بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۷
کد خبر : ۷۷۱۳۵
رييس‌ جمهوري اسلامي ايران با تاکيد بر اينکه سازمان ملل متحد بايد به طور حقيقي سازماني براي ملل بوده و همه ملتها در آن داراي حق برابر باشند، تبعيض در آن را به عنوان منشاء بسياري از مشکلات امروز جهان و تبعيض در عرصه بين‌المللي دانست و گفت: مجمع عمومي سازمان ملل بايد بالاترين رکن اين سازمان باشد و همگان در آن آزادانه، بدون فشار و در کنار هم جهان را اداره کنند.

به گزارش ایسنا، محمود احمدي‌نژاد بعد از ظهر چهارشنبه به وقت محلي در حاشيه سفر به نيويورک در کنفرانسي خبري با حضور خبرنگاران رسانه‌هاي بين‌المللي با بيان اينکه اميدوارم گفت‌وگوهاي ما به استقرار صلح و امنيت پايدار در جهان منجر شود، گفت: باور من اين است که انسانها شايسته زندگي بسيار بهتري هستند نسبت به آنچه امروز از آن برخوردارند.

به سوي استقرار نظمي جديد در جهان حرکت کنيم
رييس جمهور با اشاره به اينکه نظم موجود جهان در تنظيم نيازهاي اوليه بشر و تامين آرامش فکري براي او با شکست مواجه شده است، افزود: حتما بايد به سوي استقرار نظمي جديد در جهان حرکت کنيم و اين مهم مستلزم مشارکت جمعي همه ملتها است.

احمدي‌نژاد با بيان اينکه معتقديم نظم جديدي بر جهان حاکم خواهد شد که در آن همه از حقوق برابر برخوردار باشند و کسي بر ديگري برتري نداشته باشد، اظهار كرد: براي تحقق آرزوهاي خوب بشر و استقرار سعادت عمومي راهي جز جايگزيني نظمي جديد وجود ندارد.

ايران در شرايط عادلانه براي حل مسايل آماده گفت‌وگوست
رييس جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه نيويورک تايمز مبني بر چگونگي روابط ايران و آمريکا طي سالهاي اخير و اينکه آيا ايران هم اشتباهي در عدم بهبود روابط با آمريکا داشته است؟ تصريح کرد: ۳۳ سال قبل آمريکا يک‌طرفه اقدام به قطع روابط خود با ايران کرد و از آن فراتر در ۶۰ سال اخير ميان دو کشور مسايلي رخ داده که باعث افزايش فاصله‌ها شده است.

احمدي‌نژاد با بيان اينکه البته امروز ديگر شرايط مثل زماني نيست که آمريکا از تهاجم رژيم صدام به ايران به طور مستقيم و جدي حمايت مي‌کرد، ادامه داد: چرا دولتي که براي آزادي و حق انتخاب انقلاب کرد، بايد دولتهاي متوالي آمريکا را که از مدعي‌ترين کشورها در مورد حقوق ملتها، آزادي و دموکراسي است، همواره در برابر خود ببيند؟

رييس‌جمهور با اشاره به اينکه جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام کرده است که در شرايط عادلانه و بر اساس احترام متقابل، براي حل مسايل آماده گفت‌وگوست، خاطرنشان کرد: هيچ‌گاه از طرف دولت ايران کوچکترين اقدامي عليه ملت آمريکا انجام نشده و اين در حالي است که از سوي دولت آمريکا، اقدامات زيادي عليه ملت ايران صورت گرفته است.

ايران قادر به دفع حملات سايبري است
احمدي‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه الجزيره درباره شکايت ايران از حملات سايبري به تاسيسات هسته‌يي خود به سازمان ملل متحد و اينکه آيا آسيبي به اين تاسيسات وارد شده است؟ اظهار كرد: ميزان صدمات وارد شده به اين تاسيسات چندان اهميت ندارد، بلکه مهم اين است که چگونه عده‌اي به خود اجازه مي‌دهند به حريم و استقلال کشوري ديگر تجاوز و دست‌اندازي کنند.

رييس‌جمهور با بيان اينکه کساني که به طور دائم از حقوق ملتها و آزادي و ارزش‌هاي انساني دم مي‌زنند، به تاسيسات هسته‌اي قانوني يک کشور حمله مي‌کنند و اين نقض همه قوانين بين‌المللي است، ادامه داد: ايران کشوري قدرتمند و پيشرفته در عرصه نرم‌افزاري بوده و مطمئنا قادر به دفع چنين حملاتي است.

احمدي‌نژاد در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه ايتارتاس روسيه درباره مهم‌ترين دستاوردهاي هشت دوره حضور وي در مجامع عمومي سازمان ملل و اينکه آيا موضوعي وجود دارد که بابت آن در دو دوره رياست جمهوري خود از آن پشيمان باشد؟ اظهار كرد: استنباط بنده آن است که در طي اين مدت سرعت پيشرفت ايران در عرصه هاي علمي، فناوري، اقتصاد و صنعت چند برابر شده است.

وي اضافه کرد: تنها پشيماني من آن است که چرا ساعاتي را که شب‌ها استراحت مي‌کردم، صرف کار و خدمت براي ملت ايران نکردم.

تحريم کشورها، انتقام گرفتن از ملتهاست
رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي درباره تحليل وي از تداوم محاصره اقتصادي کوبا از سوي آمريکا با وجود مخالفت و محکوميت آن از سوي مجمع عمومي سازمان ملل تصريح کرد: دولت‌هاي متوالي آمريکا همواره خود را برتر از ديگران پنداشته‌اند و از ابزارهاي غيرانساني براي پيشبرد اهداف خود استفاده كرده‌اند.

احمدي‌نژاد با بيان اينکه تحريم يک کشور به معناي تحريم مردم آن کشور و به نوعي انتقام از ملتهاست، خاطرنشان کرد: وقتي کشوري تحريم شود اين مردم آن کشور هستند که با مشکل مواجه مي‌شوند. اگر اختلافات سياسي بين کشورها وجود دارد، نبايد از مردم انتقام گرفت و جمهوري اسلامي ايران به طور اصولي با تحريم مخالف بوده و آن را محکوم مي‌کند.

وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران مبني بر اينکه آيا جنبش عدم تعهد براي جايگزيني نظم جديد تلاشي خواهد داشت و آيا اتاق فکري تشکيل مي‌دهد؟ گفت: ايران در حال مشورت با اعضاي جنبش عدم تعهد است تا ساختارهاي لازم براي عملياتي کردن اهداف اين جنبش را ايجاد کند و مجموعه‌اي هم که ذکر شد در چارچوب دبيرخانه‌اي که براي اين جنبش ايجاد خواهد شد، فعال مي‌شود.

فقط ۱۰ درصد اقتصاد ايران به تجارت خارجي وابسته است
رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي از سوي خبرنگار شبکه سي.بي.اس آمريکا مبني بر اينکه ايران در دوره دولت نهم و دهم درآمد زيادي از فروش نفت کسب کرده ولي وضعيت اقتصادي مردم بهبود نيافته است، گفت: فقط ۱۰ درصد اقتصاد ايران به تجارت خارجي وابسته است که امروز دچار محدوديتهايي شده اما به زودي اين مشکلات برطرف خواهند شد.

احمدي‌نژاد اضافه کرد: درباره ارزش پول ملي نيز اگر چه بنده با شرايط بوجود آمده مخالف بوده و هستم اما اين مسئله در برخي از نهادهاي تصميم‌گير ايران طرفداران بسياري دارد که دائما براي تحقق آن تلاش مي‌کردند.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه نبايد تصور کرد که امروز وضعيت اقتصادي در ايران خراب است، اظهار كرد: از پنج سال قبل که آمريکا اتحاديه اروپا را از همکاري اقتصادي با ايران تحريم کرده است، آيا وضع ايران بدتر شده يا اتحاديه اروپا که در آستانه فروپاشي قرار گرفته است؟ اين در حالي است که اروپايي‌ها مثل ايران تحريم نشده‌اند که اگر مي‌شدند، وضع به گونه‌اي ديگر بود.

احمدي‌نژاد با بيان اينکه حجم اقتصاد ايران در سالهاي اخير بسيار رشد کرده و رتبه اقتصادي ايران از جايگاه ۲۲ به ۱۷ اقتصادهاي جهاني ارتقاء يافته است، تصريح کرد: درآمد سرانه ايرانيان در سال‌هاي اخير چهار هزار دلار افزايش، فاصله طبقاتي کاهش يافته و سطح رفاه عمومي بالا رفته و آنچه در نظر شما بزرگ آمده، اعدادي است که ارزش آنها در بازار بالا نرفته است.

موضوع سوريه به دليل نقش آفريني عوامل متعدد، بسيار پيچيده شده
رييس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه تي.آر.تي ترکيه درباره اينکه جمهوري اسلامي ايران چه اقداماتي براي ايجاد ثبات در سوريه مي‌تواند انجام دهد، خاطرنشان کرد: مساله سوريه موضوع بسيار مهمي است که اکنون به دليل نقش‌آفريني عوامل متعدد در آن بسيار پيچيده شده است.

وي با بيان اينکه دو راه حل مشخص براي برون‌رفت از وضعيت کنوني در سوريه وجود دارد، تصريح کرد: راه حل اول ادامه جنگ است و عده‌اي معتقدند بايد به مخالفين دولت کمک کنند تا بر حکومت سوريه غلبه کند؛ اين راهکار بسيار آساني بوده و ممکن است در کوتاه‌مدت جواب بدهد اما با توجه به بافت طايفه‌اي جامعه سوريه، براي دهه‌هاي متمادي اين کشور را در ناامني فرو مي‌برد.

احمدي‌نژاد راهکار دوم را تفاهم ملي از طريق گفت‌وگو عنوان و اظهار کرد: آزادي و حق انتخاب از حقوق مردم سوريه است و همه ملت‌ها بايد از عدالت، احترام و انتخاب آزاد برخوردار باشند.

وي گفت: طرف‌هاي درگير در سوريه با گفتگو و تفاهم ملي مي‌توانند به وضعيت پايدار و بهتري دست يابند.

رييس‌جمهور اظهار كرد: تلاشهايي براي تشکيل گروه تماس در حال انجام است و اميدوارم کساني که در سوريه بر طبل جنگ مي‌‌کوبند نيز شرايط را درک کرده و به ايجاد فضايي براي انتخاب آزادانه ملت سوريه کمک کنند و در نهايت هر تصميمي که مردم اين کشور گرفتند براي همه محترم باشد.

همه بايد حريم خبرنگاران را حفظ کنند
احمدي نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزي خبر درباره کشته شدن خبرنگار شبکه پرس تي.وي و زخمي شدن خبرنگار شبکه العالم در حملات امروز مخالفان دولت سوريه و سکوت مدعيان غربي در اين‌باره گفت: از اين بابت بسيار متاسف هستم و فکر مي‌کنم همه بايد حريم خبرنگاران را حفظ کنند.

رييس‌جمهور با بيان اينکه اطلاع‌رساني کاري بسيار مهم براي روشن شدن حقايق و آگاه شدن افکار عمومي از تحولات جهان است، اضافه کرد: اميدوارم هيچ‌گاه و هيچ‌کجا چنين اتفاقاتي تکرار نشود و همه بدون تعصب، چنين رخدادهايي را محکوم كنند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه لاستامپا ايتاليا درباره ارزيابي رييس‌جمهور از بازداشت مديرعامل خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران، تصريح کرد: بايد از جزئيات اين موضوع اطلاعات بيشتري کسب کنيم تا بتوانم درباره آن اظهارنظر كنم اما اميدوارم هيچ‌گاه، هيچ‌کس، به‌ويژه اصحاب رسانه‌ها دستگير و زنداني نشوند.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاري از يکي از رسانه‌هاي پاکستان درباره دلايل توقف احداث خط لوله گاز از ايران به پاکستان و هند، خاطرنشان کرد: اين خط لوله در حال احداث بوده و بخش ايراني آن تقريبا به اتمام رسيده است و تکليف آن بخش از اين خط لوله که در پاکستان قرار دارد نيز به زودي روشن خواهد شد. هند در اين قرارداد حضور نداشت اما مذاکراتي در جريان است تا هند نيز به اين کار بپيوندد.

احمدي نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه کيوتو ژاپن مبني بر اينکه با توجه به اعلام چندين باره در خصوص آمادگي براي مذاکرات هسته‌اي، آيا واقعا ايران کاملا تمايل دارد اين مذاکرات به نتيجه برسد و اساسا چه انتظاري از اين مذاکرات دارد؟ گفت: از نظر ايران حل و فصل مسائل بين‌المللي راهي جز مذاکره ندارد و گفت‌وگو بهترين راهکار است؛ به شرط آنکه طبق قانون و عادلانه صورت گيرد و انگيزه‌هاي سياسي در آن دخيل نباشد.

رييس‌جمهور اضافه کرد: گفت‌وگوهاي هسته‌اي ايران و کشورهاي غربي نوساناتي داشته که علت هم اين بوده که برخي طرفهاي غربي از اراده لازم براي حل مسائل برخوردار نبوده‌اند اما به زودي به اين نتيجه خواهند رسيد که راهي جز توافق در اين مسئله نيست. جمهوري اسلامي ايران هميشه در چارچوب عدالت آماده مذاکره براي حل و فصل مسائل است.

ايران با کانادا روابط اقتصادي چنداني نداشت
احمدي نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه سي.بي.سي کانادا مبني بر دلايل قطع روابط سياسي کانادا با ايران، اظهار كرد: هر کشوري حق دارد مطابق ميل خود با ديگر کشورها روابط داشته باشد. از نظر ما قطع روابط کانادا با ايران اصولا خيلي مسئله مهمي نيست چرا که در صورت وجود روابط، دو کشور از آن نفع مي‌برند؛ ضمن اينکه ايران با کانادا روابط اقتصادي چنداني نيز نداشت.

نگاهي به آينده روابط ايران و مصر
رييس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار يک روزنامه مصري درباره آينده روابط ايران و مصر اظهار كرد: دو کشور داراي سابقه فرهنگي و تمدني گسترده‌اي بوده و دو پايگاه اصلي تمدن جهاني هستند. ايران و مصر هميشه روابط خوبي با يکديگر داشته و امروز نيز اين روابط در سطح خوبي قرار دارد و اگر روابط سياسي بين دو کشور نيز برقرار و تقويت شود هر دو از ظرفيت‌هاي آن براي منافع دو ملت و منطقه استفاده خواهند کرد.

بسياري از رسانه‌هاي بين‌المللي شبيه يک شبکه امپراطوري عمل مي‌کنند
احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره اينکه رسانه ها حقايق ايران را منتشر نمي‌کنند و مواضع جانبدارانه عليه ايران دارند، تصريح کرد: بخش مهمي از رسانه‌هاي بين‌المللي شبيه يک شبکه امپراطوري عمل مي‌کنند که اين مسئله را بايد در چارچوب روابط ايران و آمريکا تحليل کرد.

رييس‌جمهور با بيان اينکه ما تلاش مي کنيم حقايق را بيان کنيم، خاطرنشان کرد: اگر رخدادهاي ۳۳ سال گذشته را مرور کنيد خواهيد ديد که ايران در اين رقابت موفق‌تر بوده است. امروز شرايط بسيار متفاوت‌تر از گذشته شده زيرا ايران تبديل به کشوري پيشرفته و قدرتمند شده است که با بيش از ۱۸۰ کشور جهان ارتباطات گسترده و قوي دارد.

سازمان ملل بايد واقعا سازماني براي ملتها باشد
احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره تبديل ايده اصلاح ساختارهاي مديريت جهان به ويژه سازمان ملل به يک گفتمان عمومي در بين کشورها، گفت: سازمان ملل بايد واقعا سازماني براي ملتها بوده و همه ملتها در آن داراي حق برابر باشند. تبعيض در سازمان ملل تبعيض در عرصه بين‌المللي است و منشاء بسياري از مشکلات امروز جهان تبعيض در همين سازمان است.

رييس‌جمهور با بيان اينکه مجمع عمومي سازمان ملل بايد بالاترين رکن اين سازمان بوده و همه اعضا در آن آزادانه و بدون فشار و در کنار هم جهان را اداره کنند، ادامه داد: امروز شوراي امنيت همه قدرت را در انحصار خود گرفته و اعضاي دائم آن اراده خود را بر ديگر کشورها تحميل مي‌کنند.

دلايل سياسي شدن مسئله هسته‌اي ايران از سوي آمريکا
احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه بي.بي.سي درباره دليل سياسي شدن مسئله هسته‌اي ايران از سوي آمريکا اظهار كرد: اهداف آمريکا از مخالفت با ملت ايران طي ۳۳ سال گذشته هيچ تغييري نکرده است. به همان دليل که آمريکا از حمله صدام به ايران حمايت کرد، با موضوع هسته‌اي نيز برخورد سياسي مي‌کند.

رييس‌جمهور با اشاره به اينکه بايد اين سوال از آمريکايي‌ها پرسيده شود، افزود: امروز آمريکا کشورها را به بهانه ايجاد دموکراسي اشغال مي‌کند اما زماني که ملت ايران براي به دست آوردن آزادي و حق انتخاب، انقلاب کرد به دشمني با آنان پرداخت.

اميدوارم هيچ زنداني در جهان وجود نداشته باشد
احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار مجله تايم درباره زندانيان سياسي در ايران و به ويژه برخي رهبران مخالفان، تصريح کرد: نظر شخصي بنده اين است که روزي فرا برسد که هيچ زنداني در جهان وجود نداشته باشد زيرا از زنداني شدن هيچ‌کس خوشحال نمي‌شوم.

رييس‌جمهور در عين حال خاطرنشان کرد: در ايران قوه قضاييه مستقل بوده و زير نظر دولت نيست و طبق قوانين خود عمل مي‌کند اما اميدوارم همه زنداني ها به زودي آزاد شوند.

ايران و آرژانتين در يک جبهه واحد قرار دارند
رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري رويترز درباره ديدار وزراي خارجه ايران و آرژانتين و اينکه آيا اين مسئله باعث بهبود روابط دو کشور خواهد شد؟ اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران براي ملت و دولت آرژانتين احترام زيادي قائل است و اميدواريم روابط دو کشور بيش از پيش گسترش يابد.

احمدي‌نژاد با تاکيد بر اينکه ايران و آرژانتين در يک جبهه واحد قرار دارند و بسياري از آرمان‌هاي دو کشور مشترک است، اضافه کرد: بر اساس تبليغات و دخالت ديگران سوء تفاهم‌هايي بين دو کشور ايجاد شده بود که ايران براي رفع اين سوء تفاهم‌ها پيشنهاد تشکيل يک گروه حقيقت‌ياب را ارائه کرد و اين پيشنهاد از سوي دولت آرژانتين مورد استقبال قرار گرفته و اميدوارم ديدار وزراي خارجه دو کشور مقدمه‌اي براي تشکيل اين کميته باشد.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار رويترز درباره شيرين‌ترين خاطره او از سفر به نيويورک در سالهاي اخير، تصريح کرد: همه سفرهاي ما به نيويورک خوب بوده است و اگر چه ديدارهاي زيادي با گروه‌هاي اجتماعي، سياسي و رسانه‌اي در اين شهر داشته‌ايم اما خيلي فرصت نشده است تا با مردم خوب اين شهر ديدار و گفت‌وگويي داشته باشيم.

احمدي‌نژاد خاطرنشان کرد: بايد به خاطر مشکلاتي که از بابت حضور و تردد ما براي مردم شهر نيويورک ايجاد مي‌شود، از آنان عذرخواهي کرده و از نيروهاي پليس براي زحماتشان تشکر کنيم.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري آسوشيتدپرس درباره اينکه چه کشورهايي در گروه تماس با طرفين درگير در سوريه عضو هستند؟ گفت: سعي کرده‌ايم از اتحاديه عرب، کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد و همه کشورهاي مهمي که با موضوع سوريه درگير هستند در اين گروه عضو باشند و تا کنون با ۱۲ کشور در اين باره مذاکره شده است.

ايران و ترکيه روابط خوبي با يکديگر دارند
احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه زمان ترکيه درباره روابط ايران و ترکيه با توجه به اختلافات اين دو کشور در بحران سوريه اظهار كرد: دو کشور روابط بسيار خوبي با يکديگر دارند و با وجود اختلاف درباره سوريه دائم با يکديگر در تماس هستند و تلاش مي‌شود به نظرات مشترک برسند. هر دو کشور در گروه تماس سوريه حضور دارند و تلاش مي‌کنند فعاليت‌هايشان را هماهنگ کنند.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه بلومبرگ درباره پيشنهاد ايران براي تعليق توليد اورانيوم ۲۰ درصد غني شده به شرط لغو تحريم‌ها، تصريح کرد: اين پيشنهاد جديدي نبوده و در حالي است که ايران عليرغم تکليف قانوني اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، اورانيوم ۲۰ درصد براي توليدات دارويي خود دريافت نکرد و مجبور شد راسا اقدام به توليد آن کند و اعلام کرده است هر زمان که اين کالا را بتواند دريافت کند، از ادامه توليد منصرف خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر