بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۱
کد خبر : ۷۷۶۴۸
دنیای اقتصاد- هديه لطفي: اولين نشست خبري مديرعامل جديد فرابورس با اصحاب رسانه در حالي روز گذشته برگزار شد كه برنامه‌هاي پيش‌روي اين مديرعامل جوان نشان از رونق و تثبيت جايگاه فرابورس در بازار سرمايه دارد و به نظر مي‌رسد مديرعامل جديد فرابورس در اجراي اهداف مدنظر خود بسيار مصمم است.

تا جايي كه هنوز يك هفته از تصدي مقام مديرعاملي فرابورس نگذشته اولين گام خود يعني بازار مذاكره براي اوراق با درآمد ثابت را راه‌اندازي كرده است؛ هرچند كه اين اقدام سريع از ظاهر جوان وي دور از انتظار بود. اما نشست خبري روز گذشته امير هاموني صرف نظر از بخش ارائه گزارش عملكرد بازار فرابورس از ابتداي تاسيس تاكنون و به خصوص 6 ماهه نخست سال جاري حاوي اخبار بااهميتي نيز بود. اينكه پيگيري‌هاي لازم براي عضويت فرابورس در فدراسيون بورس‌هاي اروپايي در حال بررسي است و همچنين پالايشگاه نفت تهران تا دو هفته آينده در فرابورس عرضه اوليه خواهد داشت.
فرابورس از ابتداي تاسيس تاكنون
در ابتداي اين نشست امير هاموني با اشاره به تاريخچه شركت فرابورس اظهار كرد: این شرکت روز ششم مهرماه سال 88 فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون بالغ بر 50 میلیارد ورقه بهادار به ارزش 20 هزار میلیارد تومان در آن مورد معامله قرار گرفته است.
وی ارزش معاملات بازار اول را 5 هزار میلیارد تومان، بازار دوم را 2 هزار میلیارد تومان، بازار سوم را 7 هزار میلیارد تومان، بازار ابزارهای نوین مالی را 3500 میلیارد تومان و حق تقدم تسهیلات مسکن را 570 میلیارد تومان اعلام کرد.
مدیرعامل جدید فرابورس خاطر نشان کرد: در نيمه نخست سال جاري نيز 17 میلیارد ورقه بهادار به ارزش 4 هزار و 200 میلیارد تومان معامله شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ حجم 50 درصد و از لحاظ ارزش معاملات 7 درصد رشد را تجربه کرده است.
وی تعداد خریداران فرابورس را در نیمه نخست امسال 320 هزار نفر و فروشندگان را 234 هزار نفر اعلام کرد و گفت: این آمار نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران جدیدی وارد فرابورس شده‌اند.
هامونی با بیان اینکه ارزش بازار فرابورس از ابتدای امسال 8 درصد رشد یافته است، افزود: ارزش بازار این شرکت از 33 هزار و 700 میلیارد تومان به 36 هزار و 400 میلیارد تومان رسیده است.
مدیرعامل جدید فرابورس درباره حق‌تقدم تسهيلات مسكن نيز گفت: تاکنون از اين تعداد 250 هزار نفر حق تقدم تسهیلات مسکن را از فرابورس خریداری کرده‌اند که 150 نفر از این تسهیلات استفاده کرده و صاحب‌خانه شده‌اند و 100 هزار نفر دیگر نیز معاملات ثانویه را در این بازار انجام داده‌اند.
هامونی در ادامه با اشاره به عملکرد و حضور بانک‌ها در فرابورس گفت: در حال حاضر بالغ بر هشت بانک و موسسه مالی در فرابورس مشغول به فعالیت هستند که در بازار اول و دوم به صورت حراج پیوسته معامله می‌شوند. وی افزود: بانک سامان و موسسه مالی اعتباری عسکریه و موسسه مالی اعتباری توسعه در بازار پایه و به صورت توافقی معامله می‌شوند.
هامونی یادآور شد: پذیره‌نویسی موسسه مالی و اعتباری کوثر انجام شده و پس از اتمام مراحل تاسیس، معاملات را آغاز خواهد کرد.
مدیر‌عامل فرابورس ارزش اوراق با درآمد ثابت در فرابورس را نسبت به سال گذشته 5 برابر اعلام کرد و افزود: 1430 میلیارد تومان ارزش اوراق با درآمد ثابت است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایشی 5 برابر داشته است.
هامونی، در‌خصوص بانک خاورمیانه نيز خاطرنشان کرد: پس از اتمام مراحل تاسیس و راه‌اندازی، بانک خاورمیانه نماد آن در بازار پایه وارد می‌شود که در صورت احراز استانداردهای لازم پس از یک سال، در بازار اول و دوم فرابورس مورد پذیرش قرار می‌گیرد.
وی در پایان درخصوص سهام ارکان بازار سرمایه، اذعان داشت: تمامی بورس‌ها و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سهامی قابل معامله دارند که به صورت توافقی معامله می‌شوند، در این راستا، مراحل ثبت سپرده‌گذاری بورس انرژی نیز به انجام رسیده است.
چه برنامه‌هايي در راه است؟
مديرعامل فرابورس در ادامه نخستين نشست خبري خود، برنامه‌هاي پيش‌روي شركت را به 5 بخش از جمله پذيرش، عمليات و نظارت، امور اعضا، تحقيق، توسعه و برنامه‌ريزي استراتژيك و اداري، مالي و منابع انساني تقسيم كرد و گفت: پیگیری پذیرش سهام عدالت در فرابورس از مواردی است که در دستور کار قرار دارد.
وي در ادامه افزود: پذيرش اين سهام ابتدا به تصميمات شوراي عالي اصل 44 بستگي دارد و قرار است در جلسات خود درخصوص قابل معامله شدن و مسائل مربوط به مجامع اين شركت‌ها تصميم‌گيري شود. پس از آن بقيه كارها به عهده بازار سرمايه خواهد بود و ما سعي مي‌كنيم به سرعت پذيرش اين شركت‌ها را انجام دهيم.
هامونی اظهار كرد: اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق مرابحه و اوراق رهنی نیز وارد بازار خواهد شد که تلاش می‌شود تا تنوع این اوراق در فرابورس افزایش یابد. همچنین پذیرش شرکت‌‌هایی که زیر مجموعه نهادهای عمومی غیر‌دولتی هستند در برنامه‌هاي امسال فرابورس است. وی خاطرنشان کرد: انجام فرآیند سپرده‌گذاری و قابل معامله کردن سهام شرکت‌هایی که سهامی عام هستند و قرار است به مرور وارد بازار شوند، از دیگر برنامه‌های فرابورس است.
مدیرعامل جدید فرابورس با اشاره به اینکه توسعه بازار را از طریق تنوع بخشی ابزارها بر عهده داریم، ابراز داشت: ایجاد بازاری کاملا نقد‌شونده نیز از اهداف فرابورس است، به علاوه تلاش می‌شود تا زمان تسویه و پایاپای اوراق با درآمد ثابت کاهش یابد. این در حالی است که هم‌اکنون این اوراق با یک روز تسویه صورت می‌گیرد و در صدد هستیم تسویه معاملات لحظه‌ای انجام شود.
بازار سرمايه برتر از شبكه بانكي
وی با اشاره به مزیت‌های بازار سرمایه در پذیره‌نویسی نسبت به شبکه بانکی گفت: در فرابورس تسهیم به نسبت می‌شود، به طوری که حتی اگر حجم تقاضا از میزان عرضه پذیره‌نویسی بیشتر باشد، به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود که به همه متقاضیان سهم یا اوراق با درآمد ثابت داده شود. این در حالی است که در سایر شبکه‌ها این گونه رفتار نمی‌شود و در بسیاری از موارد در همان ساعت ابتدایی پذیره‌نویسی تمام شود.
مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه تلاش بر این است که بازار معاملات توافقی در فرابورس راه اندازی شود، تصریح کرد: در این بازار نمادهایی که به صورت توافقی معامله می‌شوند، مانند نماد شرکت فرابورس و سپرده‌گذاری مرکزی قابلیت معامله از طریق سایت دارند و در نهایت نیز ثبت معاملات در سامانه انجام می‌شود. وی با اشاره به اینکه در بخش امور اعضا معافیت حق دسترسی کارگزاران مطرح شده است، گفت: این امر به منظور گسترش شعب کارگزاری از طریق ایستگاه‌های معاملاتی مجازی و آنلاین تریدرها است.
هامونی ادامه داد: تعامل کامل با کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و کانون کارگزاران و شرکت مستمر در جلسات آنها نیز از دیگر برنامه‌های فرابورس است. مدیرعامل فرابورس افزود: به علاوه در بخش تحقیق و توسعه و برنامه‌ریزی استراتژیک بحث تنظیم سند راهبردی را پیگیری می‌کنیم. همچنین عضویت فرابورس در فدراسیون بورس‌های آسیایی و اروپایی نیز پیگیری می‌شود.
وی راه‌اندازی بخش انگلیسی سایت و ارائه‌ گزارش‌های آماری در آن بخش و پیگیری تحویل ساختمان جدید شرکت را از دیگر برنامه‌های فرابورس اعلام کرد.
هاموني در ادامه به برگزاري مجمع عمومي فوق‌العاده شركت در ماه جاري اشاره كرد و گفت: در اين مجمع كه 22 مهرماه برگزار مي‌شود، افزايش سرمايه 100 درصدي فرابورس از محل سود انباشته مطرح خواهد شد كه در صورت توافق سهامداران اين افزايش سرمايه اعمال مي‌شود.
تشکیل بازار مذاکره برای اوراق با درآمد ثابت
هامونی در ادامه به تشكيل بازار مذاكره براي اوراق با درآمد ثابت اشاره كرد و گفت: نخستین اقدامی که انجام شده بازار مذاکره در ابزارهای نوین مالی بود که هفته گذشته راه‌اندازی شد. در نخستین مرحله معامله اجاره مپنا از این طریق 10 درصد اوراق خود را فروخت. افرادی که خواهان یک اوراق با درآمد ثابت با ارقام بالا هستند، می‌توانند از این طریق به دلیل تقاضای بالا، اوراق را با نرخ‌های تعادلی و از طریق مذاکره خریداری کنند.
وي در ادامه افزود: بازارگردان اين اوراق شركت تامين سرمايه امين و كارگزار بازارگردان شركت كارگزاري امين آويد بوده كه در اولين مرحله 20 ميليارد تومان از اوراق مپنا به صورت مذاكره‌اي معامله شد.
فعلا شاخص نداريم
مدیرعامل فرابورس درخصوص سوال خبرنگار دنياي اقتصاد مبني بر تعیین شاخص برای فرابورس گفت: در حال حاضر 42 شرکت در بازار اول و دوم حضور دارند و با محاسبه شرکت‌های بازار ابزار نوین مالی 56 شرکت در این سه بازار حضور دارند که تنوع آنها کم است، بنابراین لازم است شرکت‌های فرابورس متنوع‌تر شود که با پذیرش شرکت‌ها و صنایع جدیدی این کار محقق خواهد شد و پس از آن تعیین شاخص برای فرابورس را پیگیری خواهیم کرد.
وي در مورد آخرين وضعيت بانك آرين نيز گفت: تصميم‌گيري در خصوص اين بانك از حوزه اختيارات بازار فرابورس و سازمان بورس خارج بوده و به تصميمات بانك مركزي برمي‌گردد. اما فرابورس پيگير است كه مشكل اين بانك را برطرف كند تا سهامداران اين شركت با زيان مواجه نشوند.
... و عرضه‌هاي جديد
هاموني در ادامه با بيان اينكه هفت شركت در بازار فرابورس پذيرش شده ولي هنوز درج نشده‌اند، گفت: همچنين شركت‌هايي مانند پالايشگاه نفت تهران، صنعت روي زنگان و فرآورده‌هاي غذايي و قند چابهار در فرابورس پذيرش شده‌اند، ولي هنوز عرضه نشده‌اند كه اميدواريم در دو هفته آينده سهام پالايشگاه نفت تهران به صورت عرضه اوليه وارد بازار فرابورس شود.
وي در انتهاي اظهاراتش به ساختمان جديد فرابورس اشاره كرد و گفت: ساختمان جديد شركت فرابورس در محل اتوبان حقاني خريداري شده كه به اين ترتيب از سال آينده فرابورس به شركت جديد منتقل مي‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر