بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۸
کد خبر : ۷۸۳۵۶
استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی گفت: وضعیت اقتصادی ایران به حساس ترین شرایط در سالهای اخیر رسیده است و علیرغم اینکه بعضی افراد آن را اقتصاد شکننده می دانند ولی می توان با صراحت گفت که شرایط شکننده دلیل شکستگی نیست . اما اگر برای رفع ترک های ایجاد شده چاره جویی نشود نگرانی از اینکه وضعیت بسیار غیرقابل کنترل شود می تواند باشد .

دکتر محمد خوش چهره استاد اقتصاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با الف گفت: حوادثی که در روز های گذشته ناشی از تضعیف جدی پول ملی و متعاقباً واکنش های بعضی از فعالین و جریانات اقتصادی تحت عنوان اعتصاب را شاهد بودیم مبین جدی بودن مسائل است. اگر چه برای اهل فن فراتر از این شاخص ها تعطیلی غیرمتعارف واحدهای تولیدی ، میزان بیکاری ناشی از این تعطیلی ها و سنگینی رکود همراه با کاهش ارزش پول ملی و موانعی که در سر راه تولید اعم از مشکلات نقدینگی ، قیمت ارز ، موانع در سر راه ورود مواد اولیه و امثال ان شرایطی را پیش آورده که من آن را به اقتصاد صدمه دیده تشبیه می کنم.

وی با تشبیه اقتصاد کنونی به مصدوم ناشی از تصادف گفت : در اینچنین حالتی قطعا وضعیت نامناسب مصدوم مثلا شکستگی اعضای استخوان های مختلف بدن که مفهوم آن اختلالات در تولید است یا مثلا بیرون زدن استخوان از آرنج که مبین حجم بالای بیکاری است و تورم صورت ناشی از ضربه که می تواند سطح قیمت ها باشد. اما در کنار این بریدگی رگ شریانی در پا که خون زیادی را خارج می کند در چنین حالتی قطعا نباید برای توجه به مصدوم مسائل را به نادان و بی هوش بودن راننده معطوف کرد، مسائلی از این نوع در اقدامات آنی معنایی ندارد . این مصدوم احتیاج به اقداماتی دارد از جمله اقدامات آنی و بعد اقدامات کوتاه مدت ، اقدامات میان مدت و بلند مدت .

این نماینده مجلس هفتم ادامه داد: قطعا عدم تشخیص درست اولویت ها و متعاقبا عدم تشخیص درست اقدامات متناسب با زمان می تواند یک انحراف و چالش جدی از بعد مدیریت استراتژیک ایجاد کند .یعنی اگر حتی قائل باشیم موانع و ایراد ها را خوب می بینیم اما اگر تشخیص ندهیم کدام اقدام و کدام موارد به عنوان اقدام آنی تلقی بشود خود خطای استراتژیک است .

وی افزود : این اشکال اکنون در نظام تصمیم گیری ما وجود دارد ، خیلی از افراد فکر می کنند که اکنون متوجه مسائل هستند ولی هنگامی که پای مشاوره و تصمیم گیری می رسد با کمال تعجب و تلخی معلوم می شود که اولویت ها را تشخیص نداده اند و هر کدام مطالبی را مطرح می کنند که بعضی از آنها علیرغم مهم بودن ولی اهم نیستند. بنابراین از بعد مدیریت استراتژیک تشخیص اقدامات آنی و متعاقباً اولویت ها در چنین شرایطی مهم است .

رئیس فراکسیون اصولگرایان مستقل مجلس هفتم اظهار کرد: چون بازسازی شرایط قطعا امکان پذیر نیست و مستلزم زمان است در چنین حالتی مهم این است که نظام سیاستگذار کلان ما ضمن درک صحیح از شرایط و یک اجماع به تشخیص اهم بپردازد .

خوش چهره با بیان اینکه اقدامات آنی جلوگیری از خونریزی است گفت: تجربه نشان داده که اگر نتوان اقدامات آنی را به درستی تشخیص داد متضرر می شویم. یکی از این اقدام آنی جلوگیری از تضعیف بیشتر پول ملی است که در یک شیب تند قرار دارد و اگر کاهش ارزش پول ملی کنترل نشود به سقوط پول ملی منجر می شود . سقوط پول ملی در عین ناباوری می تواند به فروپاشی اقتصاد بیانجامد .

وی تصریح کرد: تجربه جهانی نشان داده که کشورهایی که علیرغم قدرت و بنیه قوی اقتصاد دچار اختلال شده بود بی توجهی به پول ملی باعث سقوط اقتصاد شد. تجربه ای که حتی در فروپاشی شوروی علیرغم داشتن معادن ، نفت فراوان ، صادرات نفت ، صنایع سنگین و تجهیزات نظامی آنچه که منجر به فروپاشی اقتصاد شوروی کرد سقوط پول ملی بود .

وی با انتقاد از بازی این روزهای دولت با نرخ ارز گفت : بازی خطرناک دولت با نرخ ارز که به تضعیف پول ملی منجر شد این در دستور کار سیاسی قرار نگرفته و هنوز هم هیچ اقدام بنیادی برای بهبودی این موضوع را شاهد نیستیم اگر چه اقداماتی را برای نوعی آرام سازی شاهد هستیم اما اینها بنیادی نیست و بازسازی ارزش پول ملی باید در دستور کار قرار بگید .

وی گفت : اگر به پول ملی که علت اصلی بقا و دوام اقتصاد است کم توجهی بشود و عوامل درون زد و برون زای آن شناسایی نشود بقا و دوام اقتصاد ما به خطر می افتد.

وی تاکید کرد: از اقداماتی که به خروج از برون رفت از وضعیت فعلی می پردازد را بازسازی اعتماد بازار سرمایه ، فعالین اقتصادی و آحاد مردم مهم است . نگرانی از کاهش ارزش پول ملی می تواند فضایی را ایجاد کند که خیلی از افراد برای جلوگیری از خسارت های ناشی از سقوط ارزش پول ملی به سمت تقاضاهایی روی بیاروند که این تقاضا ها خود می توانند ضربه شکنده ای به اقتصاد بزند. که می توان حجمه به سوی مواد غذایی و ذخیره سازی آن را نام برد .

این نماینده مجلس هفتم گفت: باید قیمت اقلام اساسی کاهش یابد تا این ترم افسار گسیخته بیش از شلاق های خودش را بر پیکر طبقات محروم جامعه وارد نکند .

او اعتقاد دارد : حمایت از تولید ، کمک به کاهش قیمت اقلام اساسی و به نوعی جیره بندی مواد غذایی مختلف باید در دستور کار قرار بگیرد . در کنار رکود شدیدی که اکنون در اقتصاد حاکم بوده علیرغم اینکه پیامدهای مختلفی دارد اما اقدام آنی تبعات ناشی از تعطیلی هاست که اشاره شد.

وی یکی از تبعات چنین تعطیلی هایی حجم بالای بیکاری خواند و گفت : در فضای اقتصادی کنونی هر نوع بیکاری جدید و هر انسان بیکاری می تواند یک بمب انسانی باشد که عملکرد آن در حوزه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و حتی امنیتی می تواند خطرناک باشد بنابراین حتما باید در چنین مقطعی مخصوصا مجلس با وضع قانونی که مکلف کند تا پایان سال اجازه هیچ نوع اخراجی را به واحدهای دولتی و غیردولتی ندهد و برای عملیاتی شدن چنین تصمیمی هم باید اقدامات لازم را انجام دهند .

وی افزود : اشتباه استراتژیکی که بعضی از افراد با اطلاعات نادرست از اقتصاد در حوزه ارزش پول ملی دارند فاجعه بار است . این ایده که با کاهش ارزش پول ملی افزایش صادرات صورت می گیرد بدون اینکه متوجه چنین متغیری با شرایط اقتصادی کشور تطبیق دارد و چنین کاری چه آثار سوئی دارد به نحوی زمینه ساز چنین اتفاقی بودند .

این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه این تفکر در بین برخی سطوح تصمیم گیری رخنه کرده و حتی از افزایش قیمت به بالای ۳۰۰۰ تومان هم نگران نیستند در حالی که توجه ندارند در حالت سقوط ارزش پول ملی برای دلار هر قیمتی می توان تصور کرد که به مفهوم تنظیم نرخ واقعی ارز نیست . و این استدلال های می تواند مغرضانه باشد .

وی با انتقاد از برخی سیاسی کاری ها گفت : شرایط فعلی به افزایش توان و ظرفیت های کارشناسی احتیاج دارد و از چنین فضایی نباید برای تضعیف رقبا استفاده کرد چون فضای شکننده باعث خواهد شد که نه تنها دولت بلکه کل نظام و آحاد مردم متضرر شوند . بنابراین هم افزایی و ارائه راه حل های عالمانه یه ضرورت استراتژیک هست .
اشتراک گذاری :
ارسال نظر