بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۰
کد خبر : ۷۹۴۱۴

دنیای اقتصاد- بورس اوراق بهادار تهران در 7 ماه سپری شده از سال بازدهی میانگین 6/16 درصدی را از خود به نمایش گذاشت که در مقایسه با بازدهی 7/11 درصدی اوراق مشارکت سیستم بانکی کارنامه موفق تری به شمار می‌رود.اما بازدهی بورس به همین جا ختم نمی‌شود؛ چرا که در این مدت،12 صنعت حاضر در بورس وضعیت به مراتب بهتری نسبت به کل بازار را تجربه کردند.بررسی‌ها نشان می دهد که در دوره 7 ماهه، 12 صنعت بورسی بین 5/17درصد تا 277 درصد سودآوری داشته‌اند که در مقایسه با بازدهی میانگین بازار عدد قابل توجهی است.

در بررسي دنياي اقتصاد مشخص شد
سبقت 12 گروه از بازدهي بازار سهام

در شرايطي بورس تهران در 7 ماه گذشته از سال 6/16 درصد بازدهي داشته كه سودآوري 12 گروه از بازدهي شاخص بورس بيشتر بوده است
گروه بورس- عليرضا باغاني: هفت ماهه نخست سال جاري در شرايطي سپري شد كه بورس اوراق بهادار تهران توانست با رشد 6/16 درصدي كارنامه قابل قبولي را از خود بر جاي بگذارد.
اما هرچند در اين دوره بازار سرمايه از بازدهي ميانگين موزون بيش از 16 درصدي برخوردار شد ولي رشد و سودآوري 12 گروه حاضر در بورس تهران از كل بازار بيشتر بود.
محسن نظري تحليلگر بورس 24 در اين زمينه به خبرنگار دنياي اقتصاد گفت: در اين مدت گروه زراعت كه تك سهم مگسال را در دل خود جاي داده است، با بازدهي 277 درصدي بيشترين بازدهي را از ابتداي سال تاكنون، نصيب سرمايه‌گذاران خود كرده است. مگسال كه با رشد بالاي قيمت شير توانست به سود بسيار خوبي دست يابد. همچنين چشم‌انداز مناسب سهم باعث شد تا رشد قيمتي بالايي نيز نصيب سهامداران اين تك سهم گروه زراعت شود.
وي افزود: در پله دوم بهترين بازدهي 7 ماهه سال 91 شاهد بازدهي 59 درصدي گروه صنايع غذايي بوديم. گروهي كه شركت‌هاي حاضر در آن به واسطه افزايش شديد اقلام و كالاهاي مرتبط با صنايع خود با رشد قيمتي بالايي همراه شده‌اند، به طوري كه اين شركت‌ها توانستند بازدهي خيره‌كننده‌اي را به خصوص در مهرماه رقم بزنند.
وي با اشاره به بازدهي 52 درصدي گروه كاني‌هاي فلزي در 7 ماهه نيز گفت: اين گروه هم با افزايش رتبه خود به پله سوم بيشترين بازدهي 7 ماهه اول سال جاري رسيد. در اين گروه شركت‌هاي فلزي مانند شركت‌هاي سنگ‌آهني، معادن و فلزات، معادن بافق، باما و توسعه معادن روي حضور دارند.
به گفته وي، در رتبه برترين‌هاي بورس، گروه شيميايي با ثبت سود 46 درصدي و سيمان و فلزات اساسي با ارائه بازدهي به ترتيب 44 و 39 درصدي خودنمايي مي‌كنند.
سهامداران چه گروه‌هايي سود كردند؟
اين كارشناس با اشاره به وضعيت گروه‌هاي منفي بازار هم گفت: در دوره 7 ماهه گذشته شاخص راديويي با بيشترين بازدهي منفي ركوردار نيمه اول سال 91 شد، گروهي كه مخابرات ايران مهمان اين گروه بوده است. گروه مزبور در دوره زماني يادشده 23 درصد بازدهي منفي از خود بر جاي گذاشته است.
اما پله دوم بيشترين بازدهي منفي نيز به گروه «ساير مالي» با بازدهي منفي بيش از 15 درصد رسيد. گروهي كه شركت‌هاي ليزينگي يعني ليزينگ رايان سايپا، غدير، صنعت و معدن و ليزينگ ايران ميهمان اين گروه هستند.
اما پله سوم بيشترين بازدهي منفي هم به گروه ابزار پزشكي اختصاص يافته است. شاخصي كه تك سهم كنتورسازي در آن قرار دارد. شركتي كه به واسطه كاهش سود خود در سال 90 با افت قيمتي شديدي همراه شده است.
اما نكته قابل تامل اينكه در پروسه زماني يادشده از بين 39‌گروه حاضر در بورس تهران، تنها 19 گروه منفي بوده‌اند كه البته بيشترين بازدهي منفي 23 درصد بوده است. اين آمار حاكي از آن است كه در 7 ماهه زيان برخي از گروه‌هاي زيان‌ده كنترل و حتي با كاهش مواجه شده و در واقع حتي شركت‌هاي كم‌طرفدار بازار سرمايه نيز از رشدهاي خيره‌كننده بازار بي‌نصيب نبوده‌اند.
«بورس» از «بانك» پيشي گرفت
در همين حال فعالان اقتصادي در حالي 7 ماهه اول سال جاري را پشت سر گذاشتند كه دلار آمريكا در اين مدت رشد 89 درصدي را شاهد بود و سكه هم رشد قيمت 84 درصدي را به خود ديد. در همين حال قيمت هر گرم طلاي 18 عيار نيز از سطح 76 هزار و 850 تومان اول سال با 92 درصد افزايش به سطح 148 هزار تومان در پايان مهرماه رسيد. حال آنكه طلاي جهاني حركت همسويي با ايران نداشت و نرخ هر اونس طلا در جهان از هزار و 660 دلار، تنها جهشي 61/3 درصدي به خود ديد تا سطح هزار و 720 دلاري را تجربه كند.
اما از آنجا كه همواره وضعيت سيستم بانكي به عنوان يكي از بازارهاي مهم رقيب بورس همواره توسط معامله‌گران رصد مي‌شود، يادآوري اين نكته ضروري است كه در مدت يادشده اوراق مشاركت و سپرده بانكي تنها توانسته‌اند، 7/11 درصد سود به سرمايه‌گذاران خود برسانند و از حيث سودآوري از بورس عقب مانده‌اند.
اين در حالي است كه روايت‌هاي غيررسمي از بازار مسكن از رشد قيمت 35 تا 40 درصدي قيمت مسكن در پايتخت در 7 ماهه حكايت دارد كه البته براي قضاوت در مورد اين بازار بايد منتظر آمار مراجع رسمي بود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر