بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۹
کد خبر : ۷۵۷۹۲

شركت پالايش نفت اصفهان توضيحاتي را درباره دلايل تعطيلي پتروشيمي اصفهان ارائه كرد.

در توضيحات شركت پالايش نفت اصفهان كه نسخه‌اي از آن در اختيار ايسنا قرار گرفته، آمده است: به دنبال انعكاس مطالبي در رابطه با علل تعطيلي پتروشيمي اصفهان در رسانه‌ها شركت پالايش نفت اصفهان كه تاكنون به منظور جلوگيري از سوء‌استفاده‌هاي احتمالي داخلي و خارجي تمايلي به رسانه‌اي‌كردن موضوع نداشته و ندارد، ناگزير براي رفع ابهامات و تنوير افكار عمومي موارد زير را در ارتباط با موضوع و علت تعطيلي پتروشيمي اصفهان و سوابق امر اعلام مي‌دارد.

در ادامه اين توضيحات آمده است: پالايشگاه اصفهان از بدو تاسيس پتروشيمي اصفهان تاكنون براساس تعهدات و قرار‌داد‌هاي فيمابين، خوراك اوليه‌ي پتروشيمي اصفهان را تامين كرده است، اما از مهرماه سال 1387 تاكنون پتروشيمي اصفهان از امضاء قرار‌داد و پرداخت كامل وجوه مربوط به تامين خوراك و مواد اوليه امتناع نموده است. با اين وجود شركت پالايش نفت اصفهان در طول چهار سال گذشته براساس حسن تعامل برگرفته از مصالح ملي و با وجود امتناع پتروشيمي اصفهان از امضاء قرارداد و پرداخت بدهي‌هاي انباشته، با اميد و انتظار توجه عاجل مديران پتروشيمي در الزام به پرداخت بدهي‌هاي معوق هم‌چنان خوراك‌رساني به پتروشيمي را ادامه داده است. متاسفانه مديران پتروشيمي بدون توجه به اين تعامل و رعايت مصالح ملي از طرف پالايشگاه، هم‌چنان از امضاء قرار‌داد‌هاي ارسالي در سال‌هاي اخير سرباز زده، ضمن اين‌كه بخش عمده‌اي از بهاي خوراك دريافتي را نيز پرداخت نكرده و به انباشته‌شدن بدهي‌ها ادامه داده‌اند. به عنوان نمونه در سال 90 بهاي خوراك ارسالي به پتروشيمي 231 ميليارد تومان اعلام گرديده و اين درحالي است كه وجوه پرداختي حدود 70 ميليارد تومان بوده است.

شركت پالايش نفت اصفهان افزوده است: پتروشيمي اصفهان هم‌چنين در سال‌هاي اخير قيمت‌هاي تكليفي دولت و مصوب را نپذيرفته و خواستار تخفيف بيشتري بوده و بهاي خوراك دريافتي را براساس قوانين و مصوبات موجود ثبت نكرده و لذا مغايرت عمده‌اي در ثبت بدهي‌ها بين دفاتر مالي پالايشگاه اصفهان و پتروشيمي اصفهان به وجود آمده است، به‌طوري كه در حال حاضر حسب دفاتر مالي پتروشيمي اصفهان و گزارش مسوولين اين شركت، مانده بدهي پتروشيمي به پالايشگاه حدود 179 ميليارد تومان اعلام گرديده، اما طبق مصوبات مربوطه و دفاتر پالايشگاه اصفهان اين عدد 242 ميليارد تومان است. نكته حائز اهميت اين است كه مديريت پتروشيمي اصفهان ضمن اين‌كه به بهانه عدم پذيرش قيمت خوراك از امضاء قرار‌داد امتناع نموده و هم‌چنين از پرداخت بدهي‌ها مطابق قيمت‌هاي مورد قبول خود نيز اجتناب كرده‌اند كه با وجود مذاكرات، مكاتبات، اخطار‌ها و پيگيري‌هاي صورت گرفته، متاسفانه در اين مدت هيچ‌گونه توجه و عنايتي به پرداخت بدهي‌هاي معوق نداشته‌اند.

در ادامه اين توضيحات آمده است: پتروشيمي اصفهان يك شركت بورسي است و اطلاعات مالي دفاتر اين شركت در دسترس عموم است. جريان نقدينگي در دفاتر مالي اين شركت نشان‌دهنده‌ فروش كل مواد تحويلي و محصولات توليدي بوده و وجوه تامين شده از اين بابت در طول اين سال‌ها قابل پرداخت به پالايشگاه بابت بدهي‌هاي انباشته و تعهد‌ها بوده است، اما متاسفانه مسير‌هاي ديگري را طي كرده و همان‌طور كه در صورت‌هاي مالي اين شركت به وضوح ديده مي‌شود، منجر به وضعيت بحراني موجود گرديده است. با عنايت به مراتب فوق و بي‌توجهي كامل پتروشيمي به پرداخت بدهي‌هاي معوق و با توجه به مطالبه اكيد سهامداران شركت پالايش نفت اصفهان و لزوم پاسخ‌گويي هيات مديره به سهامداران و مجمع در ارتباط با دريافت مطالبات و عدم امكان استمرار اين امر و انباشته‌تر شدن بدهي‌ها و عدم امكان ارسال خوراك بدون قرار‌داد و بي‌توجهي مديران پتروشيمي به اخطار‌هاي مكرر شركت پالايش نفت اصفهان ابتدا خوراك پتروشيمي در مقاطعي كاهش يافت و سپس با توجه به عدم حصول نتيجه از اوايل تيرماه امسال خوراك پتروشيمي قطع گرديد.

اين شركت در ادامه آورده است: نكته جالب توجه اين‌كه در طول اين دو ماه كه خوراك قطع شده است با وجود آگاهي مديران پتروشيمي از علت اصلي قطع خوراك ـ كه عدم پرداخت بدهي‌هاي انباشته بوده است ـ و علي‌رغم توانايي پرداخت آن كوچك‌ترين قدمي در جهت پرداخت بدهي‌ها بر نداشته‌اند و پيوسته با توسل به مراكز مختلف و جوسازي و جنجال‌هاي رسانه‌اي، پالايشگاه را براي برقراري مجدد خوراك تحت فشار قرار داده و از سوي ديگر متاسفانه حتي پرداخت اين بدهي‌هاي معوق و انباشته چهار ساله را مشروط به دريافت خوراك جديد و امكان پرداخت از محل سود‌آوري‌هاي آينده موكول نموده‌اند. خاطر نشان مي‌شود، پالايشگاه اصفهان طي جلسات و مكاتبات مكرر موارد فوق را به مسوولين و مديران استان و وزارت نفت انعكاس داده كه در جريان كامل امور بوده و موضوع در حال پيگيري است. بنابراين اميدواريم با برخورد و تعامل منطقي و قانوني از طرف پتروشمي مشكلات برطرف گردد. در غير اين صورت اين شركت از طريق مجاري قانوني در پيشگيري از تضييع حقوق سهامداران و وصول مطالبات مربوطه مجدانه اقدام خواهد نمود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر