بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۴
کد خبر : ۷۶۹۵۶
سیمان محصولی است که پس از چهار سال تلاش مسوولان بورس در هشتم تیرماه سال ۸۹ به جمع کالاهای بورس کالا پیوست.
 
از آن زمان تا پایان سال ۹۰ نیز حجم معاملات این محصول خاکستری البته با شیب ملایمی افزایش یافت تا اینکه حجم کلی این بازار به یک میلیون و ۵۹ هزار و ۲۳۰ تن رسید. حتی برخی کارخانه‌های سیمانی از طریق بورس کالا محصول خود را به بازارهای جهانی صادر کردند و همه چیز به نظر خوب پیش می‌رفت.
 
اما با شروع سال ۹۱ اوضاع به کلی تغییر کرد و از ابتدای امسال تا کنون، سیمان تنهای کالای غایب در جدول معاملات بورس کالا به حساب می‌آید.
 
در ماه های گذشته نیز گفت‌وگوهای فعالان بازار سیمان و بورس نشان داد که کارخانه‌های سیمانی به دنبال افزایش قیمت سیمان و عرضه آن در بورس براساس عرضه و تقاضا هستند که سرانجام پس از چندین ماه تلاش، هفته گذشته با رشد ۲۲ درصدی نرخ انواع سیمان موافقت شد.
 
براساس این گزارش، چند روز قبل از تصویب افزایش قیمت سیمان مرتضی لطفی از اعضای انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد در صورت افزایش نرخ سیمان، این محصول دوباره برای کشف قیمت واقعی روی تابلوی بورس کالا می رود که براین اساس اهالی تالار نقره‌ای در انتظار عرضه این محصول خاکستری پس از ۶ ماه هستند.
 
از طرفی در نیمه نخست امسال تحولات مثبت زیادی در بورس کالا رخ داده به طوریکه نرخ تمام محصولات در رینگ صنعتی و معدنی براساس عرضه و تقاضا مشخص می شود و دیگر محدودیت یا سقف قیمتی برای این کالاها وجود ندارد، به این ترتیب به نظر می رسد در روزهای آینده بار دیگر نام سیمان را روی تابلوی بورس کالا خواهیم دید. 
 
بنابراین گزارش تا پایان سال ۹۰ تعداد ۳۶ شرکت سیمانی در بورس کالا پذیرش شده‌اند که از این بین تاکنون ۲۴ شرکت محصولاتشان را در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه کرده‌اند.
 
براین اساس محصولات شرکت‌های سیمان آبیک، اردستان، آرتا اردبیل، اصفهان، بهبهان، خوزستان، داراب، دشتستان، درود، زابل، زنجان، سفید ارومیه، سپاهان، شاهرود، شرق، صوفیان، غرب، فارس، فارس‌نو، فیروز‌کوه، کردستان، ممتازان کرمان، نی‌ریز و ساروج بوشهر تا پایان سال گذشته روی تابلوی بورس می‌رفت اما هیچ یک از این شرکت‌ها امسال عرضه‌ای در بورس نداشته‌اند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر