بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۱
کد خبر : ۷۷۳۹۹
دنیای اقتصاد- «سلام شاخص به ارتفاع 29 هزار واحدي»، رخدادي بود كه روز گذشته فعالان هيجان زده بازار سهام ايران تجربه كردند. معامله‌گراني كه شگفت‌زده رشد 2 هزار و 693 واحدي دماسنج بورس در مهرماه، يعني برابر با 1/10 درصدي را، آن هم در تنها 7 روز معاملاتي شاهد هستند.
شاخص بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به دنبال رشد هيجاني قيمت سهام و افزايش چشمگير شمار خريداران حقيقي و حقوقي با 378 واحد رشد مواجه شد تا به اين ترتيب به ارتفاع 29 هزار و 207 واحدي سلام كند. اين نخستين بار در تاريخ 46 ساله بورس تهران است كه شاخص اين بازار به 29 هزار واحد و البته سطحي بالاتر از آن دست پيدا مي‌كند.
در پي اين رخداد بازدهي بازار سهام به مرز (7/12) 13درصد رسيد و ارزش بورس تهران نيز از سطح 130 هزار ميليارد تومان گذشت.
اما شرايط اين روزهاي بازار سرمايه كه البته از پايان شهريورماه، تا حدي قابل پيش‌بيني بود، سبب شده كه بار ديگر شائبه ايجاد حباب و خريدهاي هيجاني در بازار مطرح شود.
در يك نظرسنجي كه روز گذشته توسط سايت بورس 24 انجام شد، 38 درصد از 500 فعال خوش‌بين بازار سهام پيش‌بيني كرده‌اند كه شاخص بورس سطح 35 هزار واحدي را نيز در هفته‌هاي آينده از سر مي‌گذراند. حال آنكه 25 درصد ديگر عبور شاخص بورس از سطح 30 هزار واحدي را گمانه‌زني كرده‌اند.
21 درصد ديگر هم احتمال داده‌اند كه شاخص در محدود كنوني 29 هزار واحد نوسان كند و تنها 16 درصد با بدبيني از احتمال سقوط به سطح 28 و 27 هزار واحدي سخن گفته‌اند. اما آيا بورس كنوني حبابي است؟ آيا سرمايه‌گذاران بازار سهام هيجان زده شده‌اند؟ راستي چرا بورس همگام با بازارهاي ارز و سكه در حال رشد است؟ پرسش‌هاي مهم و كليدي سرمايه‌گذاران است كه به همراه درخواست اعلام نظر از مسوولان و متوليان اقتصاد كشور و بازار سرمايه در شرايط كنوني مطرح مي‌شود.
فقط مشورت كنيد
در همين راستا، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به شکسته شدن رکورد رشد شاخص بورس طی 46 سال اخیر گفت: بورس اوراق بهادار تهران یکی از پربازده‌ترین بورس‌های جهان در چند سال گذشته بوده است.
سید‌شمس‌الدین حسینی در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت تصریح کرد: از سال‌های 1387 یا 2008 میلادی به بعد که شروع بحران مالی دنیا بوده، بورس اوراق بهادار تهران یکی از 2یا 3 بورسی بوده که بالاترین بازدهی را در جهان داشته است.
وی با اشاره به اینکه بورس با فراز‌و‌نشیب‌هایی هم همراه است، افزود: سال 89 بازدهی بورس بیش از 80 درصد رشد را نشان می داد که این در نوع خود بسیار فوق العاده بود، اما در سال 90 به‌رغم اینکه بازار بورس مثبت بود اما رشد سال 89 را نداشت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: بورس در سال 91 هم روند خوبی را دنبال کرده و این به آن معناست که شاخص طی اردیبهشت و خرداد به 27 هزار واحد رسیده بود و مهم‌تر از آن حجم معاملات در حد بسیار خوبی بود؛ اما در دو ماه تیر و مرداد شاخص روند نزولی پیدا کرد و در حال حاضر به بالاترین سطح خود که رسانه‌ها از آن به عنوان رکورد‌شکنی 46 ساله بورس یاد می کنند، رسیده است.
حسینی با تاکید بر ظرفیت‌های بالای اقتصاد کشورمان گفت: این ظرفیت‌ها با مواجهه با ناملایمات ممکن است مدتی کند شوند، اما پس‌از برطرف شدن موانع و حاکم شدن شرایط مناسب به وضعیت قبلی خود بازگشته و روند رشد را در پی خواهند گرفت.
وی در پایان با اعلام سودآور بودن بازار سرمایه و تشویق مردم برای حضور در آن توصیه‌ای هم داشت.
وزیر اقتصاد به مردم توصیه کرد: حتما برای حضور در این بازار با مشورت و کسب آگاهی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند تا منتفع شوند در غیر این صورت متحمل زیان خواهند شد.
وی در ادامه توصیه خود تاکید کرد: سرمایه‌گذاران نه به دلیل کاهش شاخص‌ها از بازار خارج شوند و نه در شرایط مثبت بودن شاخص‌ها وارد بازار شوند و تصور نکنند هر معامله‌ای را می‌توانند انجام دهند و منتفع شوند، اما با مشورت می‌توانند از شرایط رونق و سودآوری بورس نهایت بهره را ببرند.
روايت مقام ناظر از شرايط فعلي بازار
در همين حال، مدير امور بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص رشد بي‌سابقه بورس تهران اظهار كرد: بازار سهام اين روزها معاملات پررونقي را شاهد است كه سرعت و شتاب افزايش قيمت ها در آن بسيار زياد است.
به گزارش بورس24، محمودرضا خواجه‌نصيري افزود: براي بررسي دقيق‌تر دو موضوع عدد شاخص و شتاب رشد شاخص را بايد از دو منظر جداگانه بررسي كرد؛ زيرا اگرچه رشد چندروزه شاخص بي‌سابقه است، ولي با اين وجود بازده بورس تاكنون تنها به 7/12 درصد رسيده كه طي دوره 6 ماهه بازده بورس را به حدود بازده سپرده بانكي نزديك مي‌كند، بنابراين به لحاظ رقم شاخص نمي‌توان گفت رشد قابل توجهي در بورس اتفاق افتاده است؛ اما طي يك ماه اخير رشد شاخص شتاب بي‌سابقه‌اي داشته كه موضوع جداگانه‌اي است.
اين مقام نظارتي بازار سهام افزود: براي تحليل بهتر وضعيت بورس بايد به بررسي بازار سرمايه از ابتداي سال 91 بپردازيم؛ در سال جاري بعد از آنكه بورس فروردين‌ماه را با بازدهي مناسب پشت سر گذاشت، مجموع اتفاقات رخ داده از جمله افزايش نرخ سود بانكي و نگراني آثار تحريم‌ها موجب افت شاخص شد. به اعتقاد خواجه‌نصيري، باوجود اينكه شركت‌ها شاهد رشد سودآوري بودند، اما فشار رواني در كنار اصلاح قيمت‌ها، كاهش P/E قيمت‌ها را به دنبال داشت.
وي با بيان اينكه روند منفي بورس تا پايان فصل مجامع همچنان ادامه داشت، ادامه داد: همزمان با موج اخبار منفي، انتشار گزارش‌هاي سه ماهه از چند بعد بر بازار اثرگذار بود، تا جايي كه كاهش حجم فروش گروه صادركننده، نگراني از جريان تورمي و افت توليد براي گروه واردكننده از جمله دلايلي بود كه به ‌رغم گزارشات مناسب سه‌ماهه، سهامداران را نگران مي‌كرد تا اعتماد فعالان بازار سرمايه به بهبود روند معاملات كمرنگ‌تر شود. اين در حالي است كه بازارهاي ارز و سكه در همين دوره توانسته بودند، بازده قابل توجهي را براي سرمايه‌گذاران خود ثبت كنند.
مدير امور بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس تاكيد كرد: جريان ركودي در بازار همواره ركود موجود در آن را تقويت مي‌كند كه اين امر به ادامه روند كاهشي بازار و افزايش بازده منفي آن منجر شد. به موازات اين امر بخش واقعي اقتصاد كشور نشان‌دهنده افزايش قابل توجه نرخ ارز بود كه از يك طرف به نفع صادركننده‌ها بود و از طرف ديگر ميزان فروش توليدكنندگان داخلي را نيز با افزايش نرخ‌هاي صورت‌گرفته، دگرگون ساخت.
خواجه‌نصيري با اشاره به آغاز برنامه‌هاي حمايتي از بازار سرمايه طي مردادماه اظهار كرد: جذب حمايت حقوقي‌ها و خريدهاي پردامنه براي از بين بردن و تلطيف فضاي رواني منفي در اين مقطع آغاز شد و در كنار آن انتشار اوراق تبعي باعث شد تا نشان دهد، شرايط واقعي بازار بهتر از باورهاي منفي سهامداران است. در كنار اين موضوع شتاب گرفتن افزايش نرخ ارز، آزاد شدن قيمت فروش محصولات در بورس كالا و افزايش قيمت‌هاي جهاني به صورت معناداري براي شركت‌هاي بازار اخبار مثبت را يادآور شد.
تعادل بورس تثبيت شده است
خواجه‌نصيري با اشاره به اينكه بازار با ترديد روند افزايشي را آغاز كرد، گفت: شرايط مثبت در حال حاضر تثبيت شده است و سرمايه‌گذاري در بورس در اين شرايط از نظر بسياري از فعالان بازار توجيه دارد. زيرا منطق اوليه اين است كه وقتي نرخ دلار بالا مي‌رود، ارزش ريالي دارايي‌ها افزايش مي‌يابد. بنابراين ارزش جايگزيني شركت‌ها و مجموع دارايي‌هاي آنها نيز افزايش مي‌يابد. از سوي ديگر افزايش قيمت فروش محصولات به صورت مستقيم افزايش سودآوري شركت‌ها را به همراه دارد.
مدير امور سهام بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس اوراق بهادار با بيان اينكه از هفته پاياني شهريور سرمايه‌گذاران ثبات نوسان مثبت را در بورس تشخيص دادند، گفت: افزايش يكپارچه سكه و ارز و ظرفيت كم جذب نقدينگي اين بازار‌ها با توجه به افزايش ريسك سرمايه‌گذاران در آنها در كنار ركود تورمي در بازار مسكن موجب شد سرمايه‌گذاران براي حفظ ارزش نقدينگي و نگراني از شرايط تورمي، نقدينگي خود را به سمت بورس بياورند كه به رشد شاخص منجر شد.
خواجه‌نصيري با تاكيد بر اينكه نقدينگي به دنبال حفظ ارزش است، افزود: نخستين هفته مهرماه با تبليغات و ادامه انتشار اخبار مثبت بورس همراه بود كه همين امر موج رونق مضاعف در اثر ورود دوباره نقدينگي جديد از سوي حقيقي‌ها شد.
به اعتقاد وي، به دليل افت قابل توجه بورس طي دوره 5 ماهه كه باوجود افزايش سودآوري شركت‌ها رخ داد، نمي‌توان گفت قيمت‌ها حبابي شده است؛ افزون بر اين افرادي كه از ابتداي سال در اين بازار فعاليت كرده‌اند، هنوز بازدهي قابل توجهي نداشته‌اند. اين در حالي است كه سهامداران كوتاه‌مدت در اين دوره رونق با توجه به پتانسيل‌هاي بازار بازده مناسبي را كسب كرده‌اند.
يك نگراني از رفتار حقيقي‌ها
مدير امور بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس با تاييد اينكه بازار در حال حاضر دچار هيجان شده، گفت: اما شرايط هيجاني بازار را نمي‌توان الزاما با ديد نقد و انتقاد نگاه كرد. روند طبيعي بازار اين گونه است كه انتشار اخبار بازدهي چشمگير بورس براي افرادي كه دنبال كسب سود هستند، موجب افزايش تقاضاي خريد و تزريق نقدينگي به بازار مي‌شود. وقتي تب بازار ارز ادامه‌دار است تقاضاي خريد در بورس نيز پابرجا مي‌ماند؛ به طوري كه تقاضاي خريدي كه در پايان شهريورماه به طور متوسط يك تا 5/1 برابر حجم عرضه بازار بود، در حال حاضر به 5 برابر حجم عرضه افزايش پيدا كرده است. خواجه‌نصيري خاطرنشان كرد: در نتيجه افزايش تقاضاي خريد در بازار موجب شد در روزهاي معاملاتي گذشته به طور متوسط به ميزان 30 تا 35 ميليارد تومان انتقال سهام از حقوقي به حقيقي صورت گيرد.
اين مقام مسوول در ادامه تحليل اوضاع بازار سرمايه گفت: با توجه به افزايش خريداران حقيقي موضوع نگران‌كننده اين است كه در بازار صعودي خريداران تنها به دنبال خريد سهم باشند و بدون توجه به سهام مرغوب و پرپتانسيل ندانند چه سهمي را مي‌خرند تا جايي كه با اولين ضربه منفي، زيان خواهند كرد.
اين مقام مسوول در بازار سرمايه تاكيد كرد: نسبت 90 درصدي نوسان مثبت در همه گروه‌ها كه نشان‌دهنده رشد يكسان گروه‌ها و شركت‌هاي مختلف است، موضوع نگران‌كننده‌اي است زيرا بعد از يك رشد ابتدايي در موج دوم شرايط متمايز هر شركت رشد آن را رقم خواهد زد نه فضاي مثبت بازار.
خواجه‌نصيري با اشاره به اينكه بازار در انتظار گزارش‌هاي 6 ماهه است، تاكيد كرد: باوجود افزايش قطعي سودآوري در گزارش‌هاي 6 ماهه شركت‌ها، سهامداران تازه‌وارد بايد توجه داشته باشند كه بسياري از سرمايه‌گذاران تعديلات مثبت را در قيمت شركت‌ها لحاظ كرده‌اند و به عبارتي بازار آثار تعديل سودآوري سهم را «پيش خور» كرده است. اين در حالي است كه باوجود توقف شركت‌هاي گروه روي و سيماني، ممكن است اين نمادها پس از بازگشايي متناسب با تعديلات اعمال شده رشد نكنند.
اين مقام مسوول خاطرنشان كرد: هرچه قيمت‌ها بالاتر مي‌رود، به دليل افزايش ريسك سرمايه‌گذاري، تصميم‌گيري در فضاي بازار سخت‌تر مي‌شود و ممكن است انتظارات بيش از اندازه شكل بگيرد. اين در حالي است كه به دليل سرعت افزايش قيمت‌ها، انتظارات زودتر محقق مي‌شود و بنابراين سهامداران همواره بايد آخرين اخبار را رصد كنند. خواجه‌نصيري ادامه داد: در حال حاضر رشد نرخ ارز، فضاي هيجاني انتظار براي گزارش‌هاي 6 ماهه و ورود نقدينگي جديد سه عاملي است كه بر بازار تاثيرگذار است. بر اين اساس تغيير شرايط بازار ارز و نقدينگي به سرعت شرايط بازار را تغيير مي‌دهد. به خصوص اينكه ورود نقدينگي از سوي خريداران موج دوم باثبات نيست و اين گروه براي كسب بازده كوتاه‌مدت به سرعت از بازار خارج مي‌شوند.
دستكاري قيمت كم است
اين مقام ناظر بازار سرمايه درخصوص چگونگي نظارت بر معاملات در شرايط كنوني گفت: در بازاري كه گردش معاملاتش بالا است، احتمال دستكاري قيمت و سفته‌بازي كم است، اما مشكلات بيشتر است زيرا تحريك‌پذيري سرمايه‌گذاران افزايش يافته و به سرعت براي خريد سهام تحريك مي‌شوند و بر اين اساس انگيزه خريد در سرمايه‌گذاران گاه مانع از تصميم‌گيري درست مي‌شود. اين در حالي است كه در بازار منفي حمايت و اعتماد بيشتر است.
مدیر امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی، سهامداران باید همواره با شناخت کافی از وضعیت سهام یک شرکت، نسبت به خرید آن اقدام کنند،‌ تصریح کرد: این همان توصیه‌ای است که در زمان افت بازار نیز به سهامداران می‌شود، به این معنی که با هیجانات کاذب همراه نشوند و بی‌دلیل اقدام به فروش سهامشان نکنند.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی نیز که بازار با رشد قابل توجهی همراه است، سهامداران باید با دلیل منطقی نسبت به خرید سهم در بازار اقدام کنند و انتظارات و استراتژي زماني ورود و خروج مشخصي داشته باشد.
اين مقام مسوول در بازار درخصوص پيش‌بيني روند بازار گفت: پيش‌بيني كردن در اين بازار بسيار سخت است، زيرا پيش‌بيني‌هاي تكنيكال كه مرزهاي رواني را شناسايي مي‌كنند به سرعت تغيير مي‌كنند. با اين وجود هرچند رسيدن به شاخص 30 هزار واحدي هدف چندان سختي نيست، اما براي بسياري از سرمايه‌گذاران مي‌تواند به معني نقطه خروج از بازار باشد كه مي‌تواند بر كل بازار اثرگذار باشد. اين در حالي است كه در حال حاضر P/E بسياري از شركت‌ها حدود 6 و 7 مرتبه است. اگر اين شركت‌ها در گزارش‌هاي 6 ماهه سودآوري خود را تعديل كنند و از سويي امكان تداوم سودآوري داشته باشند، P/E بازار دوباره به محدود 4 تا 5 بازمي‌گردد و در اين حالت مي‌توان اميدوار بود شاخص تا پايان سال 5 تا 10 درصد ديگر افزايش يابد، اما مستلزم اين است كه شركت‌ها روند سودآوري خود را حفظ كنند.
خواجه‌نصير با تاكيد دوباره اثرگذاري عميق نرخ ارز بر بورس گفت: باوجود اينكه در شرايط كنوني از نظر من بورس شاخص 30 هزار واحدي را محقق كرده است اما اگر معاملات بازارها تغيير كند، شاخص را تحت تاثير قرار خواهد داد. بنابراين بايد از يك طرف اتفاقات ساير بازارها را به طور كامل رصد كرد و از سوي ديگر به ياد داشت كه وقتي رشد شاخص‌ها به سرعت رخ مي‌دهد به دليل حساسيت بالايي كه ايجاد مي‌شود، ممكن است به لحاظ روند ثبات لازم را نداشته باشد.
ثبت دوره‌اي تغييرات
مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران درخصوص دلايل رشد اخير بازار گفت: اگر بخواهيم حركت بازار را به درستي دنبال كنيم، بايد تغييرات آن را به صورت دوره‌اي ببينيم كه در اين حال مي‌بينيم بازار از ابتداي سال تاكنون، حدود 13 درصد رشد كرده است و اين رشد معقولي است.
حسن قاليباف‌اصل در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد افزود: حجم معاملات روزانه در 5 ماهه نخست سال 50 ميليارد تومان بوده است، اما از يك ماه گذشته به 100 ميليارد تومان رسيده است كه اين نشان مي‌دهد نقدينگي و اقبال به بازار سرمايه، افزايش پيدا كرده است. وي ادامه داد: گزارش‌هاي سه ماهه كه از سوي شركت‌ها منتشر شده حاوي موارد خوبي است و آن دسته از شركت‌ها كه گزارش 6 ماهه نيز منتشر كرده‌اند، موارد بهتري را يادآور شده‌اند كه اين موارد جو رواني بازار را مثبت كرده است.
قاليباف افزايش نرخ ارز را عامل موثري در رشد بازار دانست و گفت: بيشتر شركت‌هاي بزرگ بورسي، شركت‌هاي صادركننده هستند و محصولات آنها با قيمت‌هاي جهاني به فروش مي‌رسد بنابراين افزايش نرخ ارز، درآمدهاي اين شركت‌ها را افزايش داده است. مديرعامل بورس درخصوص وجود نگراني از رشد شديد بازار گفت: رشد قيمت‌ها در بازار، تابع عرضه و تقاضا است و در شرايطي كه رشد يا افت بازار با حجم معاملات همخواني داشته باشد، نگراني‌ وجود ندارد، اما اگر معاملات انجام شود اين نگراني وجود خواهد داشت.
وي در پايان به سهامداران توصيه كرد: ما همواره به سرمايه‌گذاران توصيه مي‌كنيم چه در شرايط رشد و چه در شرايط افت بازار، با مطالعه و تحليل وارد بازار شوند و صنايعي را كه مي‌شناسند و از قابليت‌هاي آنها آگاهي دارند براي سرمايه‌گذاري انتخاب كنند.
حبابي در كار نيست
در همين حال مديرعامل فرابورس فرضيه هيجاني بودن بازار را رد كرده و در اين باره گفت: نوسان بازار كاملا طبيعي است و مهم‌ترين دليل رشد آن در روزهاي اخير، افزايش نرخ دلار و تاثير آن بر شركت‌هاي بورسي است.
امير هاموني در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد توضيح داد: در گذشته، نرخ ارز يك متغير برون‌زا بود اما در حال حاضر، بسياري از شركت‌هايي كه در بورس پذيرفته شده‌اند شركت‌هايي هستند كه دارايي ارزي دارند يا صادركننده و داراي درآمد ارزي هستند بنابراين نرخ ارز، دروني شده و در مدل‌هاي مالي به يك متغير درون‌زا تبديل شده است.
وي سپس گفت: آرام‌تر شدن فضاي كلي حاكم بر بازار نيز مي‌تواند يكي از دلايل رشد بازار باشد زيرا تا چندي قبل، به دليل برخي مسائل، جو بازار با تنش همراه بود اما الان، فضا تغيير كرده است.
وي درباره تاثير نرخ ارز باوجود منتشر نشدن گزارش‌هاي 6 ماهه شركت‌ها گفت: خوشبختانه بازار و فعالان بازار هوشمند هستند و اگرچه اين گزارش‌ها هنوز منتشر نشده‌اند، اما انتظارات سرمايه‌گذاران و ارزيابي آنها از شركت‌ها مثبت است، بنابراين با افزايش نرخ ارز، انتظار سودآوري مناسبي از شركت‌ها دارند.
مديرعامل فرابورس درخصوص تاثيرپذيري بازار سرمايه از بازار طلا و دليل حركت موازي اين دو بازار در شرايط فعلي گفت: بازار طلا تاثير چنداني در رشد يا افت بازار سرمايه ندارد، زيرا جنس مخاطب اين دو بازار متفاوت است و فعالان اين دو بازار رويكرد و شخصيت متفاوتي دارند.
هاموني خاطرنشان كرد: مخاطبان بازار طلا و بازار سهام، حدود 10 درصد همپوشاني دارند و مقايسه اين دو بازار مقايسه درستي نمي‌تواند باشد.
وي درباره لزوم به كارگيري ابزارهاي كنترلي براي جلوگيري از رشد بيشتر بازار تاكيد كرد: به كارگيري اين ابزارها، به نوعي مداخله در بازار است و من معتقدم نبايد با به كارگيري ابزارهاي كنترلي، جلو رشد يا كاهش شاخص را بگيريم، زيرا اين ابزارها در كوتاه‌مدت مي‌تواند استفاده شود اما در بلندمدت، سرمايه‌گذاران مي‌توانند جهت بازار را تعيين كنند.
امكان رشد قيمت شركت‌ها وجود دارد
در همين حال يك كارشناس بازار سرمايه با تشريح عوامل رشد بي سابقه بورس در روزهاي اخير، وجود هرگونه حبابي را در بازار سرمايه رد كرد.
عليرضا عسكري‌ماراني، در گفت‌وگو با ايسنا، درخصوص علت افزايش شاخص‌هاي بورس و ثبت ركوردهاي جديد در بازار سرمايه گفت: قيمت‌هايي كه در حال حاضر در بازار سرمايه وجود دارد، هنوز با قيمت‌هاي واقعي فاصله داشته و شركت‌هايي همچون فولاد مباركه، ملي مس، سرمايه‌گذاري بانك ملي، سرمايه‌گذاري سپه و بسياري از شركت‌هاي ديگر با وجود افزايش قيمت به قيمت‌هاي گذشته خود نرسيده‌اند.
وي افزود: علاوه بر اين توليدات برخي شركت‌ها افزايش يافته و شركت‌هايي مانند پتروشيمي كه محصولات صادراتي دارند محصولات بيشتري به فروش مي‌رسانند.
اين فعال بازار سرمايه شائبه وجود حباب در بورس را رد كرد و در توضيح آن گفت: ممكن است برخي سهام شركت‌ها بالاتر از قيمت بازار باشند ولي بسياري از سهام شركت‌ها باوجود افزايش به قيمت هاي يك سال گذشته خود نرسيده است. به طور مثال شركت پتروشيمي پرديس تنها 100 تومان از قيمت سال گذشته گران‌تر شده و پتروشيمي مارون به قيمت اوليه خود رسيده است.
وي ادامه داد: همچنين قيمت سهام مخابرات در فروردين سال گذشته 450 تومان بود كه اكنون پس از سه روز افزايش شديد به 247 تومان رسيده است كه نصف قيمت فروردين سال گذشته است.
ماراني تاكيد كرد: بنابراين قيمت بسياري از صنايع بورسي همچون سيمان، كاشي و مواد لبني از لحاظ ارزش جايگزيني با دلار 2500 توماني بسيار بالاتر از اين ميزان است و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در حال حاضر نصف NAV معامله مي‌شوند پس ارزش جايگزيني آنها بسيار بالاتر است.
وي با بيان اينكه عمده دارايي‌هاي بورس براساس ارز است، عنوان كرد: به دليل ارزش جايگزيني دارايي‌ها قيمت ها افزايش يافته و توليد صنايعي همچون سيمان و كاشي با رشد مواجه شده است. ماراني عنوان كرد: به اين ترتيب باوجود افزايش قيمت سهام شركت‌ها، برخي از آنها به نسبت جايگاهي كه دارند هنوز جا براي افزايش دارند زيرا NAV بسياري از شركت‌ها مانند ايران خودرو و سايپا به شدت كاهش يافته است.
مديرعامل سرمايه‌گذاري ملي به مثبت بودن عملكرد 6 ماهه شركت‌ها اشاره و خاطرنشان كرد: اين در حالي است شاخص بورس تحت تاثير چند سهم جديد مانند پالايشگاه بندرعباس، پالايشگاه شيراز و برخي شركت‌هاي پتروشيمي مطرح قرار گرفته و در حال افزايش است.
وي درخصوص دلايل اقبال مردم به بورس با وجود افزايش قيمت سكه و ارز گفت: در حال حاضر بسياري از مردم اعتقاد دارند كه سكه و ارز به سقف قيمتي خود رسيده است و معتقدند كه بهتر است سرمايه خود را به سمت بورس برده و آنها را به سمتي سوق دهند كه قيمت آن افزايش نيافته است.
اين فعال بازار سرمايه با بيان اينكه افزايش حجم معاملات نشان‌دهنده ورود نقدينگي به بورس است اظهار كرد: سهامداران حقيقي و تازه وارد حتما بايد با مشورت كارشناسان اقدام به خريد سهم كنند و در خريد سهم دقت كنند، زيرا بورس يك بازار حرفه‌اي و كارشناسي است و خريد و فروش سهم بدون مشورت درست نيست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر