بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۰
کد خبر : ۸۰۴۱۸
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر نگرانی معامله‌گران از برخی تحولات اقتصادی و همچنین عرضه‌های سنگین معامله‌گران کوتاه‌مدت با افت بی‌سابقه مواجه شد.

دیروز شاخص کل بورس 468واحد يعني معادل 5/1درصد افت کرد؛ افتی که از ششم تیرماه 1390 معادل 18ماه گذشته در بورس بی‌سابقه بوده است. روز ششم تیرماه سال 90 شاخص کل بورس در یک روز 526واحد افت را تجربه کرده بود.
کارشناسان بازار در شرایط کنونی تجربه فاز استراحت در بازار سهام به دنبال رکورد‌شکنی‌های اخیر و در کنار آن بروز تحولات اقتصادی جدید را عامل این افت قلمداد می‌کنند. افتی که البته چندان درازمدت ارزیابی نمی‌شود و انتظار می‌رود بازار در چند روز آینده با تعادل مواجه شود. از دیدگاه کارشناسان کاهش ارزش دلار در بازار آزاد و همچنین ممنوعیت صادرات بيش از 50 قلم کالا در کنار بروز نگرانی‌های سیاسی در مجلس شورای اسلامی عمده‌ترین دلیل افت شاخص به شمار مي‌روند.
در همین حال در روزهای اخیر برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حقوقی بورس به عرضه‌های سنگینی در بازار دست زده‌اند که ادامه این عرضه‌ها نگرانی را در مورد سطح نقدینگی بازار پدید آورده است.در همین حال با نزدیکی زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در روز سه‌شنبه بازارهای جهانی نیز در بلاتکلیفی به سر می‌برند. افت طلا و افزایش ارزش دلار نیز در بازارهای جهانی نشان‌دهنده جو بلاتکلیفی حاکم بر بازارهای جهانی است.
در بازار دیروز و در مسائل سیاسی خبرهای اولیه حکایت از امکان عدم طرح سوال از ريیس‌جمهوری داشت؛ گفته می‌شود در روز سه‌شنبه این مساله نهایی خواهد شد.
نگاه‌ها به تحولات بورس كالا
در مسائل‌ اقتصادی بحث در مورد ممنوعیت صادرات 52قلم کالا و همچنین عدم تغییر نرخ کالاها در بورس کالا نیز مورد توجه بود. اظهار نظر وزیر اقتصاد در مورد احتمال خروج برخی از کالاها از بورس کالا نیز بر ابهام‌ها در این زمینه افزوده است.
در همین رابطه ريیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: قرار بر این بود که پتروشیمی‌ها به عنوان یک طرف عرضه، ارز حاصل از صادرات را در اتاق مبادلات ارزی ارائه کنند که چون این اتفاق نیفتاد، از ابزار محدودیت صادرات علیه آنها استفاده شده است.
به گزارش مهر، محمد نهاوندیان افزود: اقلام پتروشیمی نزدیک به 20 میلیارد دلار درآمد ارزی داشته‌اند که امسال نیز پیش‌بینی شده که افزایش یابد؛ بنابراین مشمول بودن آنها در ممنوعیت صادرات، برآوردها را تغییر می‌دهد.
در بازار دیروز و در گروه تصفیه نفت دیروز معامله‌گران شاهد انتشار اطلاعیه واگذاری سهام پالایشگاه بندرعباس بودند. براساس اعلام صورت گرفته 17 درصد از سهام پالایشگاه بندرعباس در روز 29 آبان ماه در بازار دوم بورس عرضه می‌شود.
سازمان خصوصی سازی قصد دارد به وکالت از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران 17 درصد يعني معادل 2 میلیارد و 346 میلیون سهم شرکت اصل چهل وچهاری پالایشگاه بندرعباس را از طریق بازار دوم بورس عرضه کند.
این شرکت به قیمت پایانی روز قبل از عرضه به اضافه 20 درصد به شرط اینکه از 252 تومان کمتر نباشد، توسط کارگزاری خبرگان سهام عرضه می‌شود.
افزون بر اين، بلوک 17 درصدی پالایشگاه بندرعباس به صورت 30 درصد نقد و مابقی اقساط واگذار شده و مهلت پرداخت حصه نقدی معامله 20 روز کاری تعیین شده است.
گزارش‌هاي جديد 6 ماهه آمد
در بازار دیروز همچنین معامله‌گران در گروه معدنی و فلزی شاهد انتشار برخی از گزارش‌های شش ماهه شرکت‌های متوقف بودند. انتشار این گزارش‌ها احتمال گشایش نماد سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و ملی مس را در بازار امروز افزایش داده است. براساس این گزارش‌ها سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در گزارش عملکرد شش ماهه، سود هر سهم 487 ریالی را به 673 ریال افزایش داده است و با تعدیل مثبت 38 درصدی روبه‌رو‌ شده است. علت اصلی اين تعدیل نیز پیش‌بینی افزایش سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها بوده است.
سهم سرمایه‌گذاری شرکت در «کگل» 2/134 میلیارد تومان اعلام شده که سود نقدی آن را 975 ریال در نظر گرفته است. اين شركت در «کچاد» نیز با در نظر گرفتن سود نقدی 125 تومانی 7/122 میلیارد تومان سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها را شناسایی کرده است.
اما در پیش‌بینی معادن و فلزات، EPS و DPS ملی مس همانند پیش‌بینی قبلی در نظر گرفته شده است، تا جايي كه سود هر سهم شرکت 885 ریال و سود نقدی آن 700 ریال در نظر گرفته شده است.
در همین حال ملی مس نیز پيش‌بيني سود خود را با 76درصد رشد به بازار اعلام کرد. به گزارش بورس24، «فملی» سود هر سهم 77 تومانی خود را بر اساس عملکرد شش ماهه به 136 تومان افزایش داده است و با تعدیل مثبت 76 درصدی روبه‌رو‌ شده است. در نیمه نخست سال نیز 66 تومان آن را محقق کرده است.
نرخ برابری دلار جهت فروش‌های صادراتی شرکت در عملکرد 6 ماهه مبلغ 19 هزار و 588 ریال اعلام شده است. پیش‌بینی درآمد هر سهم سال جاری نیز بر مبنای شش ماهه واقعی و برآورد نرخ 7500 دلار (دلار 25 هزار ریال) برای فروش محصولات اصلی شرکت در شش ماهه دوم ارائه شده است.
تولید و فروش شرکت نيز نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب با رشد 7 و 5 درصدی روبه‌رو‌ شده است.
اين شرکت پیش‌بینی کرده برای سال مالی جاری هر کیلو کاتد را 16240 تومان و هر کیلو مفتول را 18174 تومان به فروش برساند. در شش ماهه واقعی نیز هر کیلو کاتد مس و مفتول مس را به ترتیب 14300 و 15235 تومان به فروش رسانده است.این در حالی است که آخرین فروش شرکت
در بورس کالا با نرخ‌های بیش از 20 هزار تومان بوده است.
فملی در شش ماه ابتدای سال بیش از 463 میلیون دلار فروش صادراتی داشته است که با دلار 19588 ریال 908 میلیارد تومان درآمد ریالی برای شرکت در پی داشته است.
در گروه فلزي، رييس اداره فروش فولاد مباركه در بورس كالا اعمال ممنوعيت جديد صادراتي را بر اين شركت بي‌تاثير دانست و اظهار كرد: هر چند كه به خاطر اين اعمال ممنوعيت جديد جو منفي در بازار تشكيل شده و تقاضاي خريد محصولات در بورس هم كاهش يافته است.
وي در ادامه افزود: كنترل قيمت‌ها و ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضا باعث كاهش رانت‌خواري در بازار شده و به اين ترتيب فعاليت واسطه‌گران و تجار در محصولات فولادي كاهش خواهد يافت و از سوي ديگر به دليل كنترل‌هاي شديد شركت فولاد مباركه مشترياني كه محصولات فولاد مباركه را به صورت خام در بازار آزاد به فروش مي‌رساندند، از ليست مشتريان شركت حذف شده‌اند و به اين ترتيب تنها مشترياني كه توليدكننده واقعي هستند، حمايت مي‌شوند.
در همین حال دیروز تامین اجتماعی با تغییر نماینده خود در هیات مدیره بانک تجارت سلسله تغییرات پر تعداد این بانک در سال جاری را ادامه داد.براساس تصمیم تامین اجتماعی راعی برادر دکتر رضا راعی مدیرعامل سابق بانک تجارت عضو تازه هیات مدیره بانک تجارت خواهد بود که البته این انتصاب منوط به تایید بانک مرکزی و احراز شرایط عضو جدید است. در این گروه همزمان با اعلام گزارش عملکرد 6 ماه اول سال توسط پست بانک، مسوولان این شرکت پرحاشیه با تاکید بر سود 13 تومانی هر سهم، توضیحاتی در مورد مجامع 89 و 90 ارائه کردند.
شرکت مشمول اصل 44 پست بانک که همچنان با حاشیه‌ها و اعتراض سهامداران و توقف طولانی مدت نماد در بورس مواجه است و خبری هم از وعده‌ها در مورد رفع مشکلات آن نشده، گزارش عملکرد نیمه اول سال جاری را منتشر کرد، تا شاید در روزهای آینده مورد بازگشایی نماد در بورس قرار گیرد.
این شرکت که با چالش‌هایی همچون مدیریت دولتي، عدم برگزاری مجمع سالانه دو سال مالی 89 و 90، تلاش برخی نمایندگان مجلس در حذف نام این شرکت از فهرست واگذاری‌ها، زیان سهامداران و نبود تصویری روشن از آینده، توقف نماد معاملاتی از 7 تیر و غیره مواجه است، بر سود 13 تومانی هرسهم سال مالی گذشته که پیش از این 335 ریال بود، تاکید کرد.
شرکت پست بانک نخستین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی گذشته را در سوم اسفند 89 و 18 اردیبهشت گذشته 355 ریال اعلام کرده بود، اما در ادامه حاشیه‌های متعدد و طبق صورت‌های مالی حسابرسی شده فقط 113 ریال به ازای هر سهم محقق شد.
همچنین این شرکت که نخستین سود هر سهم سال مالی جاری را در 25 شهریور 13 تومان پیش‌بینی کرده بود، در جدیدترین گزارش ارائه شده باز هم بر این رقم تاکید کرد.
این پیش‌بینی سود که حدود 6 میلیارد تومان است، موجب تعجب سهامداران اغلب متضرر پست بانک شده است؛ چرا‌که این گروه متعقدند: با توجه به گستردگی شعب پست بانک در سراسر کشور و سرمایه اندک 1/56 میلیارد تومانی آن، قاعدتا باید سود هر سهم بیش از سود سال 89 باشد، اما نه تنها چنین سود پیش‌بینی نشده، بلکه سود هر سهم به شدت کاهش یافته است.
«پژوهشگاه» به مپنا مي‌رسد، نمي‌رسد؟
در گروه تجهیزات دیروز صف‌های خرید به ویژه در نماد حفاری شمال جای خود را به یک بازار متعادل داد.در همین گروه دیروز معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو با بیان اینکه شرایط واگذاری فروش پژوهشگاه نیرو به مپنا در حال فراهم شدن است، گفت: وزارت نیرو نگران واگذاری پژوهشگاه نیرو به مپنا است.
به گزارش خبرگزاري فارس، علیرضا قاسمی پورافشار در خصوص واگذاری پژوهشگاه نیرو به مپنا به خاطر کاهش بدهی‌های وزارت نیرو افزود: پژوهشگاه نیرو بر اساس مصوبه شورای عالی اداری باید به مپنا که از وزارت نیرو طلب دارد واگذار شود و در حال حاضر شرایط واگذاری و فروش فراهم است.
او تاکید کرد: هنوز جای مناسبی برای اینکه پژوهشگاه نیرو را به آنجا منتقل کنیم پیدا نکرده‌ایم و برای حفظ پژوهشگاه نیرو راهکار دیگری پیدا نکرده‌ایم چرا که تخلیه آنجا با توجه به شرایط فعلی و اهمیتی که برای تحقیق و پژوهش در کشور است، به امر پژوهش آسیب خواهد زد.
در گروه سیمانی نیز دیروز در پی تغییر مدیرعامل سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، مدیرعامل و 4 عضو هیات‌ مدیره شرکت بورسی سیمان فارس و خوزستان تغییر کردند. به این ترتیب با برگزاری جلسه هیات مدیره این شرکت بورسی در 18 مهر، اسفندیار سالاروند از سرمایه‌گذاری سیمان تامین اجتماعي جانشین محمدرضا منتظری در سمت مدیرعامل سیمان فارس و خوزستان شد.
همچنین خلیل جعفرزاده از سیمان ارومیه به جای عبدالحمید ثمره‌هاشمی ثمره، محمدرضا سیفی از سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به جای محمد تقی خزائی کمیجانی و صادق افشار از سرمایه‌گذاری صبا تامین به جای حبیب‌الله بوربور حسین بیگی وارد ترکیب هیات مدیره سیمان فارس خوزستان شدند و در کنار محمد مسعود سمیعی‌نژاد، حسن زیاری و حمیدرضا رفیعی‌کشتلی قرار گرفتند.
در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات به 1/83 میلیارد تومان رسید که 5/12 درصد آن را معاملات نماد پالایشگاه بندرعباس تشکیل داد. همچنين از 236نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، 148نماد با کاهش قیمت و 81نماد با رشد ارزش معامله شدند و مابقي نمادها هم تغيير قيمتي نداشتند.
شاخص بورس هم در اين روز با عقبگرد از ارتفاع 31 هزار واحدي به كانال 30 هزار واحدي بازگشت.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر