بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۰
کد خبر : ۷۹۳۱۲
دنیای اقتصاد- محبوبه مغاني: روز گذشته در فرابورس ايران 143 ميليون و 279 هزار و 76 سهم در 8 هزار و 74 دفعه معامله شد تا ارزش معاملات اين بازار از رقم 472 ميليارد و 4 ميليون ريالي برخوردار شود.

معاملات روز گذشته فرابورس ايران با توقف نماد معاملاتي شركت تازه‌وارد پالايش نفت تهران آغاز شد. اين نماد معاملاتي كه در نوزدهم مهرماه امسال با قيمت هر سهم 75 هزار ريال وارد بازار دوم فرابورس شد؛ در حضور 7 روزه خود در بازار بازدهي 35 درصدي را نصيب سهامدارانش كرده است. در حالي اين نماد معاملاتي روز گذشته به منظور اعمال تعديل بااهميت در پيش‌بيني سود سال 91 متوقف شد كه 90 درصد از سهام آن به شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني و 5 درصد ديگر سهام آن تحت عنوان سهام ترجيحي به كاركنان شركت پالايش نفت تهران واگذار شده است. بر اين اساس سهم «شتران» كه همچنان از روز دوم حضور خود در فرابورس از تقاضاي بالايي برخوردار شده بود، روز گذشته نيز با برخورداري از صف بيش از 5 ميليون سهمي براي خريد متوقف شد.
در همين حال، مديرعامل فرابورس در مورد راهكار‌هاي اين بازار براي روان شدن معاملات اين سهم، از تركيب سهامداري آن به عنوان عاملي نام ‌برد كه نماد شركت را در تابلوي دوم فرابورس قرار داده است. در اين ميان راهكار كوتاه‌مدت وي عرضه سهام پالايش نفت لاوان بود كه در اين بازار مي‌تواند از تقاضاي موجود در اين سهم بكاهد. در اين ميان جلسه‌اي كه از سوي كارگروه كميسيون اصل 44 در هفته جاري به منظور تصميم‌گيري درخصوص نحوه افزايش سرمايه شركت‌هاي استاني برگزار مي‌شود، مي‌تواند با تسهيل كردن شرايط ورود شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در فرابورس امكان عرضه سهام شركت نفت پالايش تهران را از سوي اين شركت‌هاي سرمايه‌گذاري فراهم آورد.
اگرچه با توجه به عدم ارسال بودجه سال 91 شركت پالايش نفت لاوان به سازمان بورس، به نظر نمي‌رسد كه حداكثر تا دو هفته آينده، بازار دوم فرابورس ميزباني سومين شركت پالايشي را عهده‌دار باشد.
افزون بر اين، روز گذشته مهلت ناشران بورسي و فرابورسي براي ارسال گزارش‌هاي شش ماهه خود به بازار سرمايه به پايان رسيد. بر اين اساس ديروز سامانه كدال شاهد ارسال حجم انبوهي از گزارش‌هاي شش ماهه ناشران بورسي و فرابورسي بود كه اين امر توقف بسياري از نمادهاي بورسي و فرابورسي را در روز گذشته در برداشت. اين مساله عاملي شد تا طي دو روز گذشته سهام ذوب‌آهن اصفهان از تقاضاي بالايي برخوردار شود. در اين ميان سهام ذوب‌آهن كه در فرابورس از 7/4 درصد سهام شناور آزاد برخوردار است؛ افزايش تقاضاي بازار نسبت به اين سهم به سازمان خصوصي اين امكان را داد كه باقي سهامي را كه به فرابورس تعهد كرده است، در بازار عرضه كند.
بر اين اساس طي دو روز گذشته سازمان خصوصي‌سازي با توجه به كشش بازار، حجم زيادي از سهام ذوب‌آهن را عرضه كرد. اگرچه انتشار شايعاتي مبني بر احتكار آهن در بازار آزاد نيز در افزايش تقاضا نسبت به سهام ذوب‌آهن بي‌تاثير نبوده است.
در اين روز فولاد آلياژي يزد هم از تقاضاي بالايي برخوردار بود. با توجه به جو مثبت پتروشيمي‌ها در بورس تهران، پتروشيمي زاگرس هم از صف خريد برخوردار بود. اما پالايشگاه شيراز باوجود نوسان‌هاي مثبت ابتداي بازار از اقبال چنداني برخوردار نبود.
در اين ميان پتروشيمي مارون و قند شيروان هم از جمله نمادهاي منفي روز گذشته فرابورس بودند.
اما در روز گذشته نماد زغال‌سنگي صنعتي و معدني شمال شرق شاهرود باز هم از روند منفي در فرابورس برخوردار بود. حال آنكه طرح گندله‌سازي اين شركت در سال 92 به بهره‌برداري خواهد رسيد كه اين امر در سود سال مالي آتي آن تاثيرگذار خواهد بود.
در اين روز قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز تغییر قابل‌توجهی نداشت و در مرز 59 هزار تومان مبادله شد.
در اين ميان امیر ‌هامونی مديرعامل فرابورس در گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: ارزش سهام شرکت‌هایی كه در بورس و فرابورس پذیرفته شدند، بیش از 170 هزار میلیارد تومان است و اگر در این ارقام تولید ناخالص را در نظر بگیریم سهم شرکت‌هاي بازار سرمایه در تولید ناخالص داخلی 20 درصد اقتصاد کشور است.
فعال بودن 5 میلیون کد سهام عدالت
مديرعامل فرابورس همچنين در خصوص سهام عدالت گفت: سهام عدالت مرحله تصمیم‌گیری و افزایش سرمایه شرکت‌های استانی را می‌گذراند. بنا به تصمیم شورای اصل 44 در خصوص معامله، سازو کارهایی ارائه شده و در حال بررسی است و در کمیسیون تخصصی هم پیگیری می‌شود. در حال حاضر 5 میلیون کد معاملاتی فعال داریم که رقم پایینی است، شاید با ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی این رقم به 40 تا 50 میلیون کد افزایش پیدا کند.
وی تاکید کرد: موضوع عرضه سهام در کمیته تخصصی و شورای عالی اصل44 مورد بررسی قرار می‌گیرد، مساله اساسی پرتفوی شرکت سهام عدالت است که قسمت عظیمی از این پرتفوی با توجه به حضور آنها در بورس و فرابورس قیمت‌گذاری شده است که با ورود به فرابورس سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هم قیمت‌گذاری می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر