بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۵
کد خبر : ۷۸۱۷۸
 همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد صدر‌نشینی گروه خودرویی متعاقب اعلام نرخ‌های جدید فروش محصولات این شرکت‌ها بود.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که عصر روز یکشنبه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو قیمت‌های مصوب کمیته قیمت‌گذاری را اعلام کردند. بر این اساس قیمت محصولات این شرکت‌ با استناد به مدارکی که در راستای افزایش هزینه‌ها به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان ارائه کردند، افزایشی در خور توجه دارد.
در همین حال قیمت‌های جدید از بعدازظهر یکشنبه در سایت فروش نمایندگی‌های این شرکت‌ها قرار گرفت. این در شرایطی است که به احتمال بسيار زياد ثبت‌نام‌کنندگانی که طی چند ماه گذشته در انتظار دریافت خودروی خود بودند، نیز باید خودروی مورد نظرشان را با اعمال قیمت‌های جدید تحویل بگیرند. طی ماه‌های گذشته خودروسازان از تحویل خودرو به مشتریان امتناع می‌کردند؛ این در حالی است که شنیده‌ها حکایت از آن داشت شرکت‌های مذکور در انتظار تصمیم کمیته قیمت‌گذاری برای افزایش قیمت‌ها بودند.
دوشنبه گذشته کمیته قیمت‌گذاری خودرو با برگزاری جلسه‌ای قیمت‌های جدیدی را به تصویب رساند. هر چند مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان برگزاری این جلسه را رد کرد، اما این کمیته در نهایت قیمت‌های جدید را به تصویب رساند. با توجه به این مصوبه قیمت انواع خودرو بین15تا 20درصد افزایش یافته است که البته در مقابل افزایش نرخ ارز و مواد اولیه رقم قابل ملاحظه‌ای نیست. اما همین مصوبه محدود نیز انگیزه‌ای را به بازار داد تا نمادهای خودرویی را با صف خرید در صدر بازار قرار دهد. روز گذشته نمادهایي نظیر ایران خودرو، سایپا و دیگر نمادهای خودرویی با صف خرید همراه شدند. اين اتفاق در شرايطي رخ مي‌دهد كه کاهش تولید شرکت‌های خودرویی موضوعی است که همچنان معامله‌گران در انتظار شفاف‌سازی آن در گزارش‌های 6 ماهه هستند.
عرضه اولیه‌ قطره چکانی در بازار
دیروز معامله‌گران شاهد اعلام عرضه سهام سومین شرکت اصل 44 در فرابورس بودند. شرکت پالایش نفت تهران، سه میلیون و 61 هزار سهم خود را فردا در بازار دوم فرابورس عرضه می‌کند.
این عرضه در شرایطی صورت می‌گیرد که پیش از این کارگزاران خواهان تغییر سیستم تخصیص سهام عرضه‌های اولیه شده بودند. از دیدگاه این گروه، شرکت‌های کارگزاری بزرگ و در رده‌های بالا بايد سهمیه بیشتری نسبت به شرکت‌های کوچکتر داشته باشند تا بتوانند تقاضای خریداران در شعب متعدد خود را پاسخ دهند. از این رو برقراری سهمیه برابر 37هزار سهمی، میان کارگزاران بزرگ و کوچک عملا به زیان کارگزارانی است که با سرمایه‌گذاری شعب بیشتری را ایجاد کرده‌اند.
در بازار دیروز گروه فلزی نیز مورد توجه معامله‌گران بود؛ با توجه به رشد قیمت مس کاتد در معاملات روز یکشنبه معامله‌گران با رشد قیمتی ملی مس مواجه شدند.
روز یکشنبه در بورس کالا شرکت ملی مس ایران 1360 تن مس کاتدی را با نرخ 249418 ریال به فروش رسانده است.
این در حالی است که نرخ فروش مس کاتدی شرکت ملی مس در بورس کالا در ابتدای شهریور 164200 ریال بود.
در این گروه ريیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: سرپرستی شرکت ملی مس را تا زمان انتخاب مدیرعامل جدید برعهده دارم. فریدون احمدی در گفت‌‌وگو با فارس اظهارکرد: مدیرعامل جدید شرکت ملی مس هنوز انتخاب نشده، اما فعلا من سرپرست این شرکت هستم.
تكادو به بازار پايه مي‌آيد
در گروه معدنی، معامله‌گران به زودی عرضه سهام پنجمین هلدینگ معدنی را شاهد خواهند بود. تکادو با برخورداری از مجموعه‌ای از شرکت‌های معدنی در مسیر عرضه در فرابورس قرار دارد.
در همین رابطه صادقی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تکادو، در رابطه با مقدمات انجام شده برای ورود «وکادو» به بازار سهام در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز اظهارکرد: شرکت طی چند مرحله اسناد، مدارک و سوابق مورد نیاز را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کرده تا اقدامات لازم برای ورود سهام «وکادو» به بازار سهام انجام شود، از این رو گزارش عملکرد شرکت اصلی و زیر مجموعه‌های آن پس از ارائه به سازمان در سایت کدال منتشر شده تا زمینه‌های لازم برای ورود به بازار پایه فرابورس فراهم شود.
وی به شرکت‌های زیر مجموعه تکادو اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شرکت معادن منگنز ایران طی عملکرد دوره مالی اخیر خود روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته و در حال پیگیری این روند است.
افزون بر آن در مجمع عمومی این شرکت که طی هفته‌های اخیر برگزار شد، فرآیند عملیاتی شدن موضوع افزایش سرمایه به مبلغ 22 هزار و 699میلیون ریال در دست اقدام قرار گرفته و به نظر می‌رسد با اخذ مجوزهای لازم از سازمان و نهایی شدن این برنامه از محل سود انباشته در هرچه مطلوب‌تر شدن عملکرد آن و حرکت به سوی پیشرفت و توسعه «کمنگنز» تاثیر‌گذار خواهد بود. در این گروه چهارشنبه هفته جاری 400 هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی از کارخانه گل‌گهر 2 و 4 (50 درصد گل‌گهر 2 و 50 درصد گل‌گهر 4) در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه می‌شود. عیار این محموله 60 درصد بوده و از 16 دی ماه تحویل آن شروع می‌شود.
در گروه پتروشیمی، بازار دیروز شاهد آغاز فرآیند انتقال سهام پتروشیمی شیراز به هلدینگ نفت و گاز پارسيان بود. دیروز دو بلوک 5درصدی پتروشیمی شیراز در بازار معامله شد که در راستای این انتقال ارزیابی می‌شود. پارسان پیش از برگزاری مجمع پتروشیمی شیراز، بلوک مدیریتی اين شركت را از برخی سهامداران نظير ساتا خریداری کرد که هنوز رسما این معامله در بورس انجام نشده است.
در گروه تصفیه نفت سازمان خصوصی‌سازی در اطلاعیه‌ای واگذاری بلوک‌های جدیدی از پالایشگاه بندر عباس و شیراز را برنامه‌ریزی کرده است. در این گروه مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از پیشرفت 70 درصدی طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه نفت بندرعباس خبر داده است.
فرهاد احمدی در گفت‌و‌گو با شانا، سومین طرح مهر ماندگار این شرکت را طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه بندرعباس اعلام کرد و افزود: در این طرح حدود 850 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است و حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: این طرح6 واحد فرآیندی دارد که در آن روزانه 8 میلیون لیتر گازوئیل با کیفیت تولید شده و ظرفیت تولید بنزین آن نیز، افزون بر 3 میلیون لیتر در روز است و یکی از مهم‌ترین واحدهای بنزین‌سازی در این طرح ساخته خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تاکید کرد: برخی از واحدهای جانبی مورد نیاز پروژه بنزین‌سازی بندرعباس از پالایشگاه موجود تامین و به کاهش بخش قابل توجهی از هزینه‌های این طرح منجر شد که امیدواریم با تامین منابع مالی مورد نیاز، این طرح نیز تا نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری کامل برسد.
وی تصریح کرد: با توجه به پیشرفت 70 درصدی این طرح، کمتر از 70 درصد منابع مالی مورد نیاز آن جذب شده که بیش از 500 میلیارد تومان بوده است.
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل 155واحد رشد کرد. افزايش شاخص البته در شرایطی رخ داد که در بخش‌هایي از بازار صف فروش نیز برقرار بود. ارزش معاملات نیز با توجه به سهم 57درصدی معامله پتروشیمی شیراز به 6/177 میلیارد تومان بالغ شد. از 215نمادی هم که به روی تابلو رفتند 109نماد با کاهش قیمت و 102نماد با رشد ارزش همراه شدند و بقيه هم بدون تغيير قيمتي بودند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر