بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۱
مستطيل شيشه اي تالار

مهر ماه، ماه رویایی بورس

با اندکی توجه به اطلاعات ارایه شده برخی شرکت های بزرگ صادراتی، به وضوح مشاهده می شود که گرچه بسیاری از آنها با تعدیل مثبت سودآوری خود همراه هستند، اما میزان تولید و فروش محصولاتشان طی سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال های مالی گذشته افت قابل توجهی داشته است.
کد خبر : ۷۹۱۹۰
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 91.07.30 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 144 واحد افزایش به رقم 24646 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 562 واحد افزایش عدد 44327 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 218 واحد افزایش به رقم 30211 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1810 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز معدنی و صنعتی گل گهر با 44 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل مخابرات ایران با 15 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

معاملات مهر ماه در حالی طی روز جاری به پایان رسید که رکوردی بی سابقه در طول دوره فعالیت بورس رقم خورد و شاخص کل پا به مدار 30 هزار واحدی گذاشت.

براساس گزارش بورس نیوز، طی این ماه که ماهی رویایی برای بازار سهام به شمار می آید، شاخص کل با کسب بازدهی مثبت حدود 14 درصدی از رقم 26 هزار و 514 واحدی به این کانال وارد شد.

این رکورد شکنی که به یاری صنایع پیشروی بورس یعنی معدنی ها و فلزی ها و نیز پتروشیمی ها رقم خورد با حجم بالایی از معاملات همراه بود که در نتیجه آن ارزش روز به 181 میلیارد تومان بالغ گردید.

اما به اعتقاد اهالی تالار این رشد جهش گونه طی یک ماه آن هم در شرایطی که ماه های پیش از آن بازدهی بورس تک رقمی و حتی منفی بوده، نشان دهنده وجود ریسک بالایی در بازار است که باید به آن توجهی ویژه داشت و این اولین دلیل اهالی تالار شیشه ای برای اعتقاد به وزن بالای ریسک موجود در بورس است. چراکه به اعتقاد آنها این روند مثبت و شتاب گونه همیشگی نبوده و نمی تواند طی ماه های آتی با این شدت دوباره اتفاق افتد.

به گفته اهالی تالار گزارش های شرکت های صادراتی نیز حکایت کننده وجود همین ریسک ها است. چراکه با اندکی توجه به اطلاعات ارایه شده برخی شرکت های بزرگ صادراتی، به وضوح مشاهده می شود که گرچه بسیاری از آنها با تعدیل مثبت سودآوری خود همراه هستند، اما میزان تولید و فروش محصولاتشان طی سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال های مالی گذشته افت قابل توجهی داشته است.

از این رو سهامداران و سرمایه گذاران در شرایط فعلی اقتصاد کشور نباید تنها به سود پیش بینی شده هر سهم شرکت ها توجه داشته باشند. چراکه این احتمال می رود که این سودهای تورمی در دوره های مالی بعدی تداوم نیابد.

معاملات پرحجم امروز در بسیاری از نمادهای فعال تابلوی بورس غوغا می کرد. بطوریکه در گروه معدنی سهام "ومعادن" با معامله بالغ بر 45 میلیونی رو به رو شد و اگرچه سهم در مقطعی با افت اندک قیمت مواجه گردید، اما دوباره اقبال سرمایه گذاران موجب بازگشت قیمت سهم به دامنه مثبت حداکثری شد.

گل گهر نیز معاملات بیش از 10 میلیونی سهام را شاهد بود و معاملات خود را در دامنه مثبت چهار درصدی به پایان رسانید.

در گروه فلزات اساسی و کانی های فلزی نیز "ذوب" معاملات 80 میلیونی سهام خود را در حالی نظاره می کرد که صف خرید بیش از 21 میلیونی سهام آن همچنان باقی مانده و این حجم بالای معاملات در نماد مذکور در شرایطی رقم خورد که "فملی" و "فولاژ" برای اعلام تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم برای مدتی از تابلوی معاملات خداحافظی کردند.

پتروشیمی ها نیز اگرچه در ابتدای صبح معاملات پرحجمی را در سقف قیمتی سهام نظاره گر بودند، اما در اواسط روز با انتشار سخنان رحیمی معاون اول رییس جمهور مبنی بر برگزاری نشست هایی با نمایندگان صادرکنندگان با نمایندگان دولت در آینده ای نزدیک برای یافتن راه حلی در خصوص اینکه چگونه ارزهای حاصل از صادرات آنها به جریان بیفتد، روند پرقدرت قیمت سهام این گروه اندکی افت کرد و معاملات آنها به تعادل نزدیک شد.

اما دلیل سومی که اهالی تالار شیشه ای در بالا بودن ریسک بازار در این مقطع به آن اشاره می کنند، مقاومت شدید بانکی ها در محدوده 100 تومانی قیمت سهام است که در دو نماد بانک ملت و صادرات به خوبی مشاهده می شود. چراکه شکست این سطوح حمایتی برای کل گروه مطلوب به نظر نمی رسد و می تواند آثار روانی منفی را برای صنعت بانکداری به همراه آورد.

از این رو این دو نماد بانکی برای جلوگیری از اعمال فشار بیشتر بر سهام خود و گروه، در محدوده قیمتی 100 تومانی از خود مقاومت نشان دادند.

امروز معاملات گروه قندی نیز وارد فاز منفی شد تا قیمت سهام شرکت های قند و شکری به کف قیمتی افت کند و در نتیجه سهامداران آنها برای فروش سهام تحت مالکیت خود به صف بنشیند. اما در میان آنها تنها "قنیشا" و "قشرین" توانستند خود را در دامنه نوسان مثبت قیمت ها حفظ کنند.

امروز بورس شاهد عرضه اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت مپنا بود، اما طی روز جاری قیمت سهم پس از معامله نزدیک به شش میلیونی پا به دامنه نوسان منفی قیمت ها گذاشت.

انتقال نماد معاملاتی سهام شرکت سرمایه گذاری خوارزمی از فرابورس و بازگشایی آن در نماد "وخارزم" در بورس از دیگر اتفاقات امروز تالار شیشه ای بود که سهم را با رشد 26 درصدی قیمت سهم نسبت به آخرین روز معاملاتی آن در فرابورس همراه ساخت و نزدیک به چهار میلیون از این سهم مورد داد و ستد قرار گرفت.

در مجموع اگرچه حجم قابل توجهی از سهام شرکت ها در گروه های مختلف میان سهامداران و سرمایه گذاران جا به جا شد، اما حجم عرضه نیز به همان میزان بالا رفت که به اعتقاد اهالی تالار نشان دهنده این است که برخی حقوقی ها با نگاهی به ماه های آتی اقدام به فروش های پرحجم سهام موجود در پرتفوی بورسی خود کردند. چراکه چنین بازدهی مثبتی آن هم در یک ماه بازدهی خارق العاده و کم نظیر بوده است.

از این رو بسیاری از اهالی تالار شیشه ای به سهامداران و سرمایه گذاران پیشنهاد می کنند در شرایط فعلی اسیر فضای روانی حاکم بر بورس نشده و هیجانی اقدام به تصمیم گیری نکنند.

اما آنچه که مهم است گذران یک ماه طلایی در بورس بوده که طی مهر ماه بازدهی نزدیک به 11 درصدی را برای سرمایه گذاران به همراه آورده است.

در سطح کلان نیز امروز بهمنی رییس کل بانک مرکزی برای پاسخگویی به سوال نمایندگان خانه ملت پیرامون مسایل اقتصادی و آشفتگی بازار ارز حضور می یابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر