بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۱
کد خبر : ۷۷۷۰۴

عضو هیئت رئیسه مجلس سخنان رییس جمهور در جمع رسانه‌ها را تلاش برای مبرا کردن دولت و اطرافیان از شرایط اخیر اقتصادی دانست و تصریح کرد: احمدی نژاد به دنبال تسویه حساب سیاسی است.

جواد جهانگیرزاده در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به سخنان رییس جمهور در نشست عصر امروز با رسانه‌های خبری داخلی و خارجی گفت: آنچه از حرفهای آقای رییس جمهور می‌توان متوجه شد، ‌این است که ظاهرا بود یا نبود دولت در موضوع اقتصاد کشور تاثیری ندارد و اصلا سیاستی در دولت برای کنترل موضوعات ارزی وجود ندارد.


نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: رییس جمهور پاسخ دهد مسئولیت به سامان کردن اوضاع اقتصادی، چه کسی و چه مجموعه‌ای است و اگر همه تقصیرها متوجه برخی عناصر داخلی و مسائل بین‌المللی است و سیاستگذاری‌های دولت در این خصوص غلط نبوده، چرا در طول چند روز انواع سیاست‌های متنوع، متناقض و متضاد ابلاغ شد و سردرگرمی‌هایی را در دستگاهها و بخش خصوصی به وجود آورد.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: از این سخنان مشخص بود آقای احمدی نژاد اصلا قائل به این امر نیست که سیاست‌های متناقض دولت موجب بخشی از مشکلات جدی وضعیت اقتصادی کشور بوده است.


وی بیان کرد: از دولت انتظار است شرایط را کنترل کند، نه اینکه با ایجاد ابهام و اتهام زدن به دیگران خود را از موضوع مبرا کند زیرا چنین رفتاری قطعا در شأن رییس جمهور نیست و متهم کردن دیگران هیچ چیز از بار مسئولیت دولت و شخص احمدی نژاد برای سنجش کفایت لازم در اداره امور اقتصادی کشور نخواهد کاست.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: آقای احمدی نژاد در این مصاحبه فقط به دنبال تسویه حساب سیاسی بود و تلاش می‌کرد تا با مبرا کردن خود و اطرافیان از شرایط اخیر اقتصادی، نوک پیکان را متوجه دیگران کند.


وی صحبت‌های رییس جمهور در حوزه مسائل اقتصادی را فرافکنی خواند و یادآور شد: هیچ برنامه‌ای در مجموعه صحبت‌های ایشان برای کنترل بازار ارز دیده نشد و فکر می‌کنم این نوع دفاع از عملکرد دستگاه اقتصادی، به هیچ وجه مناسب نبود زیرا کلماتی همچون شاید، امیدوارم، فکر میکنم و امثالهم در حوزه اقتصاد هیچ تاثیری نخواهد داشت.


جهانگیرزاده با اشاره به بخشی از سخنان رییس جمهور که اشاره به پیامکی از قول رییس بانک مرکزی داشت، توضیح داد: منتسب کردن یک نهاد خبرگزاری به نهادهای امنیتی و نظامی که در جریان فتنه جدی ترین نقش را در تنویر افکار عمومی جامعه داشته و هجمه به او، کوچک قلمداد کردن مشکل است.


این نماینده مردم در مجلس نهم بیان کرد: اگر اقتصادی که آقای احمدی نژاد تا به این حد از او دفاع می کند، با یک خبر خبرگزاری از هم گسسته می‌شود؛ ‌نشان دهنده آن است که ایشان از اقتصاد اطلاعات کافی ندارد.


عضو هیئت رئیسه مجلس اضافه کرد: ما به عنوان نمایندگان ملت حتما از جانب مردم سوال خواهیم کرد و با هرگونه مجوزی که قانون اساسی اجازه داده، موضوع را پیگیری می‌کنیم.


مسئولان‌اجرایی که توانایی حل مشکلات کشور را ندارند، استعفا دهند

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، تاثیر تحریم‌ها بر اختلالات ارزی ایران را بسیار ناچیز خواند و گفت: عرف سیاسی حکم می‌کند تا در چنین‌شرایطی مدیران بی‌تدبیر استعفا دهند.

سید باقر حسینی در گفت‌و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری اظهارات مقامات کاخ سفید مبنی بر تاثیرگذاری تحریم‌ها در صعود نرخ ارز در بازار ایران، گفت: روشن است که این مشکلات تحت تاثیر تحریم‌ها نیست و از سومدیریت، بی‌تدبیری و عدم مدیریت و نظارت بر بازار نشات می‌گیرد.


نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، تاثیر تحریم‌ها بر اختلالات ارزی ایران را خلاف صحبت‌های سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا بسیار ناچیز خواند و افزود: عملکرد ضعیف مدیران اقتصادی دولت تاثیر سویی بر بازار کشور داشته است.


دولت مشکلات کشور را جدی نمی‌گیرد

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی مدیران اجرایی کشور باید پاسخگو باشند، تصریح کرد: مدتی قبل رئیس جمهور دلار سه هزار تومانی را شایعه‌ای ضد دولت خوانده بود و با حضور وزیر اقتصاد در مجلس قرار بود تا ارز مورد نیاز بازار از طریق دولت و بانک مرکزی تامین شود اما با صعود قیمت دلار به بالای سه هزار تومان مشخص شد دولت مشکلات کشور را جدی نمی‌گیرد.

نمایندگان مجلس در قبال نابسامانی‌های بازار به وظایف قانونی خود عمل می‌کنند

حسینی وضعیت نابسامان اقتصاد کشور را نتیجه ضعف دولت در به کارگیری تدابیر لازم خواند و تاکید کرد: مجلس به شدت پیگیر مشکلات و نابسامانی‌های کنونی و ریشه‌یابی آن است و اگر دولت هم در این زمینه پاسخگو نباشد نمایندگان مجلس به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه مدیران اقتصادی دولت تنها به فکر فرار از زیر بار مسئولیت هستند، افزود: عرف سیاسی حکم می‌کند تا در چنین‌شرایطی مدیران بی‌تدبیر استعفا دهند اما مسئولان اقتصادی کشور تنها به دنبال واگذاری تقصیرات بر دوش فرد دیگری هستند در حالی که باید این شهامت را داشته باشند که اگر بر اساس اعتقادات توانایی اجرای مسئولیت واگذار شده را ندارند میدان را برای مدیران کارآمد خالی و بیشتر از این به کشور خیانت نکنند.


نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس با بیان اینکه مدیران دولتی شهامت قبول ضعف‌های خود را ندارند، تاکید کرد: در چنین شرایطی مسئولان اجرایی کشور مشکلات را به روی خود نمی‌آورند، در حالی اکنون که توانایی اجرای امور را ندارند باید استعفا داده و میدان را برای مدیران لایق باز کنند.


عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، یادآور شد: یکی از اولویت‌های این کمیسیون پس از تعطیلات یک هفته‌ای مسایل بازار ارز و افزایش سطح قیمت‌ها و تاثیرگذاری آن بر امنیت داخلی را بررسی پیگیری می‌کند.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: افزایش قیمت دلار به معنای موفقیت آمیز بودن تحریم‌های آمریکاست.


رییس جمهوربه جای عذرخواهی از مردم به‌دنبال فرافکنی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رییس جمهوربه جای عذرخواهی از مردم به‌دنبال فرافکنی است ٰ، افزود: رهبر می‌فرماید تحریم‌ها هیچ اثری در شرایط اقتصادی ندارد حال چرا دولت بی‌لیاقتی خودش را به گردن تحریم می‌اندازد.

نادر قاضی پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، درواکنش به اظهارات رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی امروز (سه شنبه ۱۱ مهر ماه)، تصریح کرد: به‌طور حتم کشور بر پایه ولایت فقیه می‌چرخد و سیاست‌های کل نظام را رهبر معظم انقلاب تعیین می‌کند، از این‌رو نباید به اظهارات آقای احمدیَ‌نژاد توجه کرد.


نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی به‌طور کامل تابع دستورات رهبری است، افزود: رهبر می‌فرماید تحریم‌ها هیچ اثری در شرایط اقتصادی ندارد حال چرا دولت بی‌لیاقتی خودش را به گردن تحریم می‌اندازد.


این نماینده مجلس نهم، در واکنش به اظهارات احمدی‌نژاد درباره سخنان رئیس مجلس مبنی‌بر سهم ۸۰ درصدی سوء مدیریت در مشکلات اقتصادی و نوسانات ارز، یاد‌آور شد: به‌طور حتم آقای لاریجانی در نوسانات ارز محبت کردن که ۸۰ درصد سوء مشکلات را به دولت منتصب کردند به نظر من هم‌اکنون ۹۹ درصد مشکلات اقتصادی به‌علت بی‌لیاقتی دولت است.


قاضی‌پور با تأکید بر اینکه در گرانی‌های اخیر کالاهای اساسی چرا دولت با متخلفان برخورد نکرد، افزود: اگر دولت راست می‌گوید و قانون مدار است باید تا ۱۵ آذر لایحه بودجه ۹۲ را به مجلس تقدیم کند.


این نماینده مجلس نهم، با بیان اینکه دولت نباید مشکلات خودش را به گردن قواهای دیگر بی‌اندازد، تصریح کرد: دولت به جای عذرخواهی از مردم به‌دنبال فرافکنی است.


وی با اعلام اینکه مردم می‌دانند که اشتباه دولت را نباید به پای نظام بنویسند، گفت: متأسفانه هر روزی که رئیس‌جمهور یا رئیس کل بانک مرکزی مصاحبه می‌کند قیمت‌ها سر به فلک می‌کشید.


قاضی‌پور ادامه داد: آقای احمدی‌نژاد آیا شما مجبور هستید که در شرایط کنونی مصاحبه کنید، به‌طور حتم انداختن گناهان و اشتباهات به گردن دیگران هیچ سودی ندارد.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با تأکید بر اینکه از عملکرد و ضربه دولت به اقتصاد تنها ضد انقلاب سود می‌برد، یاد‌آور شد: اقدامات و عملکرد افراد، نشان‌دهنده جهت‌گیری و یا همسو شدن با دشمن است.

سبحانی نیا: سخنان دکتر لاریجانی مورد تأیید تمام مسئولان و کارشناسان است / بار انتقادها به دولت با فرافکنی سبک نمی‌شود
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه متأسفانه انتقادات سازنده نمایندگان از دولت به مذاق مسئولان اجرایی خوش نیامده، گفت: این اظهارات به طور حتم نشان از کم لطفی رئیس جمهور به رئیس مجلس و نمایندگان دارد.

حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خانه ملت، در واکنش به سخنان رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی روز (سه شنبه ۱۱ مهر)، گفت: براساس قانون دولت مسئولیت مدیریت امور کشور را برعهده دارد، از این رو باید پاسخگوی مشکلات باشد. حال قابل پذیرش نیست که رئیس جمهور کارهای مطلوب را به خود و دستگاه اجرایی و اقدامات ضعیف را به دیگران نسبت دهد.


نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه دولت باید در مقابل نقدهای دلسوزانه مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس انتقادپذیر باشد، افزود: هم اکنون اگر ۱۰ نقد از سوی نمایندگان به دولت شود به طور حتم اکثر آنها نقدهای سازنده و دلسوزانه برای کشور و مردم است، از این رو دولت باید روحیه نقدپذیری را در خود تقویت کند.


عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در شرایط کنونی نمی‌توان از ضعف مدیریتی دولت چشم‌پوشی کرد، یاد‌آور شد: به طور حتم هم‌اکنون ضعف های زیادی در حوزه های مختلف در کشور وجود دارد که باید از سوی نمایندگان مردم گوشزد شود.


مجلس باید ضعف و سوءمدیریت‌های اجرایی را به دولت گوشزد کند

وی با اعلام اینکه بیان نکردن نقد سازنده از دولت کار مثبتی محسوب نمی‌شود، گفت: مجلس باید دستگاه‌های دولتی را متوجه ضعف و سوءمدیریتشان کند، از این‌رو دستگاه اجرایی باید ضعف خود را در بخش‌های مختلف مانند اختلاس، مسائل فرهنگی، اقتصادی، تلاطمات ارز، اشتغال و کشاورزی بپذیرد.

سبحانی نیا ادامه داد: متأسفانه دولت در بخش‌های مختلف با سوءمدیریت روبرو است، اما اگر از قبل برخورد قاطعی با مشکلات می‌کرد، هم‌اکنون اوضاع کشور بهبود یافته بود.


نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه دولت نباید ضعف و سوءمدیریت خود را بر گردن دیگران بیندازد، افزود: قطعاً قرار دادن منتقدان دلسوز در صف دشمنان کار اشتباهی است، از این رو دولت باید در این رابطه تغییر رویه و عقیده دهد.


وی با اشاره به حمایت‌های مجلس از سیاست‌های درست دولت افزود: سیاست مجلس، حمایت مطلق از دولت نیست، ضمناً نهاد قانونگذاری قسم نخورده است که از دولت دفاع کند، از این رو زمانی مجلس از دستگاه اجرایی حمایت می‌کند که به وظیفه ذاتی خود به درستی عمل کند.


عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه متأسفانه انتقادات سازنده نمایندگان از دولت به مذاق مسئولان اجرایی خوش نیامده است، تصریح کرد: دولت باید حرمت دستگاه و قوای دیگر را نگه دارد.


این نماینده مجلس نهم افزود: به طور حتم احمدی‌نژاد به صرف منتخب بودن از سوی مردم و به دست آوردن آرای بالا نمی تواند به نمایندگان مجلس توهین کند.


سبحانی نیا با انتقاد از اظهارات رئیس جمهور مبنی بر زیر سوال بردن سخنان دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات موجود اقتصادی در کشور گفت: این اظهارات به طور حتم نشان از کم لطفی رئیس جمهور دارد، به طور حتم آمارهای ارائه شده تنها حرف رئیس نهاد قانونگذاری نیست بلکه خیلی از اقتصاددانان در ماه های اخیر اظهارات مشابهی نسبت به وضعیت اقتصادی کشور داشته اند.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تأکید بر اینکه سخنان دکتر لاریجانی درباره تحریم ها و اوضاع اقتصادی کشور کاملا کارشناسی و درست است، گفت: به طور حتم دولت با فرافکنی و اظهارات خود می خواهد بار خود را سبک کند، از این رو دولت وظیفه دارد تا زمانی که مسئول است، در جهت رفع مشکلات اقتصادی و سایر مشکلات در کشور گام بردارد.


رئیس جمهورکدام بخش از بودجه را عملی کرده‌که به آن ایرادمی گیرد؟!

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه احمدی‌نژاد آشکارا به مردم دروغ گفت، تصریح کرد: صحبت‌های رئیس‌جمهور خلاف سیاست های بودجه بود احمدی نژاد کدام بخش از بودجه را عملی کرده است که ایراد به بودجه می گیرد.

عباس رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به اظهارات رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه گفت: احمدی‌نژاد آشکارا به مردم و افکار عمومی دروغ گفت و این اظهارات زیبنده رئیس دولت جمهوری اسلامی نیست.


نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصمیماتی که در مجلس گرفته می‌شود و به وسیله نمایندگان و با خرد جمعی به تصویب می‌رسد با هماهنگی و لحاظ کردن نظرات دولت بوده است. اینکه دولت در مقام اجرا نمی تواند مصوبات مجلس را به اجرا در بیاورد و یا بعضا با انجام کارهایی قانون را دور می‌زند و خلاف قانون عمل می‌کند به عهده مجلس نیست.


وی گفت: یکی از عادت‌های غلط رئیس‌جمهور این است که مجموعه ای را پیدا می‌کند و از آن برای فرار به جلو استفاده می‌کند.


این نماینده اصولگرای مجلس نهم با بیان اینکه صحبت‌های رئیس‌جمهور خلاف سیاست های بودجه است، تاکید کرد: رئیس جمهور کجای بودجه را عملی کرده است که ایراد به بودجه می گیرد.


وی افزود: بحث ارز در قانون برنامه تعریف شده است و سیاست مدیریت شده قیمت بازار در نظر گرفته شده است و باید به آن عمل می‌شد که در چند ماه گذشته اصلا به اجرا در نیامد.


رجایی با بیان اینکه اظهارات رئیس جمهور مبنی بر این که کارهای عمرانی دقیقا اجرا می شود، غیر قابل است، افزود: تخصیص‌ها در حوزه های عمرانی نشان می دهد که عملا کاری انجام نشده است یا فعالیت های عمرانی متوقف شده است.


وی گفت: اینکه خارج از چارچوب‌های متداول سیاسی حرفهایی را برای عوام بزنیم، ‌پسندید نیست. اگر شرایط فراهم می‌شد تا رئیس جمهور یا وزرایش در میزگردی تخصصی با کارشناسان مربوطه در هر حوزه صحبت می کردند، قطعا قادر به فرار از سوالات مطرح شده نبودند.


به گفته نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس ،احمدی‌نژاد در حالی بحث نقدینگی را مطرح کرد و مدعی شد که نقدینگی ۴ برابر شده است که حجم افزایش نقدینگی در این دوره نسبت به دوره‌های قبل قابل مقایسه نیست.


رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه احمدی نژاد با آمار بازی می کند، گفت: مجلس تا به امروز به هیچ وجه در برابر دولت احمدی نژاد کارشکنی نکرده و جلوی دولت را نگرفته است و حتی کار دولت را تکمیل کرده است. بنابراین اگر با اظهارات خود بخواهیم سو مدیریت موجود را به گردن مجلس بیاندازیم، کار پسندیده‌ای انجام نداده‌ایم.


اظهارات احمدی‌نژاد زیبنده یک رئیس جمهور نبود

رئیس کمیسیون مشترک طرح انتزاع مجلس با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور رئیس جمهور باید از بیان ادبیات تفرقه افکنانه خودداری کند، افزود: رئیس جمهور با صحبت های امروز خود فرافکنی کرد ولی باید بداند که ذکر صحبت های امروز وی زیبنده یک رئیس جمهور نبود.

بهروز نعمتی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، درباره سخنان رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی امروز سه شنبه ۱۱ مهر گفت: رئیس جمهور مسئول اجرایی کشور است و اگر قصوری در دولت دیده می شود متوجه شخص رئیس جمهور است و وی نباید تقصیرات را بر گردن نهادهای دیگر، خبرگزاری ها و یا دستگاه های امنیتی بیندازد.


نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استنباط بنده این است که رئیس جمهور بسان شگرد همیشگی خود در مشکلات کنونی کشور به دنبال یافتن مقصر دیگری است اما باید بداند که طرح این موضوعات دیگر جایگاهی ندارد.


وی این اقدام احمدی نژاد را گریز به جلو خواند و گفت: رئیس جمهور با صحبت های امروز خود فرافکنی کرد ولی باید بداند که ذکر صحبت های امروز وی زیبنده یک رئیس جمهور نبود.


عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور رئیس جمهور باید از بیان ادبیات تفرقه افکنانه خودداری کند، تصریح کرد: امروز رئیس جمهور در صحبت های خود نام های بسیاری با زبان آورد و مسائل و مشکلات کشور را بر دوش دیگران انداخت اما در پایان اظهار داشت که همه باید با هم باشیم که ذکر این اظهارات در چنین موقعیتی درست و مناسب نیست.


نعمتی با اشاره به تاکید دوباره رئیس جمهور به بحث برقراری رابطه با آمریکا گفت: امروز کشور نمی تواند از عزت و مصالح خود بگذرد. رئیس جمهور به دنبال این است تا بازی را برهم زند، اما باید بداند که روش برهم زدن بازی به این شکل نیست.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم با بیان اینکه در شرایط کنونی جامعه نیاز به آرامش دارد، تاکید کرد: رئیس جمهور امروز در شرایطی که مشکلات اقتصادی و ارزی بر جامعه تحمیل شده، هیچ برنامه ای برای ارائه نداشت و در طول ۳ ساعت برنامه زنده خود تنها به تهدید سایر نهادها بسنده کرد.


وی با یادآوری اینکه به نظر می رسد افرادی چون رئیس کل بانک مرکزی برخی اطلاعات نادرست را در اختیار رئیس جمهور قرار می دهند، ادامه داد: کشور بدون داشتن برنامه مدون اداره نمی شود و در ۳ ماه اخیر سوءمدیریت دولت بیشترین التهاب را بر بازار تزریق کرده است.


نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور امروز باید پاسخگوی مشکلات موجود باشد، افزود: متاسفانه دولت برای حل مشکلات برنامه کارشناسی شده ای ندارد، از همین رو با حمله به رئیس مجلس و سایر نهادها به دنبال انداختن مشکلات بر دوش دیگران است، در حالی که کمک های مجلس تاکنون بسیاری از مشکلات را مرتفع کرده است.


رئیس کمیسیون مشترک طرح انتزاع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صحبت های امروز احمدی نژاد تضعیف نهادهای حکومت بود، تصریح کرد: انتقادات وارده به دولت از سوی مجلس برای حل مشکلات کشور و مردم بوده است و در جلسات کمیسیون ها با حضور نمایندگان دولت گفته شده که تمام تلاش مجلس کمک به دولت است، ولی به نظر می رسد که دولت از این اقدام مجلس ناراضی است.

آذین: عدم نقدپذیری رئیس جمهور نوعی دیکتاتوری است
عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی گفت: معنای مردم سالاری دینی این است که نقد منصفانه را بپذیریم اما متاسفانه رئیس جمهور ما سالهاست که نقدپذیر نیست.

حسین آذین در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت با اعلام اینکه مردم سالاری دینی به معنی پذیرش نقد منصفانه از سوی مردم و دلسوزان نظام است، گفت: این طبیعت جمهوری اسلامی است که مسئولان اجرایی آن نقدها را بپذیرند.


نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همه دستگاه ها باید نقد شوند، گفت: اگر نقدی بر نمایندگان مجلس بشود با آغوش باز می پذیرند اما این روحیه را در رئیس جمهور نمی بینیم و وی نقدپذیر نیست.


وی با بیان اینکه سالهاست رئیس جمهور در رأس قوه مجریه قرار دارد و عملکرد ضعیفی داشته است، افزود: اینکه رئیس جمهور هیچ نقدی را نمی پذیرند نوعی دیکتاتوری است که با شعار عدالت محوری وی در تضاد است.


عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس با بیان اینکه بسیاری از مسئولان کشور از وضعیت فعلی گلایه مند هستند، گفت: رئیس جمهور باید پاسخگو باشد نه اینکه با فرافکنی اشتباهات را تقصیر دیگران بیندازد.


آذین با اشاره به مشکلات اقتصادی اخیر ادامه داد: چرا رئیس جمهور از نخبگان در تیم اقتصادی خود استفاده نمی کند، این روحیه خودمحوری وی پسندیده نیست.


تاخیر در وصول معوقات بانکی پیشنهاد خود دولت بود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تأخیر ۵ ساله در اخذ معوقات بانکی پیشنهاد خود دولت بود، گفت: آقای احمدی نژاد باید متوجه این مطلب باشد که در خیلی از مقاطع دولت اگر کار ارزشمندی صورت دهد، همان نمایندگان منتقد از وی حمایت خواهند کرد.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت در واکنش به سخنان رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی امروز (سه شنبه ۱۱ مهر) گفت: اگر رئیس جمهور تماس‌های ما نمایندگان از سوی مردم شریف ایران در طول روز درباره تورم، نرخ ارز و وضعیت رکودی اقتصاد کشور را داشت، این چنین تلقی نمی‌کرد که نمایندگان و منتقدان وی دشمن دولت هستند.


نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: برای بر طرف شدن مشکلات و برای اینکه اعتراضات مردمی به شکل دیگری مطرح نشود، بهتر است اظهار این اعتراضات در سطح تلفنی به نمایندگان مجلس باشد.


این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: قطعاً آقای احمدی نژاد باید متوجه این مطلب باشد که در خیلی از مقاطع دولت اگر کار ارزشمندی صورت دهد، همان نمایندگان منتقد از وی حمایت خواهند کرد، مانند سخنانش در سازمان ملل و اجلاس نم ولی از سوی دیگر وقتی رابطه با آمریکا پیش می آید بسیاری این مسئله را نقد می‌کنند چرا که امام خمینی (ره) فرمودند رابطه ایران و آمریکا مانند گرگ و میش است و معنایی نداد.


وی افزود: در همین حال وقتی خبرنگار از رئیس جمهور سئوال می‌کند، رئیس جمهور پاسخ می دهد به نظر من امام و رهبری نیز چنین مواضعی را دارند، در حالی که اینطور نیست و ملت شریف ایران نظر رهبری و امام را در این باره می‌دانند.


موسوی لارگانی یادآور شد: زمانی که سوءمدیریت دولت مانند روز روشن است، باید واقع بین باشیم نه اینکه به محض ایراد انتقادی از مسئولیت خود طفره رویم و هم ایجاد نوسانات را رقم بزنیم و از مسئولیت شانه خالی کنیم.


این عضو فراکسیون روحانیون مجلس با تاکید بر اینکه در این شرایط باید از هرگونه تحرکات التهاب آمیز پرهیز شود، گفت: نباید نمایندگان انتخاب شده از سوی ملت ایران را به دلیل اینکه یکی از کارهای دولت را نقد کرده اند در صف دشمن قرار داد.


وی با اشاره به افزایش قیمت ارز در حین صحبت‌های رئیس جمهور در نشست امروز تصریح کرد: این مسئله نشان دهنده ایجاد التهاب و سوءمدیریت دولت است.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین درباره افرایش سخنان رئیس جمهور درباره معوقات بانکی، گفت:‌ این پیشنهاد دولت بود که مجلس با شنیدن سخنان کارشناسی اعضای دولت تصویب شد در چنین شرایطی که صنعتگران با مشکل کمبود نقدینگی مواجه و دچار تعدیل نیرو هستند، چرا دولت فرافکنی می‌کند.

پورمختار: رعایت مصالح نظام ازسوی مجلس باعث سواستفاده دولت شده است
رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس با بیان اینکه عملکرد دولت موجب انباشت معوقات بانکی شده است، گفت: احمدی‌نژاد عادت کرده است که مشکلات کشور را با فرافکنی به دوش دیگران بیاندازد.

محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به سخنان احمدی نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: احمدی‌نژاد به این فرافکنی‌ها عادت کرده و اینکه مشکلات کشور را به دیگران نسبت داد، جای تعجب ندارد.


نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این گفته احمدی‌نژاد که هیچ یک از قوا، موضوع معوقات بانکی را پیگیری نمی‌کند،‌ افزود: اگر رئیس جمهور نگاهی به عقب بیاندازد و پرونده اختلاس بزرگ مالی را بررسی کند، متوجه می‌شود که این کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم بود که فعالانه به این موضوع پرداخت.


وی با بیان اینکه کمیسیون اصل نود مجلس کارگروهی ویژه برای رسیدگی به معوقات بانکی تشکیل داده است، یادآور شد: اگرچه نمایندگان مجلس بحث تسهیلات بانکی را به طور جد پیگیری می‌کند و درباره افرادی که تسهیلات را دریافت کرده و چگونگی هزینه‌کرد آنها تحقیق می‌کنند اما مدیریت نظام بانکی کشور که متولی ارائه تسهیلات است با قوه مجریه و دولت است. دولت باید نظارت خود را در موضوعات بانکی تقویت کند تا مشکلات بعدی را ایجاد نکند.


این نماینده اصولگرای مجلس نهم با بیان اینکه اگر کاری در حوزه مطالبات بانکی پیش رفته است، به دلیل پیگیری‌های مکرر مجلس بوده است، تصریح کرد: علت این فرافکنی‌ها این است که دولت در انجام بخشی از وظایفش دچار مشکل شده و زیر سوال قرار گرفته است. بنابراین تلاش می‌کند با متهم کردن دیگران، نابسامانی های مدیریتی و اقتصادی کشور را از خود سلب مسئولیت کند.


وی گفت: این گونه اظهارات به هیچ وجه به صلاح کشور نیست. زمانی که رهبری تاکید کرده‌اند که قوا از مجادله پرهیز کنند،‌ این اظهارات هیچ جایگاهی ندارد.


رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وظیفه مجلس این است که در برابر تخلفات قانونی دولت، تذکر دهد و صدایش بلند شود اما در برخی موارد مجلس به دلیل رعایت مصالح نظام، کوتاه آمده و از مجادله پرهیز کرده است و همین موضوع باعث سواستفاده مسئولان دولت شده است.

دولت با این عظمت با ۲۲ نفر اخلال‌گر نمی‌تواند برخود کند؟
عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه حمایت رئیس جمهور از جوانفکر در نشست مطبوعاتی برنامه‌ریزی شده بود، گفت: برخورد قوه قضاییه با فردی که بارها توهین‌های مختلف در حق بزرگان کشور کرده است، طبیعی است.

علیرضا منادی سفیدان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت در واکنش به سخنان رئیس جمهور در نشست خبری امروز (سه‌شنبه ۱۱ مهرماه) درباره مسائل ارزی کشور،‌ گفت: همین که آقای احمدی‌نژاد آمار می‌دهد بازار ارز در دست ۲۲ نفراست یعنی دولت با سوء مدیریتی که دارد نمی‌تواند بازار را اداره کند؛ یعنی دولت با این عظمت نمی‌تواند ۲۲ نفر را کنترل کند؟


نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور افزود: در یک ظهر تا عصر که نرخ ارز مقدار قابل توجهی جابه‌جا می‌شود آیا تحریم خاصی صورت می‌گیرد؟ این مسئله را که افراد مسئله در اطلاعات بانک مرکزی در صرافی‌های چهارراه استانبول می‌چرخند مشاهده می‌کنند.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با طرح این سئوال که در مدت یک صبح تا ظهر سوء مدیریت بازار را ملتهب می‌کند یا تحریم‌ها، گفت: این مسئله را باید عقلا پاسخ دهند.


منادی تصریح کرد: در جریان ماه رمضان هم ما در بازارهایی مثل بازار مرغ شاهد این سوء مدیریت بودیم که نشان دهنده کمرنگ بودن تأثیر تحریم‌ها و پررنگ بودن مسئله سوء مدریت در بازار بود.


وی با یادآوری بخشی دیگر از نشست مطبوعاتی رئیس جمهور، ادامه داد: آقای احمدی‌نژاد در این نشست مطبوعاتی به شکل حساب شده و برنامه‌ریزی شده‌ای از سوی دوستان خودشان مسئله آقای جوانفکر را که بارها توهین‌های مختلف در حق بزرگان کشور و مجلس کرده بود مطرح کردند و به قوای امنیتی و قضاییه را زیر سئوال برد.


عضو هیئت رئیسه مجلس تأکید کرد: برخورد قوه قضاییه با فردی که بارها کم لطفی و توهین در حق بزرگان کشور و دست آخر به رهبری عزیز پرداخته حق طبیعی این قوه است. در واقع رئیس جمهور با اظهارات امروزش سخنانش در نشست اجلاس نم و نیورک را مقداری زیر سئوال برد.

ابوالفضل ابوترابی: سخنان رئیس‌جمهوری درباره حکم جوانفکر، نقض قانون اساسی است
عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه در قانون اساسی بر اصل تفکیک قوا اشاره شده است، گفت: سخنان رئیس‌جمهوری مبنی بر پیگیری پرونده جوانفکر، خلاف قانون اساسی است.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت،‌ با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری در نشست خبری امروز (یازدهم مهرماه) مبنی بر پیگیری پرونده علی‌اکبر جوانفکر گفت: این بخش از صحبت‌های رئیس‌جمهوری خلاف قانون اساسی است.


نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصل تفکیک قوا در قانون اساسی کشور افزود: علاوه بر قانون اساسی، در قوانین جاری کشور نیز بارها بر این اصل تأکید شده و بنابراین همه مسئولان سه قوه موظفند این اصل را رعایت کنند.


وی همچنین با اشاره به گفته رئیس‌جمهوری مبنی بر پیگیری پرونده جوانفکر از سوی شخص رئیس‌جمهوری،‌ تصریح کرد: غیر از اینکه سه قوه مستقل هستند، قاضی هم مستقل است و حتی رئیس دستگاه قضا هم نمی‌تواند به قاضی امر و نهی کند.


عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه قوه قضائیه در بازداشت‌های اخیر ـ جوانفکر و مهدی و فائزه هاشمی ـ، نشان داد از استقلال کامل برخوردار است، خاطرنشان کرد: قوه قضائیه در طول این چند سال اخیر نشان داده در تصمیمات خود مستقل عمل می‌کند و از هیچ مقامی حتی رئیس‌جمهور نیز سفارش و یا پیگیری‌ای را نمی‌پذیرد.


این نماینده اصولگرای مجلس با انتقاد از این بخش از سخنان رئیس‌جمهوری کشور، خواهان اجرای کامل قوانین و نه تفسیر و برداشت شخصی خود از آنها، توسط رئیس‌جمهوری شد.

خجسته با یادآوری صحبت‌های رئیس جمهور: عملکرد فرهنگی دولت در ۷ سال گذشته بسیار ضعیف بوده است
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس درباره صحبت‌های رئیس جمهور مبنی بر اینکه دولت عامل مستقیم در عرصه فرهنگ نیست و عوامل زیادی در این زمینه، دست‌اندرکار هستند، گفت: عملکرد فرهنگی دولت در ۷ سال گذشته بسیار ضعیف بوده است.

امیر خجسته در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، درباره صحبت‌های رئیس جمهور مبنی بر اینکه دولت عامل مستقیم در عرصه فرهنگ نیست و عوامل زیادی در این زمینه، دست‌اندرکار هستند، گفت: ‌به دلیل آنکه مسئولیت اجرایی کشور به ویژه مسئولیت سازمان‌هایی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر عهده رئیس جمهور است و بیشترین مسئولیت در این حوزه متوجه خود شخص رئیس جمهور است.


نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی، انتقاد رهبر معظم انقلاب درباره مسایل فرهنگی را به معنای احساس خطر در این مورد خواند و افزود: هرکجا مقام معظم رهبری احساس خطر کنند همه مسئولان باید حاضر شوند و برای حل مشکلات مردم به ویژه حل مسایل فرهنگی کمک کنند و با به دوش هم انداختن مشکلات، مسئله‌ای حل نمی‌شود.


رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس تصریح کرد: عملکرد فرهنگی دولت در ۷ سال گذشته بسیار ضعیف بوده و فرهنگ در این سال‌ها بسیار مظلوم واقع شده است.


رئیس‌جمهور کشورمان امروز در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از وی پرسید رهبر انقلاب در دیدارشان با هیأت دولت در مورد مسائل فرهنگی صحبت‌هایی را داشتند، گفت: یادداشتی را که رهبری دادند متنش همان چیزهایی بود که ما در کارگروه‌های فرهنگی تصویب کردیم و همان را دنبال می‌کنیم.فکر می‌کنم حمایتی که در این دولت از نهادهای فرهنگی شده در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده؛ یک بخشی از این مسئله به بودجه برمی‌گردد اما خلاصه کردن فرهنگ در یک امر فرعی و شخصی و کوچک ظلم به فرهنگ است.


رییس جمهوراز سخنانی که جایگاهی دربین مردم ندارد پرهیزکند

عضو هیات رییسه مجلس درواکنش به سخنان رییس جمهور مبنی بر این که سیاست‌های اقتصادی دولت عامل نوسانات بازار ارز نیست وعوامل غیر اقتصادی دخیل است گفت: دولت بهتر است برای ساماندهی نوسانات بازار ارز با مجلس و سایر قوا همفکری کنند و از سخنانی که جایگاهی دربین مردم ندارد دست بردارد.

سید شریف حسینی درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، اظهارداشت: فقط عامل تحریم نیست که بازار ارز و سکه را دچار نوسان کرده است بلکه بخشی از این نوسانات ناشی از سوء مدیریت دولت است.


نماینده مردم اهواز درمجلس شورای اسلامی افزود: کنایه آقای احمدی نژاد مبنی بر این که شاید سخنان رییس مجلس عامل نوسان نرخ ارز است جایگاهی ندارد.


وی افزود: دولت بهتر است برای ساماندهی نوسانات بازار ارز با مجلس و سایر قوا همفکری کنند و از سخنانی که جایگاهی دربین مردم ندارد دست بردارد.


حسینی با بیان اینکه دود سخنان وتصمیمات غیرکارشناسی مسئولین به چشم مردم خواهد رفت گفت: باید واقعیت ها را پذیرفت و واقعیت‌ها این نیست که چند نفر دربازار قیمت ارز را بالا و پایین می کنند.


این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه چند نفر دربازار اخلال ایجاد می کنند درست نیست اظهار داشت: یعنی دولت درمقابل این چند نفر اخلالگر بازار این‌قدر ضعیف است که نمی تواند آنها را دستگیر کند.


نماینده مردم اهواز درمجلس تزریق ارز به بازار را درکاهش نوسانات بازار ارز موثر دانست و گفت : باید برای ساماندهی شرایط فعلی تدبیر کرد.


وی تزریق نشدن ارز مورد نیاز بازار از سوی بانک مرکزی و ناتوانی دولت درمدیریت بازار را از دلایل افزایش قیمت ارز دربازار دانست وتاکید کرد: دولت به جای طرح عوامل بیماری اقتصادی راه درمان پیداکندونسخه لازم را برای کاهش قیمت ارز بپیچد.


این عضو هیات رییسه مجلس مسئول مستقیم پاسخگویی به نوسانات بازار ارز را رییس جمهور دانست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر