بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۵
مستطيل شيشه اي تالار

بورس کمر همت را بست!

با توجه به اینکه سرمایه گذاران نسبت به روند کلی بورس به درجه ای از اطمینان دست یافته و به روند آن اعتماد بیشتری دارند، از این رو بسیاری از اهالی تالار شیشه ای بر این امر معتقدند که احتمال ریزش هایی همانند آنچه در سال های 83 و 84 در بورس رخ داد، بسیار کم است.
کد خبر : ۷۶۲۵۳

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 91.06.28 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 10 واحد افزایش به رقم 21643 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 543 واحد رشد عدد 39112 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 86 واحد صعود به رقم 26556 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 982 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز پالایش نفت بندرعباس با 23 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل بانک اقتصاد نوین با 37 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

بورس طی روز جاری نیز در مداری مثبت پیگیری شد و شاخص کل در ادامه این روند صعودی رو به بالا حرکت کرد.

براساس گزارش بورس نیوز، این روند مثبت به همت اکثریت صنایع و سهام موجود در بازار برقرار بود و در این میان صنایع پالایشی و پتروشیمی صدرنشینان بورس بودند.

بطوریکه پالایش نفت بندرعباس با وجود معامله بالغ بر 31 میلیونی سهام خود شاهد صف نشینی سرمایه گذاران برای خرید بیش از 9 میلیون سهام بود.

اما این فضا در صنایعی که وابستگی چندانی به ارز نداشتند، با سرعت و قدرت بالاتری همراه بود. بطوریکه صنعت ساختمان امروز را با رشد قیمت سهام کلیه شرکت های فعال خود به پایان رسانید و معاملات سهام آنها اکثراً با حجم های میلیونی پیگیری شد.

این روند در حالی بر این گروه حاکم شد که عرضه عمده چهار بلوک سهام دو شرکت آ س پ و خانه سازی باغمیشه از سوی شرکت بین المللی توسعه ساختمان انجام شد؛ اما به دلیل فروش نرفتن این بلوک ها، این برنامه به روز آتی موکول شد.

به اعتقاد اهالی تالار با جهش های اخیر قیمت سهام در صنایع و گروه های مختلف این اعتماد برای سرمایه گذاران ایجاد شده که روند مثبت بورس پایدار بوده و می توان با اطمینان بیشتری در آن به فعالیت پرداخت.

سیمانی ها نیز که از ابتدای هفته جاری رشد قیمت سهام خود را نظاره گر هستند، سعی دارند این روند خود را ادامه دهند. از این رو صف های خرید سهام را همزمان با معاملات پرحجم و میلیونی در نمادهای این گروه شاهد هستیم.

گروه خودرویی نیز معاملات خود را بسیار پرحجم ادامه داد و "خودرو" بیش از 100 میلیون معامله شد و سایر نمادهای این گروه از جمله "خاور" نیز در دامنه نوسان مثبت معاملات را پیگیری کردند.

در عین حال سهام قندی ها در اکثر نمادهای فعال خود با افزایش قیمت رو به رو بود و صف های خرید برای آنها تشکیل شد. اما در چهار نماد "قنقش"، "قثابت"، "قنیشا" و "قشرین" معاملات درخلاف جهت حرکتی کلیت گروه ادامه داشت و نوسان قیمتی منفی بر سهام این چهار شرکت قند و شکری حاکم بود.

در گروه فلزی اما روندی نسبتاً متعادل مشاهده می شود و به جز در نماد معاملاتی "فاسمین" که حتی به اندازه حجم مبنای آن نیز سهم معامله نشد و صف خرید آن همچنان به قوت خود باقی ماند، در سایر نمادهای این گروه بازار شاهد واگذاری صف های خرید سهام آنها بود.

معاملات گروه معدنی و سنگ آهنی نیز در روندی متعادل پیگیری شد و اهالی بازار اتفاق خاصی را در این گروه شاهد نبودند.

بانکی ها اما هنوز از فضای ایجاد شده در بورس چندان منتفع نشده و از رشد قیمت سهام پیروی نمی کنند، هرچند "ونوین" توانست از اعتماد ایجاد شده در بازار استفاده کرده و از صف فروش خارج شود.

اما نباید از نظر دور داشت که با توجه به مشکلات این گروه در بحث بدهی های ارزی و دستور بانک مرکزی به آنها در رابطه با کاهش تسهیلات ارایه شده بانک ها به مشتریان، چنین روندی در قیمت سهام آنها چندان هم بد به نظر نمی رسد.

بانک ملت اما پس از سپری کردن روزهای طلایی خود و پس از آنکه مدتی را با معاملات پرحجم در دامنه نوسان مثبت قیمت ها و صف خرید پشت سرگذاشت، امروز با بالا بودن حجم عرضه سهم در این نماد و معامله بیش از 32 میلیون سهم، وارد دامنه منفی قیمت شد. از این رو اهالی تالار معتقدند این سهم در این مقطع اندکی صبر کرده و استراحت خواهد کرد.

در مجموع با توجه به اینکه سرمایه گذاران نسبت به روند کلی بورس به درجه ای از اطمینان دست یافته و به روند آن اعتماد بیشتری دارند، از این رو بسیاری از اهالی تالار شیشه ای بر این امر معتقدند که احتمال ریزش های سقفی همانند آنچه در سال های 83 و 84 در بورس رخ داد، بسیار کم است. اگرچه فشارهای سیاسی اعمال شده بر بازار همچنان وجود دارد، اما با گسترده شدن دامنه و عمق بازار، سرمایه گذاران منطقی تر عمل می کنند، بطوریکه همانند سال های مذکور در معاملات صف های خرید و فروش سنگین و عدم انجام عرضه و تقاضا در سهام مشاهده نمی شود و حجم معاملات نسبت به آن دوره افزایش یافته است.

اما این تحرکات بورس طی روزهای اخیر در حالی است که امروز اخباری در خصوص نتایج جلسه روز جاری اشتون و جلیلی منتشر خواهد شد و در این جلسه که دستور کاری خاصی نداشته و موضوع ویژه ای در آن مورد بررسی قرار نمی گیرد، چنانچه دو طرف مذاکره نسبت به برگزاری جلسات بعدی به توافقاتی دست یابند، در افزایش اعتماد سرمایه گذاران طی روزهای آتی نیز بی تأثیر نخواهد بود.

از دیگر سو، بانک مرکزی تصمیم بر این دارد تا طی روزهای آتی بهای دلار را کاهش دهد و این احتمال می رود که با توجه به مطرح شدن شایعه منتفی شدن راه اندازی بورس ارز، رایزنی ها برای انجام اقدامات کارشناسی شده صورت گرفته و در نتیجه تصمیمات بهتری اخذ شود. چراکه تصمیم گیری های یک شبه و نابه هنگام بانک مرکزی بارها و بارها از این نهاد پولی کشور دیده شده که عواقبی را در اقتصاد کشور به همراه دارد. در نتیجه احتمال افت مقطعی قیمت دلار در بازار غیر رسمی به میان آمده است.

علاوه بر این مباحث، مجلس شورای اسلامی به بانک مرکزی ضرب الاجل سه روزه ای داده تا اوضاع بازار را اصلاح کند. در غیر این صورت مجلس با استفاده از اهرم های نظارتی خود وارد عمل خواهد شد.

براین اساس طی روز جاری بازار ارز کار خود را در روندی منفی آغاز کرده و با افت قیمت در حدود 2442 تومان معامله می شود.

بازار نقدی سکه طلا نیز به دنبال دلار با کاهش 10 هزار تومانی به 945 هزار تومان رسیده است.

در پایان شایان ذکر است بازار قراردادهای آتی سکه طلا نیز در سه سررسید مهر، آبان و آذر ماه 91 با افت قیمت ها مواجه شده و همگی در دامنه نوسان منفی معاملات خود را پیگیری می کنند. از فردا نیز این بازار شاهد شروع معاملات قراردادهای آتی سررسید دی ماه 91 خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر