بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۱
در ارزیابی اطلاعات مالی شرکت سیمان هگمتان پیش بینی شد:

افزایش دو برابری سودآوری با فروش به نرخ ارز آزاد

از سرمايه گذاري هاي مهم شركت مي توان به سرمايه گذاري در شركت سيمان نهاوند اشاره داشت كه با افتتاح اين واحد توليدي سيمان شاهد شناسايي سود بسيار مناسبی از اين طريق براي سيمان هگمتان خواهيم بود. گفتنی است سيمان نهاوند در سال 91 افتتاح شده و با ظرفيت 3300 تن به فعاليت خواهد پرداخت از این رو سودآوري بالايي را مي تواند براي سيمان هگمتان به ارمغان بياورد.
کد خبر : ۷۸۶۰۷
براساس گزارش بورس نیوز، سيمان هگمتان يكي از بزرگترين شركت هاي توليد كننده سيمان با ظرفيت سالانه 2 ميليون تن سيمان تيپ 2 مي باشد و با صادرات سالانه 700 هزار تن سيمان يكي از بزرگترين صادر كنندگان سيمان به كشور عراق نيز مي باشد.

روند سودآوري

از سال 90 به دليل اجراي طرح تحول و آزاد شدن نرخ حامل هاي انرژي، شاهد كاهش پيش بيني سود شركت هستيم، اما پيش بيني مي شود با توجه به افزايش نرخ ارز و افزايش 22 درصدي نرخ فروش سيمان جهش سودآوري "سهگمت" در سال 91 و 92 مشاهده شود.

پيش بيني سود سال 91:


سيمان هگمتان سود هر سهم سال مالي منتهي به پايان دي ماه 91 خود را به ازاي هر سهم مبلغ 48 تومان اعلام نموده و در عملكرد 6 ماهه 44 درصد از این مبلغ معادل 211 ريال را محقق كرده است. نكته مهم اين است كه شركت اعلام كرده در صورت افزايش 22 درصد نرخ سيمان، سود "سهگمت" به 568 ريال افزايش مي يابد.

توليد و فروش شركت:


همانطور كه مشاهده مي شود شركت براي سال91 افزايش نرخي پيش بيني نكرده است، اما طبق آخرين مصوبه انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان، شركت هاي اين گروه با افزايش 22 درصدي نرخ فروش محصولات خود همراه شده اند كه اين افزايش نرخ از نيمه دوم سال جاري قابل اجرا مي باشد. این امر موجب می شود سود شركت به 568 ريال افزایش یابد. تاكيد مي شود اين سود بدون در نظر گرفتن افزايش نرخ ارز در بودجه شركت مذکور است.

مصارف انرژي و آثار اجراي طرح تحول:

شركت مصرف بالايي در انرژي برق و گاز دارد به طوري كه سالانه حدود 13 ميليارد تومان هزینه مصرف برق و گاز آن است. البته عمده انرژي مصرفي شركت نيز برق مي باشد بدين ترتيب در صورت افزايش تصاعدي نرخ حامل هاي انرژي، شاهد كاهش جدي سودآوري اين شركت خواهيم بود كه فعلاً اين امر براي سال جاري منتفي است. اما اگر دولت تصمیم بگیرد این برنامه آن را براي سال بعد به اجرا در بياورد، وضعيت تغيير خواهد كرد.

اثرات نرخ ارز بر سودآوري "سهگمت":

سيمان هگمتان براي سال 91 قصد صادرات 40 درصدي محصولات خود را دارد و با توجه به اينكه ارز مورد استفاده در صادرات شركت دلار و نرخ دلار نيز در بودجه شركت 1250 تومان در نظر گرفته شده است، در صورت افزايش 10 درصدي نرخ این ارز شاهد رشد 7 توماني سود هر سهم سيمان هگمتان خواهيم بود.

شركت در عملكرد 6 ماهه 40 درصد از محصولات خود را با ارز 1214 توماني صادر كرده است اما سياست هاي ارزي شركت براي مابقي سال مشخص نیست. البته اگر "سهگمت" بتواند با نرخ دلار 2000 تومانی نیز ارز خود را تسعير كند، تحقق سود 850 تا900 ريالي از اين محل براي شركت دور از ذهن نخواهد بود.

عملكرد واقعي 6 ماهه:

صادرات:


سرمايه گذاري ها:


از سرمايه گذاري هاي مهم شركت مي توان به سرمايه گذاري در شركت سيمان نهاوند اشاره داشت كه با افتتاح اين واحد توليدي سيمان شاهد شناسايي سود بسيار مناسبی از اين طريق براي سيمان هگمتان خواهيم بود. گفتنی است سيمان نهاوند در سال 91 افتتاح شده و با ظرفيت 3300 تن به فعاليت خواهد پرداخت از این رو سودآوري بالايي را مي تواند براي سيمان هگمتان به ارمغان بياورد.

هزينه هاي مالي شركت:

شركت درسال 91 حدود 143 ميليارد تومان بدهي و تسهيلات جاري و بلند مدت دارد كه از اين طريق حدود 13 ميليارد تومان هزينه مالي بر شركت تحميل خواهد شد كه اين رقم در مقايسه با سود پس از كسر ماليات (28 ميليارد تومان) رقم بالايي مي باشد و می توان گفت يكي از مشكلات اساسي اين شركت که مانع رشد سودآوري آن نیز شده، هزينه هاي مالي سنگين سيمان هكمتان مي باشد.

در جمع بندي بايد عنوان داشت اگر شركت بتواند نرخ ارز خود را به صورت آزاد به فروش برساند شرايط طوري خواهد بود كه تحقق بيش از دو برابري سود پيش بيني شده فعلي براي شركت وجود دارد. البته شركت در 4 ماه اول سال با وجود نرخ دلار به بيش از 1800 تومان، از فروش به قيمت آزاد ارز محروم بوده و اين ريسك عمده شركت است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر