بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴
این گروه از سرمایه گذاران که اکثر قریب به اتفاق آنها را حقیقی ها تشکیل می دهند، در این شرایط برای حفظ سود خود اقدام به عرضه سهام کردند، از این رو در بازار به وضوح مشاهده شد که تعداد فروشندگان بر تعداد خریداران پیشی گرفت.
کد خبر : ۷۶۷۳۰
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 91.07.02 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 225 واحد افزایش به رقم 22098 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 231 واحد رشد عدد 40021 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 251 واحد صعود به رقم 27127 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 34 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت.

معاملات روز جاری بورس با ورود شاخص کل به کانال 27 هزار واحدی برای چهارمین بار در طول سابقه معاملاتی بازار سهام آغاز شد تا نماگر بورس خود را برای شکستن سقف مقاومتی در رقم 27 هزار و 281 واحدی به سمت بالا بکشد.

براساس گزارش بورس نیوز، همانطور که اهالی تالار انتظار داشتند با ورود شاخص کل به این کانال، حجم عرضه ها از حجم تقاضای سهام سبقت گرفت و این روند موجب شد تمامی صف های خرید سهام در بورس واگذار شود.

این مازاد عرضه برتقاضا به این جهت در بازار حکمفرما شد که سرمایه گذاران پس از رشد قیمت سهام طی هفته های اخیر و به منظور شناسایی سود و بازدهی مناسب اقدام به فروش سهام خود کردند تا در این مقطع از معاملات با احتیاط بیشتری جلو روند.

به اعتقاد اهالی تالار این گروه از سرمایه گذاران که اکثر قریب به اتفاق آنها را حقیقی ها تشکیل می دهند، در این شرایط برای حفظ سود خود اقدام به عرضه سهام کردند، از این رو در بازار به وضوح مشاهده شد که تعداد فروشندگان بر تعداد خریداران پیشی گرفت.

در این روند صنایع و سهامی که در آغاز روند مثبت، پیشرو بودند، در حال حاضر نیز در صدر اولین صنایعی قرار داشتند که روند منفی قیمت سهام خود را آغاز کردند.

این میان گروه قندی و نیز پالایشی آغازگر روند منفی قیمت سهام خود بودند، بطوریکه در صنعت قند و شکر به جز دو نماد "قلرست" و "قنیشا" مابقی نمادها وارد معاملات در دامنه منفی قیمت ها شدند.

سهام پالایشگاه ها نیز در این روند حضور پررنگی پیدا کردند و در میان آنها "شبندر" با انتشار شفاف سازی جدید خود مبنی بر عدم تغییر عایدی پیش بینی شده هر سهم، با حجم سنگین عرضه سهام مواجه شد و با وجود معامله بالغ بر 30 میلیونی سهام خود، صف فروش بیش از 33 میلیونی را نیز نظاره گر بود. سایر هم گروهی های پالایش نفت بندرعباس نیز همین رویه را در پیش گرفتند.

طی معاملات امروز خودرویی ها نیز در میان سایر گروه ها پرقدرت تر از قبل ظاهر شدند و مقاومت خوبی را از خود به نمایش گذاشتند.

بطوریکه "خگستر" صف خرید بالغ بر 22 میلیونی سهام خود را همچنان حفظ کرد و "خودرو" نیز توانست با معامله بیش از 44 میلیونی سهام خود، جزو نمادهای مؤثر بر رشد شاخص کل قرار گرفت.

معاملات دو گروه معدنی و فلزی نیز پس از واگذاری صف های خرید سهام آنها، پرحجم پیگیری شد و در روند سهام آنها در مقایسه با روزهای گذشته تعادل برقرار گشت.

در گروه سیمانی نیز سرمایه گذاران پس از آنکه از رشد 22 درصدی نرخ محصولات سیمانی از روز جاری با خبر شدند، برای خرید سهام این صنعت در صف نشستند و معاملات آنها با تشکیل صف های خرید سنگین سهام به پایان رسید.

در گروه تجهیزات نیز مپنا حرکت مثبتی را از خود به نمایش گذاشت و سهام آن در دامنه نوسان مثبت قیمت ها مورد معامله قرار گرفت.

در این گروه خبر می رسد که فردا جلسه ای در سازمان بورس و اوراق بهادار با مدیران و سهامداران عمده صدرا برگزار خواهد شد تا موضوع بازگشایی نماد معاملاتی این شرکت تجهیزاتی مورد بررسی قرار گیرد. اهالی تالار امیدوارند در این جلسه نتایج مورد نظر حاصل شود تا سرمایه سهامدارانی که در این نماد بلوکه شده، با بازگشایی این نماد معاملاتی آزاد شود.

خریداران شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی نیز قدرت زیادی از خود به نمایش گذاشتند، بطوریکه هر چه صف های خرید سهام "وبانک" عرضه شد، بازهم تقاضا برای خرید این سهم وجود داشت.

گروه بانکی نیز که طبق روال معمول جزو آخرین صنایعی هستند که شروع به حرکت می کنند، امروز نسبت به روزهای گذشته روند بهتری را پیشه کردند و معاملات آنها وارد دامنه نوسان مثبت قیمت ها شد و حتی تا دامنه حداکثری قیمت ها نیز پیش رفت.

در مجموع معاملات امروز با حجم بالایی به پایان رسانید و با توجه به واگذاری صف های خرید سهام در اکثر نمادها، اهالی تالار معتقدند با توجه به ورود حجم بالایی از نقدینگی طی یک ماه اخیر به بورس، با اعمال حمایت های مؤثر طی روزهای آتی، این روند مثبت تداوم یافته و سقف مقاومتی شاخص کل در محدوده 27 هزار و 281 واحدی شکسته شود. از این رو باید صبر کرد و دید که آیا چنین حمایت هایی در این شرایط اتفاق خواهد افتاد یا خیر؟

گروه انفورماتیک نیز معاملات سهام خود را طی روز جاری با حرکت جدیدی آغاز کردند و در میان آنها "رتاپ" به عنوان لیدر انتخاب شد.در عین حال "مداران" و "رانفور" نیز این روند صعودی را اتخاذ کردند. از این رو به اعتقاد اهالی تالار احتمال دارد نمادهای فعال این صنعت نیز ظرف چند روز آینده رفتارهای مثبتی را از خود به نمایش بگذارند. چراکه مدتی سهام آنها چندان تحرکی نداشت.

شایان ذکر است قیمت ها در بازار ارز نیز با توجه به آغاز به کار آزمایشی مرکز مبادلات ارزی طی روز جاری، نسبت به روز گذشته با کاهش ناچیز همراه شد و هر دلار آمریکا در حال حاضر به نرخ 2470 تومان داد و ستد می شود.

هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز بدون تغییر قیمت نسبت به روز اخیر 975 هزار تومان مورد معامله قرار گرفته است.

در پایان شایان ذکر است بازار قراردادهای آتی سکه طلا نیز در سررسید مهر، آبان و آذر در دامنه نوسان مثبت قیمت ها پیگیری می شود و معاملات دی ماه نیز روند متعادلی را شاهد است. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر