بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۳
کد خبر : ۷۹۵۷۸
سخنگوی اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه قیمت ارز در بازار باز هم کاهش خواهد یافت، گفت: صادرکنندگان غیرنفتی متفق‌القول هستند که ارز حاصل از صادرات غیرنفتی باید در خدمت تامین واردات کالاهای ضروری قرار بگیرد.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، سید شمس الدین حسینی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در خصوص عملکرد مرکز مبادلات ارزی گفت: جلسه مشترکی با مسئولان مرکز در بانک مرکزی برگزار شد، این مرکز تاکنون توانسته به گروه های کالایی 3 تا 7 ارز مورد نیاز تخصیص دهد، اولویت هشتم هم در دستور کار تخصیص کار این مرکز قرار دارد، این در حالی است که اختلاف بین ارز ارائه شده در این مرکز با بازار آزاد زیاد است.

وی با بیان اینکه اهمیت مرکز مبادلات ارزی توانسته است در قبال برخورد با بازار مکاره ارز نقش مهمی را ایفا کند، افزود: جهت‌گیری ما تداوم فعالیت این مرکز در مقابل بازار مکاره ارز ( بازار آزاد تهران - چهارراه استانبول) است که به طور حتم در آینده ما شاهد کاهش نرخ ارز در بازار آزاد خواهیم بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: باید با برنامه ریزی درست و صحیح از منابع ارزی کشور به خوبی استفاده و حفاظت کنیم، همین راه اندازی مرکز مبادلات ارزی نشان داد که ما از چه ظرفیت‌ها و پتانسیل هایی برای استفاده از ارز حاصل از صادرات داریم.

حسینی اظهارداشت:صادرکنندگان غیرنفتی متفق القول هستند که ارز حاصل از صادرات غیرنفتی باید در خدمت تامین واردات کالاهای ضروری قرار بگیرد. به همین دلیل اتاق مبادلات ارزی راه اندازی شد تا ما شاهد پیوستن هرچه سریعتر ارز حاصل از صادرات غیرنفتی برای جلوگیری از نوسانات شدید بازار ارز و تامین نیازهای وارد کنندگان کالاهای اساسی باشیم.
بر این اساس، تمام دستگاه های مشمول بند 27 بودجه مکلف هستند که ارز خود را به اتاق مبادلات ارزی بیاورند.

اگر هدفمندی اجرا نمی‌شد...

حسینی در ادامه اظهار داشت: طرح هدفمندی یارانه ها اگر به موقع اجرا نمی شد، الان ما درشرایطی بسیار بحرانی قرار می‌گرفتیم. همانطور که می دانید زمانی که غربی ها حاضر نیستند به هواپیماهای ایرانی بنزین بدهند، چطور باید منتظر می شدیم که آنها برای سوخت خودروهای کشور و سایر نیازها بنزین به ما بدهند. الان با اجرای این طرح بزرگ اقتصادی ما از واردات بنزین خودکفا شدیم به طوریکه تراز اقتصادی ما در مورد بنزین و برق مثبت است.

وی با تاکید بر اینکه حرکت ما باید به سمت اقتصاد مقاومتی باشد، خاطرنشان کرد: ما باید اقتصادمان را در برابر شرایط دیکته شده از سوی غرب با استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود مقاوم کنیم. ما باید به ظرفیتی برسیم که بهترین مصرف را با بالاترین میزان صرفه جویی در پیش رو داشته باشیم.

غربی‌ها دنبال مسدود کردن ذخایر ارزی ایران هستند

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه غربی ها دنبال مسدود کردن ذخایر ارزی و کاهش درآمد دولت هستند ، عنوان کرد: به طور مثال آن ها با افزایش هزینه نقل و انتقال پول در صدد ایجاد مشکل برای جابه جایی پول در کشور هستند ؛جالب تر اینکه سعی می کنند این موضوع را جوری نشان بدهند که گویی آنها نقشی در آن  ندارند.

وی افزود: آنها دنبال ایجاد شکاف در اقتصاد کشورمان هستند، به عنوان نمونه وقتی به هواپیماهای ما سوخت نمی دهند، این موضوع نشان دهنده یک برنامه منسجم برای اعمال تحریم های اقتصادی بر علیه کشور ما است که در این رابطه داشتن یک برنامه  و صبر و شکیبایی و تصمیمات صحیح بهترین راهکار از سوی مسئولان کشور برای مقابله با تصمیمات غلط غربی ها است.

از حسینی سئوال شد که آیا مشکلات اقتصادی کشور فقط ناشی از تحریمها است یا خیر؟ که وی پاسخ داد: شما بهتر است توجهی به روند اعمال تحریمها بر اقتصاد ایران کنید، از سال 73 تا سال 89 فقط سه  قطعنامه علیه اقتصاد ایران صادر شده اما از سال 89 تا کنون 13 قطعنامه در موارد مختلف اقتصادی مانند ارز از سوی غربی ها علیه ایران صادر شده است. آنها در مورد ارز می توانند اعمال فشار بر علیه ایران کنند اما در مواردی مثل احتکار کالا آنها اگرچه می توانند نقش داشته باشند ولی عامل اصلی نیستند.

وی ادامه داد: امروز کشورهای غربی بانک مرکزی ایران را تحریم و خرید نفت از ایران را محدود می کنند،‌ اگرچه آقای رئیس جمهور هم بارها اذعان داشته اند که مدیریت ناصحیح هم عاملی موثر در تشدید تحریمها و فشارها است، اما عامل اصلی همان بحث تحریم های اعمال شده از سوی غرب است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر این نکته که تحریم‌های اعمال شده بی تاثیر بر روی اقتصاد کشور نبوده است، گفت: اینکه ما بگوییم که این تحریمها هیچ تاثیری نداشته درست نیست اما ما توانسته  ایم با وجود همه فشارهای اعمال شده از سوی غرب با برنامه ریزی و مدیریت به پیشرفت ها چشمگیری دست پیدا کنیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر