بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۳:۴۴
کد خبر : ۸۰۱۱۲
اعظم شريفي: عبور شاخص از مرز 31 هزار واحدي در آغاز هفته با تقويت حضور معامله‌گران حقيقي همراه بود. به گزارش خبرنگار ما، هيجان خريد در ميانه هفته جاري عرضه‌هاي سنگيني را در پي داشت. علاوه بر اين، بازار اين هفته با ادامه توقف چند نماد عمده همراه بود كه حبس نقدينگي را به خصوص در نماد هايي از جمله مس و «ومعادن» در پي داشت.

از سوي ديگر، بازگشايي نماد سايپا روند ضعيفي را در ميانه هفته براي بازار رقم زد كه عقب‌نشيني نسبي خريداران را به همراه داشت. علاوه بر اين اخبار مربوط به ممنوعيت صادرات كالاها افت 250 واحدي شاخص را در روز چهارشنبه موجب شد. رصد معاملات اين هفته حاكي از آن است كه نمادهاي پالايش نفت بندرعباس، مخابرات، صندوق بازنشستگي و ساختمان ايران از نمادهاي مورد توجه معامله‌گران حقيقي بودند تا ميزان تغيير مالكيت سهام در اين هفته از حقوقي به حقيقي به ميزان 260 ميليارد ريال رقم بخورد. بر اين اساس نمادهاي كالسيمين، توسعه معادن روي، فولاد مباركه، نفت و گاز پارسيان، سرمايه‌گذاري سپه و اميد از سوي بازيگران حقوقي حمايت شدند.
خصوصي‌سازي درآمدزايي مي‌كند
به دنبال صف‌هاي خريد بازار در روز شنبه سازمان خصوصي‌سازي در كنار معامله‌گران حقوقي عرضه‌هاي قابل توجهي صورت دادند. بر اين اساس 45 ميليون سهم پالايش نفت بندرعباس و 15 ميليون سهم ذوب‌آهن از سوي پالايش و پخش و سازمان توسعه و نوسازي عرضه شد.
در همين حال انتقال بلوك 65 ميليون سهمي اميد از سوي بانك سپه به موسسه رفاه و تامين آتيه كاركنان سپه صورت گرفت. همچنين فروش 7/1 ميليون سهمي پتروشيمي پرديس از سوي نفت و گاز پارسيان و عرضه 2 ميليون سهمي سرمايه‌گذاري سپه در نماد گل‌گهر از ديگر اتفاقات روز شنبه بود.
بنابراين گزارش، صندوق عشاير در نمادهاي غدير و فولاد فعال بود و بانك تجارت تلاش زيادي در «ونيكي» براي كاهش نوسان منفي اين نماد كرد. همچنين آتيه صبا معاملات اين هفته را با عرضه 5/3 ميليون سهم بانك ملت آغاز كرد و ملي انفورماتيك 500 هزار سهم خدمات انفورماتيك را فروخت. اما پس از مدت‌ها صباتامين در نمادهاي ابوريحان و داروسازي جابر فعاليت اندكي داشت؛ همچنين سرمايه‌گذاري صنعت و معدن خريدار 300 هزار سهم سيمان فارس و خوزستان بود و سرمايه‌گذاري فرهنگيان نيز با خريد 500 هزار سهمي در نماد توسعه معادن روي فعال بود.
كفه سنگين‌تر عرضه‌ها
فعاليت حقوقي‌ها در معاملات روز يكشنبه چشمگير بود، هرچند كفه عرضه‌هاي اين بازيگران بازار در نمادهاي مورد توجه سنگين‌تر بود.
در اين روز صندوق نفت در نماد بانك ملت 6/2 ميليون سهم عرضه كرد و نوردنا نيز ديگر فروشنده 2 ميليون سهم اين بانك بود. در همين حال پالايش و پخش در نماد شركت پالايش نفت بندرعباس 50 ميليون سهم عرضه كرد و سرمايه‌گذاري توسعه صنعتي به عرضه‌هاي خود در نماد «وساخت» ادامه داد.
بنابر اين گزارش صندوق عشاير حجم خريد خود را در روز يكشنبه تا 8/1 ميليون سهم افزايش داد و «ونيكي» نيز خريدار 4/1 ميليون سهم بانك تجارت بود.
توسعه اعتماد نيز در نماد بانك انصار خريدار 3/1 ميليون سهمي بود و مهرآفرينان دوران نيز يك ميليون سهم بانك پارسيان را به پرتفوليوي خود افزود. سرمايه‌گذاري فرهنگيان هم در دو نماد توسعه معادن روي و ماشين‌سازي اراك خريدار بود.
همچنين اعتضاد غدير به حمايت از سيمان دورود و فرآوري مواد معدني پرداخت. در اين روز كاركنان مپنا در نوسان‌هاي منفي ميزان خريد سهام در نماد مپنا را به ميزان 770 هزار سهم افزايش داد.
كاهش فعاليت حقوقي‌ها
در بازار روز دوشنبه حقوقي‌ها با توجه به افزايش عرضه‌هاي حقيقي‌ اقدام به حمايت از سهام زيرمجموعه خود كردند؛ به اين ترتيب 225 هزار سهم ليزينگ ايران و 730 هزار سهم «ونيكي» از سوي بانك تجارت خريداري شد.
صندوق عشاير نيز خريدار «پارسان» و «فولاد» بود. در همين حال بلوك 45 ميليوني بانك انصار به پرتفوليوي توسعه اعتماد منتقل شد. همچنين تامين آتيه كاركنان بانك ملت خريدار 10 ميليون سهمي و گروه مالي ملت خريدار 3 ميليون سهمي بانك ملت بودند.
از سوي ديگر روز دوشنبه سرمايه‌گذاري فرهنگيان خريدار 135 هزار سهم «فاراك» بود و شركت نيكروز نيلوفري نيز با خريد 176 هزار سهمي از سامان‌گستر حمايت كرد. اين در حالي است كه ميزان خريد تجلي سامانه در نماد «كروي» از 500 هزار سهم گذشت و سرمايه‌گذاري تدبير نيز 3/3 ميليون سهم سرمايه‌گذاري پرديس را به پرتفوليوي خود افزود تا حقوقي ديگر اين سهم يعني تحقيقات صندوق از تركيب سهامداري پرديس خارج شود.
در اين روز گوهران اميد خريدار 200 هزار سهمي سرمايه‌گذاري سپه بود. نكته قابل توجه در رصد معاملات روز دوشنبه عرضه‌هاي صندوق نفت در نمادهاي پالايش نفت بندرعباس، فولاد خوزستان و بانك ملت بود. همچنين نوردنا نيز 750 هزار سهم بانك ملت را عرضه كرد و سرمايه‌گذاري توسعه ملي فروشنده 3/1 ميليون سهم كربن ايران بود.
عرضه‌هاي سنگين در بازار
در معاملات روز سه‌شنبه شاخص همچنان به لطف نماد مخابرات مثبت ماند.
حمايت صندوق عشاير از «فولاد» در بازار روز سه‌شنبه نيز تا 2 ميليون سهم ادامه داشت و بانك تجارت نيز همچنان در نمادهاي «ونيكي» و ليزينگ ايران فعال بود. اين در حالي است كه باوجود عرضه 2 ميليون سهمي سرمايه‌گذاري آتيه صبا در نماد بانك ملت، گروه مالي ملت و تامين آتيه كاركنان بانك ملت دو حقوقي خريدار اين سهم بودند.
تحركات توسعه اعتماد و مهرآفرينان دوران در بانك‌هاي انصار و پارسيان در اين روز ادامه داشت. در كنار عرضه 45 ميليون سهمي «شبندر» از سوي ملي پالايش و پخش، صندوق نفت‌ نيز عرضه‌كننده 4 ميليون سهم «شبندر» بود و 330 هزار سهم «فخوز» را نيز فروخت.
بنابر اين گزارش تجلي سامانه يك ميليون سهم «كروي» را به پرتفوليوي خود افزود و تدبير نيز خريدار 5/1 ميليون سهمي سرمايه‌گذاري پرديس بود.
در همين حال، عرضه 8/14 ميليون سهم پارسان از سوي «غدير» در نوع خود جالب توجه بود.
پس از مدت‌ها بانك پارسيان 7/4 ميليون سهم تجارت الكترونيك پارسيان را عرضه كرد و صندوق ذخيره فرهنگيان بلوك 50 ميليون سهم ماشين‌سازي اراك را به سرمايه‌گذاري فرهنگيان منتقل كرد.
در مجموع هفته جاري را مي‌توان دوره‌اي براي غلبه تقاضاي خريد از سوي سرمايه‌گذاران حقيقي دانست كه اين رويكرد البته با عرضه‌هاي بازيگران حقوقي به تعادل رسيده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر