بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۶
کد خبر : ۷۹۳۸۶
رئیس هئیت مدیره انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی ایران از تعطیلی برخی واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی به دلیل عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه خبر داد.


محمدرضا دیانی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در حال حاضر صنعت لوازم خانگی با بحران روبرو است به طوری که برخی از واحدهای بزرگ لوازم خانگی تعطیل شدند و برخی دیگر در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار گرفته‌اند.وی افزود: صنایع لوازم خانگی برای واردات برخی قطعات نیازمند ارز هستند که مسئولان هیچ تدبیری در این خصوص نداشته و متأسفانه در چند ماهه اخیر هیچ گونه ارز مرجع یا مبادله‌ای به صنعت لوازم خانگی تعلق نگرفته است.
وی ادامه داد: از طرفی، واردات محصولات و قطعات در یک اولویت تخصیص ارز قرار گرفته و فرقی بین آنها وجود ندارد.


دیانی با بیان اینکه مسئولان بین کالاهای لوازم خانگی ضروری و مایحتاج مردم و کالاهای لوکس لوازم خانگی مانند یخچال فریزر بزرگتر از 20 فوت تفاوتی قائل نشده اند، گفت: یک بخش که در حوزه لوازم خانگی از ارز استفاده می‌کند، کالاهای لوکس لوازم خانگی است که پول مردم صرف برندهای خارجی می‌شود و محصولات آنها با قیمتهای بالا به فروش می‌رسد.
وی تصریح کرد: بخش دیگر نیز شامل محصولات چینی بی کیفیت است که بازار را تحت تأثیر خود قرار داده در صورتی که تولیدکنندگان داخلی قادر به تأمین لوازم خانگی مورد نیاز مردم هستند.وی افزود: علی رغم فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد لزوم خودداری از خرید لوازم خانگی با برندهای خارجی، متأسفانه بازار ایران عرصه تاخت و تاز برندهای خارجی شده به طوری که در یک رقابت نابرابر بیش از 60 درصد بازار لوازم خانگی ایران در تصاحب شرکتهای خارجی قرار دارد و این در حالی است که کارخانه‌های تولیدی داخلی تنها با 50 درصد ظرفیت خود فعال هستند.


رئیس هئیت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: در این راستا تبلیغات بسیار برندهای خارجی، تلاش جراید و نشریات و شهرداری ها برای تبلیغ استفاده از کالاهای خارجی باعث تقویت بازار برندهای خارجی شده است.وی افزود: در این شرایط بحرانی و فشار همه جانبه بر روی صنعت، هیچ کمکی به بخش تولید داخل نمی‌شود و از طرف دیگر سازمان حمایت نیز با توجه به اینکه مسئولیت حمایت از تولیدکننده را هم بر عهده دارد، فقط یکجانبه فشار را بر روی تولیدکنندگان بخش غیر دولتی وارد می کند.


دیانی گفت: در حال حاضر ترفند کشورهای خارجی برای نفوذ در بازار لوازم خانگی ایران به این صورت است که با ایجاد یک خط مونتاژ، خود را تولیدکننده داخلی جلوه می‌دهند تا از مزایای آن از جمله تعرفه‌های گمرکی بهره مند شوند.
وی اظهار داشت: با خرید محصولات خارجی، ارز از کشور خارج شده و نشانهای تجاری ایرانی نیز ضعیف‌تر می‌شوند.
رئیس هئیت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با انتقاد از عملکرد برخی بانکهای خصوصی گفت: این بانکها ارز مرجع را از بانک مرکزی دریافت و فقط به شرکتهای زیر مجموعه خود عرضه می‌کنند و با وجود اینکه طبق قانون از فعالیت اقتصادی و تجاری منع شده‌اند در این زمینه فعالیت می‌کنند.


وی ادامه داد: برخی از این بانکهای خصوصی چندماه پیش برای شرکتهای تولیدی ثبت سفارش کرده و بر این اساس 120 قیمت کالا را دریافت کرده‌‌اند و حالا که اسناد کالای حمل شده را دریافت کرده‌اند ارز زمان خرید را اختصاص نداده و کارخانه‌های تولیدی را وجه المصالحه خود و بانک مرکزی قرار می‌دهند.
دیانی گفت: وقتی بانک تسهیلاتی را به صنعت اعطا می‌کند تا 32 درصد کارمزد دریافت می‌کند ولی مبالغی که برای گشایش باز شده پس از گذشت ماه‌ها و پائین آمدن ارزش این پولها به هیچ عنوان پاسخگو نیست.


وی با بیان اینکه در هیچ کشوری، تولیدکننده تا به این حد زیر فشار سازمانهای دولتی قرار ندارد، تصریح کرد: صنایع تولیدکننده لوازم خانگی جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد و تولید ملی داشته به طوری که با 200 شرکت فعال، بیش از 15 هزار فروشگاه لوازم خانگی و هزاران موسسه خدمات پس از فروش توانسته به طور مستقیم و غیر مستقیم بیش یک میلیون شغل ایجاد کند.
وی افزود: بر اساس این آمار، صنایع تولیدی لوازم خانگی برای ایجاد اشتغال در ردیف اول تا سوم کشوری قرار گرفته اند.
دیانی تأکید کرد: اگر روند فعلی ادامه یابد قطعاً این صنعت طی چند ماه آینده با تعطیلی‌های بیشتری روبرو می‌شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر