بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۶
در گفتگو با مدیر مالی "قپیرا" بررسی شد:

دلایل کاهش سودآوری سال مالی 92

در بررسی روند آتی این شرکت نکته حائز اهمیت این که در پیش بینی های سال مالی 92، تولید شکر با 17.55 درصد کاهش نسبت به سال قبل برآورد شده است که در بیان علت این امر، افزایش تولیدات در سال قبل و کاهش راندمان تولید در سال پیش رو در یادداشت های صورت های مالی آن مطرح شده است.
کد خبر : ۷۸۱۹۵
شرکت قند پیرانشهر از بزرگترین تولید کنندگان قند کشور می باشد که علاوه بر تولید شکر اقدام به تولید تفاله خشک چغندر قند، الکل طبی و صنعتی و نیز تصفیه شکر می کند.

با بررسی آخرین گزارش های 12 ماهه سال مالی 91 می توان به این موارد پی برد که فروش شرکت در سال گذشته به دلیل افزایش چشم گیر میزان تولید و فروش و همچنین صعود قیمت شکر، با افزایش 64 درصدی مواجه بوده و در مقابل بهای تمام شده شرکت نیز به میزان 57 درصد افزایش یافته است تا در نهایت با افزایش 12 درصدی سود هر سهم سال مالی 91 نسبت به سال پیش از آن مبلغ 1394 ریال سود برای هر سهم در سال مالی اخیر شناسایی شود.

براساس گزارش بورس نیوز، در بررسی روند آتی این شرکت نکته حائز اهمیت این که در پیش بینی های سال مالی 92، تولید شکر با 17.55 درصد کاهش نسبت به سال قبل برآورد شده است که در بیان علت این امر، افزایش تولیدات در سال قبل و کاهش راندمان تولید در سال پیش رو در یادداشت های صورت های مالی آن مطرح شده است.

لازم به ذکر است بهره برداری کارخانه برای تولید شکر همه ساله به صورت فصلی بوده و از نیمه دوم هر سال آغاز می گردد، مدت بهره برداری برای سال مالی منتهی به 92.4.31، 132 روز پیش بینی گردیده در حالی که برای سال مالی قبل این مدت 160 روز بوده است.

در جدول زیر نرخ متوسط فروش محصولات در بودجه 92 شرکت و مقایسه آن با سال قبل به صورت واضح تشریح شده است:


تنها ماده اولیه مصرفی این شرکت برای تولید محصولات، چغندر قند می باشد که مقایسه پیش بینی نرخ و حجم آن با سال گذشته به شرح ذیل می باشد:


حسن پور مدیر مالی کارخانه قند پیرانشهر در مصاحبه با خبرنگار بورس نیوز در بیان دلایل کاهش پیش بینی تولید شکر در سال 92 گفت: پیش بینی کاهش تولید شکر در سال مالی 92 بر مبنای قراردادهای اولیه منعقد شده با کشاورزان برای تحویل چغندر قند بوده  که تا پایان سال مالی جاری این ارقام می تواند با انعقاد قراردادهای جدید افزایش یابد. البته در صورت دریافت نتایج قطعی از رشد میزان تولید و به تبع آن سودآوری تا پایان سال مالی جاری ، موارد از طریق سایت اطلاع رسانی کدال به اطلاع عموم سرمایه گذاران و سهامداران خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه فعالیت کارخانجات قندی فصلی بوده و احتمال آن وجود دارد که مزارع چغندر قند به دلیل کم آبی و مشکلاتی از این دست با کاهش بهره برداری رو به رو شوند و این امر در تولید محصول شکر نیز اثرگذار است، از این رو پیش بینی کاهش تولید شکر به میزان 17 درصد برآورد شده است. اما همانند سنوات مالی گذشته و بر مبنای بهره برداری و دریافت چغندر قند از زمین های کشاورزی، در طول سال مالی جاری تعدیلات لازم در اطلاعات مالی شرکت انجام خواهد شد.

 این مقام مسئول در اظهار نظر درباره روند آتی قیمت شکر گفت: تعیین و تغییر نرخ فروش شکر زیر نظر مراجع قیمت گذاری و انجمن صنفی کارخانجات صنعت قند و شکر و وزارت بازرگانی است و احتمال تغییر نرخ پیش بینی شده فروش شکر در سال 92 بعید به نظر می رسد.

در پایان گفتنی است شرکت مواد غذایی و محصولات قندی پیرانشهر پیش بینی سود هر سهم سال 92 خود را با 18 درصد کاهش نسبت به سال قبل، مبلغ 1147 ریال برآورد کرده است. همچنین لازم به ذکر است شرکت در نظر دارد در سال 1392 به پیشنهاد هیأت مدیره از محل سود انباشته به مبلغ 50 میلیارد ریال اقدام به افزایش سرمایه نماید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر