بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۹
مستطيل شيشه اي تالار

گذران یک روز رویایی

تمام پیش بینی ها و تحلیل های دو ماه اخیر نیز انتظار کاهش قیمت ها و افت بیش از حد شاخص را حکایت می کردند، اما آنچه که در عمل اتفاق افتاد روندی برخلاف این برآوردها بود تا بار دیگر بورس بر همه ثابت کند که به قطعیت نمی توان از بروز روندی در بازار سخن گفت و در جایی که هیچ فردی انتظار ندارد، روندها جهتی عکس را پیشه می کند.
کد خبر : ۷۵۹۴۴
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 91.06.25 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 316 واحد افزایش به رقم 21530 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 612 واحد رشد عدد 37943 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 394 واحد صعود به رقم 26283 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 947 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز ملی صنایع مس ایران با 67 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت.

معاملات امروز بورس با رشد خیره کننده شاخص ها و قیمت سهام رو به رو شد و شاخص کل توانست بیش از 394 واحد افزایش را تجربه کند و مجدد به کانال 26 هزار واحدی برگردد. صعودی که طی یکسال اخیر بی سابقه بوده است.

براساس گزارش بورس نیوز، با این حرکت نماگر بازار سهام بیش از 1.5 درصد رو به بالا جهش کرده و رکورد کم سابقه ای را از خود بر جای گذارد. چرا که این حرکت از لحاظ میزان و درصد رشد از ابتدای سال 90 تاکنون در جایگاه پنجم صعود قرار داشته است.

این روز رویایی در بورس در حالی از ابتدای ساعات معاملات رقم خورد که پنج شنبه هفته اخیر قطعنامه ای جدید از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران صادر شد و هیچ یک از اهالی تالار این اندیشیده را در سر نمی پروراندند که پس از صدور این قطعنامه شاخص کل 1.5 درصد رشد کند.

تمام پیش بینی ها و تحلیل های دو ماه اخیر نیز انتظار کاهش قیمت ها و افت بیش از حد شاخص را حکایت می کردند، اما آنچه که در عمل اتفاق افتاد روندی برخلاف این برآوردها بود تا بار دیگر بورس بر همه ثابت کند که به قطعیت نمی توان از بروز روندی در بازار سخن گفت و در جایی که هیچ فردی انتظار ندارد، روندها جهتی عکس را پیشه می کند. از این رو معاملات امروز بورس درس های زیادی به سرمایه گذاران داد.

طی معاملات امروز کلیه نمادها و صنایع به جز تعدادی معدود از تک سهم ها در مسیری مثبت گام برداشتند و با رشد قیمت سهام و حتی تشکیل صف های خرید رو به رو بودند.

از اتفاقات بازار طی روز جاری بازگشایی نماد معاملاتی بانک صادرات پس از گذشت دو ماه از زمان توقف آن بود و همانطور که اهالی بازار معتقد بودند، سهم در محدوده قیمت اسمی آن بازگشایی شود، سهم "وبصادر" با معامله بیش از هفت میلیون و 500 هزار سهم 107 تومان قیمت خورد.

در حالیکه در همین گروه بانک ملت با معامله بیش از 42 میلیون سهمی، با تشکیل صف خرید بالغ بر چهار میلیونی در پایان ساعات معاملات مواجه بود و معاملات خود را در دامنه نوسان مثبت قیمت ها پیگیری کرد.

اما مابقی نمادهای این گروه روند معاملاتی متعادلی را در اختیار داشتند و تنها بانک انصار با صف فروش بالغ بر سه میلیون سهمی مواجه بود.

دو گروه معدنی و فلزی نیز پیشتاز سایر گروه های فعال در بورس بودند که با کمک یکدیگر شاخص را به سمت صعود به پیش راندند.

این میان "فملی" با معامله بالغ بر 21 میلیون سهمی معاملات پرحجم و پرقدرتی را در دامنه نوسان مثبت قیمت ها از خود به نمایش گذاشت.

"ذوب" و "فولاد" نیز بسیار پرقدرت ظاهر شده و معاملات میلیونی سهام خود را نظاره گر بودند.

"ومعادن" نیز در میان معدنی ها به عنوان سرگروه معرفی شد و با توجه به معامله نزدیک به 30 میلیون سهمی خود قدرت خوبی را برای صعود در اختیار داشت.

دوقلوهای سنگ آهنی نیز روند مثبتی را اتخاذ کردند و با معاملات پرحجم و رشد قیمت سهام خود رو به رو بودند.

شایان ذکر است رشد قیمت فلزات و فرآورده های معدنی از جمله مس، سرب و روی طی روزهای پایانی هفته گذشته در بازارهای جهانی و نیز افزایش بهای دلار در کشور دو عاملی شد تا رشد قیمت سهام دو گروه فلزی و معدنی مضاعف شده و طی معاملات روز جاری حجم های مناسبی از سهام آنها در بازار مورد معامله قرار گیرد.

سهام صنعت پتروشیمی نیز در پی رشد بهای نفت در بازارهای جهانی و به تبع آن انتظار از رشد قیمت فرآورده های تولیدی شرکت های پتروشیمی با اقبال سرمایه گذاران رو به رو شد و این گروه رشد قیمت سهم ها در دامنه نوسان مثبت و با حجم های قابل توجه را به نظاره نشست و پرحجم ترین آنها "پارسان" بود که حدود شش میلیون سهم آن در بازار مورد داد و ستد قرار گرفت. این روند مثبت با صعود بهای هر بشکه نفت WTI به حدود 100 دلار شدت گرفت.

دو گروه خودروساز نیز همراه با زیر مجموعه های خود در جهت روند مثبت بازار حرکت کرده و به اصطلاح خود را با جریان آب همراه ساختند. هر چند در میان نمادهای این گروه "خاور" و "خودرو" پرقدرت تر ظاهر شده و در پایان معاملات نیز صف های خرید خود را حفظ کردند.

و اما در گروه قندی سرمایه گذاران معاملات پرحجم را در اکثر نمادهای این صنعت رقم زدند. هرچند که حجم عرضه در نمادهای قند و شکری بسیار بالا بود و این حجم بالای عرضه سهم با ارایه گزارش جدید دو شرکت فعال در این صنعت همراه شد.

شکر شاهرود یکی از شرکت هایی بود که در گزارش اخیر خود برای سال مالی 92 به ازای هر سهم 267 ریال سود پیش بینی کرده که نسبت به سود برآوردی سال مالی جاری 24 درصد کاهش را نشان می دهد.

قند نیشابور نیز در ارایه اولین پیش بینی حسابرسی شده سود هر سهم سال مالی آتی، به ازای هر سهم 398 ریال سود اعلام کرده که از کاهش 47 درصدی درآمد هر سهم حکایت دارد. به دنبال انتشار این گزارش قیمت سهام "قنیشا" تا دامنه نوسان منفی چهار درصدی قیمت کاهش یافت.

سیمانی ها نیز با پیگیری روند مثبت حاکم بر کل بورس معاملات نسبتاً مناسبی را رقم زدند و سهام اکثر آنها در دامنه نوسان مثبت قیمت ها مورد معامله قرار گرفت.

در مقابل اما معاملات سهام گروه ساختمانی و نیز سهام "اخابر" کم رمق جریان داشت و رشد 394 واحدی شاخص کل بدون دخالت "اخابر" رقم خورد.

در مجموع با توجه به کلیت روند مثبت حاکم بر بورس در روز ابتدایی هفته جاری و نیز میزان عرضه صورت گرفته سهام شرکت ها، اهالی تالار بر این امر اعتقاد دارند که طی معاملات دو روز آتی، قیمت ها به تعادل رسیده و روند بازار متعادل شود. چراکه طی روز جاری در بازار حجم بسیار بالایی عرضه سهم انجام شد و با توجه به کاهش فشار صف های خرید سهم در اکثر نمادها این احتمال می رود که طی روزهای آتی شاهد به تعادل رسیدن روند معاملات در بورس باشیم.

اما در بازارهای رقیب به دنبال رشد قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی طی روزهای اخیر، معاملات قراردادهای آتی سکه طلا در تمامی سررسیدها در دامنه نوسان مثبت قیمت ها در حال پیگیری بوده و حتی در سررسید شهریور ماه قراردادها تا سقف قیمتی پنج درصدی نیز پیش رفته است.

در پایان گفتنی است همزمان با آن، دلار نیز معاملات خود را در بازار آزاد با رشد نرخ ها آغاز کرده و در حال حاضر در محدوده 2440 تومان داد و ستد می شود. هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با راهنمایی دلار و اونس طلا مدار مثبت را ادامه می دهد و قیمت هر سکه طلا هم اکنون در محدوده 948 هزار تومان در حال نوسان است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر