بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۸
مستطيل شيشه اي تالار

ریسک هایی که تحمیل می شوند!

کلیت منفی بازار امروز در حالی عرضه اولیه سهام "شتران" را بهانه ای برای افت قیمت های سهام اکثر شرکت ها کرد که فضای سیاسی کشور نیز اندکی ملتهب شده و برخی سرمایه گذاران بورسی دلهره و نگرانی را به دل خود راه داده اند و این مهمترین دلیل دیگری بود که اهالی تالار در خصوص شکل گیری روند نزولی طی معاملات امروز در تالار شیشه ای بیان می کنند.
کد خبر : ۷۸۳۴۹
با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 91.07.19 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 199 واحد افت به رقم 23657 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 54 واحد افزایش عدد 41441 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 186 واحد کاهش به رقم 28845 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 554 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز پالایش نفت بندرعباس با 8 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با 64 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

معاملات امروز بورس در حالی آغاز شد که برنامه عرضه اولیه پنج درصد از سهام شرکت پالایش نفت تهران، بازار را وارد فاز منفی کرد.

براساس گزارش بورس نیوز، جذابیت خرید سهام در این عرضه اولیه موجب شد تا خیل عظیم سهامداران برای نفع بردن از رشد قیمت این سهم طی روزهای آتی و کسب بازدهی کوتاه مدت، اقدام به فروش بخشی از سهام خود کنند، بطوریکه روند نزولی قیمت ها براکثر صنایع و سهم ها چیره شد. طی این عرضه هر سهم "شتران" 7500 تومان کشف قیمت شد و نسبت 7.2 واحدی قیمت به عایدی را به هر سهم خود اختصاص داد.

همگروهی "شتران" نیز به تبعیت از این سهم در مدار مثبت معاملات خود را پیگیری کرد و بالغ بر 22 میلیون سهام "شبندر" در تالار شیشه ای معامله شد.

این میان گروه فلزات اساسی با حجم سنگین معاملات سهام خود در دامنه نوسان منفی قیمت ها، بیشترین تأثیر را بر افت شاخص کل گذاشتند و در رأس این گروه "فولاد" با داد و ستد بالغ بر 15 میلیون سهام تا صف فروش نیز پیش رفت و در نهایت قیمت سهم در دامنه نوسان منفی حداکثری آرام گرفت.

در همین راستا سایر نمادهای گروه فلزات اساسی همچون "فاسمین"، "ذوب" و "فملی" پرحجم معامله شدند و حجم عرضه در آنها نسبت به روزهای گذشته افزایش قابل توجهی داشت.

خودرویی ها نیز در روندی نزولی معاملات خود را پیگیری کردند و سهام این گروه در دامنه نوسان منفی قیمت ها مورد معامله قرار گرفت. بدین ترتیب سهام سایپا پس از معامله بالغ بر 28 میلیونی و افت قیمت جزو نمادهای کاهش دهنده نماگر بورس طی معاملات امروز معرفی شد.

صف فروش بیش از پنج میلیونی در نماد "خودرو" نیز پس از واگذاری نزدیک به دو میلیون از آن به قوت خود باقی ماند.

قندی ها نیز در مدار صعودی و با حجم های مناسبی معامله شدند و اکثر نمادهای گروه نظاره گر صف های خرید بودند، هرچند در میان آنها "قمرو"، قهکمت" و "قشهد" با صف فروش سهام خود مواجه شدند.

کلیت منفی بازار امروز در حالی عرضه اولیه سهام "شتران" را بهانه ای برای افت قیمت های سهام اکثر شرکت ها کرد که فضای سیاسی کشور نیز اندکی ملتهب شده و برخی سرمایه گذاران بورسی دلهره و نگرانی را به دل خود راه داده اند و این مهمترین دلیل دیگری بود که اهالی تالار در خصوص شکل گیری روند نزولی طی معاملات امروز در تالار شیشه ای بیان می کنند. چرا که از خانه ملت خبر می رسد که تعداد نمایندگان امضاء کننده طرح سوال از رییس جمهور به حد نصاب قانونی 100 نفر رسیده و مقرر شده طی روز جاری موضوع طرح سوال از احمدی نژاد پیرامون مسایل اقتصادی به هیأت رییسه مجلس ارایه شود.

از دیگر سو 170 نماینده در اعتراض به اظهارات رییس جمهور در نشست خبری اخیر، بیانیه ای صادر کرده اند که به احتمال زیاد متن این بیانیه طی روز یکشنبه هفته آتی اعلام وصول و در جلسه علنی قرائت خواهد شد. محتوای این بیانیه نیز تقاضا برای برقراری هر چه بیشتر فضای آرامش و تعادل در کشور و تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری بوده است.

این میان تالارنشینان بورس نیز با توجه به حضور فعال نیروهای امنیتی در مرکز ارز فروشان تهران و آشفتگی بازار ارز نسبت به اقدامات آتی نگران شده و در همین راستا سرمایه گذاران و فعالان تالار شیشه ای در انتظار برای انتشار خبرهای جدید از این بازار احتیاط بیشتری را در معاملات خود پیشه کردند. چراکه آنها معتقدند با چنین برخوردهایی شفافیت قیمتی ارز دوباره در حال رنگ باختن بوده و انتظار آنها از روشن شدن آثار نرخ ارز بر عملکرد شرکت ها در بودجه برآوردی آنها برای پایان سال مالی جاری، اندکی رو به تزلزل نهاده است.

هرچند در این شرایط صادراتی ها با وجود ابهامات جدیدی که بروز کرده و تب و تاب موجود در بازار ارز، مقاومت مناسبی را طی معاملات امروز بورس از خود نشان دادند.

به اعتقاد اهالی تالار، بورس در حالی با اتخاذ این روند به استقبال هفته آتی می رود که گزارش عملکردی شش ماهه شرکت ها کم کم به اطلاع بازار خواهد رسید و چنانچه این گزارشات حاوی نکاتی مثبت و رشد سودآوری شرکت ها باشد، می توان به صعود دوباره بورس امید داشت.

اما در صورتی که این فضای ابهام آلود در حوزه سیاسی طی روزهای آتی همچنان پایدار باشد، احتمال افزایش نگرانی های بورس و تحمیل دوباره ریسک های سیستماتیک به بازار وجود دارد.

در پایان شایان ذکر آنکه بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز امروز در مقایسه با روز گذشته متعادل تر در حال پیگیری معاملات است. اما در بازار آزاد ارز و سکه طلا خبری از اعلام نرخ ها به صورت شفاف نیست و تمام قیمت ها از تابلوی صرافان نیز حذف شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر