بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۹
کد خبر : ۷۹۲۲۳
ارزش روز بازار سهام که در 27 فروردين به 130 هزار ميليارد تومان رسيده و سپس کاهش 17 هزار ميلياردتوماني را به خود ديده بود، ديروز از مرز 137 هزار ميليارد تومان عبور کرد
گروه بورس- همايون دارابي: سلسله رکورد‌شکني‌هاي بورس اوراق بهادار تهران همچنان ادامه دارد. شاخص بازار سهام ديروز با عبور از مرز 30هزار واحدي رکورد جديدي را در تاريخ 46ساله بازار سرمايه کشور به ثبت رساند.
شاخص کل ديروز با رشد 8/218واحدي معادل 73/0 درصد توانست به ارتفاع 30هزار و 211واحدي برسد. با ثبت اين رکورد بازدهي بازار سهام از ابتداي سال جاري تا ديروز به رقم 6/16 درصد رسيده است که اگر چه همچنان نسبت به بازارهاي موازي از جمله ارز و سکه کمتر است، اما نسبت به بازار پول برتري قابل ملاحظه‌اي را نشان مي‌دهد. بازدهي بازار پول و اوراق مشارکت در 7ماهه نخست امسال به رقم 7/11 درصد بالغ مي‌شود که بازار سرمايه توانسته است به برتري 42درصدي نسبت به آن دست يابد.در اين شرايط ايجاد آرامش در بازار‌هاي موازي از جمله ارز و سکه موجب گرايش نقدينگي به سوي بورس شده است که اين امر در رشد ارزش معاملات قابل مشاهده است. ديروز ارزش معاملات با توجه به افزايش ميزان عرضه‌ها به رقم 181ميليارد تومان رسيد که به مراتب بيش از ميانگين30 روز اخير بازار سرمايه است.
رشد چشمگير ارزش بازار سهام
در همين حال رشد قيمت سهام شرکت‌هاي بزرگ بورس منجر به ثبت رکورد ديگري نيز در ارزش بازار سرمايه شده است. ارزش روز بازار سهام که در 27 فروردين به 130 هزار ميليارد تومان رسيده و سپس کاهش 17 هزار ميلياردتوماني را به خود ديده بود، ديروز از مرز 137 هزار ميليارد تومان عبور کرد. هر چند ارزش دلاري بورس تهران به دليل جهش ارزش دلار كاهش را نسبت به سال گذشته نشان مي‌دهد، اما ارزش ريالي بازار حکايت از ورود نقدينگي جديد به بازار دارد.
اين در حالي است كه فرابورس ايران هم به عنوان همسايه بورس تهران از ارزش 37 هزار ميليارد توماني به عنوان بازاري مجزا از بورس اوراق برخوردار شده است.
در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع کردند که با توجه به انتشار گزارش‌هاي شش ماهه شرکت‌هاي بورسي به ويژه شرکت‌هاي حاضر در گروه فلزي، معدني و پتروشيمي، رويکرد مثبتي در بازار حاكم بود که اين امر موجب انباشت تقاضا در بيشتر نمادهاي مورد توجه بازار شد. در اين ميان اعلام توقف نمادهاي عمده‌اي نظير ملي مس،فولاد آلياژي، پتروشيمي کرمانشاه و سايپا موجب افزايش تقاضا در بازار شد. در اين ميان با توجه به توقف پر تعداد نمادهاي مورد اقبال بازار، معامله‌گران به سوي شرکت‌هاي هلدينگي و سرمايه‌گذاري گرايش نشان داده‌اند و شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري و هلدينگي نظير معادن و فلزات، صندوق بازنشستگي،‌ اميد، سپه و نفت و گاز پارسيان با صف‌هاي خريد همراه هستند.
در اين ميان رکورد شکني شاخص و افزايش قيمت‌ها به عرضه سنگين سهام نيز منجر شده است که ديروز نمادهايي نظير ذوب‌آهن اصفهان با معاملاتي در حجم 7/80 ميليون سهم (بخش عمده عرضه از سوي سازمان خصوصي‌سازي)، معادن و فلزات با 6/45ميليون سهم، پالايشگاه بندر عباس با 42ميليون سهم، سرمايه‌گذاري سپه با 36ميليون سهم و سرمايه‌گذاري غدير با 27ميليون سهم مواجه شدند که اين امر نشان‌دهنده وجود نقدينگي در بازار است. هر چند که کارشناسان بازار نگران هستند، عرضه‌هاي بي رويه سرمايه‌گذاران حقوقي به سطح نقدينگي حاضر در بازار آسيب‌هايي را وارد سازد.
روايت رسمي از اوضاع سودآوري شركت‌ها
در همين حال، ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار ديروز گفت: با توجه به تجربه سال گذشته و عملکرد 6 ماه نخست سال، پیش‌بینی می‌شود سودآوری شرکت‌های بورسی در سال جاری 23 هزار و 200 میلیارد تومان باشد.
‌علي صالح‌آبادی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت با اشاره به سود 22 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بورسی در سال گذشته، تصریح کرد: سودآوری شرکت‌های بورسی را در سال گذشته کمتر از 20 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بودیم که این رقم با 2 هزار میلیارد تومان افزایش محقق شد.
وی خاطر نشان کرد: عملکرد و آمارها در 6 ماهه نخست سال بیانگر این موضوع است که شرکت‌ها و بنگاه‌ها پوشش خوبی را داشتند و امیدواریم که سود شرکت‌ها تا پایان سال افزون بر پیش‌بینی‌های صورت گرفته تحقق یابد که به تبع آن شاهد افزایش شاخص‌ها باشیم.
ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به افزایش شاخص‌ها طی ماه‌های گذشته افزود: دلیل افزایش این شاخص‌ها افزایش سودآوری شرکت‌ها و بنگاه‌های بورسی بوده که در کنار ابزارهای مکمل بورس مانند استفاده از شیوه اوراق اختیار فروش تبعی که یک نوع بیمه سهام تلقی می‌شد، افزایش شاخص‌ها را رقم زد.
صالح‌آبادی در خصوص نحوه سرمایه گذاری در بازار سرمایه اظهار کرد: هموطنان برای سرمایه‌گذاری در بورس به دنبال سودخواهی آنی و کوتاه‌مدت نباشند بلکه بازار را در یک افق بلند‌مدت نگاه کنند تا بتوانند تصمیم‌گیری دقیق‌تر و منطقی‌تری اتخاذ کنند.
اما در پي ركوردشكني‌هاي بورس تهران، مديرعامل نهاد اجرايي بازار سهام در اظهاراتي گفت: شاخص در دو ماهه گذشته روند صعودي داشته و بازار سرمايه در وضعيت مطلوبي قرار دارد. سخنگوي بورس با اشاره به رکورد جديد شاخص کل اظهار كرد: ديروز شاخص کل براي اولين بار از رقم 30 هزار واحد فراتر رفت و ارزش بازار به 137 هزار ميليارد تومان بالغ شد.
مديرعامل بورس تهران حضور شرکت‌هاي مناسب در بورس را دليل افزايش حجم معاملات در بورس دانست و گفت: شرکت‌ها و صنايع پذيرفته شده در بورس تهران جزو برترين‌هاي کشور هستند. تعدادي از اين شرکت‌ها در صنايع صادراتي فعاليت دارند و از نوسانات نرخ ارز منتفع شده‌اند.
وي توضيح داد: امسال سودآوري شرکت‌ها نسبت به سال گذشته افزايش 15 درصدي را نشان مي دهد و اعلام گزارش‌هاي 6 ماهه شرکت‌ها به بازار، بيانگر عملکرد خوب آنها نسبت به سال گذشته است، ضمن آنکه نسبت بودجه هم وضعيت بهتري را به نمايش گذاشته‌اند.
در بازار ديروز معامله‌گران در مسائل کلان با برخي از تحولات مواجه بودند. انتشار خبرهايي در مورد احتمال رخداد توافقي در مسائل هسته‌اي ديروز از جمله خبرهايي بود که در بازار به گوش مي‌رسيد.
درخواستي از صادركنندگان
در مسائل اقتصادي نيز سخنان معاون اول رييس‌جمهوري در مراسم روز ملي صادرات از اهميت برخوردار بود.رحيمي در اين مراسم با طرح درخواست از صادر‌کنندگان براي عرضه ارز خود در اتاق مبادلات ارزي گفت: اين استدعاي دولت از صادرکنندگان براي ارائه ارز خود به دولت از سر عجز نيست؛ بلکه اين درخواست صورت مي‌گيرد تا اگر صادرکننده‌اي راه را گم کرده ‌است، به راه راست برگردد. اين در حالي است که دولت تضمين مي‌کند که در بازگشت پول صادرات به کشور اجازه ضرر به صادرکنندگان ندهد؛ البته برخي از صادرکنندگان اين درخواست دولت را نپذيرفته‌اند که بايد خطاب به آنها گفت که نوبت ما نيز مي‌رسد، البته اين سخن از باب تهديد نيست.
در بازار ديروز معاون پذيرش شرکت بورس از احتمال عرضه شرکت‌هاي تازه وارد در بورس خبر داد.
مس متوقف شد، اما...
در گروه فلزي ديروز در حالي نماد ملي مس در بورس تهران متوقف شد که اين شرکت در بورس کالا توانست محصولات خود را با افزايش 9 درصدي براي مفتول و کاتد و حدود 13 درصدي براي سولفور موليبدن به فروش برساند.
به گزارش بورس24، ديروز 1220 تن محصول مس کاتد و 500 تن مفتول شرکت با تقاضاي مناسب همراه بود و سولفور موليبدن نيز در طي معاملات 10 تني با قيمت ميانگيني بالاتر از قيمت معاملات روز 23 مهر ماه به فروش رفتند. اين قيمت‌ در خصوص کاتد و مفتول در چند ماه اخير افزايش بيش از 100 درصدي نسبت به پيش‌بيني شرکت داشته‌اند.
ترافيك گزارش‌هاي 6 ماهه
در گروه پتروشيمي ديروز شركت پتروشيمي خارك پيش‌بيني سود سال 91 خود را با تعديل مثبت 17 درصدي همراه ساخت.
به اين ترتيب خارك كه براي سال 91 به ازاي هر سهم 4145 ريال سود پيش‌بيني كرده بود، توانست سود خود را تا سطوح 4876ريال به ازاي هر سهم افزايش دهد.
همچنين خارك موفق به پوشش 58 درصدي بودجه خود در عملكرد 6 ماهه شده است،خاركي كه در عملكرد 6 ماهه ،يوروي صادراتي خود را با نرخ 25298 ريال به ازاي هر تسعير كرده است.
در اين گروه اما صنايع شيميايي سينا هم با تعديل مثبت15 درصدي پيش‌بيني سود خود را به بازار اعلام كرد.
در گروه پتروشيمي گزارش شش ماهه پتروشيمي زاگرس نيز ديروز منتشر شد.
بنابر اين گزارش، شرکت 240 ميليارد توماني پتروشيمي زاگرس در پيش‌بيني سال مالي منتهي به اسفند 91 براساس عملکرد 6 ماهه مبلغ 3193 ريال عايدي خالص به ازاي هر سهم در نظر گرفته که در دوره 6 ماهه 37 درصد از آن را پوشش داده است.
در همين حال، آخرین مراحل فرآیند درج نام هلدینگ پتروشیمی خليج فارس در فهرست نرخ‌های بورس در حال طی شدن است.
مقصود پورابولي مدير عامل شرکت کارگزاري تامين سرمايه نوين با بيان مطلب فوق اظهار كرد: با درج گزارش فعالیت هیات مدیره برای دوره 12 ماهه منتهی به سال1391 هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس روی سایت کدال و برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه، آخرین مراحل فرآیند درج نام این هلدینگ پتروشیمی در فهرست نرخ‌های بورس در حال طی شدن است.
خبري از صدرا...
در گروه تجهيزات ديروز صدرا با خبرهايي در مورد کسب قراردادي جديد مواجه شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شركت ملي نفت ايران، محمود زيركچيان‌زاده؛ مديرعامل شركت نفت فلات قاره در حاشيه مراسم امضاي تفاهمنامه با شركت صدرا كه بعدازظهر روز چهارشنبه
(26 مهرماه) برگزار شد، به فعاليت‌هاي شركت صدرا در توسعه سكوي نفتي رشادت اشاره كرد و گفت: حضور فعال شركت صدرا در ميدان رشادت و پيشرفت مناسب كار نصب و راه اندازي جكت‌هاي اين ميدان، موجب شد تا بخشي از فعاليت‌هاي توسعه‌اي و تعميراتي سكوهاي نفت فلات قاره را به اين شركت داخلي واگذار كنيم.
وي، سرمايه‌گذاري مورد نياز براي اين فعاليت‌ها را در مجموع، هزار و 800 ميليون دلار و 250 ميليون يورو اعلام كرد و افزود: در طرح مورد نظر، تامين كالا، مهندسي، نوسازي، تعميرات و ديگر فعاليت‌هاي مورد نياز در بسته‌اي منسجم ديده شده است و اميدواريم اين تفاهمنامه، سرآغاز جديدي براي همكاري‌هاي متقابل بين نفت فلات قاره و صدرا باشد.
همچنين مهدي اعتصام؛ مديرعامل شركت صدرا نيز در مراسم امضاي تفاهمنامه، از حسن اعتماد شركت نفت فلات قاره ايران به شركت صدرا قدرداني كرد و گفت: اميدواريم بتوانيم با عملكرد مناسب خود، به اين اعتماد پاسخ
دهيم. وي تصريح كرد: هماهنگي‌هاي لازم براي انجام فعاليت‌هاي ذيل اين تفاهمنامه صورت گرفته و مذاكرات لازم با كنسرسيومي متشكل از بانك‌هاي داخلي براي تامين سرمايه مورد نياز آن انجام شده است.
در گروه تجهيزات ديروز انتشار اوراق اختيار فروش شرکت مپنا در بازار اعلام شد.براساس اين اعلام دارندگان اوراق مي‌توانند سهام خود را در تيرماه سال 92 به قيمت يک هزار و 860 ريال به ناشر اوراق واگذار كنند.
وضعيت خودرويي‌ها چگونه است؟
در گروه خودرويي ديروز عضو هيات مديره انجمن سازندگان قطعات خودرو با اشاره به وثايق سخت‌گيرانه‌اي که اتاق مبادلات ارزي از واردکنندگان قطعات خودرو براي اختصاص ارز مبادله‌اي طلب مي‌کند، گفت: توليد 60 درصد کاهش يافته است و پيش‌بيني مي‌شود با تداوم روند فعلي در هفته‌هاي آينده توليد تا 80 درصد هم کاهش يابد.
محمدرضا نجفي‌منش در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر با ابراز گلايه واردکنندگان قطعات خودرو از مکانيزم اتاق مبادلات ارزي گفت: هم اکنون دو مشکل بر سر راه اختصاص ارز مبادله‌اي به واردکنندگان قطعات خودرو وجود دارد؛ به اين معنا که بخشي از قطعات مورد نياز خودرو در اولويت‌ 5 و بخشي ديگر در اولويت 8 قرار دارد، اين در شرايطي است که ارز مبادله‌اي به برخي گروه‌هاي کالايي اولويت 5 به بعد هنوز تعلق نگرفته است.
عضو هيات مديره انجمن سازندگان قطعات خودرو افزود: مشکل دوم نبود نقدينگي واردکنندگان قطعات است؛ به اين معنا که اتاق مبادلات ارزي واردکننده را مکلف مي‌کند تا معادل ريالي ارز دريافتي را به صورت يکجا به حساب بانک عامل واريز کند، در حالي که هم اکنون واردکنندگان با مشکل کمبود نقدينگي مواجه هستند و نمي‌توانند ريال معادل را به صورت يکجا تامين کنند.
وي تصريح کرد: علاوه بر اين، اتاق مبادلات ارزي 35 درصد از کل مبلغ واردات را نيز از واردکنندگان علاوه بر معادل ريالي به عنوان تضمين طلب مي‌کند که همين امر سبب شده است که دريافت ارز از اتاق مبادلات براي واردکنندگان قطعات خودرو ميسر نباشد.
در گروه خودرويي برخي خبرها از احتمال اعلام زيان در عملکرد شش ماهه برخي از شرکت‌هاي خودرو‌سازي خبر مي‌دهند.
در گروه سيماني ديروز بازگشايي برخي از نمادهاي متوقف ادامه يافت. در اين گروه سيمان شاهرود سود هر سهم سال مالي 91 خود را 578 ريال اعلام کرده است که نسبت به آخرين پيش‌بيني 32 درصد رشد داشته است.
دليل اين تعديل سود افزايش نرخ فروش سيمان بوده است. شرکت در شش ماهه هم55 درصد آن را پوشش داده است. 29 درصد فروش ريالي شرکت نيز در نيمه نخست سال صادراتي بوده است که دلار حاصل از صادرات را 1596 تومان در نظر گرفته است. سيمان شمال نيز در گزارش شش ماهه سود هر سهم خود را پس از افزايش 22 درصدي قيمت فروش سيمان 261 ريال اعلام کرده است. همچنين سيمان کرمان نيز سود هر سهم خود را در گزارش شش ماهه از 93 تومان به 129 تومان افزايش داده است.در نيمه نخست سال 59 درصد از اين سود محقق شده است. در مجموع بازار ديروز بازاري مثبت بود که در آن از 202 نمادي که به روي تابلو رفتند 115نماد با کاهش قيمت و 82نماد با رشد ارزش همراه شدند و بقيه نمادها هم تغييري نداشتند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر