بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۵
کد خبر : ۷۷۹۵۹
دنیای اقتصاد- معاملات بلوكي در فرابورس ايران به زودي از سر گرفته مي‌شود.
مدیرعامل فرابورس ضمن بيان اين مطلب با اشاره به ضوابط جدید معاملات عمده در بازار سهام گفت: سهامداران نگران نباشند و از رفتار هیجانی بپرهیزند چراكه با ابلاغ دستورالعمل‌های جدید معاملات عمده از سرگرفته می‌شود.

امير هاموني با اشاره به تعویق عرضه‌های بلوکی چهارشنبه گذشته این گونه توضیح داد: با توجه به مصوبه شورای عالی بورس در خصوص نحوه انجام معاملات عمده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، در بخشی ازقوانین معاملات عمده تغییر ایجاد شد و انجام معاملات عمده در هفته گذشته به تعویق افتاد و در حال حاضر هم با ابلاغ دستورالعمل‌های جدید معاملات عمده از سرگرفته می‌شود.
نوسانات منفي در فرابورس
ديروز در حالی ارزش كل معاملات بازارهای فرابورس ایران، با جابه‌جا‌یی 66 میلیون اوراق بهادار به 211میلیارد ریال رسید كه حدود 39 ميليون از اين معاملات به حق‌تقدم بانك حكمت ايرانيان اختصاص داشت. همچنين با نوسانات منفي در بازار سهام، اوراق مشاركت هم مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت، به طوري كه حدود 100 ميليارد ريال از ارزش معاملات ديروز فرابورس به دادوستد اوراق مشاركت مربوط بود. همچنين بیشترین حجم معاملات را در بازارهای اول و دوم فرابورس بانک دی در بازار دوم با جابه‌جایی 8 میلیون و 892 هزار سهم و با نرخ هزار و 363 ریال داشت. اين در حالي است كه جابه‌جايي 4/3 ميليون سهمي هم نتوانست صف فروش 10 ميليوني ذوب‌آهن را از بين ببرد.
از سوي ديگر شمال شرق شاهرود ديروز با عرضه‌هاي پي در پي، شاهد دادوستد 2 ميليون سهم در نوسان‌هاي مثبت بود.
کمترین حجم معاملات را هم در اين روز بیمه پاسارگاد در بازار اول فرابورس با جابه‌جا‌یی 2 هزار و 502 سهم و با قیمت پایانی هزار و 949 ریال کسب کرد. بیشترین افزایش قیمت را نيز عمران و توسعه شاهد در بازار اول با افزایش قیمت 9/4 درصد و با قیمت پایانی 2 هزار و 937 ریال در سیستم معاملاتی ثبت کرد. بیشترین کاهش قیمت را هم مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن در بازار اول با کاهش قیمت 4/9 درصد و قیمت 12 هزار و 386 ریال از آن خود کرد.
در همين حال در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات را اوراق مشارکت مجد با جابه‌جا‌یی 50 هزار و 250 برگه داشت. قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز طي روز شنبه حدود يك درصد کاهش داشت و در مرز 58 هزار تومان مبادله شد.
درج پالایش نفت لاوان در بازار دوم فرابورس
فرابورس در شرايطي روز شنبه را پشت سر گذاشت كه شرکت پالایش نفت لاوان پس از احراز کلیه شرایط به عنوان بیست و یکمین شرکت در بازار دوم درج شد.
بنا بر اين گزارش، شرکت پالایش نفت لاوان با سرمایه 1143 میلیارد ریال در گروه فرآورده‌های نفتی و زیر گروه تولید محصولات پالایش شده پتروشیمی قرار دارد و به عنوان شصت و نهمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شد. از سهامداران عمده این شرکت می‌توان به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مالک 70 درصد سهام و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به عنوان مالک 30 درصد سهام این شرکت را نام برد.
همچنین شرکت بسته بندی ایران که در گروه ساخت محصولات فلزی قرار دارد به عنوان نود و دومین نماد معاملاتی در فهرست شرکت‌های بازار پایه درج شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر