بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۹
کد خبر : ۷۷۲۱۸
همشهری‌آنلاین:
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تبعیت بانک مرکزی از بازار آزاد را در زمینه تعیین نرخ ارز رد کرد.
ایسنا نوشت: محمدصادق مفتح درباره این که گفته می‌شود بانک مرکزی بعد از راه اندازی مرکز مبادله ارزی خود را تابع نرخ ارز در بازار آزاد کرده است، توضیح داد:‌ تحلیل ما این است که بعد از راه‌اندازی مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز، با توجه به این‌که ارز در این مرکز با قیمت دو درصد زیر نرخ بازار به متقاضیان داده می‌شود، نرخ ارز آزاد به مرور و به صورت پلکانی کاهش یابد.

وی افزود: مثلا اگر نرخ ارز در بازار آزاد 100 تومان باشد، قیمت ارز در مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز دو درصد کمتر از آن خواهد بود و به مرور در پیش گرفتن این سیاست باعث کاهش قیمت ارز در بازار آزاد نیز خواهد شد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که هدف از راه‌اندازی مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز، تامین به موقع،‌ آسان و به اندازه کافی ارز متقاضیان بوده است، گفت: البته تامین ارز متقاضیان از مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز اجباری نیست و متقاضیان می‌توانند مانند گذشته ارز مورد نیاز خود را از دیگر راه‌ها مانند صرافی‌ها تامین کنند.

مفتح تصریح کرد: این موضوع را که مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز در زمینه تعیین نرخ روزانه ارز تابع بازار آزاد شده است، قبول ندارم؛ بلکه معتقدیم به مرور مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز سوار بر کار شده و به جای بازار آزاد تعیین کننده نرخ واقعی ارز خواهد شد.

روز دوشنبه طی مراسمی در ساختمان شهید اسدالله‌زاده وزارت صنعت، معدن و تجارت مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز راه اندازی شد. براین اساس قرار است در این مرکز ارز با قیمت دو درصد زیر نرخ بازار به متقاضیان داده شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر