بلوک 53 درصدي ذوب‌آهن به قيمت بسته شدن روز قبل از عرضه به اضافه 100 درصد مشروط به اينکه از 2683 ريال کمتر نباشد، به تصويب هيات عالي واگذاري رسيده و پس از طي مراحل اداري و انتشار اطلاعيه عرضه توسط سازمان خصوصي‌سازي و هماهنگي با فرابورس حدود نيمه مهر ماه صورت خواهد گرفت. براي اين بلوک مشتريان داخلي و خارجي وجود دارند که قبلا براي خريد سهام ابراز تمايل کرده اند که پس از مذاکرات لازم به سازمان خصوصي‌سازي معرفي مي‌شوند. چون بلوک عرضه شده يک بلوک مديريتي و کنترلي محسوب مي‌شود، بالطبع براي سرمايه گذاران جذابيت زيادي دارد و احتمالا رقابت جهت تملک اين بلوک داغ خواهد بود.
چه خبر از اوضاع پتروشيمي اصفهان؟
در گروه پتروشيمي ديروز مباحث در مورد توقف فعاليت پتروشيمي اصفهان ادامه داشت؛ جايي که انتشار اطلاعات تکميلي نشان از نپرداختن مطالبات پالايشگاه اصفهان و انتقال دارايي‌هاي شرکت پتروشيمي اصفهان به خارج از کشور و شرکت‌هاي وابسته به سهامدار حقيقي اين شرکت دارد. ياوري مديرعامل شرکت پتروشيمي اصفهان ديروز در گفت و گو با فارس خاطرنشان کرد: مالک حقيقي پتروشيمي اصفهان حدود 2 هزار ميليارد تومان فقط در استان اصفهان سرمايه‌گذاري کرده و 70 درصد پتروشيمي بيستون را خريداري کرده و در حال احداث 2 نيروگاه بزرگ با چيني‌ها است. بنابراين دليلي ندارد که وي به خاطر 100 ميليارد تومان فرار کند و حق سهامداران را ندهد. او حتي در برابر نماينده صندوق بازنشستگي نفت مبني بر توزيع 100 درصد سود سالانه با اين درخواست موافقت کرده اما بعد نماينده آن مجموعه اعلام کرد ما چنين درخواستي نداشتیم. ما هم گفتيم اشکالي ندارد.
وي در پاسخ به اين سوال که چرا وجوه حاصل از صادرات محصولات از دبي که حدود 170 ميليارد تومان است به کشور بازگردانده نمي‌شود؟ همچنين موضوع دادن 76 ميليارد تومان به شرکت برج سازان اسپادانا چيست؟ گفت: شما بگوييد اگر ما اين پول را برگردانيم و بدهي را بدهيم آيا پالايشگاه اصفهان خوراکمان را وصل مي‌کند؟ اگر چنين اتفاقي نيفتاد چه بايد کرد؟
ياوري ادامه داد: من در آن موقع مدير عامل پتروشيمي اصفهان نبودم، اما قرار است تا آخر شهريور ماه جاري اين طلب شرکت تصفيه شود. ما اين موضوع را هم به مسوولان سازمان بورس اعلام کرده‌ايم.
در مجموع بازار ديروز بازاري مثبت بود که در آن 3/59ميليارد تومان سهام معامله شد که 2/13درصد آن را معاملات فولاد تشکيل داد. از 210نمادي که ديروز به روي تابلو رفتند 55نماد با کاهش قيمت و 148نماد با رشد ارزش همراه شدند و مابقي هم بدون تغيير قيمت بودند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر