بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۸
کد خبر : ۷۹۹۱۹
 همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار دیروز نیز با اتکا بر دو نماد مخابرات ایران و پالایشگاه بندر‌عباس در برابر کاهش مقاومت کرد و با نتیجه‌ای مثبت به کار خود پایان داد.

دیروز شاخص کل بورس اوراق بهادر 3/61 واحد رشد كرد؛ این امر در شرایطی رخ داد که به دلیل سنگینی عرضه‌ها از 218نماد مورد معامله در بازار 114نماد تن به کاهش قیمت دادند و سهم نمادهای مثبت 99 شركت بود. اما شاخص به مدد مخابرات ایران با تاثیر 42/65 واحدي، پالایشگاه بندرعباس با 29 واحد و سرمایه‌گذاری امید با 25 واحد تاثیر مثبت، تاثير معاملات نمادهای منفی را خنثی کردند تا برای دومین روز متوالی شاخص بازار افت نكند.
در همین حال بازار دیروز با ثبت ارزش 142میلیارد تومانی داد و ستدها همچنان نشان از وضعیت مناسب نقدینگی داشت. در شرایط کنونی کارشناسان بازار در انتظار بازگشایی نمادهای متوقف و همچنین عرضه اولیه سهام داراي پتانسیل هستند. در حالی که بازار در شرایط مناسبی در هفته‌های اخیر به سر می‌برد تا‌کنون سهام هیچ شرکت تازه‌ای در بازار عرضه نشده است.
دیروز همچنین در مورد مسائل اقتصادی و تصمیم‌گیری در مورد ارز، بازار با خبرهایي مواجه بود. روز گذشته اعلام شد، سلسله جلسات بین صادر‌کنندگان و دولت به منظور بررسی نحوه اختصاص ارز حاصل از صادر‌ات به وارد‌ات که از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده بود، عصر روز یکشنبه به پایان رسید و توافقاتی نیز حاصل شد.
نایب رییس کنفدراسیون صادرات در گفت‌وگو با ایسنا درباره جزئیات این جلسه و توافق حاصل شده اظهار كرد: در جلسه دیروز توافق‌هایی بین صادرکنندگان و دولت حاصل شد که بر اساس آن قرار شد ارز صادراتی در برخی از اولویت‌های کالایی مورد استفاده قرار بگیرد.
لاهوتی با بیان این‌که البته هنوز مکانیزم‌های اجرایی اختصاص ارز به واردات به طور دقیق مشخص نشده است، خاطرنشان کرد: اختصاص ارز صادراتی به بعضی از اولویت‌ها اجباری و در مابقی آنها به صورت اختیاری است.
نایب رییس کنفدراسیون صادرات گفت: در حال حاضر باید مصوبه‌ این طرح در شورای عالی صادرات تهیه و ابلاغ شود.
پتروشيمي‌ها نگران خوراك نباشند
در گروه پتروشیمی دیروز اعلام شد که برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي تامين خوراك مورد نياز واحدهاي پتروشيمي در فصل سرما انجام شده است. مدير كنترل توليد شركت ملي صنايع پتروشيمي در گفت و گو با شانا اظهار كرد: قيمت نهايي خوراك پتروشيمي اصفهان نيز نهايي و از سوي وزير نفت، به پالايشگاه اصفهان و پتروشيمي اصفهان ابلاغ شده است.
دیروز در گروه تصفیه نفت، شایعات از احتمال تعدیل سود پالایشگاه تازه وارد تهران از 10هزار و 304ریال به بیش از 20هزار ریال خبر مي‌دهد. در همين حال، با خصوصی‌ شدن پالایشگاه تهران شنیده‌ها حکایت از احتمال تغییر در هیات مدیره این شرکت دارد.
این گروه دیروز شاهد بازگشایی نماد پالایشگاه تبریز بود.
شبریز که در شش ماهه ابتدای سال 50 تومان به ازای هر سهم محقق کرده بود، سود هر سهم سال جاری خود را از 57 تومان به 80 تومان افزایش داده است. در همین حال سهامداران گروه پالایشگاهی بورس همچنان با توقف غیر‌عادی نمادهای این گروه مواجه‌ هستند؛ به گونه‌ای که مدت توقف نمادهای این گروه به مراتب بیش از گروه‌های دیگر ارزیابی می‌شود. در این گروه همچنان پالایشگاه اصفهان و شیراز متوقف هستند.
در گروه معدنی روز یکشنبه گذشته معاون اول ريیس‌جمهوری کارخانه کنسانتره سنگ آهن زرند کرمان متعلق به میدکو را افتتاح کرد.
این کارخانه که با سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد ایجاد شده است؛ دومین فاز از پروژه‌های سنگ آهن میدکو است. خط نخست 2میلیون تنی این مجموعه نیز پیش از این توسط ريیس‌جمهور افتتاح شده بود. همچنین انتظار می‌رود به زودی مجموعه میدکو تولید اقتصادی کک زغال‌سنگ را نیز شروع کند.در گروه خودرو دیروز سرمایه‌گذاری سایپا تحت شرایط ناامید‌کننده گروه خودرویی بازگشایی شد و به‌رغم تعدیل مثبت سود با افت همراه شد.
تعدیل منفی سنگین شرکت‌های سایپا و پارس‌خودرو هم در روز گذشته موجب نگرانی سرمایه‌گذاران از وضعیت این گروه شده است. در همین حال شنیده می‌شود ایران خودرو نیز در گزارش شش ماهه خود زیان اعلام خواهد کرد.
در مجموع بازار دیروز بازاری با عرضه‌های قابل ملاحظه بود که در آن 142میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت که 5/22درصد آن را معامله 6/44 میلیون سهم سرمایه‌گذاری امید تشکیل می‌داد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر