بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۱:۱۴
کد خبر : ۷۶۴۰۶

بازار فرابورس در حالي آخرين روز كاري تابستان را با روند متعادلي پشت سر گذاشت كه انتظار مي‌رود با آغاز فصل جديد و عرضه‌هاي بلوكي در اين دوره رونق بيشتري در اين بازار حاكم شود.
افزون بر اين عرضه اوليه سهام سه شركت تازه‌وارد در اين بازار نيز در رشد مزبور بي‌تاثير نخواهد بود.

در اين رابطه مديرعامل فرابورس ايران اظهار کرد: سهام شركت‌هاي بانک شهر، پالایشگاه لاوان و تهران در آینده‌ای نزدیک در بازار فرابورس عرضه مي‌شود.مصطفی امید‌قائمی با اشاره به اینکه عرضه سهام دو پالایشگاه لاوان و تهران در آینده نزدیک و به صورت خرد انجام خواهد شد، اظهار کرد: به محض تکمیل اطلاعات عرضه سهام این دو پالایشگاه در فرابورس نهایی می‌شود.
وی دلیل تاخیر در عرضه سهام این دو شرکت را پیش‌بینی سود آنها اعلام کرد و گفت: بعد از نهایی شدن اطلاعات این شرکت‌ها، سهام آنها در اوایل مهر ماه وارد بازار سرمایه خواهد شد.
مدیر‌عامل فرابورس با تاکید بر اینکه فعلا عرضه سهام این دو پالایشگاه در جریان است، خاطرنشان کرد: بعد از این دو عرضه، سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب در حال آماده شدن و عرضه قرار دارد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عرضه بلوکی سهام این دو شرکت خاطرنشان کرد: بعد از عرضه سهام خرد این دو پالایشگاه، به صورت بلوکی هم سهام آنها عرضه خواهد شد.
امید‌قائمی پذیرش بانک شهر را به عنوان یکی دیگر از شرکت های حاضر در فهرست فرابورس مد‌نظر قرار داد و گفت: سهام بانک شهر هنوز پذیرش نشده است.
وی در‌خصوص نحوه عرضه سهام بانک شهر گفت: سهام این شرکت به صورت بازگشایی نماد وارد فرابورس خواهد شد.
امید‌قائمی با اشاره به اینکه بانک شهر افزایش سرمایه داشته است، تصریح کرد: در شرايط فعلي افزایش سرمایه اين بانك در بازار پایه انجام می‌شود و در مراحل بعدی نماد این شرکت درج خواهد شد.
بازار متعادل بود
گزارش خبرنگار ما حاكي از آن است؛ در بازار ديروز حدود 8/56 ميليون برگه اوراق بهادار در ميان 8 هزار و 553 نفر سهامدار دادوستد شد و ارزش كل معاملات نيز به بيش از 291 ميليارد ريال رسيد.در اين بازار ذوب‌آهن اصفهان با اعلام خبر زمان واگذاري سهام بلوكي با استقبال از سوي سهامداران روبه‌رو شد، به طوري كه «ذوب» با معامله 2/18 ميليون سهم به ارزش 2/34 ميليارد ريال به عنوان پرمعامله‌ترين نماد بازار شناخته شد.قرار است بلوك 53 درصدي سهام ذوب‌آهن اصفهان دهم مهر‌ماه در بازار دوم فرابورس عرضه ‌شود. بعد از فروش بلوك 15 درصدي ذوب آهن توسط سازمان خصوصي سازي و خريداري آن توسط يكي از زيرمجموعه‌هاي صندوق ذخيره فرهنگيان، قرار است 53 درصد ديگر از سهام اين شركت در روز 10 مهر ماه در بازار سوم فرابورس عرضه شود. به اين ترتيب در اين روز 4 ميليارد و 170 ميليون و 255 هزار و 180 سهم به قيمت تابلو فرابورس در روز عرضه به اضافه 100 درصد به شرط آنكه از مبلغ دو هزار و 682 ريال كمتر نباشد، عرضه مي‌شود. به گفته معاون سازمان خصوصي‌سازي، قرار است اين بلوك بابت رد ديون واگذار شده و منابع حاصل از فروش آن به صاحب دين پرداخت شود.
همچنين پالايش نفت شيراز از ديگر نمادهاي موردتوجه در بازار ديروز بود كه با معاملات 59 ميليارد ريالي به كار خود پايان داد.در بازار ابزارهاي نوين مالي هم اوراق اجاره سامان، مپنا و ماهان به عنوان پرمعامله‌ترين نمادها شناخته شدند و هر كدام به ترتيب مبادلات 8/20، 6/18 و 8/13 ميليارد ريالي را به ثبت رساندند.
در بازار پايه نيز دو شركت سرمايه‌گذاري پارس آريان و دريايي و مهندسي كشتيراني قشم شاهد معاملات توافقي بودند، به طوري كه 63 ميليون سهم «آريان» به ارزش 6/98 ميليارد ريال و 40 ميليون سهم «حقشم» به ارزش 58 ميليارد ريال به صورت توافقي معامله شد.
عرضه‌هاي ناكام
از سوي ديگر عرضه‌هاي بلوكي سهام دو شركت آس‌پ و باغميشه در دومين روز متوالي نيز ناموفق بود.
بلوك‌هاي 9/4 درصدي «آس‌پ» و «باغميشه» يك بار در روز سه‌شنبه هفته جاري در بازار سوم فرابورس عرضه شده كه به دليل نبود خريدار، اين عرضه‌ها به روز گذشته موكول شد، اما در دومين روز نيز موفقيتي در آن حاصل نشد.همچنين روز گذشته نماد معاملاتي اوراق اجاره واسط مالي اسفند، به منظور تامين مالي بانك سامان وهمچنین نماد معاملاتي اوراق اجاره شركت واسط مالي مهر، به منظور تامين مالي شركت مديريت پروژه‌هاي نيروگاهي ايران، پس از پرداخت اجاره بهاي سه ماهه اوراق بازگشايي شد.همچنین نماد معاملاتي شركت صنايع پتروشيمي دهدشت، پس از برگزاري مجمع عمومي فوق‌العاده، با محدوديت دامنه نوسان قيمت تا سقف 50 درصد، بازگشايي و آماده معامله شد.قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز در روز يادشده با افت کمی همراه بود و در مرز 58 تا 59 هزار تومان مبادله شد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر