بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۴
مستطيل شيشه اي تالار

بورس در انتظار

اعتقاد اهالی تالار بر فتح قله 30 هزار واحدی توسط شاخص کل است و چنانچه از عملکرد 6 ماهه بسیاری از شرکت های فعال بورس مبنی بر ارایه تعدیل مثبت سودآوری آنها انتظار می رود، می توان به کسب این رکورد جدید نیز امیدوار بود. بطوریکه تحقق این روند می تواند در اقبال دوباره سرمایه گذاران به بورس مؤثر واقع شده و به جذب حجم جدیدی از نقدینگی بیانجامد.
کد خبر : ۷۸۲۴۳
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 91.07.18 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 1 واحد افزایش به رقم 23856 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 120 واحد افزایش عدد 41386 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 18 واحد رشد به رقم 29032 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1593 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز سایپا با 11 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل گسترش نفت و گاز پارسیان با 10 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

معاملات روز جاری در حالی آغاز شد که با تثبیت شاخص کل در محدوده 29 هزار واحدی و به دنبال حرکت پرقدرت خریداران طی روز گذشته، در نمادهای خودرویی و فلزات اساسی معاملات پرحجمی در بورس رقم خورد.

براساس گزارش بورس نیوز، این حجم بالای معاملات در حالی مشاهده شد که نماگر بازار سهام با نوسان اندکی همچنان رو به بالا در حال حرکت است.

با این رویه اعتقاد اهالی تالار بر فتح قله 30 هزار واحدی توسط شاخص کل است و چنانچه از عملکرد 6 ماهه بسیاری از شرکت ها و ارایه تعدیل مثبت سودآوری آنها انتظار می رود، می توان به کسب این رکورد جدید نیز امیدوار بود. بطوریکه تحقق این روند می تواند در اقبال دوباره سرمایه گذاران به بورس مؤثر واقع شده و به جذب حجم جدیدی از نقدینگی بیانجامد.

اما طی معاملات امروز خودرویی ها پیشتاز دیگر صنایع بودند و در میان آنها سایپا پس از معامله بالغ بر سه میلیونی سهام خود، همچنان نظاره گر صف خرید نزدیک به 10 میلیون سهمی ماند و فروشندگان نتوانستند به تقاضای خریداران پاسخ دهند.

معاملات سهام "خودرو" نیز بسیار پرحجم پیگیری شد و بالغ بر 18میلیون سهم آن در دامنه نوسان مثبت قیمت ها مورد داد و ستد قرار گرفت. آنچنان که در پایان ساعت معاملات امروز صف های خرید در نماد مذکور به طور کامل جمع آوری شد و در نهایت سهم به تعادل رسید.

"خاور" اما اگرچه در ابتدای ساعت روز کاری جاری از دامنه نوسان حداکثری قیمت ها حرکت خود را آغاز کرده بود، پس از معامله بیش از 11 میلیون سهام خود به دامنه نوسان منفی قیمت ها کشیده شد.

در گروه فلزات اساسی نیز معاملات پرحجمی مشاهده می شد، اما قیمت سهام شرکت فعال این صنعت در دامنه نوسان منفی در حال معامله بود.

البته در این گروه نیز "فخوز" توانست افزون بر معاملات پرحجم 22 میلیون سهمی، روند قیمتی سهام خود را در دامنه نوسان مثبت حفظ کند.

در نماد "فخاس" نیز فروشنده ای حاضر نشد و تلاش خریداران این سهم در دامنه نوسان مثبت چهار درصدی قیمت بی نتیجه ماند.

در میان شرکت های پالایشی نیز، "شبندر" با معاملات پرقدرت خود در دامنه مثبت قیمت ها، صدرنشین گروه بود.

تمام نمادهای قندی به جز "قمرو" نیز همسو با هم با رشد قیمت سهام خود همراه شدند و اکثر نمادهای این گروه تا دامنه نوسان مثبت حداکثری پیش رفتند.

گروه بانکی نیز اگرچه روند خاصی را در اختیار نداشتند، اما طی روز جاری بالغ بر 184 میلیون سهام "وپاسار" در بازار داد و ستد شد که به نظر می رسد این تعداد سهام طی معاملات انتقالی مورد معامله قرار گرفته باشد.

"اخابر" نیز طی معاملات امروز حجم معاملات پایینی داشت و سهم در پایان ساعات کاری روز جاری صف فروش را نظاره گر بود.

در مجموع کلیت معاملات امروز امیدواری سرمایه گذاران به آینده بازار و تلاش برای عبور شاخص کل از مرز 30 هزار واحدی حکایت می کند و حجم نزدیک به 160 میلیارد تومانی طی معاملات روز جاری با اتخاذ روندی مثبت، مؤید همین مطلب است.

شایان ذکر آنکه بورس در حالی به استقبال معاملات فردا می رود که مقرر شده بالغ بر سه میلیون سهام شرکت پالایش نفت تهران برای اولین بار در بازار دوم فرابورس عرضه شود و به اعتقاد اهالی تالار با این عرضه حجم جدیدی از نقدینگی جذب بازار سهام خواهد شد.

گفتنی است از مهمترین اخبار روز جاری، انتشار قیمت های جدید خودرو از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بود که براساس اعلام رسمی این سازمان افزایش قیمت خودروها از 12 مهر ماه امسال از سوی شرکت های خودرویی مجاز است.

در بازار غیر رسمی ارز نیز اگرچه در قیمت ها در سکوت خبری تعیین می شود، اما مرکز مبادلات ارزی قیمت هر دلار آمریکا از سوی بانک مرکزی 2548 تومان و هر یورو 3308 تومان و سه ریال اعلام شده است. البته برخی منابع خبری از دلار 3500 تومانی و سکه یک میلیون و 300 هزار تومانی در بازار آزاد حکایت می کنند.

بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز در تمامی سررسیدها نظاره گر صف های خرید می باشد و معاملات تا دامنه نوسان مثبت حداکثری قیمت ها نیز پیش رفته است.

در پایان نکته جالب توجه اینکه در قرارداد مهر ماه تاکنون هیچ معامله ای صورت نگرفته و دستورهای خرید سرمایه گذاران قیمت یک میلیون و 272 هزار تومان را نشان می دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر