بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰
کد خبر : ۷۷۱۰۸

دنیای اقتصاد- اعظم شريفي: بورس اوراق بهادار تهران اولين هفته مهرماه را با ركوردزني‌هاي پياپي آغاز كرد، تا بازدهي بورس تهران با ورود 500 ميليارد ريال نقدينگي از سوي سهامداران حقيقي از سطح 6/8 درصد عبور كند.
به گزارش خبرنگار ما، معامله‌گران در بازار اين هفته شاهد رشد دسته‌جمعي قيمت‌ها بودند كه هيجان خريداران به آن دامن مي‌زد.


عطش معامله‌گران حقيقي در حالي با افزايش چشمگير تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي تا مبلغ 500 ميليارد ريال همراه بود كه صف‌هاي خريد در آخرين روز هفته نيز همچنان پابرجا بود. اين در حالي است كه گروه سيماني همچنان از سوي سهامداران عمده بدون عرضه بودند تا طي هفته آينده و پس از تعديل مثبت خريداران صف‌آرايي جديدي را در اين نمادها شاهد باشند. در اين ميان نمادهاي پالايش نفت بندرعباس، «ومعادن»، آلومينيوم ايران و ايران‌خودرو از نمادهاي اصلي مورد توجه حقيقي‌ها بودند و در مقابل نمادهاي مس، چادرملو، كرمانشاه و بانك پاسارگاد با حمايت حقوقي‌ها به كار خود ادامه دادند.
تمركز حقوقي‌ها در بازار
حقوقي‌ها اولين روز هفته را با عرضه‌هاي گسترده آغاز كردند.
در اين روز فولاد صبانور در صف خريد «ومعادن» با عرضه 8 ميليون سهم معاملات پرحجمي را رقم زد. صف خريد ايران‌خودرو نيز باوجود عرضه 5 ميليون سهمي از سوي سرمايه‌گذاري سمند ادامه يافت. روز شنبه همچنين صندوق نفت در كنار خريد 3 ميليون سهم بانك كارآفرين در نقش فروشنده 10 ميليون سهمي پالايشگاه نفت بندرعباس، 2 ميليون سهم غدير و 5 ميليون سهم «ومعادن» ظاهر شد.
ديگر عرضه‌كننده حقوقي «شبندر» هم كه اقدام به فروش 20 ميليون سهم كرد، پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي بود.
از سوي ديگر در بازار روز شنبه صباتامين خريدار 3/3 ميليون سهم بيمه دانا بود و با خريد 580 هزار سهم همچنان در نماد بيمه ملت فعال بود. «ومعادن» و بانك سامان هم از جمله حقوقي‌هايي بودند كه در اين روز در نمادهاي زيرمجموعه خود براي خريد چادرملو و بيمه سامان حضور يافتند.
اما در روز شنبه گذشته هرچند بازار مثبت از حجم خريدهاي حقوقي‌ها كاست، ولي حضور «وصنعت» در نماد مسكن تهران و سرمايه‌گذاري ايرانيان در نماد ايران كيش ادامه داشت.
در روز شنبه سايپا يك بلوك 60 ميليون سهمي از «وساپا» را واگذار كرد و در صف خريد سيماني‌ها تنها «وسپه» فروشنده 270 هزار سهم بود. در همين حال غدير با فروش 1/4 ميليون سهم پارسان و هامون سپاهان با عرضه 440 هزار سهم پتروشيمي پرديس فعال بود. اين در حالي است كه سرمايه‌گذاري مهرگان و فولاد مباركه خريدهاي كم‌حجمي را در نمادهاي چادرملو و گل‌گهر صورت دادند.
حضور خريداران و فروشندگان حقوقي
بازار روز يكشنبه با حضور فعال‌تر خريداران حقوقي در كنار فروشندگان همراه بود.
در حالي كه «ومعادن» خريدهاي كم‌حجمي را در نمادهاي چادرملو، صبانور، بكام و گل‌گهر داشت، فولاد صبانور باز هم در صف خريد 6/1 ميليون سهم «ومعادن» را عرضه كرد.
همچنين صندوق نفت با عرضه 2/4 ميليون سهم ديگر فروشنده «ومعادن» بود. از سوي ديگر صندوق نفت روز يكشنبه پركار بود، تا جايي كه افزودن 5/1 ميليون سهم بانك كارآفرين به پرتفوليو و خريد 30 ميليون سهم سرمايه‌گذاري صنعت و معدن نيز از ديگر اقدامات اين حقوقي فعال در بازار بود. اما بازار روز يكشنبه شاهد عرضه 5/3 ميليون سهمي پارسان از سوي غدير بود. اين حقوقي در نماد گروه بهمن نيز 10 ميليون سهم عرضه كرد و در مقابل اعتضاد غدير 9 ميليون سهم گروه بهمن را به پرتفوليوي خود افزود. سمند نيز با فروش 8 ميليون سهم ايران‌خودرو نتوانست بر عطش خريداران غلبه كند. شركت مديران اقتصاد نيز از ديگر حقوقي‌هايي بود كه عرضه 700 هزار سهمي را در نماد پتروشيمي شيراز رقم زد.
در كنار حقوقي‌هاي فروشنده، مهرآفرينان دوران و تدبير در نمادهاي بانك پارسيان و بانك دي خريدار بودند. همچنين صندوق عشاير علاوه بر خريد 8/3 ميليون سهم فولاد، در نمادهاي پارسان و غدير هم فعال بود. در اين حال، سرمايه‌گذاري صنعت و معدن خريدار 5/1 ميليون سهم ايران‌خودرو بود و سرمايه‌گذاري ايران و فرانسه نيز به عنوان خريدار 300 هزار سهم «وصنعت» ظاهر شد.
حقوقي‌ها حمايتگر بودند
روز دوشنبه با افزايش حجم عرضه‌ها در دو نماد پالايشگاهي، خريداران تا حدي از اين نمادها عقب نشستند تا صف فروش اين دو نماد باعث شود بازار با افزايش عرضه به كار خود پايان دهد.
در اين شرايط حقوقي‌ها نيز بيشتر براي خريد و تعادل نسبي براي نمادهاي زيرمجموعه فعاليت كردند. اما با اين حال روز دوشنبه سرمايه‌گذاري سمند فروشنده 4/6 ميليون سهم ايران‌خودرو بود. حجم عرضه غدير در گروه بهمن نيز 4 ميليوني بود كه باز هم از سوي اعتضاد غدير خريداري شد. همچنين سرمايه‌گذاري توسعه ملي در صف خريد عرضه‌كننده موتوژن و يك ميليون سهم صنعتي بهشهر بود. در مقابل فولاد صبانور خريدار «ومعادن» بود و معادن و فلزات نيز اقدام به خريد سهام چادرملو، صبانور، كابل شهيد قندي و گل‌گهر كرد. از سوي ديگر سرمايه‌گذاري صنعت و معدن 2 ميليون سهم ايران‌خودرو را به پرتفوليوي خود افزود. اما در اين روز صندوق نفت در صف فروش، خريدار 7 ميليون سهمي «شبندر» شد. علاوه بر آن با خريد 4/2 ميليون سهمي، بانك كارآفرين را در مركز توجه بازار قرار داد. صندوق عشاير، تدبير و بانك تجارت ديگر حقوقي‌هاي خريدار روز دوشنبه بودند كه در نمادهاي فولاد مباركه، بانك دي و سرمايه‌گذاري ملي فعاليت داشتند.
رفتارهاي منطقي حقوقي‌ها در بازار
ركوردزني بورس تهران در روز سه‌شنبه در حالي رقم خورد كه حقوقي‌ها هماهنگ با بازار خريد و فروش‌هاي منطقي را صورت دادند. به طوري كه در جايي كه غدير فروشنده سه ميليون سهم گروه بهمن و 4 ميليون سهم نفت و گاز پارسيان بود، صندوق عشاير 200 هزار سهم پارسان را به همراه يك ميليون سهم فولاد از بازار جمع كرد. اما صف خريد چندروزه مپنا، عرضه 4 ميليون سهمي از سوي كاركنان مپنا را به همراه داشت. هامون سپاهان نيز مطابق با رويه اين هفته فروشنده 730 هزار سهمي پتروشيمي پرديس بود.
اين در شرايطي است كه اين روزها بازار مثبت سرمايه‌گذاري توسعه ملي را فروشنده كرد و روز سه‌شنبه نيز اين شركت 2/1 ميليون سهم صنعتي بهشهر و 155 هزار سهم نفت بهران را عرضه كرد. افزون بر اين، در روز سه‌شنبه خريدهاي «ومعادن» در نمادهاي صبانور، بكام و گل‌گهر ادامه داشت و از سوي ديگر صباتامين خريدار ثابت بيمه ملت بود. همچنين بانك تجارت با خريد 300 هزار سهمي در نماد «ونيكي» فعال بود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر