بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۲
کد خبر : ۷۷۷۴۴
دنیای اقتصاد- اعظم شريفي: فعالان بازار سهام در اين هفته روزهاي پرافت و خيزي را تجربه كردند كه رفت و برگشت‌‌هاي شاخص از كانال‌هاي جديد را به همراه داشت. رشد دسته‌جمعي قيمت‌ها در گروه‌هاي مختلف در حالي با عرضه سنگين صف‌هاي خريد همراه بود كه خروج نوسان‌گيران و سهامداران كوتاه‌مدت در ميانه هفته پس از مدت‌ها نوسان‌هاي منفي را با صف‌هاي فروش به بازار بازگرداند.

هرچند معاملات ديروز با صعود دوباره شاخص تا 29 هزار واحد همراه بود تا در مجموع كارنامه اين هفته نيز مثبت باشد. در اين بين سهامداران حقيقي ابتداي هفته را با هيجان و تزريق نقدينگي آغاز كردند تا تغيير مالكيت 110 ميليارد ريالي را از حقوقي به حقيقي رقم بزنند، اما با احتساب روزهاي منفي كه حقوقي‌ها را خريدار كرده بود، در مجموع روزهاي معاملاتي اين هفته
60 ميليارد ريال تغيير مالكيت از حقوقي به حقيقي صورت گرفت. همچنين حقيقي‌ها در نمادهاي مس، غدير، فولاد و «سفارس» خريدار بودند و نمادهاي مپنا، «شبندر» و «پارسان» نيز از حمايت سهامداران حقوقي برخوردار بودند.
عرضه‌هاي سنگين در بازار صعودي
بازار مثبت روز شنبه معامله‌گران حقوقي را به عرضه‌هاي گسترده‌تر براي روان‌سازي صف‌هاي خريد تشويق كرد. به طوري كه در نماد «وسپه» 5 ميليون سهم از سوي صنايع معدني اميد عرضه شد. سرمايه‌گذاري مهر نيز در نماد «وسپه» فروشنده 2 ميليون سهم بود. در بازار روز شنبه بيمه آسيا علاوه بر خريد 200 هزار سهم صنعت بيمه در نقش فروشنده يك ميليون سهمي رايان‌سايپا بود و سرمايه‌گذاري مسكن نيز فروش دو ميليون سهم مسكن شمال شرق را رقم زد.
در همين حال سرمايه‌گذاري صنعت و معدن خريدار يك ميليون سهمي پارس سوئيچ و 100 هزار سهم ايران‌خودرو بود. اين در حالي است كه 4/1 ميليون سهم پارس سوئيچ در اين روز از سوي سرمايه‌گذاري ايران و فرانسه عرضه شد. سرمايه‌گذاري معادن و فلزات 250 هزار سهم فولاد صبانور را فروخت و «وتوصا» نيز در صف خريد 3 ميليون سهم «وساخت» را عرضه كرد. افزون بر اين، سرمايه‌گذاري سپه در نمادهاي سيمان داراب، گل‌گهر، داروسازي فارابي و چادرملو عرضه‌كننده سنگين بود.
اين در حالي است كه سرمايه‌گذاري سمند با عرضه 20 ميليون سهم در ايران‌خودرو روز هيجان‌انگيزي را در اين نماد رقم زد. همچنين صندوق نفت در نمادهاي سنگ‌آهني عرضه‌هاي قابل ملاحظه‌اي داشت. از سوي ديگر سرمايه‌گذاري تدبير فروشنده گروه توسعه ملي و هامون سپاهان عرضه‌كننده پتروشيمي پرديس بود. در همين حال صندوق عشاير در نماد غدير خريد 3/9 ميليون سهمي را صورت داد و نور همدانيان نيز براي حمايت از قند نيشابور 370 هزار سهم را از بازار جمع كرد. در همين حال غدير در نماد «پارسان» و فولاد مباركه در نماد گل‌گهر خريدهاي كم‌حجمي را به ثبت رساندند.
خريد و فروش حقوقي‌ها در يك روز مثبت
ادامه روند مثبت بازار در معاملات روز يكشنبه، حقوقي‌ها را به خريد و فروش بيشتر تشويق كرد.
سمند فعاليت خود را با عرضه 4/19 ميليون سهم ايران‌خودرو آغاز كرد. صندوق نفت هم در اين روز 5 ميليون غدير فروخت و 350 هزار سهم «شخارك» را عرضه كرد. حجم خريدهاي عشاير در نمادهاي «پارسان»، غدير و «فولاد» كاهش داشت و سرمايه‌گذاري مهرگان به همراه «ومعادن» حمايتگر دوقلوهاي سنگ‌آهني بودند.
از سوي ديگر، فولاد مباركه در نماد معادن و فلزات خريدار 7/1 ميليون سهم بود. در همين حال سرمايه‌گذاري صنعت و معدن در كنار خريد يك ميليون سهم پارس سوئيچ و سه ميليون سهم ايران‌خودرو اقدام به عرضه 4/1 سرمايه‌گذاري پرديس و 300 هزار سهم توسعه صنايع بهشهر كرد. در بازار مثبت روز يكشنبه فولاد صبانور يك ميليون سهم «ومعادن»، اعتضاد غدير 5 ميليون سهم گروه بهمن، بيمه ملت 5/1 ميليون سهم ايران‌خودرو و صباتامين 330 هزار سهم بيمه ملت را خريداري كردند.
سرمايه‌گذاري بوعلي روز يكشنبه را با معاملات پرحجمي سپري كرد، به طوري كه در نماد «كشرق» خريدار 700 هزار سهمي و عرضه‌كننده 900 هزار سهم نيرو محركه بود. افزون بر اين صندوق ذخيره فرهنگيان 3/1 ميليون سهم ملي مس و نفت و گاز پارسيان 5/1 ميليون سهم پتروشيمي پرديس را عرضه كردند. بيمه آسيا نيز در نماد رايان سايپا به فروش سهم ادامه داد.
تحركات محتاطانه سرمايه‌گذاران
بازار روز دوشنبه با عرضه صف خريد سنگين سيمان فارس و خوزستان همراه بود كه در آن صندوق نفت سه ميليون سهم «سفارس» را در بازار عرضه كرد و در اين معاملات پرحجم سرمايه‌گذاري صنعت و معدن 7/7 ميليون سهم خريد. همچنين شواهد از عرضه سهام «سفارس» از سوي سرمايه‌گذاران توسعه صنعتي ايران در اين روز حكايت دارد. در اين روز تدبير فروشنده 5/15 ميليون سهم پرديس بود و 270 هزار سهم بيمه ملت را هم از بازار جمع كرد.
در همين حال صندوق عشاير در كنار خريد 2/2 ميليون سهم فولاد، خريدار 700 هزار سهمي غدير هم بود.
در تحولي ديگر، «وصنعت» با فروش يك ميليون سهم توسعه صنايع بهشهر صف خريد اين نماد را متعادل كرد. بانك تجارت در نمادهاي «ونيكي» و ليزينگ ايران خريدار بود. سرمايه‌گذاري فرهنگيان و توسعه اعتماد از نمادهاي ماشين‌سازي اراك و انصار حمايت كردند. سرمايه‌گذاري صنعت و معدن نيز از حمايت سرمايه‌گذاري ايران و فرانسه براي خريد 3/3 ميليون سهم برخوردار بود.
ميزان خريد صباتامين در نماد بيمه ملت از 2 ميليون سهم گذشت و «پترول» نيز براي حمايت از پتروشيمي كرمانشاه در نقش خريدار 300 هزار سهمي ظاهر شد. در همين حال صندوق ب‌ پ ملي نفت نيز ديگر عرضه‌كننده روز دوشنبه بود كه با فروش 5/2 ميليون سهم پتروشيمي مارون صف خريد اين نماد را متعادل كرد.
تلاش حقوقي‌ها براي تعادل صف‌هاي فروش
در بازار روز سه‌شنبه حقوقي‌ها با خريدهاي پرحجم تلاش زيادي را براي غلبه بر صف‌هاي فروش انجام دادند تا در نهايت بازار باوجود نوسانات منفي پايان بهتري را در مقايسه با روز دوشنبه شاهد باشد. صندوق نفت در اين روز خريدار 4/3 ميليون سهم پالايش نفت بندرعباس بود. تدبير در نمادهاي بيمه ملت، پرديس و بانك دي فعال بود و صندوق عشاير همچنان خريدار فولاد وغدير بود. بانك تجارت در اين روز حمايت خود را در «ونيكي» با خريد 2/1 ميليون سهم ادامه داد و فولاد هم در نماد «ومعادن» فعال بود. اين در حالي است كه حجم خريد فولاد صبانور در نماد «ومعادن» از 4/1 ميليون سهم گذشت. اما اعتضاد غدير در گروه بهمن با جمع‌آوري 11 ميليون سهم مانع از ادامه صف فروش شد. صباتامين تنها در چند نماد دارويي خريدهاي كم‌حجمي داشت. اما غدير و سمند همچنان عرضه‌كننده بودند و به ترتيب 19 ميليون «خودرو» و 2 ميليون گروه بهمن فروختند. در اين ميان، سرمايه‌گذاري رنا 88 ميليون سهم ايران‌خودرو را در قالب يك بلوك خريد و مهرآفرينان دوران 3/1 ميليون سهم بانك پارسيان را به پرتفوليوي خود افزود.
در ديگر تحركات حقوقي‌ها در بازار روز سه‌شنبه سرمايه‌گذاري فرهنگيان خريدار «فاراك» بود و سرمايه‌گذاري توسعه و بانك سامان به ترتيب در نمادهاي بانك انصار و بيمه سامان فعال بودند. در مجموع هفته جاري را مي‌توان دوره‌اي توام با تعديل شتاب رشد قيمت‌ها دانست كه طي آن معامله‌گران به انتظار انتشار گزارش‌هاي شش ماهه نشسته‌اند؛ عاملي كه نتايج آن همزمان با اعلام عملكرد شركت‌هاي بورسي در دو هفته آتي مشخص خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر