بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۱
کد خبر : ۸۰۲۲۰
دنیای اقتصاد- بهای طلا در بازارهای جهانی به پایین‌ترین سطح خود طی 2 ماه گذشته رسید. بهای جهانی طلا که در پی اتخاذ سیاست‌های پولی در آمریکا و در ادامه آن در اروپا و ژاپن، به مرز 1800 دلار رسیده بود، صبح جمعه به وقت نیویورک با اعلام شاخص اشتغال ماه اکتبر با افت شدید به 1677 دلار رسید.
در این سطح قیمت طلا نسبت به قیمت غروب چهارشنبه به وقت تهران، 43 دلار کاهش ثبت کرد. مهم‌ترین عامل کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی اعلام بهبود شرایط اقتصادی در آمریکا است. صبح جمعه در این کشور با وجود شرایط بحرانی به جای مانده از طوفان سندی در سواحل شرقی این کشور، اعلام ایجاد 171 هزار شغل تازه در این کشور برای ماه اکتبر باعث شد تا در شرایطی که اروپا از نظر شرایط بیکاری در وضعیت نگران‌كننده‌ای به سر می‌برد، مقامات اقتصادی آمریکا فشار کمتری را از این نظر احساس کنند. با اینکه انتظار می‌رفت در این ماه حداکثر 125 هزار شغل جدید ایجاد شود، فراهم شدن 171 هزار جایگاه شغلی در آمریکا موجب برداشته شدن فشارها از فدرال رزرو برای شدت بخشیدن به سیاست‌های انبساطی بیشتر در قالب تسهیل مقداری دور سوم است. با اينکه بیانیه فدرال رزرو نیز لزوم هزینه کردن ماهانه 40 میلیارد دلار برای خرید اوراق قرضه را مورد تاکید قرار داده بود، اما بهبود شرایط اقتصادی که برنانکه، رییس فدرال رزرو آمریکا، از مدت‌ها پیش انتظار آن را می‌کشید و بعضا با سیاست‌های انتخاباتی اوباما همسو نیز تعبیر می‌شد، وی را به کرات در قبول سیاست‌های انبساطی جدید دچار تردید می‌کرد. به نظر می‌رسد شرایط جدید به ویژه پس از طوفان سندی که افزایش رشد اقتصادی و اشتغال را در مناطق بحران زده سبب خواهد شد، دستاویز محکم‌تری برای فدرال رزرو فراهم کرده باشد تا برای مقابله با آثار تورمی قدری از فشارها خلاصی یابد.
برداشته شدن موقت این فشارها انتظار برای تقویت تقاضا برای دلار را بیشتر کرده و برابری یورو در آنرا تا 28/1 کاهش داده که از 20 ماه جولای تاکنون بی‌سابقه بوده است.
تقویت چشم انداز برابری دلار نسبت به سایر ارزها در حالی است که در اروپا نرخ بیکاری در ماه سپتامبر تا 6/11 درصد افزایش یافته است.در اسپانیا نرخ بیکاری به 8/25 درصد و در یونان به 1/25 درصد رسیده است. در بین جوانان این دو کشور نرخ بیکاری به 50 درصد افزایش یافته و شرایط اشتغال در اروپا روز به روز نگران‌کننده‌تر شده است. در ماه آگوست 146 هزار نفر به جمع بیکاران اروپایی افزوده شده است.
این شرایط در مجموع به افزایش تقاضا برای دلار و افت تقاضا برای فلزات قیمتی منجر شده است. در عین حال در بازارهای جهانی افت قیمت نفت نیز به کاهش قیمت طلا دامن زده است. احتمال افزایش عرضه دوباره نفت و سوخت، پس از توقف تولید پالایشگاه‌های سواحل شرقی آمریکا از روزهای آتی، قیمت نفت را کاهش داده است.
پيش‌بيني براي هفته آينده
در بررسی روند تغییر قیمت طلا برای روزهای آتی، برخی از کارشناسان معتقدند که مسیر کاهشی قیمت طلا در اوایل هفته کاری آینده نیز می‌تواند ادامه یابد. در عین حال گفته شده نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند روی این روند در اواخر هفته آینده تاثیر بگذارد. برخی برنده شدن رامنی را موجب بالارفتن قیمت طلا عنوان می‌کنند. از میان 23 شرکت‌کننده از میان دلالان شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران آتی، مدیران پولی و تحلیلگران نمودارهای تکنیکال 11 نفر معتقد به تداوم کاهش قیمت طلا، 9 نفر معتقد به افزایش قیمت طلا و البته 3 نفر هیچ تغيیری را پیش‌بینی نکرده‌اند. انتشار گزارش آمار مشاغل آمریکا در ماه اکتبر قیمت طلا را از سطح حمایتی 1700 دلار پایین‌تر آورد.
جورج گرو، نایب رییس موسسه تجاری RBC معتقد است که انتظار می‌رود که قیمت طلا در هفته آینده کاهش بیشتری داشته باشد و خبر خوب برای اقتصاد آمریکا خبر بدی برای قیمت طلا است. به گفته وی سطح حمایتی 1700 دلار برای طلا شکسته شده و احتمال تاخیر در اجرای سیاست انبساطی فدرال رزرو وجود دارد. برخی نیز با وجودی که افت بیشتر قیمت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند، در عین حال نوسان قیمت برای آن را در سطح 1680 دلار پیش‌بینی می‌کنند.
تاثير بر بازار داخلي
افت قیمت طلا در بازارهای خارجی از امروز در بازار داخلی قیمت‌ها را قطعا با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد کرد. در زمانی که تحویل فاز 8 پیش فروش سکه‌ها در حال انجام است و فاز 9 نیز از آذر ماه آغاز می‌شود، قیمت سکه همراستا با افت قیمت دلار در مسیر کاهشی است. در روز پنج‌شنبه قیمت سکه يك میلیون و 275 هزار تومان بر تابلو‌ها درج شده بود. برخی البته قیمت آن را 15 هزار تومان کمتر از میزان فعلی اعلام کرده‌اند. قیمت سکه زمانی از 1 میلیون و 500 هزار تومان هم عبور کرده بود. نیم سکه در بازار روز پنج‌شنبه 635 هزار تومان و ربع سکه 320 هزار تومان فروخته شد. قیمت هر گرم طلای 18 عیار بدون اجرت نیز 128 هزار و 800 تومان بود که نسبت به روز قبل 2300 تومان افزایش داشت. در بازار داخلی اتفاق مهم دیگری نیز در شرف انجام است. با ممنوعیت صادرات طلا و جواهر و کنترل شدید‌تر آن توسط بانک مرکزی، احتمال افت بیشتر قیمت به دلیل نبود بازار صادراتی به صورتی که برخی از کارشناسان آن را صادرات صوری طلای ساخته شده بدون ارزش افزوده عنوان کرده بودند، به نظر می‌رسد که قیمت طلای داخلی نسبت به قیمت‌های بازار امارات واقعی‌تر شده و انگیزه برای قاچاق آن از بین برود.
مصرف طلای کشور نصف شده است
ريیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: مصرف طلای کشور از 90 تن به 45 تن کاهش یافته است.
محمد کشتی‌آرای افزود: مصرف طلای کشور قبلا حدود 90 تن در سال بود که اکنون با توجه به تغییر سلیقه مردم این میزان به نصف رسیده و حدود 45 تن در سال است.
وی گفت: مردم دنبال سود آنی هستند و قبلا بخشی از خرید طلا به خاطر پس‌انداز و سرمایه‌گذاری بود که این انگیزه اکنون به خرید سکه تبدیل شده، چون زودتر قابل نقد شدن است. ريیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش که آیا مردم با پس‌اندازهای اندک وارد خرید بازار طلا و سکه شوند، گفت: نمی‌توان نسخه عام برای مردم ارائه کرد، چون شرایط هرکس فرق می‌کند و همان گونه که قرص آسپرین برای سرماخوردگی‌های عام مفید است، اما برای کسی که فشار خون دارد، همین قرص مفید ضرر دارد.
کشتی‌آرای افزود: اگر کسانی که اطلاعات کافی دارند، وارد خرید بازار سهام شوند و در بورس سرمایه‌گذاری کنند، به نفع کشور است، اما اگر اطلاعات ندارند، باید با مشاوران اقتصادی و افراد قابل اعتماد مشورت کنند؛ بنابراین نمی‌توان به همه گفت که وارد کدام بازار شوند.
وی در مورد برنامه بانک مرکزی در پیش‌فروش سکه طلا گفت: من هم چنین چیزی شنیدم، اما اینکه این اقدام در شرایط کنونی برای جمع‌آوری نقدینگی سرگردان در جامعه مفید است، یا نه به سیاست‌گذاری بانک مرکزی بستگی دارد و تشخیص بانک مرکزی است که سیاست‌های پولی را تنظیم می‌کند. ريیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر تاکید کرد: اهرم کنترل نقدینگی در دست بانک مرکزی است. کشتی‌آرای در مورد مصرف سالانه کل طلای کشور گفت: گرچه مصرف طلا کم شده، اما آمار دقیقی در دست نیست، البته در بخش مصنوعات طلا از 90 تن به 45 تن کاهش یافته است. وی گفت:‌ قبلا مردم برای پس‌انداز و پشتوانه به خرید طلا اقدام می‌کردند، اما اکنون به سمت خرید سکه و طلای خام و نه مصنوعات راغب شده‌اند. ريیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در مورد اینکه آیا پشتوانه اصلی پول ملی هنوز طلاست، گفت: پشتوانه پول هر کشور به عوامل متعدد بستگی دارد و به جز سرمایه نقدی و سپرده‌های ارزی و طلا و جواهرات، علم و تکنولوژی، کارخانه‌ها، راه‌ها، پشتوانه پول و اقتصاد هر کشوری هستند که در کشور ما هم این گونه است. کشتی‌آرای گفت: طلا و جواهر و معادن و کارخانه‌ها پشتوانه اصلی پول ایران هستند.

رفت و برگشت دو ماهه
قیمت طلا در نزدیک به 60 روز کاری بازارهای جهانی، رفت و برگشت جالب توجهی داشته است. چنان که قیمت فعلی طلا در بازارهای جهانی پس از یک اوج‌گیری، باز هم به سطح تقریبی دو ماه پیش بازگشته است. اوج گیری قیمت طلا طی دو ماه گذشته از اوایل ماه میلادی اکتبر آغاز شده است. در اول ماه اکتبر، دهم مهر ماه، قیمت طلا در بازارهای جهانی نخستین اوج‌گیری را داشته و تا هشتم اکتبر این اوج‌گیری را ادامه داده است؛ اما به تدریج از قیمت‌ها کاسته شده و تا همین اواخر در ماه نوامبر (آبان ماه) باز هم به سطح قیمت‌های دو ماه پیش بازگشته است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر