بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۱
کد خبر : ۷۹۰۰۳
همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته توانست با ثبت رشد 3/2 درصدي خود را به سطح 29هزار و 502واحد برساند امري كه اميدواري‌ها به تثبيت شاخص در وراي مرز 29 هزار واحد را افزايش داده است.

شاخص در سال جاري 4بار مرز 29هزار واحدي را به چالش كشيد كه هر بار با كاهش قيمت‌ها به زير اين مرز بازگشت. اما اينك با افزايش فاصله شاخص از اين مرز، شانس تبديل شدن اين مرز به يك حمايت از شاخص به جاي مقاومت كنوني را افزايش داده است. تحليلگران تكنيكي اميدوارند شاخص بتواند در روزهاي آينده با افزايش حجم مبادلات خود را در بالاي مرز 29هزار واحدي تثبيت كند. در همين حال، كارشناسان بنيادي بازار نيز اميدوارند انتشار گزارش‌هاي شش‌ماهه به ويژه در گروه‌هاي پر پتانسيلي نظير پتروشيمي، معدني، فلزي و گروه بانكي اميدواري‌هايي را براي رشد بازار ايجاد كرده است. در هفته گذشته نيز نمادهاي فلزي- معدني توانستند با ايجاد اميدواري نسبت به شرايط آتي خود بازار را با رشد مواجه سازند.
در بازار سهام معامله‌گران در تحولات كلان سياسي متعاقب سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد مذاكرات اتمي، كارشناسان شاهد پيشنهاد روسيه براي از سرگيري مذاكرات گروه موسوم به 1+5 در ماه آينده هستند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در آخرين روز سفر به استان خراسان شمالي، خدمت بي منت به آحاد مردم را نعمتي الهي براي مسوولان كشور خواندند و با اشاره به خدعه تبليغاتي ـ سياسي رسانه‌هاي غربي درباره علت فشارها بر ايران تاكيد كردند: برخلاف دروغ‌هاي مكرر غربي‌ها، ما ميز مذاكره درباره مسائل گوناگون از جمله هسته‌اي را ترك نكرده بوديم كه به آن بازگرديم، آنها در واقع تسليم شدن ملت ايران را دنبال مي‌كنند اما كوچك تر از اين حرف‌ها هستند.
در صحنه سياسي معامله‌گران در انتظار پاسخ تهران به دور جديد تحريم‌هاي اتحاديه اروپا هستند. در روزهاي اخير موج‌هاي خبري مختلفي در مورد پاسخ ايران به اين تحريم‌ها منتشر شده است.
در همين حال در مسائل‌ داخلي ترافيك استيضاح وزرا كابينه در روزهاي اخير نظر كارشناسان را به خود جلب كرده است. پس از اعلام استيضاح وزير جهاد كشاورزي، خبرهايي در مورد تلاش براي استيضاح ديگر وزراي اقتصادي دولت مطرح شده است.
رصد وضعيت بازارهاي موازي
در صحنه اقتصادي كشور در كنار تداوم تلاش براي مهار بازار ارز و طلا معامله‌گران شاهد ادامه تصميم‌گيري‌هاي مختلف دولت در اين حوزه هستند كه در اين بخش به نظر مي‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگاني در تلاش براي يافتن
راهي براي بازگشت ارز‌هاي صادرات شركت‌هاي ايراني به اتاق مبادلات ارزي هستند. به نظر مي‌رسد با توجه به مشكلات بازگشت به سياست پيمان سپاري تلاش‌هايي براي يافتن راه‌حلي ميانه مطرح است، راه‌حلي كه مهم‌ترين مشكل در پيش روي تحقق آن وجود اختلاف حدود ده هزار ريالي ميان نرخ اتاق مبادلات ارزي و بازار آزاد است.اين اختلاف موجب شده است تا دارندگان خصوصي ارز تمايلي به عرضه ارز در اتاق مبادلات نداشته باشند. در همين رابطه روز گذشته سخنگوي سازمان بورس در مورد تاثير افزايش قيمت ارز در بورس تهران توضيح داد: شركت‌هاي صادراتي از محل افزايش نرخ ارز بازدهي مطلوبي كسب كردند اين در حالي است كه شركت‌هاي صادراتي مي‌توانند محصولات خود را در مركز مبادلات با نرخ دلار 2550 بفروشند و اين مبلغ نسبت به زماني كه نرخ ارز 1200 تومان بود، رشد قابل توجهي داشته است.
در حوزه اقتصادي تصميم دولت براي واگذاري بلوك 53درصدي ذوب‌آهن اصفهان به صندوق فولاد در حالي كه اين بلوك در ميانه رقابت خريداران قرار داشت، همچنان مورد توجه معامله‌گران است. هر چند كه از ديدگاه كارشناسان واگذاري سه شركت ذوب‌آهن اصفهان، سنگ‌آهن مركزي و زغال‌سنگ طبس به صندوق فولاد موجب كاهش مشكلات ذوب‌آهن در تامين خوراك شده و در نهايت سود بيشتر ذوب راهگشاي مشكلات مالي صندوق خواهد بود، اما اين نگراني وجود دارد كه صندوق فولاد به جاي توجه به اصلاح ساختار شركت‌ها مستقيما به برداشت مالي از اين شركت‌ها بپردازد و اين تقابل نگراني و اميدها را موجب شده است. در اين زمينه يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس با انتقاد از نحوه عملكرد دولت در واگذاري‌ها و رد ديون دولتي به خبرگزاري مهر گفت: مطابق مقررات خصوصي سازي، آن دسته از دارايي‌هايي كه بايد براي رد ديون دولتي واگذار شوند، نخست از سوي سازمان خصوصي‌سازي در بورس عرضه مي‌شوند كه در صورت فروش، از محل درآمدهاي حاصله، مطالبات دولت با طلبكاران تسويه مي‌شود.
محمد حسن‌نژاد افزود: دولت تنها در صورتي مي‌تواند به طور مستقيم دارايي‌هاي خود را واگذار كند كه پس از عرضه سهام در بورس، خريداري براي آن وجود نداشته باشد كه در اين صورت، دارايي مذكور به قيمت پايه براي رد ديون دولتي تاديه مي‌شود.
حسن‌نژاد با اعلام اينكه صحبت‌هايي ميان نمايندگان مجلس براي بررسي نحوه واگذاري‌ها صورت گرفته است، افزود: چنين اقدام‌هايي با سبد دارايي‌هاي دولتي و ذات خصوصي‌سازي در كشور مغاير بوده و رويه جالبي براي واگذاري‌ها نيست. در اين زمينه دولت چنانچه قصد تاديه ديون خود را دارد مي‌تواند به نسبت مانده طلبكاران ، سهام شركت‌ها را ميان آنها تقسيم كند نه اينكه با واگذاري سهام كنترلي و مديريتي شركت‌هاي اصل چهل و چهاري دوباره آنها را به خود واگذار كند.
در همين حال، رييس كميسيون ويژه توليد ملي و اصل 44 مجلس در گفت‌وگو‌ با مهر با بيان اينكه واگذاري دارايي‌هاي دولتي به صندوق بازنشستگي فولاد مطابق با بند 5 قانون پنجم توسعه و بودجه امسال صورت گرفته است، اظهار كرد: مطابق با مفاد بودجه 91، دولت موظف است كليه مطالبات صندوق بازنشستگي كاركنان فولاد را از طريق فروش سهام و املاك مازاد در حوزه وزارت صنعت،معدن و تجارت پرداخت و از طرفي اين صندوق را كه داراي 80 هزار نفر بازنشسته و از كار افتاده است، به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي واگذار كند.
حميد رضا فولاد گر با بيان اينكه مديريت صندوق بازنشستگي كاركنان فولاد به طور مستقل در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي خواهد بود، افزود: وزارت صنعت،معدن و تجارت براي فروش 8 هزار ميليارد توماني سهام 9 شركت زير مجموعه خود، مصوبه هيات‌ واگذاري را دريافت كرده و بنابراين، اين واگذاري‌ها مطابق با قوانين بودجه و در راستاي حل مشكلات بازنشستگان صندوق كاركنان فولاد صورت گرفته است.
اميدواري‌ها به رشد مواد اوليه در جهان
در حوزه اقتصادي معامله‌گران شاهد تداوم شرايط مناسب بازارهاي جهاني هستند، جايي كه قيمت‌هاي بالاي مواد خام و فلزات اميدواري‌ها را به شركت‌هاي اين بخش افزايش داده است. در بازار فلزات، معامله‌گران شاهد قيمت 8هزار و 210 دلار براي فلز مس هستند. بهاي سه فلز آلومينيوم، روي و سرب به ترتيب 2هزار و 19دلار،يك هزار و 916دلار و 2هزار و 142دلار گزارش شده است. بهاي بيلت فولادي هم 345دلار رقم خورده است. بورس كالا نيز در انتهاي هفته گذشته خبرهاي خوبي را براي معامله‌گران بورس داشت.
در بورس كالا هفته گذشته نخستين محموله تختال فولادي از سوي فولاد خوزستان روي ميز فروش بورس فلزات قرار گرفت كه به قيمت 1486 تومان فروش رفت. بنابر اين گزارش، در سه‌شنبه هفته گذشته 18 هزار تن تختالي كه به صورت فروش سلف روي ميز فروش قرار گرفت، با تقاضاي بيش از دو برابري يعني 39 هزار تني روبه‌رو شد كه فروشنده به همان ميزان عرضه (18 هزار تن) معامله كرد. همچنين، زمان تحويل اين محموله 30 آبان ماه خواهد بود.
‌اين عرضه با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت و كميته فولاد انجام شد و قرار است در نخستين گام فولاد خوزستان 20 درصد از كل توليدات خود را در بورس كالا عرضه كند و به مرور حجم آن را افزايش دهد.
همچنين، پيش از اين مهرزاد نامداري معاون عمليات و نظارت بورس كالا از تكميل چرخه عرضه محصولات فولادي در بورس با اضافه شدن تختال فولادي (اسلب) خبر داده بود.
از اين پس خريداران فولاد كه توليد‌كنندگان هستند، مي‌توانند كليه نياز خود را از بورس تهيه و تحليل مناسبي نسبت به قيمت‌ها انجام دهند.در همين حال روز چهارشنبه فولاد خوزستان در بورس كالا 40،000 تن شمش بلوم خود را با نرخ ميانگين 1763 تومان به فروش رساند و نسبت به معامله قبلي رشد 10 درصدي را تجربه كرد.جالب اينكه بيشترين قيمت معامله به سطح 1803 تومان در هر كيلو نيز رسيد.
روز سه‌شنبه همچنين براي اولين بار فولاد خوزستان 10 هزار تن تختال c (اسلب) توليدي خود را عرضه كرد. قيمت ميانگين عرضه 1486 تومان بود كه در بيشترين نرخ به 1600 تومان نيز رسيد.
در همين حال همچنين 9864 تن سبد تيرآهن مخلوط ذوب‌آهن با قيمت متوسط 2271 تومان معامله شد كه در بيشترين نرخ به بيش از 2300 تومان نيز رسيد.نرخ قبلي معامله تيرآهن شركت هم 1776 تومان بوده است. افزون بر اين، معامله تختال خوزستان بالاتر از ورق مباركه، موجب شده كه معامله‌گران در انتظار افزايش قيمت محصولات مباركه باشند. زيرا در
غير اين صورت براي مباركه فروش تختال بدون تبديل آن به ورق و صرف هزينه بيشتر مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود.در همين حال در گروه پتروشيمي و شيميايي قيمت حلال 402 پالايشگاه اصفهان به 10هزار و 368 ريال، وكيوم باتوم اين پالايشگاه به 5هزار و 703ريال و اوره پتروشيمي شيراز 6هزار و 969ريال و متانول و اسيد استيك پتروشيمي فن آوران به ترتيب 5هزار و 77ريال و 9هزار ريال مبادله شده است و شمش روي 95/99 درصد ذوب و روي بافق نيز با نرخ 62هزار و 229ريال به روي تابلو رفت.
نگاه بازار به سهام معدني و فلزي
در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران همچنان شاهد اوج‌گيري گروه فلزي و معدني بودند. انتشار برخي خبرها در مورد گزارش‌هاي شش ماهه و تحولات دروني شركت‌هاي بورسي موجب شده تا بازار به سوي اين گروه گرايش پيدا كند.
در گروه معدني روز چهارشنبه معامله‌گران با دو شايعه عمده مواجه بودند. اعلام تمديد معافيت مالياتي چادر‌ملو براي ده سال آينده كه مي‌تواند سود شركت را به ميزان قابل ملاحظه‌اي افزايش دهد، در كنار تعديل مثبت گل‌گهر، از جمله اين شايعات بود. گفته مي‌شود «كگل» تا يكهزار و 670ريال مي‌تواند سود خود را تعديل دهد.
اين امر موجب شده است افزايش قيمت نمادهای سنگ معدني ادامه يابد. در همين حال اوج‌گيري قيمت شمش خوزستان اميدواري به سنگ‌آهني‌ها را افزايش داده است.
در گروه معدني معامله‌گران شاهد درج شركت صنايع و معادن احيا سپاهان هستند، شركتي كه پرتفوليویی مركب از 45 شركت دارد كه برخي از شركت‌هاي آن در حوزه معادن مختلف هستند.اين شركت به عنوان صد و هشتمين شركت در بازار پايه درج شده است.در گروه فلزي قيمت بالاي مبادله محصولات فولاد خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان هر دو نماد را در بازار چهارشنبه به صف خريد رساند. در اين گروه سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات،سپه و اميد نيز با تاثير‌پذيري از احتمال رشد شركت‌هاي سنگ‌آهني و ملي مس با اقبال معامله‌گران همراه شدند.
در گروه پتروشيمي، تعديل فوق العاده شركت پتروشيمي پرديس موجب شد اين شركت در بازگشايي بتواند به قيمت بيش از 40هزار ريال برسد. در همين حال پتروشيمي پرديس با محاسبه نرخ ارز به نرخ اتاق مبادلات زمينه تعديل مناسبي براي سه ماهه باقيمانده امسال و همچنين سال آينده دارد. همچنين رشد قيمت پرديس به اقبال معامله‌گران به هلدينگ نفت و گاز پارسيان منجر شد.
در گروه تصفيه نفت معامله‌گران با شايعاتي در مورد احتمال اعلام سود مناسب از سوي پالايشگاه بندر عباس مواجه هستند.
در گروه غذايي معامله‌گران به دنبال تصميم دولت براي ممنوعيت صدور كالاهايي كه با ارز مرجع توليد شده‌اند و حفظ ذخاير كالاهاي اساسي در كشور شاهد ممنوعيت صادرات شكر هستند.
در اين گروه «قشرين» اولين پيش‌بيني سود سال مالي منتهي به 31 شهريور سال 92 خود را مبلغ 236 ريال اعلام كرده است. اين در حالي است كه در آخرين پيش‌‌بيني سال 91 مبلغ 156 ريال سود اعلام شده بود. شركت دلايل تعديل را افزايش تصفيه شكر خام به مقدار 20 هزار تن در خصوص انعقاد قرارداد با شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران - غله منطقه 5 خراسان و افزايش هزينه‌هاي جاري اعلام كرده است.
اين شركت براي سال مالي جديد فروش قند را كيلويي 1486 و شكر را 1350 تومان در نظر گرفته است.اين در حالي است كه در آخرين پيش‌‌بيني سال 91 فروش قند را 1297 و شكر را 1314 تومان در نظر گرفته است. عمده فروش شركت قند است.
سرانجام تجهيزاتي‌ها چه مي‌شود؟
در گروه تجهيزات خبرهاي منتشر شده نگراني در مورد وضعيت عملكرد شركت‌هاي اين گروه به دليل كاهش پروژه‌هاي عمراني و صنعتي دولتي را افزايش داده است .به دليل مشكلات بودجه‌اي دولت بیشتر پيمانكاران صنعتي در سال جاري پروژه تازه‌اي را دريافت نكرده و در پروژه‌هاي قبلي نيز با عدم پرداخت هزينه‌ها مواجه اند.در اين گروه شركت صدرا زمان برگزاري مجمع فوق‌العاده خود را از 29 مهر ماه به 8 آبان تغيير داد.
بنابر اين گزارش، مجمع فوق‌العاده صدرا يكي از پر حاشيه‌ترين شركت‌هاي بورسي كه قرار بود 29 مهر ماه برگزار شود، به 8 آبان ماه موكول شده است.
بر اساس اين گزارش، قرار است در اين مجمع در خصوص شموليت مفاد ماده 141 قانون تجارت تصميم‌گيري شود.
يادآور مي‌شود، نماد معاملاتي صدرا از 21 اسفند سال گذشته تاكنون متوقف است و شايد با برگزاري اين مجمع تكليف اين شركت مشخص شود.
در گروه سيماني، سيمان شرق سود سال 92 خود را با تعديل مثبت 34 درصدي به بازار اعلام كرد.
به گزارش بورس24، اين شركت كه براي سال 92سود 170ريالي را به ازاي هر سهم پيش‌بيني كرده بود، با افزايش 34 درصدي سود خود به ازاي هر سهم 228 ريال سود اعلام كرد.
سيمان شرق پيش‌بيني افزايش 27 درصدي فروش، افزايش 29 درصدي بهاي تمام شده، افزايش 34 درصدي سود عملياتي و به دليل شناسايي زيان تسعير ارز كاهش 11 درصدي سود خالص خود را دارد.
در گروه دارويي همچنين داروسازي لقمان نيز به ازاي هر سهم 788 ريال سود پيش‌بيني كرد. همچنين اين شركت موفق به پوشش 293ريالي بودجه خود در عملكرد 6 ماهه معادل 37 درصد شده است.
لقمان در جذب منابع ارزي توانسته با يوروي 2850 توماني مواد اوليه خود را در نيمه اول سال 91 وارد كند.
خبري خوب براي سهامداران ملت
در گروه بانكي معامله‌گران در آستانه بازگشايي نماد بانك ملت شاهد اعلام اوراق اختيار خريد سهام اين بانك هستند. سهامداران عمده بانك ملت قيمت يك هزار و 200ريالي اين بانك براي انتهاي خرداد ماه سال آينده را تضمين كرده اند كه خبري خوب براي سهامداران اين بانك است.در اين گروه بانك پاسارگاد پس از افزايش سرمايه به سطح 3000 ميليارد تومان پيش‌‌بيني سود جديد خود را به بازار سهام اعلام كرده است.
به این ترتيب بانك پاسارگاد با سرمايه 3000 ميليارد توماني پيش‌‌بيني سود 338 ريالي را به ازاي هر سهم خود براي سال 91 اعلام كرده است. همچنين اين بانك در عملكرد 6 ماهه موفق به پوشش 182 ريالي سود خود، يعني معادل 54 درصد شده است.
در گروه لاستيك‌سازي، كويرتاير در اطلاعيه‌اي اعلام كرده كه افزايش مدت معافيت مالياتي موضوع بند ب ماده 159 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران مشمول شركت كوير تاير نشده و سود عمليات جاري شركت مشمول ماليات عملكرد خواهد بود.
البته شركت گزارش شش ماهه خود را با محاسبه ماليات عملكرد اعلام كرده و اين موضوع تاثيري بر EPS اعلام شده شركت نخواهد داشت. در گروه مخابرات نحوه خدمات دهي همراه اول به حجاج بيت‌الله‌الحرام مباحثي را به همراه آورده است.
جمعي از مشتركان سيم كارت‌هاي همراه اول در زمينه هزينه مكالماتشان با ايران و بالعكس گفته‌اند كه هزينه‌هاي كسر شده بسيار بالاتر از مبالغ ذكر شده در آگهي‌ها و اعلان‌هاي عمومي و تبليغات اين شركت بوده است.
اما به دنبال درج اين خبر در پایگاه اطلاع‌رسانی حج همراه اول در خبري اعلام کرد كه تعرفه‌های اعلام شده قبلي همراه اول در حج اعمال شود و هيچگونه افزايش قيمتي صورت نگرفته است.
مسوول روابط عمومي همراه اول در اين زمينه گفت: اگر حجاج و شهروندان موردی را ملاحظه کردند، شماره خود را به شرکت همراه اول اعلام کنند و ما بررسی می‌کنیم، اما یقینا اینکه تعرفه‌ها اعمال نمی‌شود، کذب محض است. وي افزود: سه تعرفه از سوی شرکت همراه اول اعلام شده است که همان هم در موسم حج اعمال می‌شود، برای حجاج به ازای هر دقیقه مکالمه با تماس از مبدا ایران 350 تومان، برای تماس زائر از مکه و مدینه به ایران برای هر دقیقه 700 تومان، برای ارسال هر پیامک توسط زائر 300 تومان و دریافت پیامک نیز توسط حجاج رایگان است.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازارمثبتي بود كه در آن شاخص كل توانست با 87/0 واحد رشد همراه شود.در همين حال ارزش معاملات به 102ميليارد تومان رسيد كه 17/9 درصد آن را معامله نزديك به 30ميليون سهم فولاد مباركه تشكيل داد. در اين روز از 221نمادي كه به روي تابلو رفتند 103نماد با كاهش قيمت و 112نماد با رشد ارزش همراه شدند.با اين كارنامه شاخص در كل هفته 3/2 درصد رشد كرد، تا بازدهي بازار به سطح 9/13 درصد از ابتداي سال برسد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر