بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۱ - ۲۳:۱۰
کد خبر : ۷۷۸۵۳

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، در میان متغیرهای متعدد برای بررسی وضعیت بورس‌ها و مقایسه آنها با یکدیگر، شاخص و میانگین بازدهی به همراه ارزش بازار سهام و حجم گردش سرمایه جایگاه ویژه‌ای داشته و  می‌تواند گویای رونق یا رکود و بازارها در مقطع زمانی مشخص باشد.

در این میان هرچند بورس اوراق باردار تهران به‌رغم سابقه 46 ساله خود از نظر متغیرهایی مانند ارزش اسمی و روز بازار سهام و سرمایه و تعداد شرکت‌ها و سهامداران وضعیت مناسبی بین سایر بورس‌ها ندارد اما از نظر روند شاخص و میانگین بازدهی - که مهمترین دغدغه سرمایه‌گذاران همه باازرهااست - در اغلب مواقع جزء بهترین بورس‌های دنیا بوده و حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

به طوری که سال 82 و زمانی که میانگین بازدهی بورس تهران به رقم خیره کننده 121 درصد سود رسید و تیتر یک رسانه‌های بین‌المللی شد تعدادی از سرمایه‌گذاران خارجی و خصوصاً ایرانی‌های مقیم خارج از کشور علاقه شدیدی به حضور در بازار سهام ایران داشتند اما متأسفانه وجود قوانین و مقررات دست‌وپاگیر و نواقص متعدد موجود در ساختار بازار سرمایه کشور (که حتی با عدم انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های ایرانی به زبان انگلیسی و نبود سایت انگلیسی زبان همراه بود)، باعث عدم جذب سرمایه‌های خارجی شد.

این علاقه سرمایه‌گذاران خارجی به حضور در بازار سهام ایران به دلایلی چون ارزان بودن قیمت سهام شرکت‌های ایرانی آن هم با در نظر گرفتن قیمت بالای دلار، بازدهی خیره‌کننده برخی شرکت‌ها که گاه به 400 درصد در سال رسیده ان هم در برابر میانگین بازدهی کمتر از بازدهی 50 درصدی اغلب شرکت‌های خارجی (البته با در نظر گرفتن نرخ تورم ایران و سایر کشورها)، وجود شرکت‌های بزرگ و مطرح کشور در بورس تهران چون مخابرات، ملی مس، فولاد مبارکه و پایین بودن نسبت قیمت به درآمد یا همان  P/E و سایر عوامل همچنان پابرجا است که در صورت حذف موانع می‌توان شاهد تزریق سرمایه‌های خارجی به بورس تهران شد.

به هر حال در شرایطی جذابیت‌های بازار سرمایه‌ کشور به مانند جاذبه‌های جهانی طبیعی و تاریخی و اسلامی است که مقایسه آخرین وضعیت بورسی‌های ایران با سایر بورس‌ها نشان از پابرجا بودن جاذبه‌های سرمایه‌گذاری آن هم با توجه به رشد قیمت‌ها شاخص بورس تهران در یک ماه اخیر دارد.

براساس این گزارش، آمارهای مقایسه‌ای حکایت از آن دارند که طی مدت یاد شده به جز یکی دو بورس مانند بورس مصر باقی بورس ها یا رشد کمتری از بورس تهران داشته‌اند و یا اکثرا" با زیان‌های تا 25 درصدی دست پنجه و نرم‌ کرد‌ه‌اند .

این زبان‌ها در حالی عمدتاً ناشی از عواملی چون رکورد اقتصاد جهانی و کاهش رشد اقتصادی کشوری مانند چین است که بورس اوراق تهران در یکماه اخیر رکوردهای تازه و قله‌های جدیدی را فتح کرده تا میانگین زیان حداکثر 14 درصدی بازار سهام ایران (طی ماه‌های خرداد تا نیمه اول مرداد) به حدود 13 درصد سود تغییر کند.

این تغییر جهت اساسی شاخص بورس و میانگین بازدهی بورس تهران آن هم به‌رغم همه فشارهای تازه غرب بار دیگر ثابت کرد هرچند تحریم‌ها بر آسمان بورس سایه افکنده اما نقش این عامل برون سازمانی با توجه به سابقه چندین ساله ان بسیار کمرنگ بوده و عمده مسئله بازار سرمایه کشور موضوع اقتصادی خصوصاً بحث داغ ارز است.

به طوریکه یکی از عوامل اصلی عدم رشد قیمت‌ها و شاخص در میانه نیمه اول سال ناشی از خروج سرمایه‌ها از بورس و حرکت به سمت بازارهای طلا و سکه بود که این موضوع در آمار معاملات روزانه حداکثر 30 تا 40 میلیارد تومانی بورس کاملاً هویدا است.

به هر حال مقایسه بورس‌های ایران و دنیا طی یکماه اخیر باز هم گویای این نکته است که موضوع تحریم‌ها و افزایش فشارها جایگاهی در تصمیم‌‌گیری‌ها و افت ‌و خیز قیمت سهام و شاخص بورس تهران ندارد بلکه مهمترین و اصلی‌ترین عامل، بحث اقتصادی و مدیریت ارز و ثبات تصمیم‌گیری‌ها است.

با این وجود و با توجه به عدم رشد قیمت سهام اکثر شرکت‌ها طی دو سال اخیر و میانگین بازدهی 13 درصدی بازار سهام 46 ساله کشور در 7 ماه اخیر می‌توان به تداوم سیر صعودی شاخص بورس در ماه‌های آینده امیدوار بود. البته به شرطی که خبری از ناهماهنگی و نوسان شدید ارز و سکه و سایر مسائل اقتصادی مؤثر بر بازار سرمایه نباشد.

در آن صورت بورس تهران نه تنها با رونق پایدار و بازدهی مناسبی مواجه خواهد شد بلکه با جذب سرمایه‌های سرگردان و پس‌اندازهای مردمی به کاهش و کنترل تورم به دولت کمک خواهد کرد و مهمتر از آن بر صدر همه بورس‌ها حداقل از لحاظ میانگین بازدهی قرار گیرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر