بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۳
کد خبر : ۸۱۰۶۵
اعظم شريفي: تصميم سازمان بورس و اوراق بهادار در انتقال نماد صدرا به بازار پايه فرابورس آن هم پس از 8 ماه توقف، خبري ناگوار براي حدود 30 هزار سهامدار حقيقي اين تجهيزاتي بود.

اين صدرا همان شركتي است كه روز ششم بهمن‌ماه سال 82 سرمايه‌گذاري بانك ملي حاضر شد، براي خريد فقط 35 درصد از سهام آن 407 ميليارد تومان وجه نقد به سازمان گسترش (ايدرو) پرداخت كند تا عنوان پرارزش‌ترين دادوستد تاريخ بورس تهران و خصوصي‌سازي را در زمان خود به ثبت برساند. صدرا در سال 81 به ميزان 25 ميليارد تومان سود داشت و در سال 82 اين سود را به سطح 65 ميليارد تومان رسانده و پس از آن هم براي سال 83 پيش‌بيني شناسايي 90 ميليارد تومان سود را به بازار گزارش كرده بود و البته اين در شرايطي بود كه در آستانه عقد قرارداد فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي هم قرار داشت.
صدرا در تاريخ 7 آذرماه سال 80 با قيمت 1521 ريال وارد بورس اوراق بهادار تهران شد و با انجام افزايش سرمايه طي 4 مرحله، سرمايه شركت از 10 ميليارد تومان در سال 81 تا 150 ميليارد تومان در سال 85 افزايش يافت. در روند معاملات صدرا بالاترين قيمتي كه اين سهم در معاملات خود شاهد بود، مربوط به تاريخ 29 مردادماه سال 82 با قيمت 47785 ريال است و پايين قيمت معامله شده صدرا در تاريخ 19 شهريورماه سال 87 به مبلغ 441 ريال به ثبت رسيده است. بالاترين P/E صدرا در تاريخ 20 ارديبهشت سال 89 معادل 262 مرتبه بود.
اما يكي ديگر از حاشيه‌هاي صدرا مربوط به توقف‌هاي مكرر اين نماد بوده است؛ توقف نماد صدرا از دي‌ماه سال 80 تا مردادماه سال 81، بسته شدن اين نماد از آبان 85 تا دي ماه 85 در كنار توقف نماد از فروردين 86 تا خردادماه سال 86 و در نهايت توقف نماد اين تجهيزاتي از مهر 86 تا آذرماه 86 مهم‌ترين دوره‌هاي توقف معاملات صدرا در بورس تهران به شمار مي‌رود.
حال هرچند عوامل مختلفي در چرايي دگرگوني صدرا پس از واگذاري قابل بحث است، اما همين بس كه فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي را به صدرا نمي‌دهند و پس از آن هم شركت در بيشتر مناقصه‌ها يا دعوت نشده يا حتي در صورت برنده شدن، امكان فعاليت
پيدا نكرد.
در اين شرايط است كه عدم توفيق در دريافت پروژه‌هاي جديد و همين طور تاخيرهاي زياد در انجام پروژه‌ها و غيرممكن بودن واردات تجهيزات، اوضاع شركت را به كلي به هم مي‌ريزد، به طوري كه نيمي از سال 87 را بدون مديرعامل سپري مي‌كند و فعاليت شركت در اين سال زيان سنگيني را به همراه مي‌آورد. اما سال 88 و ورود قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا به تركيب سهامداران صدرا را بايد نقطه عطف ديگري در تاريخ شركت صنعتي دريايي ايران (صدرا) دانست. زماني كه تمامي مشكلات گمركي حل شده و حتي جزيره صدرا تبديل به منطقه ويژه اقتصادي شد تا آينده روشني دوباره براي صدرا متصور شود.
ولي در نهايت اين روند نيز نتوانست تغييري در افزايش بدهي‌هاي سنگين و زيان انباشته صدرا ايجاد كند، تا جايي كه نماد صدرا سرانجام در 20 اسفند 90 متوقف شد و پس از آن در تاريخ 16 تيرماه اعلام زيان 1426 ريالي براي هر سهم اين شركت براي سهامداران آن قابل تصور نبود. اين شرايط سبب شد كه سازمان بورس براي پايان حاشيه‌هاي صدرا در بازار سهام كه گاهي اوقات كل معاملات بورس را تحت‌الشعاع قرار مي‌داد، تصميم به اخراج اين نماد بگيرد. كارت قرمزي كه البته با واكنش مديران اين تجهيزاتي مواجه شده است.
اعتراض به كارت قرمز بورس
مدیرعامل صدرا در واكنش به درج صدرا در بازار پايه فرابورس گفت: اعتراض رسمی خود را نسبت به لغو پذیرش و درج صدرا در بازار پایه فرابورس به سازمان بورس اعلام کرده‌ایم.
مهدی اعتصام در گفت‌و‌گو با خبرنگار بورس 24 افزود: طبق توافقاتی که در چندین جلسه با سازمان بورس داشتیم قرار بود تا نماد صدرا برای مدت یک تا دو ماه، ابتدا در بورس یا تابلوی اصلی فرابورس بازگشایی شود و اگر سهم توانست روند عادی را طی کند، معاملات از سر گرفته شود؛ همچنین توافق شد اگر فشار فروش در نماد صدرا افزایش یافت سهامدار عمده برای حمایت از سهم در قیمت اسمی 100 تومان وارد عمل شود.
اعتصام با بیان اینکه قیمتی را برای بازگشایی پیش‌بینی نکرده‌ایم، گفت: ما با توجه به رفتار مثبت و منفی بازار در خصوص نماد عمل خواهیم کرد و هدف قیمتی خاصی را دنبال
نمی‌کنیم، اما سهامدار عمده به سازمان بورس تعهد حمایت از سهم در قیمت 100 تومان را داده است. مدیرعامل صدرا ادامه داد: با وجود توافقات به عمل آمده هیات پذیرش بر اساس ضوابطی که در بورس است و با اشاره به عدم امکان سودآوری در کوتاه مدت، هزینه‌های مالی و بدهی سنگین و طبق بند 2 ماده 141 اقدام به لغو پذیرش صدرا کرده است. این در حالی است که روند سودآوری و شناسایی زیان انباشته در گذشته نیز در شرکت بوده و مشکل اظهارنظر مردود حسابرس شرکت نیز در حال حاضر برطرف شده است.
وی تصریح کرد: بر این اساس بورس مدت 10 روزه‌ای را برای اعلام نظر برای ما تعیین کرده بود که ما نیز روز یکشنبه اعتراض رسمی خود را به بورس برای بازگشایی نماد در بازار پایه اعلام کرده ایم؛ زیرا بازگشایی در بازار پایه برخلاف توافقات ما با سازمان بورس بوده است. صدرا حدود 27 هزار سهامدار حقیقی دارد و سهمی با این تعداد سهامداران حقیقی باید قابلیت دسترسی برای معامله‌گران را نیز داشته باشد. ما نیز طبق تقاضای سهامداران حقیقی اعتراض خود را برای تجدیدنظر در خصوص بازگشایی نماد در بازار پایه انجام داده‌ایم که امیدواریم سازمان در این خصوص همکاری لازم را صورت دهد.
اعتصام با اشاره به مجمع اخیر صدرا گفت: صدرا در کوتاه‌مدت امکان تسویه بدهی‌های خود را ندارد، اما در مجمع فوق‌العاده نیز اعلام کرده‌ایم که به‌رغم همه مشکلات برنامه‌های صدرا در حال انجام است، هرچند صدرا بدهی ارزی و ریالی دارد که قطعا هزینه بیشتری را به شرکت تحمیل می‌کند. اما با این حال در حال اصلاح ساختار مالی و شفاف‌سازی پرونده‌های گذشته هستیم که قطعا اثرات منفی را ایجاد خواهد کرد، اما برای تغییر روند شرکت مهم است. اعتصام خاطرنشان کرد: ما می‌خواستیم بازگشایی نماد صدرا در فضای عادی و حمایتی صورت گیرد و از نظر ما شرایط طوری نیست که موضوعی ویژه و بحرانی برای سهامداران باشد به همین دلیل تقاضای بازگشایی در بورس و تابلوی اول فرابورس را از سازمان بورس داریم تا سهم بتواند طی یک مدت کوتاه به روال منطقی و عادی بازگردد. با این حال با رصد روند سهم ،سهامدار عمده در صورت عکس العمل منفی بازار، حمایت از سهم را در قیمت اسمی 100 تومان در دستور کار دارد.
فرابورس چه مي‌گويد؟
در همین حال، مدیرعامل فرابورس بازگشایی نماد صدرا در بازار پایه و از طریق سیستم حراج را تقریبا قطعی دانست.
امیر ‌هامونی به خبرنگار بورس 24 گفت: با توجه به تعهدات حمایتی که سهامدار عمده در سازمان بورس و شرکت بورس داده و حالا باید به شرکت فرابورس نیز تعهد حمایت از سهام را در هنگام بازگشایی نماد بدهد، نماد صدرا به زودی در بازار پایه بازگشایی می‌شود.
وی درخصوص دلایل درج صدرا در بازار پایه گفت: برای پذیرش نماد صدرا در بازار اول و دوم فرابورس این شرکت باید از هیات پذیرش درخواست کند و پس از طی تشریفات پذیرش، باید دید که هیات پذیرش با این درخواست موافقت می‌کند یا نه. از سوی دیگر بازگشایی نماد صدرا بیشتر جنبه حمایتی دارد و سازمان بورس تصمیم گرفت تا با جلب نظر سهامدار عمده، ازطریق بازگشایی نماد صدرا در بازار پایه خروج سهامدار حقیقی از این نماد را تسهیل کند. مدیرعامل فرابورس تاکید کرد: بنابراین برای این که سهامداران بیشتر از این متضرر نشوند و پس از 9ماه امکان فروش سهام حداقل به قیمت اسمی را داشته باشند امیدواریم با درج قطعی نماد صدرا هر چه سریع تر این نماد بازگشایی شود؛ ضمن اینکه سهامدار عمده متعهد شده سهم را در قیمت 100 تومان حمایت کند. وی درخصوص نامه صدرا به سازمان بورس نیز گفت: این نامه روز یکشنبه به سازمان بورس ارسال شده و مدیران صدرا طی این نامه نسبت به لغو پذیرش خود اعتراض کرده‌اند. حال باید دید که پاسخ هیات پذیرش چیست تا پس از آن در صورت قطعی شدن حضور صدرا در بازار پایه زمان‌بندی گشایش نماد با تعیین کارگزار ناظر برای سهامداران حقیقی انجام شود.
سناريوهاي پيش‌روي اين تجهيزاتي
در اين خصوص يك تحليلگر بازار سرمايه با اشاره به تاريخچه صدرا گفت: صدرا شركت استراتژيكي است كه با حضور در عرصه‌هاي مهم سازندگي كشور يعني فازهاي پارس جنوبي توجه خيل عظيمي از سهامداران را به خود جلب كرد؛ محسن نظري در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد افزود: زماني كه قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا سهام صدرا را خريداري كرد، انتظارات آتي از صدرا افزايش يافته و سهامداران به خصوص سهامداران حقيقي انتظار تحول در صدرا را داشتند، به همين دليل هم صدرا به نمادي از سازندگي و توسعه كشور تبديل شده و موج عظيمي از سهامداران خرد و كلان را با خود درگير كرد. محسن نظري با بيان اينكه اقدام سازمان بورس در مورد اخراج صدرا كمي عجولانه بوده است، خاطرنشان كرد: مسوولان‌ بورس بايد تكليف نهايي سهامداران صدرا را مشخص كنند اگر صدرا احيا‌شدني بود و اميدي به احياي شركت است بايد در تابلوي معاملات بورس يا حداقل در تابلوي فرابورس باقي بماند. اما اگر
احياشدني نباشد نماد براي مدتي بازگشايي شده تا سهامداراني كه قصد جدا شدن از اين شركت و سهم را دارند تصميم‌گيري كنند و سپس سازمان بورس درباره اخراج يا عدم اخراج صدرا تصميم‌گيري كند.
اين كارشناس بازار سرمايه با تاكيد بر اينكه به نظر مي‌رسد اتخاذ چنين تصميمي به دليل دور كردن بازار از حواشي صدرا است، افزود: به طور قطع بازگشايي صدرا با اين وضعيت بر كليت بازار سرمايه تاثير‌گذار خواهد بود و بورس نمي‌خواهد آرامش فعلي بازار سرمايه تحت تاثير هيجانات صدرا قرار بگيرد.
وي ادامه داد: شركت‌ها اگر به روال عادي زيان خود را اعلام كنند و اميدي هم به احياي آنها نباشد، بازار پايه فرابورس مكان مناسبي براي ادامه معاملات آنها خواهد بود، اما وضعيت و شرايط صدرا استثنايي بوده است. اين فعال بازار سرمايه تصريح كرد: شركت صدرا پس از توقف چند ماهه به يكباره زيان سنگيني را اعلام كرده و وضعيتش با تغيير شديدي مواجه شده است. به عبارت ديگر كيفيت شفاف‌سازي در صدرا بسيار پايين بوده و به دليل قصور شفاف‌سازي در اين شركت نبايد بهاي آن توسط سهامداران حقيقي با اخراج سهم از بورس تهران پرداخته شود.
صدرا چرا ليدر بازار بود؟
نظري درخصوص دلايل ليدر شدن صدرا در معاملات بورس تاكيد كرد: صدرا با حضور در فازهاي پارس جنوبي به نوعي تداعي‌كننده سازندگي در كشور بود؛ به همين دليل بازار به اشتباه رشد سودآوري صدرا را نشان از وضعيت مناسب پيشرفت در كشور و عدم رشد آن از وضعيت نامطلوب اقتصادي تداعي مي‌كرد، به همين دليل صدرا به اشتباه تبديل به ليدر كل بازار شده و تاثيرات شديدي بر بازار بر جاي گذاشت؛ هرچند كه اين تاثيرات بيشتر جنبه رواني و احساسي داشته است.
وي ادامه داد: صدرا تنها با مديريت منابع مالي و تسويه بدهي‌هاي مالي خود به طور قطع در عرض چند سال توانايي احيا شدن را دارد. مشكل صدرا در مقطع فعلي تنها بار مالي سنگين و هزينه‌هاي جانبي بسيار بالا است كه در شرايط فعلي مديريت منسجم و برنامه ريزي صحيح و پيگيري مستمر براي تبديل دارايي‌هاي صدرا به منابع مالي قابل استفاده مي‌تواند راهكاري مفيد براي شركت محسوب شود. نظري با بيان اينكه اگر وضعيت صدرا به همين منوال پيش برود، اميدي به احيا شدن شركت نيست به سهامداران آن توصيه كرد: صدرايي‌ها با خروج از اين سهم و بهره بردن از فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در ساير سطوح بازار توانايي جبران بخشي از زيان خود را دارند؛ بنابراين در شرايط كنوني سهامداران بايد در صدرا واقع بين بوده و تمامي جوانب را بسنجند.
نظر حقوقي سازمان بورس درباره اخراج صدرا
از سوي ديگر نایب ريیس هیات مدیره و معاون حقوقی سازمان بورس در گفت‌وگو با سنا با تاکید بر اینکه مصوبه هیات پذیرش مبنی‌ بر انتقال شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) از شرکت بورس اوراق بهادار به بازار پایه فرابورس، به هیچ وجه نافی تعهد سهامدار عمده به بازارگردانی این سهم نیست، گفت: هیچ توافقی با مدیران صدرا مبنی‌ بر اینکه سهام این شرکت به بازار پایه منتقل نشـود، وجود نداشته است و سهامدار عمده صدرا همچنان متعهد به حمایت از سهم، بازارگردانی و خرید سهام به قیمت تعهد شده است.
حسین فهیمی درباره اظهارنظر مسوولان‌ شرکت صدرا مبنی ‌بر اینکه قرار نبوده سهام این شرکت، به بازار پایه فرابورس منتقل شود، گفت: توافقی در این خصوص صورت نگرفته و هیات پذیرش نیز پس از بررسی وضعیت شرکت صدرا و با توجه به زیان بالای این شرکت، براساس مقررات، تصمیم به انتقال صدرا به بازار پایه فرابورس گرفته است، البته بر اساس مقررات شرکت صدرا تا ده روز پس از مصوبه هیات پذیرش، می‌تواند به این تصمیم اعتراض کند که در این صورت، موضوع در هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مورد رسیدگی مجدد قرار خواهد گرفت.
معاون حقوقی سازمان بورس تاکید کرد: هیچ یک از اقدامات فوق تعارضی با منافع و حقوق سهامداران جزء نداشته، بلکه این اقدامات، به منزله شروع فرآیندی است که به تحقق کامل حقوق سهامداران جزء منجر خواهد شد.
به گفته فهیمی، پس از تصمیم‌گیری قطعی نسبت به انتقال صدرا از شرکت بورس به بازار پایه فرابورس، مسوولیت‌های حقوقی مدیران فعلی و سابق شرکت (اعضای هیات مدیره و مدیرعامل) که رسیدگی به آن از هم‌اکنون شروع شده است، مورد توجه جدی سازمان بورس قرار خواهد گرفت و اقدامات انضباطی، تعقیب قضایی و احقاق حقوق سهامداران جزء مرحله به مرحله براساس قوانین و مقررات، در مراجع ذی‌صلاح طرح و پیگیری خواهد شد.
نایب ريیس هیات مدیره سازمان در عین حال خاطرنشان کرد: درصورت بهبود وضعیت مالی شرکت صدرا، امکان انتقال این شرکت به بازار اول فرابورس و حتی بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد که تحقق این امر، منوط به احراز شرایط لازم توسط شرکت صدرا و خروج از وضعیت فعلی است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر