بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۲
کد خبر : ۷۶۸۹۶

هديه لطفي: بازار فرابورس در حالي روز گذشته را با افت معاملات سپري كرد كه انتظار مي‌رود با اعلام برنامه‌هاي مديرعامل جديد، رونق دوباره‌اي به اين بازار برگردد.

بهگزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، روز گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار، صلاحيت امير هاموني، مديرعامل جديد فرابورس را تاييد كرد و به اين ترتيب آغاز به كار اين مدير جديد به طور رسمي آغاز شد و همزمان با اين، امر هاموني به اعلام برنامه‌هاي جديد فرابورس پرداخت. هرچند كه انتظار مي‌رفت وي برنامه‌هاي خود را در نشست مطبوعاتي اعلام كند. اما در گفته‌هايش به چشم مي‌خورد كه هفته آينده جلسه‌اي با اصحاب رسانه خواهد داشت كه در آن جزئيات كامل اين برنامه‌ها را تشريح مي‌كند. با اين وجود مديرعامل فرابورس پذيرش سهام عدالت، كاهش زمان تسويه اوراق مشاركت و عضويت در فدراسيون بورس‌هاي اروپايي و آسيايي را از مهم‌ترين برنامه‌هايش براي اداره اين شركت عنوان كرد.
امير هاموني در ادامه اظهار داشت: در حوزه عمليات، پذيرش، امور اعضا و تحقيق و توسعه برنامه‌هاي ويژه‌اي تدوين شده كه بخشي از آن ادامه برنامه‌هاي قبلي فرابورس و بخشي برنامه‌هاي جديد است كه اميدوارم با كمك همكارانم، هيات‌مديره، دست اندركاران بازار سرمايه و اصحاب رسانه عملياتي شود. ‌هاموني با بيان اينكه برنامه‌ريزي ويژه‌اي براي پذيرش سهام شركت‌هاي سهامي عدالت استاني تدوين شده، تاكيد كرد: افزايش پذيرش شركت‌هاي جديد و انواع اوراق مشاركت و صكوك مهم‌ترين برنامه‌هاي بخش پذيرش محسوب مي‌شوند.مدير‌عامل فرابورس برنامه‌هاي بخش عمليات و نظارت را اين‌گونه تشريح كرد و گفت: مهم‌ترين برنامه در اين حوزه كاهش زمان تسويه اوراق مشاركت و اوراق با درآمد ثابت است كه در صورت مهيا شدن بستر‌هاي آن زمان تسويه اين اوراق لحظه‌اي خواهد شد و به محض اينكه فروشنده اوراق را بفروشد وجوه آن به حسابش واريز مي‌شود. به گفته وي، عرضه اوليه سهام شركت‌هاي پالايش نفت تهران و لاوان يكي ديگر از برنامه‌هاي بخش عمليات و نظارت محسوب مي‌شود. امير ‌هاموني در ادامه اظهاراتش گفت: پيگيري براي انجام و ثبت افزايش سرمايه 100 درصدي شركت وايجاد كميته حسابرسي داخلي از برنامه‌هاي حوزه مالي به حساب مي‌آيد كه اميدوارم در كنار پيگيري براي تحويل ساختمان، تجهيز و جابه‌جايي فرابورس ايران محقق شود.مدير عامل فرابورس در خصوص برنامه‌هاي بخش تحقيق و توسعه اينگونه توضيح داد: تدوين سند راهبردي و برنامه استراتژيك و عضويت فرابورس ايران در فدراسيون جهاني بورس‌ها و فدراسيون بورس‌هاي اروپايي و آسيايي از مهمترين برنامه‌هاي اين بخش است كه اميدوارم فرابورس را به جوامع بين‌المللي متصل كند.
بازار كم‌حجم
افزون بر اين، بازار فرابورس در روز گذشته شاهد كاهش معاملات بود، به طوري كه در مجموع اين بازار حدود 32 ميليون برگه اوراق بهادار خريد و فروش شد و ارزش كل معاملات آن به 167 ميليارد ريال رسيد كه در مقايسه با معاملات روز يكشنبه كاهش 14 درصدي در حجم و 46 درصدي در ارزش كل معاملات را تجربه كرد.
در اين روز به دنبال خبر قطعي شدن زمان عرضه بلوك 53 درصدي ذوب‌آهن اصفهان در روز دوشنبه 10 مهرماه، هر سهم اين شركت با نوسان مثبت همراه شد و در نهايت با دادوستد 4/14 ميليون سهم به ارزش 4/29 ميليارد ريال مبادلات پرحجمي را شاهد بود.
قند شيروان نيز ديگر نمادي بود كه مورد توجه بازار قرار گرفت و در نهايت با تشكيل صف خريد به كار خود پايان داد. اين در حالي است كه در پي شايعات مطرح شده درخصوص گروه پتروشيمي و از طرفي ديگر اعلام شفاف‌سازي «شبندر»، پالايش نفت شيراز با نوسان منفي و صف فروش مواجه شد، اما در پايان معاملات صف فروش يادشده از بين رفت و به اين ترتيب معاملات 32 ميليارد ريالي اين شركت رقم خورد. در نهايت هم ديروز افت قيمت 4/4 درصدي هر سهم «شراز» به ثبت رسيد. همچنين در اين بازار 29 ميليون حق‌تقدم مجتمع سيمان غرب آسيا توسط سهامداران خريد و فروش شد كه به اين ترتيب اين نماد به عنوان پرمعامله‌ترين سهم بازار شناخته شد. افزون بر اين روز گذشته نماد حق‌تقدم خريد سهام شركت صنايع پتروشيمي دهدشت بدون محدويت دامنه نوسان بازگشايي شد و در اولين روز معاملاتي تنها 100 هزار برگه از حق‌تقدم مزبور خريداري شد.
در مجموع روز گذشته 78 نماد در بازارهاي فرابورس معامله شدند كه از اين تعداد 32 نماد با افزايش قيمت، 21 نماد با كاهش قيمت و 25 نماد ديگر بدون تغيير نرخ بودند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر