بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۲
کد خبر : ۸۰۲۲۷
محبوبه مغاني: پس از تاكيد يكي از اعضاي اصلي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي بر لزوم برگزاري دوره آتي مذاكرات گروه 1+5 با ايران براساس حسن نيت، رامين مهمان‌پرست سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان نيز در نشست هفتگي خود به فراهم بودن همه امكانات و فرصت‌ها براي حل و فصل مسالمت‌آميز بين دو طرف اشاره كرد؛ به طوري كه وي مساله هسته‌اي را در صورت حضور كشورهاي1+5 در مذاكرات با يك رويكرد منطقي به سرعت قابل حل دانست.

اين اظهارات كاترين اشتون را برآن داشت تا پيش از عزيمت به صربستان و كوزوو به همراه هيلاري كلينتون در يك نشست خبري در سارايوو حاضر شود تا در آن ضمن اشاره به ديدارخود با سعيد جليلي در آینده ای نزديك، عنوان كند كه تلاش براي يافتن راه‌هاي روبه جلو در خصوص مذاكرات گروه 1+5 با ايران همچنان ادامه دارد.
اما در حالي ديپلماسي اتحاديه اروپا همراه با اعمال فشار عليه ايران ادامه دارد كه ژاپن تلاش‌هاي خود را براي مجاب كردن آمريكا براي برخورداري از معافيت از سوي آمريكا براي اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران به كار بسته است. آمريكا با وضع تحريم‌هاي جديد عليه ايران در نظر دارد تا 30 درصد از ذخائر ارزي ايران را در بانك‌هاي خارجي مسدود كند.
اما تلاش‌هاي آمريكا و اتحاديه اروپا در خصوص بازداشتن ايران از حق مسلم خود در مساله هسته‌اي، در شرايطي پيگيري مي‌شود كه پايداري و استمرار بحران‌هاي مالي در اتحاديه اروپا با كاهشي كه در شاخص اعتماد اقتصادي و افزايش نرخ بيكاري اين منطقه در ماه اكتبر ميلادي جاري حاصل آورده است، خود رابه نمايش مي‌گذارد.
براين اساس رييس صندوق بين‌المللي پول نگران از چشم‌انداز بلند مدت اقتصاد جهان، به كشورهاي بزرگ صنعتي هشدار داد تا با كاهش كسري بودجه و بدهي‌هاي خود، زمينه لازم را براي افزايش رشد اقتصادي فراهم آورند.
اين مسائل در كنار تاكيد اسپانیا در عدم نياز اين كشور به كمك مالي مستقيم فوري و ابهام در يونان در افزايش رياضت اقتصادي سبب شد تا به رغم انتشار گزارش آمار بيكاري آمريكا در پايان ماه اكتبر و بروز طوفان سندي در اين كشور، ارزش يورو در برابر دلار تضعيف شود.
اما در هفته‌اي كه سپري شد در بازارهاي جهاني قيمت طلا به دليل وقوع طوفان سندي در سواحل شرقي آمريكا كه تعطيلي بازارهاي مالي و كالايي اين كشور را در پي داشت، با كاهش مواجه شد؛ با پايان اين طوفان و برگزاري بخش مهمي از جشن‌ها در اعياد سعيد قربان و غدیر در كشورهاي مسلمان به خصوص كشورهاي حوزه خاورميانه و بالا بودن تقاضا در هند در پي برگزاري فستيوال ازدواج در اين كشور، قيمت طلادر روزهاي پاياني هفته گذشته، رشد كرد.
در اين ميان سرمايه‌گذاران پيش‌بيني مي‌كنند كه در صورت پيروزي باراك اوباما در انتخابات آمريكا، انتقال قدرت در كنگره حزب كمونيست چين و دريافت افزايش سطح تقاضا براي اين فلز در فصل جشنواره اين كشور تا اواسط ماه نوامبر، قيمت طلا افزايش يابد. اما در كوتاه مدت حداقل تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري آمريكا قيمت اين فلز گرانبها از نوسانات كمي برخوردار خواهد بود.
در اين هفته قيمت جهاني نفت برنت درياي شمال هم كاهش داشت. دليل اين رخداد هم تعطيلي پالايشگاه‌ها، بسياري از فرودگاه‌ها، ايستگاه‌هاي قطار، بندرگاه‌ها و مراكز حمل‌ونقل به دنبال وقوع طوفان سهمگين سندي و قرار داشتن آمريكا در آستانه انتخابات رياست جمهوري و در نهايت افزايش ذخائر استراتژيك آمريكا بود.
اما در بازارهاي داخلي پس از اعلام كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي مبني بر ارائه طرح 11 ماده‌اي ارزی خود براي مطرح شدن در صحن علني مجلس در هفته‌جاري، معاون اول رييس‌جمهوري به عدم برخورداري دولت از اختيارات كافي براي برخورد با سوء‌استفاده‌‌كنندگان از ارز دولتي اشاره كرد تا بلافاصله معاون پارلماني رييس‌جمهور از تقديم لايحه دولت به مجلس خبر دهد تا به واسطه آن مجازات اخلال‌گران در بازار تشديد شود. ولي سرانجام قريب يك ماه پس از راه‌اندازي اتاق مبادلات ارزي، امسال صادركنندگان توافق كردند تا با لحاظ شدن شروط 6 گانه‌شان، دلار صادراتی از طريق مركز مبادلات ارزي در اختيار واردكنندگان قرار داده شود.
پس از آن رييس اتاق بازرگاني تهران درحالی که نرخ تعادلی دلار را بین رقم‌های یک هزار و 800 تا دو هزار تومان عنوان می کرد، متعادل كردن قيمت ارز را ناشي از مديريت تقاضاهاي ارزي ناشي از نقل و انتقال سرمايه، پس‌انداز و حفظ ارزش پول و در نهايت سفته‌بازي و سوداگري دانست.
بانك مركزي نيز اعلام كرد كه از طريق فروش اوراق مشاركت، مهار اضافه برداشت‌ها و هدايت خطوط اعتباري در نظر دارد تا نقدينگي را در كشور مديريت كند. اين مسائل سبب شد تا به رغم تمامي انتقادها نسبت به راه‌اندازي مركز مبادلات ارزي، قيمت برابري دلار به ريال در اين مركز از سطوح 25 هزار و 412 ريال به 25 هزار و 225 ريال و يورو از 32 هزار و 897 ريال به 32 هزار و 704 ريال در آخر هفته سپري شده كاهش يابد. در بازار آزاد نيز هفته گذشته قيمت برابري دلار به ريال 3 درصد و يورو 4/1 درصد از كاهش برخوردار شد.
قيمت سكه نيز در هفته‌اي كه گذشت، به مناسبت عيد سعيد غدير تنها 4/0 درصد رشد يافت.
اما در شبكه بانكي كشور افزايش نرخ ارز و تورم سبب شده تا با كاهش فعاليت ريالي بانك‌ها، سپرده‌ها از بلندمدت به سپرده‌هاي جاري كوتاه مدت سوق يابد. به طوری که برخي از مديران فعال در سيستم پولي كشور با اظهار نگراني از اين مساله، پيشنهاد داده‌اند كه هرگونه تغيير در نرخ سود سپرده‌ها بايد در جهت افزايش باشد.
اما در بازار مسكن، افزايش روزانه قيمت مصالح ساختماني و عدم تحويل مصالح از سوي كارخانه‌ها قبل از دريافت مبالغ نقدي آنها سبب شد تا ركود حاكم بر بازار مسكن همچنان ادامه‌دار باشد. اگر چه ارزاني قيمت مسكن در حومه تهران منجر به هدايت بخشي از متقاضيان اين بازار به سمت حاشيه تهران شده است، به طوري كه خريد وفروش مسكن در شهر جديد پرديس، شهر جديد پرند و انديشه از رونق برخوردار شده است.
همچنين در فعاليت كاري 5 روزه بورس اوراق بهادار تهران در هفته منتهي به دهم آبان ماه جاري با خروج 2/4 درصدي خريداران از اين بازار حجم و ارزش معاملات به ترتيب 14 و 17 درصد كاهش يافت.
اما شاخص كل با مقاومت در برابر اين مساله سطح خود را 1/1 درصد افزايش داد و در پايان هفته خود را به سطح 31 هزار و 82 واحدي رساند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر