بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۰
مستطيل شيشه اي تالار

و اما یک نگرانی جدید...

اما نگرانی فعالین بازار جدا از این 50 قلم اعلام شده، از بابت احتمال افزایش تعداد کالاهای صادراتی مشمول این مصوبه در آینده است که می تواند در افزایش بی اعتمادی دوباره میان سرمایه گذاران و سهامداران اثرگذار باشد.در نتیجه انتشار این خبر اگرچه بازار سهام تا اواسط روز روندی صعودی و قابل قبول را در اختیار داشت، اما پس از آن تا حدی از شتاب حرکتی بورس کاسته شد .
کد خبر : ۷۹۹۷۷
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 91.08.09 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 50 واحد افزایش به رقم 25519 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 433 واحد افزایش عدد 46248 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 110 واحد رشد به رقم 31331 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1536 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز مخابرات ایران با 85 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل سایپا با 61 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

تالار شیشه ای امروز با حجم بالایی از معاملات سهام به پایان رسید و در این معاملات پرحجم گروه پالایشی قدرت بالایی را از خود به نمایش گذاشتند.

براساس گزارش بورس نیوز، امروز به دنبال بازگشایی نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت تبریز پس از تعدیل مثبت 41 درصدی عایدی هر سهم، با توجه به اینکه سهم طی روز گذشته کشف قیمت نشد سرمایه گذاران و سهامداران قیمت 590 تومان را برای هر سهم "شبریز" ارزیابی کردند و بالغ بر چهار میلیون از آن را مورد داد و ستد قرار دادند.

در عین حال "شبندر" نیز اگرچه در ابتدای معاملات امروز با صف خرید سرمایه گذاران رو به رو بود، اما پس از واگذاری صف ها و معاملات 134 میلیونی سهام به تعادل رسید.

نماد معاملاتی سهام شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه نیز که به دلیل ارایه تعدیل 45 درصدی پیش بینی درآمد هر سهم متوقف بود، امروز مورد بازگشایی قرار گرفت و قیمت آن در مقایسه با آخرین روز معاملاتی قبل از توقف نماد بیش از شش درصد رشد کرد و در نهایت سهام "کرماشا" 702 تومان کشف قیمت شد.

با این حال سایر سهام گروه پتروشیمی به جز "پارسان" در دامنه نوسان منفی قیمت ها مورد داد و ستد قرار گرفتند. اهالی تالار شیشه ای دلیل این روند منفی را در کلیت گروه مصوبه جدید ارزی دولت مبنی بر ممنوعیت صادرات 50 قلم کالا می دانند که بر مبنای این مصوبه انواع محصولات پلیمری نیز که به نوعی از ارز مرجع یا اتاق مبادلاتی استفاده می کنند، ممنوع شده است.

به اعتقاد اهالی تالار چنین مصوبه ای که در دل خود بسیاری از کالاها را در بر دارد، اثرات قابل توجهی می تواند بر شرکت های صادر کننده این محصولات اعمال کند. بدین ترتیب محصولاتی از جمله پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پی وی سی و نیز سایر فرآورده هایی از این دست در فهرست اعلام شده از سوی دولت حضور دارند.

اما نگرانی فعالین بازار جدا از این 50 قلم اعلام شده، از بابت احتمال افزایش تعداد کالاهای صادراتی مشمول این مصوبه در آینده است که می تواند در افزایش بی اعتمادی دوباره میان سرمایه گذاران و سهامداران اثرگذار باشد.

در نتیجه انتشار این خبر اگرچه بازار سهام تا اواسط روز روندی صعودی و قابل قبول را در اختیار داشت، اما پس از آن تا حدی از شتاب حرکتی بورس کاسته شد و شاخص کل که به 31 هزار و 435 واحدی نیز افزایش یافته بود، سر به زیر انداخت و آرام آرام تا 31 هزار و 331 واحدی پایین آمد.

طی روز جاری بازار سهام شاهد بازگشایی نماد سایپا پس از اعلام تعدیل منفی 97 درصدی سود خالص هر سهم بود، بطوریکه هر سهم "خساپا" به قیمت زیر 100 تومان افت کرد و با معامله بالغ بر 19 میلیونی تا 94 تومان و 6 ریال کاهش یافت.

سایر نمادهای گروه نیز تا تشکیل صف های فروش سهامداران و افت قیمت تا چهار درصد منفی پیش رفتند. با این روند "خساپا" موفق شد بیشترین تأثیر منفی را بر رقم شاخص کل اعمال کند.

اما در میان قندی ها به جز دو نماد "قلرست" که صف فروش بود و "قنیشا" که در دامنه نوسان منفی قیمت ها معامله می شد، مابقی سهم ها سهامداران خود را با رشد قیمت ها تا سقف چهار درصد مثبت شاد کردند. گروه غذایی نیز با حرکتی دسته جمعی در جهت افزایش قیمت سهام خود گام برداشتند.

امروز همچنین سهام معدنی ها نسبتاً متعادل معامله شدند، اما روند خاصی در این گروه قابل مشاهده نبود و به نظر می رسید در میان نمادهای معدنی برای اتخاذ روند حرکتی تفرقه ایجاد شده باشد، بگونه ای که برخی از آنها در جهت مثبت و برخی در جهت منفی در حال حرکت بودند.

در این میان برخی فعالین بازار سهام یکی از دلایل عدم بازگشایی نمادهای متوقف همچون ملی صنایع مس ایران، صنایع شیمیایی ایران و پتروشیمی اراک را افزون بر ارایه اطلاعات با اهمیت و تعدیل عایدی سهام تأثیرپذیری آنها از مصوبه جدید دولت عنوان می کنند.

اما در کنار مصوبه جدید دولت، اخبار منتشر شده از توافق 6 بندی صادرکنندگان با دولت خبر می دهد که بر مبنای این توافق نحوه تخصیص ارز حاصل از صادرات نسبت به واردات کالا و چگونگی بازپرداخت بدهی ارزی صادرکنندگان از محل درآمدهای ارزی و مواردی از این قبیل را شفاف می شود.

بازار سرمایه امروز آبستن خبرهای زیادی بود که علاوه بر تصمیمات جدید دولت در بحث صادرات، افزایش گمانه زنی ها از اجرای طرح پیش فروش دوباره سکه نیز به میان آمده و در پی آن بازار قراردادهای آتی سکه طلا در تمامی سررسیدها با موج منفی و کاهش نرخ ها مواجه شده است.

در این شرایط طرح سوال از رییس جمهور همچنان سایه ابهام خود را بر کشور افکنده است. چراکه مقرر شده این برنامه تا زمان بازگشایی دوباره مجلس یعنی 14 آبان همچنان مبهم باشد.

در پایان شایان ذکر است در سطح بین الملل نیز توکیو تقاضای خود را برای معافیت بانک های ژاپنی در اعمال تحریم ها علیه کشور و بلوکه کردن درآمدهای نفتی ایران به واشنگتن اعلام کرد تا مخالفت خود را با این موضوع ابراز دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر