بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۹
کد خبر : ۷۸۴۷۷
وزیر اقتصاد که برای شرکت در نشست‌های‌ سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به توکیو سفر کرده است، در یک کنفرانس خبری هشدار داد که غرب برای تحریم‌هایی که علیه ایران وضع کرده تاوان خواهد داد و وعده داد که نوسانات ارزی اخیر مهار شوند.

به گزارش ایسنا،‌ سیدشمس‌الدین حسینی تحریمهای اقتصادی کشورهای اروپایی و آمریکا را بخشی از یک جنگ اقتصادی خواند و هشدار کرد که شرکت‌های غربی نیز از این تحریم‌ها زیان می‌بینند زیرا ایران به تجارت با کشورهای دیگر روی می‌آورد.

وی اظهار کرد:‌ این تحریم‌ها تنها بر اقتصاد ایران تاثیر نمی‌گذارد بلکه بر کشورها و شرکت‌های خارجی دیگر نیز تاثیرگذار است.

وزیر اقتصاد در ادامه افزود: ترکیه اکنون جای آلمان را گرفته و به شریک تجاری مهم ایران تبدیل شده است و چین ممکن است سهم بازاری که ژاپن پیش از این در اختیار داشت را تصاحب کند.

حسینی با اشاره به کمبود اخیر ارز خارجی که در نتیجه تحریمهای مالی غرب پیش آمده، اظهار کرد که تدابیر لازم برای تثبیت ارزش ارز انجام گرفته است.

وزیر اقتصاد در ادامه این اظهارات که توسط خبرگزاریهایی خارجی مانند رویترز و فرانس پرس انعکاس یافت، با خوب توصیف کردن ذخایر ارزی خارجی ایران، عنوان کرد: دولت اقداماتی را برای تثبیت وضعیت ارز مانند محدود کردن درخواست احتکاری در پیش گرفته است.

وی به خبرنگاران اظهار کرد:‌ ایران پس از تشدید تحریمها تغییراتی را در سیستم ارزی خود داده است.

ایران از نظر ذخایر ارزی معمولا در وضعیت خوبی قرار دارد و در حال حاضر تنها مشکلاتی در زمینه مبادلات ارزی وجود دارد که بازار ارز را دستخوش نوسانات اخیر کرد.

رویترز با اشاره به گزارش جدید صندوق بین المللی پول از دورنمای اقتصادی ایران، معترف شده که پیش بینی‌های صندوق بین المللی پول نشان می دهد اگرچه تحریمها، کاهش صادرات نفت و زیان دیدن ایران از این بابت را به دنبال داشته اما بعید است موجب فروپاشی اقتصاد ایران شوند.

صندوق بین المللی پول در گزارش "دورنمای اقتصادی جهان" نیم سالانه خود پیش بینی کرد: تولید ناخالص داخلی ایران پس از رشد دو درصدی در سال 2011، به میزان 0.9 درصد در سال میلادی جاری کوچک می شود.

پیش بینی صندوق برای سال جاری نسبت به رشد 0.4 درصدی که در گزارش قبلی این سازمان در ماه آوریل پیش بینی شده بود، تنزل یافته اما این نهاد مالی جهانی پیش بینی کرده است تولید ناخالص داخلی ایران به میزان 0.8 درصد در سال آینده توسعه می یابد.

رویترز در گزارش خود اذعان کرده که پیش بینی صندوق از مازاد حساب جاری 3.4 درصد در سال 2012 و 1.3 درصد در سال میلادی آینده، اگرچه نسبت به مازاد 12.5 درصد در سال 2011 کاهش چشمگیری محسوب می شود اما نشان می دهد ایران به دلیل تحریمها با بحران تراز پرداخت روبرو نمی شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر