بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۸
کد خبر : ۷۷۳۹۰

مجيد اسكندري: رشد سريع بازار سرمايه كشور در دومين روز هفته جاري، فرابورس را نيز بي‌نصيب نگذاشت و موجب شد حجم و ارزش معاملات اين بازار افزايش قابل توجهي را به ثبت برساند.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، روز گذشته بيش از 64 ميليون اوراق بهادار به ارزش 454 ميليارد و 298 ميليون ريال در بازارهاي فرابورس دادوستد شد.
فرابورس ديروز شاهد دادوستد بيش از 5/39 ميليون سهم ذوب‌آهن اصفهان به ارزش بيش از 3/95 ميليارد ريال بود كه اين ميزان دادوستد بيشترين حجم و بيشترين ارزش معاملات اين بازار در روز يكشنبه به شمار مي‌رود.
از سوي ديگر دادوستد اوراق مشاركت نفت و اوراق اجاره ماهان2 كه به ترتيب به ارزش معاملاتي معادل 59 ميليارد ريال و 54 ميليارد ريال منتهي شد، توانست تاثير بسزايي در رشد معاملات فرابورس داشته باشد.
اين گزارش حاكي است ديروز قند شيروان با دادوستد 2/1 ميليون سهم از ارزش 9/15 ميليارد ريالي معاملات برخوردار شد و قطعيت معامله عمده 21 ميليون سهمي صنايع تبديلي گلستان نيز توانست 8/21 ميليارد ريال به ارزش معاملات روز گذشته فرابورس بيفزايد.
در همين حال ديروز بيش از 3 ميليون سهم پالايش نفت شيراز به ارزش 4/13 ميليارد ريال دادوستد شد كه پس از ذوب‌آهن، بيشترين حجم معاملات بازار فرابورس را به خود اختصاص داد.
در اين ميان رهشاد سپاهان با دادوستد تنها يك هزار سهم به ارزش 3 ميليون ريال كمترين حجم و كمترين ارزش معاملات فرابورس را دارا شد.
بررسي آمارها نشان مي‌دهد روز گذشته سهام شركت‌هاي پتروشيمي مارون، سرمايه‌گذاري توسعه و عمران كرمان و صنعتي و معدني شمال شرق شاهرود به ترتيب 5 درصد، 91/4 درصد و 68/4 درصد افزايش قيمت را تجربه كرد.
از سوي ديگر سرمايه‌گذاري تدبيرگران فارس و خوزستان، افرانت و روان فن‌آور به ترتيب 73/4 درصد، 61/4 درصد و 48/4 درصد افت قيمت را تجربه كردند.
از 83 نمادي كه روز گذشته در فرابورس دادوستد شد 39 نماد با افزايش قيمت و 18 نماد با كاهش قيمت روبه‌رو شدند. 26 نماد نيز تغييري در قيمت خود ثبت نكردند. بازار اوراق تسهيلات مسكن نيز روز گذشته با رونق همراه بود به گونه‌اي كه بيشتر اين اوراق با رشد قيمت مواجه شدند و ميانگين قيمت هر برگه آنها حدود 590 هزار ريال دادوستد شد.
روز گذشته تعداد 3/2 ميليون حق‌تقدم شركت سرمايه‌گذاري خوارزمي به ارزش 660 ميليون ريال دادوستد شد. در همين حال مديرعامل شركت بورس از انتقال اين شركت از فرابورس به بورس خبر داد.
همچنين شركت فرآورده‌هاي غذايي و قند چهارمحال پس از احراز كليه شرايط پذيرش از تاريخ هشتم مهرماه جاري به عنوان شصت‌وهشتمين نماد معاملاتي و بيستمين شركت در بازار دوم در فهرست نرخ‌هاي فرابورس ايران درج شد.
يادآور مي‌شود اين شركت با نماد «قچار»، دومين شركت قندي فرابورسي به شمار مي‌رود.
چند متقاضی برای خرید بلوک 53درصدی ذوب‌آهن
به گزارش خبرگزاري فارس، سازمان خصوصی‌سازی که در 25 تیر ماه موفق به فروش 207 میلیارد تومانی 15 درصد از سهام ذوب‌آهن (به صندوق ذخیره فرهنگیان بابت رد دیون دولت) شده، امروز اقدام به عرضه بلوک 53 درصدی این شرکت مشمول اصل 44 در بازار سوم فرابورس می کند تا زمینه خصوصی‌سازی این شرکت مهیا شود.
بعد از بروز شایعاتی در مورد متقاضیان خرید بلوک 53 درصدی ذوب‌آهن، مشخص شد مجموعه‌هایی مانند توسعه معادن و فلزات و میدکو تمایلی به حضور در میدان رقابت ندارند.
آخرین بررسی‌ها حکایت از آن دارد كه مسوولان‌ سازمان خصوصی‌سازی از فروش این بلوک مدیریتی اطمینان خاطر دارند و معتقدند به دلیل ارزش‌های این شرکت و آینده آن و واگذاری سهام مدیریتی ذوب‌آهن، این بلوک به راحتی فروش خواهد رفت.
در این رابطه از قرار معلوم افرادی مانند سیدمحمد احرامیان از فولاد یزد، ریخته گران از فولاد ماهان در کنار مجموعه صندوق بازنشستگی فولاد، متقاضی جدی خرید آن هستند، اما این سه گروه که هنوز آمدن یا نیامدنشان قطعی نشده رقیب دیگری دارند که شامل سه شریک ایرانی، ترک و اماراتی هستند که از گذشته شرکتی را در کیش به ثبت رسانده‌اند.
علاوه بر این یک مشتری محصولات ذوب‌آهن از کشور اوکراین هم متقاضی خرید بلوک 53 درصدی ذوب‌آهن بود،اما به علت لزوم اخذ مجوزهای لازم از سازمان سرمایه‌گذاری خارجی که به حدود یک ماه وقت نیاز داشت، امکان حضور این متقاضی عملا منتفی شده است.
با این همه تعداد قطعی متقاضیان و برنامه آنها برای رقابت خرید سهام ذوب‌آهن نهایی نشده است.
شفاف‌سازي ذوب‌آهن هم آمد
در همين حال، در آستانه عرضه بلوک ۵۳ درصدی ذوب‌آهن‌، مدیرعامل این شرکت مشمول اصل 44 در مورد افزایش روزهای اخیر قیمت سهام شفاف سازی کرد.
بلوک 53 درصدی شرکت مشمول اصل 44 ذوب‌آهن در حالی امروز از سوی سازمان خصوصی سازی در بازار سوم فرابورس عرضه می شود که قیمت هر سهم این شرکت فرابورسی طی روزهای اخیر رشد کرده و گاه با صف‌های اخیر چندین میلیونی مواجه شده است. به همین دلیل اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس با ارسال نامه‌ای در 4 مهرماه از مدیرعامل ذوب‌آهن درخواست شفاف‌سازی کرد.
صفرعلی براتی هم در پاسخ به این نامه که ديروز منتشر شده، اعلام کرد: «رویداد با اهمیت موثر بر فعالیت، وضعیت مالی و نتایج عملکرد (تعدیل با اهمیت در پیش‌بینی سود هر سهم)، تصمیمات و شرایط موثر بر ساختار سرمایه و تامین منابع مالی،تغییر درساختار مالکیت شرکت و سایر اطلاعات مهم و مؤثر بر قیمت سهام و تصمیم سرمایه‌گذاران که از طرف این شرکت افشا نشده باشد، وجود ندارد و آخرین پیش بینی درآمد هر سهم این شرکت که در 21 فروردین 91 ارائه شده، مورد تایید است.
به گفته وی، در تیرماه سال جاری حدود 15درصد از سهام شرکت توسط سازمان عمومی‌سازی به صندوق ذخیره فرهنگیان واگذار شده است. بنابراين در صورت وجود هرگونه اطلاعات با اهمیت، مراتب از طریق سازمان بورس به اطلاع کلیه سهامداران رسانده خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر