بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۹
مدیر مالی شرکت توسعه صنایع بهشهر ارزیابی کرد:

وضعیت پرتفوی سرمایه گذاری های "وبشهر"

با بررسی بیشتر صورت وضعیت پرتفوی سرمایه گذاری های شرکت توسعه صنایع بهشهر می توان دریافت که حدود 50 درصد از سرمایه گذاری های "وبشهر" در صنعت فرآورده های غذایی و آشامیدنی و مابقی آن در صنایعی همچون واسطه گری های مالی، مواد و محصولات شیمیایی، انبوه سازی، املاک و مستغلات و ... می باشد.
کد خبر : ۸۱۱۰۶
شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع بهشهر با سرمایه 302 میلیارد تومانی، پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 91 را مبلغ 300 ریال برآورد کرده که نسبت به سود محقق شده به ازای هر سهم در سال مالی گذشته این رقم با کاهش هفت درصدی همراه شده است.

طبق آخرین گزارش ارایه شده از عملکرد 6 ماهه شرکت طی سال مالی جاری "وبشهر" 10 درصد از سود پیش بینی شده هر سهم را طی این دوره مالی پوشش داده است.

براساس گزارش بورس نیوز، با بررسی بیشتر صورت وضعیت پرتفوی سرمایه گذاری های شرکت توسعه صنایع بهشهر می توان دریافت که حدود 50 درصد از سرمایه گذاری های "وبشهر" در صنعت فرآورده های غذایی و آشامیدنی و مابقی آن در صنایعی همچون واسطه گری های مالی، مواد و محصولات شیمیایی، انبوه سازی، املاک و مستغلات و ... می باشد.

گفتنی است از سهم های موجود در پرتفوی بورسی این شرکت می توان به سهام بانک اقتصاد نوین، شرکت بسته بندی ایران، سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر و شکر شاهرود اشاره کرد و از میان سهام موجود در پرتفوی غیر بورسی شرکت می توان سهام شرکت های صنایع شیر ایران، سرمایه گذاری اقتصاد نوین، صنعتی بهپاک، سرمایه گذاری ساختمان گروه صنایع بهشهر و ... را نام برد.

با توجه به مطالب گفته شده و برای بررسی بیشتر وضعیت سبد سرمایه گذاری های شرکت و همچنین کسب اطلاع دقیق تر از شرایط سهام موجود در پرتفوی توسعه صنایع بهشهر با یک مقام مسئول در این شرکت به گفتگو پرداختیم که شرح آن در ادامه آمده است.

مسعود اژه، مدیر مالی شرکت توسعه صنایع بهشهر در رابطه با وضعیت گروه صنایع شیر ایران به عنوان یکی از سهم های موجود در پرتفوی غیر بورسی شرکت عنوان کرد: فروش محصولات تولیدی صنعت لبنی در کشور مشمول قیمت گذاری از سوی سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده می شود و همین امر موجب گردیده تا این صنعت از سوددهی مناسبی برخوردار نباشد. حتی در حال حاضر که شرکت ها با افزایش نرخ فروش شیر مواجه هستند، نباید این نکته را فراموش کرد که قیمت نهاده های تولید در این صنعت نیز متناسب با نرخ فروششان رشد کرده است. از این رو شرکت های فعال در این صنعت هیچگاه با رشد بازدهی چشم گیری همراه نبودند. اما موضوعی که موجب اهمیت یافتن شرکت صنایع شیر ایران می گردد و سرمایه گذاری در آن را توجیه پذیر می سازد این است که ارزش بالای دارایی ها و حتی سرقفلی این شرکت نکته ای انکار ناپذیر است.

وی همچنین درباره وضعیت صنایع غذایی عنوان کرد: با توجه به افزایش قیمت محصولات صنایع غذایی بهشهر به عنوان سهمی که درصد کمی از سرمایه گذاری های "وبشهر" را به خود جذب کرده از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که در تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولید با مشکلاتی رو به رو شده که همین امر موجب می گردد تا نتوان درباره ادامه روند سودآوری آن همانند گذشته، اظهار نظر کرد. علاوه برآن شاید بتوان گفت وضعیت اکثر صنایع بستگی شدیدی به تغییر یا عدم تغییر شرایط اقتصادی نه چندان مناسب کنونی دارد.

اژه درباره سهام شرکت سرمایه گذاری اقتصاد نوین به عنوان یکی از سهم های موجود در پرتفوی غیر بورسی شرکت اظهار کرد: شرکت توسعه صنایع بهشهر مالکیت 38 درصدی سهام "ونوین" را داراست و این سهم در پرتفوی آبان ماه شرکت در زمره سهم هایی بوده که اثرگذاری قابل توجهی را بر ارزش روز سرمایه گذاری های شرکت در برداشته است.

مدیر مالی شرکت صنایع بهشهر همچنین در خصوص وضعیت مابقی سهم های موجود در پرتفوی سرمایه گذاری شرکت گفت: یکی از سهم های موجود در پرتفوی غیر بورسی "وبشهر"، سهام شرکت صنعتی بهپاک می باشد که در سنوات گذشته به دلیل زیان انباشته از بورس اوراق بهادار اخراج شد اما خوشبختانه این شرکت در سال جاری به سوددهی مجدد رسیده است و در تلاش هستیم تا با ورود آن به فرابورس این شرکت به تدریج به وضعیت سابق خود برگردد.

وی همچنین با اشاره به سرمایه گذاری در شرکت سرمایه گذاری ساختمان گروه صنایع بهشهر، از ارزش افزوده بالای این سهم در پرتفوی غیر بورسی خبر داد.

این مقام مسئول درباره برنامه ورود سایر زیر مجموعه ها به بازار سهام عنوان کرد: با توجه سیاست های شرکت، برنامه خاصی در رابطه با ورود سایر زیر مجموعه های توسعه صنایع بهشهر به بورس مطرح نیست.

مدیر مالی "وبشهر" درباره ارزش روز سرمایه گذاری های غیر بورسی شرکت و همچنین آخرین ارزش خالص دارایی های (NAV) محاسبه شده برای هر سهم اذعان داشت: برخی از سهم های موجود در پرتفوی غیر بورسی براساس ارزش شرکت های هم گروه آن ارزش گذاری می شود و درباره مابقی سهم ها نیز، بهای تمام شده آن به عنوان ارزش برآوردی سهم در نظر گرفته می شود، از همین رو برآورد دقیقی از پرتفوی غیر بورسی نمی توان اعلام کرد، اما ارزش روز هر سهم پرتفوی بورسی و غیر بورسی شرکت توسعه صنایع بهشهر در آبان ماه سال جاری در حدود 308 تومان بوده است.

اژه در خاتمه درباره روند قیمتی سهم "وبشهر" در تابلوی معاملات بورس عنوان کرد: وضعیت کنونی اقتصادی شرایطی را فراهم می کند که بسیاری از سهم های موجود در بازار رشد قیمتی مطلوبی را متناسب با عملکرد مالی خود ندارند. درباره سهام "وبشهر" نیز چنین موضوعی صادق است.

از طرف دیگر شاید بتوان کاهش قیمتی سهام شرکت سرمایه گذاری اقتصاد نوین در روزهای اخیر را یکی دیگر از عوامل افت قیمت سهام شرکت توسعه صنایع بهشهر دانست. اما توجه به این نکته اهمیت دارد که پرتفوی "وبشهر"، پرتفویی مناسب است و امیدواریم که با گذر از نااطمینانی های حاکم بر شرایط اقتصادی کشور، روند رو به رشدی را در این سهم شاهد باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر