بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۹
کد خبر : ۸۰۰۳۳
دنیای اقتصاد_ خبرهایی که از توافق صادرکننده‌ها با وارد‌کننده‌ها برای معامله ارز با نرخ توافقی به گوش می‌رسد، اگرچه تا زمان تحقق کامل آن بازار را تحت‌تاثیر جدی قرار نخواهد داد، اما در همین روزها هم ثبات نسبی را برای قیمت‌ها فراهم کرده است.

همین عامل مهم‌ترین موردی است که برخی انتظار دارند با به سرانجام رسیدن آن حداقل 10 تا 12 میلیارد دلار ارز وارد مرکز مبادلات ارزی شده و فشار را از بازار ارز آزاد بردارد. بالاخره مقرر شده تا صادر‌کننده و وارد‌کننده به نرخ توافقی دست بیابند، البته در قیمت گذاری ارزی نیز دولت مراعات صادرکنندگان را بکند تا انگیزه صادرات از دست نرود. در بازار سهام نیز نوسان‌های مثبت شاخص‌ها فعلا سهامداران را راضی نگه داشته و از این رو تمایل به ورود هیجانی به بازار ارز فرونشسته است. در معابر نیز حضورهای بازدارنده مانع از تجمع سفته‌بازان است. در این راستا در مرکز مبادلات امید زیادی به راهبری قیمت ارز پدید آمده است. تلاش می‌شود شعب ارزی بانک‌ها از این پس مستقیما متقاضیان را بپذیرند و مراجعه به این مرکز تا حد زیادی کاهش یابد. این مرکز در مسیري است که به ستادی برای هماهنگی بین صادر‌کننده دارای ارز و وارد‌کننده متقاضی ارز تبدیل شود تا با تشکیل قیمتی توافقی بین این دو، خود به تعیین‌کننده قیمت در بازار ارز کشور تبدیل شود. سخنگوی این مرکز امید زیادی به این برنامه دارد. شاید این مرکز بتواند جای بانک مرکزی را نیز در تعیین قیمت ارز اشغال کند. در تازه‌ترین خبرها نیز غربالگری اولویت‌های 8 و 9 در دست بررسی است. قرار است از ورود هر گونه کالایی که در داخل امکان ساخت آن هست، خودداری شود و تنها مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید داخلی در اولویت قرار بگیرد.
در بازارهای جهانی قیمت طلا بر اثر توفان حادث شده در نیویورک و ایالت‌های همجوار تحت فشار است و البته برخی تحلیل‌ها ثبات قیمت را برای طلا در سطوح فعلی پیش‌بینی می‌کنند.
در بازار داخلی ارز همچنین پیش‌بینی شده نوسان زیادی تا پایان سال نداشته باشیم. از احتمال افزایش میزان ارز مسافری نیز در صورت صلاحدید بانک مرکز سخن‌هایی به میان آمده است. روز گذشته سخنگوی مرکز مبادلات همچنین ارقام نهایی تخصیص ارز دانشجویی برای شهریه هر ترم دانشجویان غیر بورسیه را حداکثر 5/7 هزار دلار اعلام کرد.
جزئیات اختصاص ارز به دانشجویان غیر بورسیه
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی خبر داد: برای دانشجویان غیربورسیه حداکثر ماهانه هزار دلار برای اقامت و سالانه حداکثر 15 هزار دلار برای شهریه ارز به نرخ مبادله‌ای اختصاص می‌یابد.
مراجعه حضوری فقط تا فردا
صمد کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مشتریان و متقاضیانی که به مرکز مبادلات ارزی مراجعه می‌کنند به ترتیب به شعب بانک‌ها هدایت می‌شوند، اظهار کرد: تا روز پنج‌شنبه همه مشتریان و متقاضیان مرکز مبادلات به شعب بانک‌ها هدایت می‌شوند که البته این کار از مدتی پیش آغاز شده بود و بانک‌هایی مثل ملت و کشاورزی این کار را انجام داده بودند و 9 بانک دیگر نیز اضافه شده و این کار در چند بانک باقیمانده نیز تا روز پنج‌شنبه انجام می‌شود.
کریمی تاکید کرد: متقاضیان نباید به مرکز مبادلات مراجعه کنند و کافی است به شعب ارزی بانک‌های خصوصی و دولتی در تهران و شهرستان مراجعه کنند. سخنگوی مرکز مبادلات ارزی ادامه داد: همچنین مرکز مبادلات ارزی کشور کماکان در فاز سوم براساس وظایف و مسوولیت‌های محوله با رویکردی جدید ادامه فعالیت خواهد داد به طوری که کلیه تقاضاهای ارز براساس ثبت سفارش‌های انجام یافته از طریق ادارات مرکزی بانک‌های کشور به نمایندگان بانک‌های مزبور در مرکز ارسال و آنها در تعامل با بانک مرکزی نسبت به تامین ارز اقدام خواهند کرد. کریمی ادامه داد: به عبارت دیگر نمایندگان بانک‌ها به نیابت از مشتریان کد تخصیص ارز را از نمایندگان بانک مرکزی اخذ کرده و اطلاعات مربوطه را به صورت الکترونیکی در اختیار شعب و واحدهای ذی‌ربط خود جهت اخذ ریال از مشتریان، خرید ارز از بانک مرکزی و در نهایت انتقال وجوه ارزی به بانک کارگزار خارجی انجام می‌دهند.
اصرار برای یورو چرا؟
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی گفت: متقاضیان باید توجه داشته باشند که میزان عرضه و منابع ارزی ما آن چیزی است که نهادها و شرکت‌ها به مرکز مبادلات عرضه می‌کنند و ما براساس حجمی که داریم اختصاص می‌دهیم ولی در برخی ارزها تقاضا نسبت به عرضه بیشتر است از جمله در دلار و یورو. کریمی با بیان این مطلب افزود: در برخی مواقع به متقاضیان توصیه می‌کنیم که واحدهای ارزی خود را تغییر داده و تعویض کنند و راهکارهایی نیز به آنها ارائه می‌دهیم. کریمی با بیان اینکه اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های یکجانبه‌ای علیه ایران وضع کردند، گفت: مشخص است ما چه الگوی تجاری در دنیا داریم و واردکنندگان و فعالان نیز مدام اطلاعات خود را به روز می‌کنند و از سویی اطلاع داریم که روابط تجاری ما با اتحادیه اروپا به چه صورتی است؛ بنابراین وقتی این رویکرد را داریم چرا این اصرار وجود دارد که تعداد کثیری از ثبت سفارش‌ها به یورو باشد. وی ادامه داد: از سویی تعدادی از تقاضاهای ارز از قبل وجود داشته و در حال حاضر هم متقاضیان جدیدی داریم، ولی اولویت اول ما اولویت‌های دارویی است که سعی می‌کنیم به آنها ارز پرداخت کنیم و پس از آن به اولویت‌های سه تا پنج ارز پرداخت خواهیم کرد.
پایان رهبری قیمت‌ها توسط بازار
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با تاکید بر اینکه شاهد نوسان شدید در بهای نرخ ارز تا پایان امسال نخواهیم بود، گفت: مکانیزم‌هایی که در ابتدای شکل‌گیری این مرکز داشتیم، در خصوص 2 درصد زیر قیمت بازار یا کسر 3 درصد دیگر مطرح نیست، بلکه از این پس راهبری قیمت ارز را مرکز مبادلات ارزی بر عهده خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری مهر، صمد کریمی درباره تازه‌ترین تحولات در مرکز مبادلات ارزی افزود: دیروز و امروز 6 بانک پذیرش مشتریان را در مرکز حذف کرده‌اند و به ترتیب بانک‌های دیگر پذیرایی مشتریان را در این مرکز حذف و مشتریان را به شعب ارزی بانک‌های عامل برای ثبت درخواست هدایت مي‌کنند.
شاهد نوسان شدید در نرخ ارز تا پایان سال نخواهیم بود
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی پیش‌بینی کرد تا پایان سال 100 درصد تقاضاهای موجود بر اساس الگوی تجاری کشور پوشش داده شود، چون تراز تجاری کشور تا پایان امسال مثبت و صادرات هم بیشتر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه متغیر کلیدی برای تعیین نرخ ارز، همین تراز مثبت است، گفت: به همین سبب شاهد نوسان شدید در بهای نرخ ارز تا پایان امسال نخواهیم بود.
بررسی احتمال افزایش ارز مسافرتی
صمد کریمی گفت: ارزی که برای مسافران محترم اختصاص داده شد حداکثر 300 دلار است. با این حال اگر در آینده با توجه به منابع و مصارف ارزی کشور و پیش‌بینی‌هایی که بانک مرکزی درباره بازار ارز دارد، این امکان را داشته باشد که بتواند ارز بیشتری را به مسافران محترم اختصاص دهد، مطمئن باشید حتما این اقدام را انجام می‌دهد. ضمن اینکه شبکه صرافی‌های مجاز هم به عنوان یک سیستم مکمل شبکه بانکی کشور در خدمت مسافران کشور هست.
کاهش نرخ انواع ارز در مرکز مبادلات
دیروز روند کاهشی در انواع ارزهای مرکز مبادلات ادامه یافت.
بر این اساس قیمت انواع ارز در اتاق مبادلات ارزی براساس نرخ‌گذاری دیروز بانک مرکزی هر دلار 25276 ریال، یورو 32628 ریال، درهم 6882 ریال، لیر 14006 ریال، روبل 803 ریال، روپیه 469 ریال، یوآن چین 4047 ریال و یکصد ین ژاپن 31700 ریال اعلام شد.
دلار دیروز 79 ریال کاهش داشت. یورو 160 ریال و درهم امارات 21 ریال کاهش ثبت کرد. لیر ترکیه را با 76 ریال ارزان تر تعیین کردند و نرخ روبل روسیه 5 ریال کاهش داده شد. روپیه هندوستان نیز در این مرکز 2 ریال کمتر محاسبه و قیمت گذاری شد.
یوآن چین روز گذشته با 18 ریال کاهش قیمت مواجه بود و صد ین ژاپن با 100 ریال افت قیمت اعلام شد. در این میان هر هزار وون کره جنوبی بدون تغییر 23 هزار ریال تعيین شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر