بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۸
کد خبر : ۷۷۵۱۶
هديه لطفي: بازار فرابورس در حالي روز گذشته را با مراسم توديع و معارفه مديرعامل آغاز كرد كه حجم و ارزش كل مبادلات اين بازار با تغيير نامحسوسي نسبت به معاملات روز يكشنبه روبه‌رو شد و در اين شرايط سكون دادوستد بيش از 50 ميليون برگه اوراق بهادار به ارزش 5/368 ميليارد ريال در سامانه معاملاتي اين بازار به ثبت رسيد.

به گزارش خبرنگار ما، در بازار ديروز سرانجام صف خريد سنگين چند روز اخير پتروشيمي مارون شكسته شد و اين نماد با معامله 2/5 ميليون سهم به ارزش 97 ميليارد ريال معاملات قابل توجهي را به خود اختصاص داد.
ذوب‌آهن اصفهان نيز باوجود رقابت بر سر معامله بلوكي، پس از جابه‌جايي 30 ميليون سهم مانند ديگر نمادهاي پيشرو بازار با صف فروش 5 ميليون سهمي به كار خود پايان داد.
ارزش معاملات «ذوب» نيز در اين بازار به حدود 70 ميليارد ريال رسيد. همچنين به دليل رقابت در دقايق پاياني معاملات ديروز براي تصاحب بلوك 53 درصدي ذوب‌آهن تا قيمت 4894 ريال، ادامه رقابت به امروز موكول شد.
افزون بر اين، بيمه دي در حالي پس از ارائه اطلاعات شفاف‌سازي و تعديل مثبت بازگشايي شد كه با صف خريد به تابلو بازگشت و نوسان مثبت 5 درصدي را به ثبت رساند.
همچنين در اين بازار تعداد يك ميليارد و 65 ميليون حق‌تقدم استفاده نشده بانك حكمت ايرانيان، بدون محدوديت دامنه نوسان بازگشايي و آماده معامله شد كه از اين تعداد تنها يك ميليون حق‌تقدم مزبور به ارزش يك ميليون ريال خريد و فروش شد.
گواهي سپرده بانك انصار نيز ديگر نمادي بود كه روز گذشته پس از پرداخت سود علي‌الحساب ماهانه بازگشايي شد و با جابه‌جايي بيش از 28ميليارد ريال اوراق به كار خود پايان داد.
اين در حالي است كه اوراق اجاره اميد و اجاره مپنا هر كدام به ترتيب با مبادله 8/41 و 2/32 ميليارد ريالي به عنوان پرمعامله‌ترين اوراق شناخته شدند.در بازار پايه نيز صنعتي مينو با خريد و فروش 55 هزار سهم به ارزش 533 ميليون ريال در صدر معاملات قرار گرفت. همچنين در اين بازار 90 هزار سهم فرابورس نيز به صورت توافقي معامله شد.
در مجموع روز گذشته 85 نماد در بازار فرابورس شاهد دادوستد اوراق بهادار خود بودند كه در اين ميان، 22 نماد با نوسان مثبت و 34 نماد با نوسان منفي روبه‌رو شدند. همچنين 29 نماد ديگر بدون تغيير نرخ به كار خود پايان دادند.
توديع و معارفه مديرعامل فرابورس
روز گذشته مراسم توديع و معارفه مديرعامل فرابورس با حضور اعضاي هيات مديره سازمان بورس، مديران بورس اوراق، بورس كالا، سپرده‌گذاري و هيات مديره قديم، جديد و پرسنل فرابورس برگزار شد.
در اين جلسه ريیس هیات مدیره فرابورس با اعلام اینکه ارزش معاملات فرابورس از 200هزار میلیارد ریال فراتر رفته است، اظهار کرد: ارزش بازار فرابورس به 330هزار میلیارد ریال رسیده است.
رسول سعدی در ادامه افزود: فرابورس 6 مهر 88 فعالیت عملیاتی خود را با حضور وزیر اقتصاد و دارایی آغاز کرد و امروز 3 سال است که وارد بازار سرمایه ایران شده است و دراین مدت توانسته سهم قابل قبولی برای خود بدست آورد و جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد ایران پیدا کند.
وی با قدردانی از زحمات امید قائمی به عنوان نخستین مدیر عامل فرابورس ادامه داد: در این مدت که ارزش بازار فرابورس به 330 هزار میلیارد ریال رسیده است، بیش از 130نماد معاملاتی وارد این بازار شده است.
در ادامه سيدعلی حسینی عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اقدامات مثبت اثرگذار انجام شده در فرابورس یادآور شد: زحمات آقای امید قائمی برای فرابورس انکارناپذیر است و خدمات ایشان مختص فرابورس نیست بلکه از زمان تغییر قانون و راه‌اندازی شرکت بورس و حتی قبل از آن بوده است.
حسینی با بیان اینکه آقای امید قائمی از کمیته اجرایی فرابورس تا امروز برای این بازار زحمات بسیاری کشیده‌اند، خاطرنشان کرد: ایده اولیه فرابورس در سال 85 و پس از تاسیس سازمان بورس شکل گرفت و آقای‌هامونی از آن زمان کارشناس این بخش در سازمان بورس بودند، بعد به فرابورس آمدند و با حمایت‌های آقای امیدقائمی رشد کردند و هم‌اکنون قرار است این راه را ادامه دهند.
در ادامه مصطفی امید‌قائمی، مديرعامل سابق فرابورس در اظهاراتي گفت: ایجاد فرابورس کار تازه و نویی بود که سابقه قبلی در اقتصاد ایران نداشت به نحوی که حتی بستر‌های قانونی و مقرراتی آن هم وجود نداشت وبه کمک سازمان بورس، مدیریت فناوری، سپرده گذاری و بورس تهران تدوین و عملیاتی شد.
مدیر‌عامل سابق فرابورس در ادامه یادآور شد: در این مدت با کمک همکارانم توانستیم بازار پذیره نویسی برای شرکت‌های سهامی عام و سایراوراق بهادار، بازار عرضه شرکت‌های سهامی خاص و بازار دست دوم اوراق مشارکت و گواهی سپرده، پذیره نویسی اوراق صکوک به عنوان نخستین ابزار اوراق بهادار اسلامی راه‌اندازی کنیم.
به گفته وی، همچنین در این مدت بازار پایه در راستای برنامه پنجم توسعه وراه‌اندازی بازار دست دوم امتیاز تسهیلات مسکن ایجاد شد.
امير هاموني مديرعامل جديد فرابورس هم طي سخناني مهم‌ترين برنامه‌هاي خود براي اداره اين بازار را پذيرش سهام عدالت،كاهش زمان تسويه اوراق مشاركت و عضويت در فدراسيون بورس‌هاي اروپايي و آسيايي اعلام کرد و افزايش پذيرش شركت‌هاي جديد و انواع اوراق مشاركت و صكوك مهم‌ترين برنامه‌هاي بخش پذيرش فرابورس محسوب مي شوند.
مدير‌عامل فرابورس برنامه‌هاي بخش عمليات و نظارت را اينگونه تشريح كرد و گفت: مهم‌ترين برنامه در اين حوزه كاهش زمان تسويه اوراق مشاركت و اوراق با درآمد ثابت است كه در صورت مهيا شدن بستر‌هاي آن، زمان تسويه اين اوراق لحظه اي خواهد شد و به محض اينكه فروشنده اوراق را بفروشد وجوه آن به حسابش واريز مي‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر