بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۶
کد خبر : ۷۸۹۰۹
دنیای اقتصاد- اعظم شريفي: معامله‌گران اين هفته دو چهره متفاوت را از بازار شاهد بودند. بورس تهران در هفته‌اي كه سپري شد باوجود پيش‌بيني اوليه مبني بر نوسانات منفي، بار ديگر حضور خريداران را به نظاره نشست.
به گزارش خبرنگار ما، انتشار اخبار مثبت در گزارش‌هاي 6 ماهه و بازگشايي نمادهاي سيماني در كنار رشد قيمت‌ها در بورس كالا و افزايش نرخ ارز از عواملي بودند كه با ارائه چشم‌‌انداز مثبت بار ديگر معامله‌گران را به ادامه افزايش قيمت‌ها اميدوار كرد.

بر اين اساس با تثبيت شاخص بورس در كانال 29 هزار واحدي و حركت گروه‌هايي نظير فلزات اساسي، معدني و پتروشيمي مي‌توان در انتظار ثبت ركوردهاي جديد براي شاخص بود.
اين در حالي است كه طي چهار روز نخست هفته همچنان حقيقي‌ها فروشنده بودند و معادل 140 ميليارد ريال تغيير مالكيت از حقيقي به حقوقي صورت گرفت.
حقوقي‌ها خريدار بودند
حقوقي‌هاي بازار اولين روز هفته را با افزايش حجم خريد و فروش‌ خود آغاز كردند و با حمايت از سهام زيرمجموعه خود عرضه‌هاي كم‌حجمي را در نمادهاي داراي صف خريد صورت دادند.
روز شنبه دليران پارس به جمع خريداران پيوست و در نمادهاي داروسازي كوثر، بانك دي و شاهد خريدار بود. سرمايه‌گذاري مهر از «وسپه» حمايت كرد و سرمايه‌گذاري غدير هم خريدار «پارسان» بود. از سوي ديگر تدبيرگران آتيه ايرانيان براي حمايت از توسعه معادن روي 410 هزار سهم خريد. در ادامه تحولات اين روز تعاوني خاص كاركنان ايران‌خودرو در نمادهاي «وايران» و «وگستر» خريدار بود.
همچنين سرمايه‌گذاري فرهنگيان در نماد ذوب‌آهن، مهر‌آفرينان دوران در نماد بانك پارسيان و صباتامين در نماد بيمه ملت خريدهاي حمايتي را انجام دادند. در اين روز صندوق نفت در نوسان‌هاي منفي حدود 2 ميليون سهم بانك كارآفرين را به پرتفوليوي خود افزود، اين در حالي است كه سرمايه‌گذاري بوعلي و تجلي سامانه به ترتيب در دو تك‌سهم خوراك دام پارس و تكنوتار فروشنده بودند.
اما در روز شنبه غدير با عرضه 9/9 ميليون سهمي در نماد كويرتاير ركورددار بود. همچنين نور همدانيان 320 هزار سهم قند نيشابور را عرضه كرد و اندوخته شاهد نيز در نماد سرمايه‌گذاري شاهد اقدام به فروش يك ميليون سهمي كرد. همچنين سرمايه‌گذاري توسعه ملي نيز در كنار خريد 260 هزار سهم فولاد صبانور عرضه‌كننده 200 هزار سهم صنعتي بهشهر بود.
كاهش حجم معاملات حقوقي‌ها
صندوق عشاير در بازار روز يكشنبه خريدهاي پرحجمي را در نمادهاي فولاد و غدير صورت داد. صندوق نفت هم به حضور پررنگ در نمادهاي بانك كارآفرين و خدمات انفورماتيك ادامه داد. در همين حال صباتامين با خريد يك ميليون سهم بيمه ملت و مهرآفرينان دوران با خريد يك ميليون سهم بانك پارسيان حضور فعالي در معاملات بازار داشتند.
از سوي ديگر، دليران پارس در نمادهاي بانك دي و سرمايه‌گذاري شاهد خريدهاي كم‌حجمي را به ثبت رساندند. اين در حالي است كه حمايت سرمايه‌گذاري صنعت و معدن و سمند نتوانست تعادل را به نماد ايران‌خودرو بازگرداند. بنابراين اطلاعات روز يكشنبه بانك سامان در بيمه سامان و تدبير در نماد سرمايه‌گذاري پرديس معاملات كم‌حجمي را به ثبت رساندند. در اين روز عرضه‌هاي قابل توجه حقوقي‌ها در دو نماد پارس مينو و سرمايه‌گذاري ساختمان رخ داد كه سه ميليون سهم پارس مينو از سوي سرمايه‌گذاري بهمن و يك ميليون سهم «وساخت» از سوي سرمايه‌گذاري توسعه صنعتي عرضه شد.
نگاه اميدوارانه معامله‌گران به بازار
بازار روز دوشنبه پس از تجربه يك روز منفي نشانه‌هاي برگشت بازار را با تشكيل صف‌هاي خريد شاهد بود كه در آن گروه معدني نوسانات مثبت را رقم زدند. در اين روز فعاليت «گروه پتروشيمي ايرانيان» در نماد پتروشيمي كرمانشاه با خريد 300 هزار سهم ديگر ادامه داشت. صبا تامين حجم خريد خود را در نماد بيمه ملت تا 3 ميليون افزايش داد و فعاليت صندوق نفت و صندوق عشاير نيز به ترتيب در نمادهاي «وكار» و غدير و فولاد ادامه داشت. در اين روز خريد 5/1 ميليون سهم ايران‌خودرو نيز از سوي سرمايه‌گذاري صنعت و معدن صورت گرفت. در مقابل، بازگشت خريداران موجب عرضه حقوقي‌ها در چند نماد پرطرفدار از جمله پارس مينو، «كشرق» و چيني ايران شد؛ به طوري كه سرمايه‌گذاري بهمن با عرضه يك ميليون سهمي و «وتوصا» و «وبوعلي» با فروش 700 و 170 هزار سهمي در نمادهاي «وساخت» و «كشرق» فعال بودند. اما نكته قابل توجه عرضه 6/4 ميليون سهمي «پارسان» از سوي غدير بود كه مانع از تشكيل صف خريد در اين نماد شد.
نكته قابل توجه ديگر عرضه يك ميليون سهم ملي مس از سوي صندوق ذخيره فرهنگيان بود. همچنين بلوك 26 ميليون سهمي توكاريل از سوي حمل‌ونقل توكا عرضه شده است. با بازگشايي سرمايه‌گذاري بوعلي معامله‌گران جهش قيمتي را در اين نماد شاهد بودند و آتيه‌سازان دي نيز طي روز يادشده در نقش خريداران 6/2 ميليون سهمي «وبوعلي» ظاهر شد. فولاد مباركه نيز در اقدامي قابل توجه اقدام به خريد 8 ميليون سهم توكا فولاد كرد. همچنين خريد 600 هزار سهم چادرملو از سوي سرمايه‌گذاري سپه و 550 هزار سهم «ونيكي» از سوي بانك تجارت نيز در روز دوشنبه انجام شد.
عرضه‌هاي سنگين حقوقي‌ها
در معاملات روز سه‌شنبه شاهد حضور پررنگ صندوق بازنشستگي نفت و ساتا بوديم. صندوق نفت در نمادهاي «شبندر»، پاكسان، چادرملو، گل‌گهر و معادن و فلزات عرضه‌هاي سنگيني را رقم زد و در مقابل مطابق روزهاي گذشته خريدار 1/1 ميليون سهمي بانك كارآفرين بود.
در اين روز، خريدهاي صندوق عشاير در نمادهاي «فولاد» و غدير ادامه داشت؛ فولاد و صبانور در نماد معادن و فلزات اقدام به عرضه 2/2 ميليون سهم كرد. مهرآفرينان دوران 780 هزار سهم «وپارس» را از بازار جمع كرد و «وبهمن» در صف خريد ميليوني پارس مينو تنها 185 هزار سهم فروخت. در بازار روز سه‌شنبه تدبير و «وتوصا» در نمادهاي «سفارس» و «وساخت» عرضه‌هاي كم‌حجمي را انجام دادند و در مقابل سرمايه‌گذاري صنعت و معدن خريدار 500 هزار سهم ايران‌خودرو و 5/1 ميليون سهم سيمان فارس و خوزستان بود. در اين روز «ومعادن» و صندوق ذخيره فرهنگيان هم در نوسانات مثبت 4 ميليون سهم ملي مس را عرضه كردند. در همين حال، سرمايه‌گذاري سپه 2 ميليون سهم اميد را به همراه 200 هزار سهم چيني ايران فروخت. سرمايه‌گذاري غدير نيز ديگر عرضه‌كننده روز سه‌شنبه بود كه 7/6 ميليون سهم «پارسان» را فروخت. از سوي ديگر آتيه‌سازان دي و ملي انفورماتيك خريداران بوعلي و «رانفور» بودند. همچنين ساتا با خريدهاي خود در نمادهاي حفاري و توكافولاد فعاليت قابل توجهي داشت. از سوي ديگر سرمايه‌گذاري مهر نيز در نماد «وسپه» در نقش فروشنده 2 ميليون سهمي ظاهر شد. در مجموع هفته جاري را مي‌توان دوره‌اي توام با تجديد قواي خريداران دانست كه در روزهاي آغازين هفته نقش فعالان حقوقي و در روزهاي اخير نقش فعالان حقيقي در خريد سهام پررنگ‌تر بوده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر