بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۶
گزارش بورس نیوز از مجمع فوق العاده شرکت صنعتی دریایی ایران:

سهامداران صدرا در مجمع چه گفتند و چه شنیدند؟!

گرچه پاکت های برنده مناقصه مذکور باز نشده، اما شرکت تلاش دارد در فاز دریایی این پروژه حضور یابد که این موضوع به ظرفیت ها و توان عملیاتی صدرا و در نهایت اعلام نظر کارفرما بستگی دارد. البته شایعاتی مبنی بر حضور صدرا در این پروژه مطرح شده و امیدواریم در اجرای این فاز سهمی داشته باشیم.
کد خبر : ۷۹۶۷۶
صبح روز گذشته در حالی عقربه های ساعت به عدد 9 نزدیک می شد که سالن فتح المبین خود را برای برگزاری مجمع فوق العاده صاحبان سهام شرکت صنعتی دریایی ایران جهت تصمیم گیری پیرامون شمولیت مفاد ماده 141 قانون تجارت آماده می کرد.

براساس گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، با گذشت زمان کم کم به تعداد سهامداران حاضر در جلسه افزوده شد و در نهایت با حضور 64.88 درصد از کل سهامداران "خصدرا" جلسه رسمیت یافت.

پس از انتخاب اعضای هیأت رییسه مجمع و قرائت گزارش هیأت مدیره، مهدی اعتصام، مدیر عامل شرکت صنعتی دریایی ایران به بیان آخرین وضعیت عملکردی و روند اجرای پروژه ها پرداخت و چالش های پیش روی صدرا را عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه عملکرد 6 ماهه اول سال مالی جاری به دلیل عدم تزریق منابع مالی لازم طبق زمان بندی در نظر گرفته شده محقق نگردیده، دلیل اصلی چنین عملکردی را اعمال فشار تحریم های بین المللی دانست که برمبنای آن نمی توان تحلیل درستی از آینده سهم ارایه کرد.

اتمام فرآیند ساخت جکت ها و نصب پایه سکوهای پارس جنوبی


اعتصام استقلال صدرا از کنسرسیوم مجری پروژه پارس جنوبی در فازهای 17 و 18 و پایان فرآیند ساخت جکت های آن تا پایان دی ماه را خبر داد و از بارگیری و عملیات نصب پایه سکوهای حفاری فازهای مختلف پارس جنوبی در آینده ای نزدیک سخن گفت.

وی به نصب دو سکو از چهار سکوی پروژه رشادت در دریا در صورت تأمین منابع مالی لازم تا پایان سال جاری اشاره کرد و زمان نهایی اتمام مراحل نصب و راه اندازی آنها را تا پایان سال 92 دانست.

حرکت کشتی های دو، سه و چهار افراماکس در دریای تحریم ها

مدیر عامل صدرا پس از اعلام پیشرفت 98 درصدی عملیات ساخت کشتی یک افراماکس، در خصوص دیگر کشتی های این پروژه گفت: در پروژه افراماکس، شرکت پس از مراحل به آب اندازی کشتی اول، اقدام به خریداری تمام تجهیزات مورد نیاز کشتی دوم کرده و برای دو کشتی سه و چهار نیز ورق های مصرفی خریداری و وارد کشور شده است. سایر قطعات مورد نیاز آنها نیز در حال خریداری می باشد و علی رغم اینکه به دلیل تحریم ها شرکت فنلاندی طرف قرارداد از ارایه قطعات لازم به صدرا امتناع کرده، اما در صورت تأمین مالی به موقع، سرعت ساخت دو کشتی دیگر افزایش خواهد یافت و جای هیچگونه نگرانی از این بابت مطرح نیست.

پل ارومیه و مذاکره برای اخذ مطالبات

این مقام مسئول به بهره برداری قریب الوقوع پل ارومیه پس از سه سال بدون ارایه بودجه مورد نیاز از سوی وزارت راه و ترابری اشاره کرد و اذعان داشت: صدرا بابت ساخت این پل مطالبات سنگینی از وزارت راه و ترابری دارد که برای وصول آنها مذاکرات متعددی انجام شده است.

حضور در مناقصه فاز 11

وی حضور صدرا در مناقصه فاز 11 پارس جنوبی را برای اجرای عملیات فاز دریایی این پروژه خبر داد و افزود: گرچه پاکت های برنده مناقصه مذکور باز نشده، اما شرکت تلاش دارد در فاز دریایی این پروژه حضور یابد که این موضوع به ظرفیت ها و توان عملیاتی صدرا و در نهایت اعلام نظر کارفرما بستگی دارد. البته شایعاتی مبنی بر حضور صدرا در این پروژه مطرح شده و امیدواریم در اجرای این فاز سهمی داشته باشیم.

افزون بر آن در پروژه فلات قاره نیز که مجموعه ای از پروژه های تعمیراتی با تأمین مالی ریالی و ارزی از طریق بانک های داخلی است، موفق به امضای تفاهم نامه سه جانبه با کارفرما و بانک های کشور شده ایم. البته قرارداد رسمی در این رابطه به امضا نرسیده و در صورت قطعیت اجرای این پروژه و تزریق منابع مالی مورد نیاز آن، پروژه فلات قاره مقدمه ای برای اجرای پروژه های تعمیراتی در صدرا خواهد بود که جلوه عملیاتی جدیدی را پیش روی شرکت قرار می دهد.

احتمال لغو پذیرش در بورس و انتقال به فرابورس

اعتصام خاطر نشان کرد: پس از آنکه نماد معاملاتی صدرا به دنبال ارایه گزارش عملکردی پایان دوره سال مالی 90 متوقف شد، مذاکراتی میان سهامدار عمده با سازمان بورس و اوراق بهادار به عمل آمد تا با توجه به اینکه وضعیت زیان دهی "خصدرا" استمرار داشته و در شرایط کنونی امکان خروج از شمولیت مفاد ماده 141 برای آن وجود ندارد، برای رفع مشکلات موجود راهکارهایی فراهم شود.

در همین راستا و با توجه به اینکه پیش بینی سودآوری قابل تقسیم برای صدرا به دلیل مواجه با زیان انباشته امکان پذیر نیست، طی جلسات متعدد با مسئولین سازمان پیشنهاد شد نماد معاملاتی "خصدرا" از تابلوی اصلی بورس لغو پذیرش شده و به احتمال زیاد به فرابورس انتقال یابد.

مدیر عامل شرکت صنعتی دریایی ایران اتخاذ سیاست حمایتی سهامدار عمده از قیمت سهم را در صورت بازگشایی نماد معاملاتی آن از دیگر پیشنهادات ارایه شده طی مذاکرات اخیر با سازمان بورس دانست.

تا دریافت اسناد املاک نمی توان تجدید ارزیابی دارایی کرد

وی در رابطه با تجدید ارزیابی دارایی های صدرا و اصلاح سرمایه شرکت از این طریق گفت: با توجه به اینکه برخی از املاک و اموال شرکت دارای سند نیستند، امکان ارزیابی ارزش واقعی آنها وجود ندارد و برای تجدید ارزیابی دارایی ها بایستی ابتدا وضعیت مالکیت صدرا در این قبیل املاک مشخص شود. اما در صورتی که پس از دریافت اسناد لازم سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت خود را با صدور مجوز تجدید ارزیابی دارایی های شرکت صادر کند، اقدامات لازم عملیاتی خواهد شد. همانطور که این بحث با توجه به تکمیل مدارک مورد نیاز برای آذرآب در حال پیگیری بوده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

شمولیت صدرا در ماده 141 قانون تجارت یک بازی بزرگ


پس از ذکر مطالب فوق از سوی مدیر عامل صدرا، نماینده سهامداران فوق در خصوص شمولیت ماده 141 قانون تجارت و تصمیم گیری پیرامون بقا یا انحلال شرکت نظرات و سوالات خود را مطرح کردند. در میان سهامداران حقیقی، یک نفر که خود را نماینده 240 سهامدار حقیقی عنوان کرد، با بازی خواندن شمولیت صدرا پیرامون مفاد ماده 141 قانون تجارت گفت: اینکه شرکت مشمول این قانون است، تنها یک بازی بوده و اگر صدرا برای انحلال و یا ابقا در شمولیت این ماده قرار گرفته، چرا سرمایه گذاری های جدیدی طی یکسال اخیر انجام شده و شرکت اقدام به خریداری کشتی لوله گذار به ارزش 160 میلیون دلار کرده است؟ امروز بایستی تکلیف سهامداران حقیقی مشخص شود و چنانچه سهامداران به حقوق واقعی خود دست نیابند، تصمیم دارند به نشانه اعتراض جلوی درب قرارگاه خاتم الانبیاء تجمع کنند.

یک پیشنهاد


سهامدار دیگری بر لزوم تعیین تکلیف سهامداران خرد تأکید داشت و در مقابل مدیران شرکت این سوال را مطرح کرد که چگونه می توان سهامداران را به حقوق آنها رساند و سرمایه از دست رفته را به آنها باز گرداند؟

وی خطاب به سهامداران عمده صدرا پیشنهاد داد، در زمان بازگشایی نماد معاملاتی شرکت از قیمت سهم در مقابل عرضه فروشندگان به قیمت توافقی حمایت شود.

یک دروغ بزرگ/ سناریویی برای خرید سهم به قیمت پایین

سهامداری دیگر این مجمع را یک نمایش نامه برای خرید سهم به قیمت پایین توسط سهامدار عمده و کاهش درصد سهام شناور آزاد صدرا عنوان کرد و گفت: برگزاری این مجمع یک دروغ بزرگ بوده و اگر صداقت سهامدار عمده شرکت در میان است، باید رأی به انحلال دهد. چنانچه روند کاری مدیران نیز بر راستگویی می باشد، چرا روند شفاف سازی قراردادها و اجرای پروژه ها گویای این مطالب نبوده و همواره با تأخیر همراه بوده است؟

شاید این هفته بیاید، شاید ...

سهامدار دیگری از زمان بازگشایی نماد و اینکه مدیران شرکت در هر گفتگو این زمان را یک هفته آتی اعلام می کنند، پرسید و گفت: پس از هر بار توقف نماد "خصدرا" این رفتار مدیران شرکت مبنی بر اینکه نماد معاملاتی یک هفته دیگر بازگشایی خواهد شد، به عدم اطمینان سهامدار بر گفته های مسئولین شرکت دامن می زد و مصداق این جمله بود که شاید این هفته بیاید شاید ... . اما در حال حاضر که شرکت به لحاظ عملکردی در چنین وضعیتی به سر می برد، نماد "خصدرا" چه زمانی باز خواهد شد و آیا حمایتی درخور توجه از قیمت سهم صورت خواهد گرفت؟

زمان رأی گیری فرا رسیده است!

در همین رابطه غلامحسین خواجه علی، رییس مجمع و نماینده شرکت مهندسی نیروی نفت و گاز پس از استماع نظرات سهامداران و برای تصمیم گیری نهایی پیرامون تداوم فعالیت و یا انحلال شرکت صنعتی دریایی ایران اظهار داشت: طبق مذاکرات صورت گرفته با سازمان بورس و اوراق بهادار برای بازگشایی نماد معاملاتی، مقرر شده قیمت سهم طبق مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود. اما به عنوان سهامدار عمده در نظر داریم چنانچه احتمال افت قیمت سهم به زیر 100 تومان وجود داشته باشد، با حمایت مؤثر مانع از آن شده و سهام را از فروشندگان خریداری کنیم.

وی افزود: این حد قیمتی قطعی بوده و طی این مدت سهامدار عمده عرضه کننده حتی یک سهم نیز نخواهد بود.

در خاتمه این جلسه با رأی اکثریت آراء سهامداران حاضر در جلسه، تصمیم بر بقا و ادامه فعالیت شرکت گرفته شده و هیأت مدیره مکلف گردید تمام تلاش خود را برای برون رفت از وضعیت فعلی و خروج از شمولیت مفاد ماده 141 قانون تجارت به کار گیرد.

فروش ساختمان صدرا برای تسویه بدهی های بانکی

مهمترین خواسته سهامداران حقیقی علاوه بر حمایت سهامدار عمده از قیمت سهم در زمان بازگشایی نماد صدرا، اقدام برای فروش ساختمان تحت مالکیت شرکت واقع در تهران بود تا با درآمد حاصل از آن، بدهی های بانکی صدرا تسویه شده و پس از آن این مجموعه به سمت سودآوری حرکت خود را آغاز کند.

ترکیب اعضای هیأت رییسه مجمع صاحبان سهام

براساس این گزارش، در جلسه مجمع فوق العاده صاحبان سهام که طی روز گذشته برگزار شد، غلامحسین خواجه علی ریاست جلسه را بر عهده داشت و منصوری و سبحاق ناظرین، مهدی اعتصام مدیر عامل و نایب رییس هیأت مدیره و قلی پور منشی جلسه بودند و امیر محمدی به عنوان نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار و محمدرضا تقوایی به عنوان نماینده حسابرس مستقل و بازرس قانونی در جلسه حاضر شدند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر