بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۹
گروه تحليل گري بتاسهم بررسی کرد :

روزشمار هفته اي كه گذشت ...

حكايت ما شبيه ماشيني است كه در وقت معين بايد به مقصد مي رسيد اما در چند كيلومتري هدف متوجه شده است كه سرعت او در طول مسير بالا بوده و حالا پشت دروازه اهداف جديد كمي ايستاده و خود را مشغول مي كند تا به وقتش دوباره به سمت اين هدف حركت كند .
کد خبر : ۸۱۱۷۳
شنبه 20 آبان :
امروز شنبه ، بازار سرمايه كار خود را در حالي آغاز كرد كه زير فشار شديد برخي خبرهاي سياسي و اقتصادي قرار داشت و با اين كه باران بخشنامه ها و خبرهاي بد بر سر بازار ما خراب شده بود اما مقاومت خوبي را در بازار شاهد بوديم . در ابتداي وقت هنوز سر برخي سهامداران نسبت به جو روز چهار شنبه گرم بود اما با گذشت كمي از بازار شدت عرضه ها بالا گرفت و بارديگر شاهد عرضه تمامي صفوف و سپس منفي شدن بازار شديم . مي رفت كه حتي در مقاطعي بازار با صفوف فروش مواجه شود اما با صبر و بردباري تمام و فشار خريد جدي زهر فروشنده ها كه مي رفت كه براي بازار خطرناك باشند گرفته شده و حتي بازار در يك ساعت اخر مي رفت كه دوباره مثبت شود اما بازهم فشار فروش مانع از روند مثبت شد .
برخي معتقدند سهم هاي مختلف وبزرگ بازار كه اخيراً بازدهي هاي 35 تا40% را براي خود ثبت كرده اند با استراحت جدي مواجه شده و روند با ثبات رو به مثبت بسيار كم شيب را طي مي كنند و جاي انها را در بازار سهم هايي خواهند گرفت كه بازدهي كمتري در اين مدت داشته و از نظر بنيادي نيز شرايط مناسبي داشته اند .
در بازار امروز كل گروه پتروشيمي تحت تاثير خبر ارزي شدن خوراك اين صنايع با روند منفي همراه بودند دراين بين تنها پتروشيمي شيراز پس از تعديل مثبت سنگين خود با رشد قيمتي همراه شد به نظر ميرسد پتروشيمي ها تا گزارشات 9 ماهه روندشان خنثي و فرسايشي باشد اما در گزارشات 9 ماهه با توجه به پتانسيل تعديل مثبت عايدي با رشد قيمتي خوبي مواجه شوند. در مورد اثر مصوبه اخير بايد گفت شايد در بدترين وضعيت سود شپديس حدود 65تا70 تومان ، كرمانشاه كمتر از 250 ريال ، مارون كمتر از 800 ريال ، شيراز كمتر از 150 ريال ، زاگرس كمتر از 800 ريال و خارك كمتر از 1000 ريال با كاهش مواجه شود . در نظر داشته باشيد ما براي سال 92 اين نرخ ها را حساب كرديم حال انکه اگر بودجه سال 92 اين شركت ها را نيز با دلار 2500 توماني در نظر بگيريم تقريباً اين افزايش نرخ در اين شركت ها پوشانده خواهد شد .

يكشنبه 21 آبان :
ترسي در دل بازار افتاده كه اين ترس باعث شده امروز فشار فروشندگي در بطن بازار مشخص باشد . مشكل بازار اين است كه در يك فضايي كه رشد بالايي در بازار اتفاق افتاده خبرهاي منفي نيز به گوش ميرسد كه در اين بين بورس نيز برگ هاي برنده خيلي مثبتي براي شوك مثبت دادن به فضا ندارد .
همه مي دانيم عاملي كه بتواند باعث ريزش دلار شود عمدتاً سياسي است اما در حال حاضر خبري از تحولات سياسي نيست . در كنار اين كه خبري نيست دولت قصد دارد به هر قيمتي كه شده قيمت ها را پايئن بكشد و اگر خوب دقت كنيد تيتر ديروز بازار ما نيز در همين جهت بود . دولت قصد دارد با بخشنامه بازار را مديريت كند و قطعاً در چنين فضايي گل به خودي ها زياد مي شود و به زور نمي توان ان را مديريت كرد از همين رو هر تصميمي هزينه هايي را به كشور تحميل مي كند .
امروز خبرهاي مختلف چه به سود و چه ضرر بازاردر جريان است . بحث مجدد تمايل امريكا براي مذاكره ، نيمه وقت دوم مناسب بازار ديروز و تمايل براي رشد خبرهاي خوب حول بازار بودند كه در مقابل ان اخبار از عدم عرضه كامل ذوب و همچنين كاهش قيمت پايه محصولات در بورس كالا باعث شده تا شرايط هنوز با ابهام براي بازار سپري شود . انچه امروز ذهن بازار را درگير خود كرده بود همين بورس كالا بود كه قيمت برخي محصولات از جمله مس با كاهش مواجه شده بود و پتروشيمي ها نيز همين وضعيت را داشتند و اين شوك بدي به بازار بود و مي ترسد كه بناي ساخته شده تخريب شود!
هر چند در اين بين برخي معتقدند كه شركت ها به نرخ 2500 تومان رضايت نمي دهند و در حال چانه زني براي عرضه با نرخ 3000 تومان هستند از همين روست كه بورس كالا اين روز ها خيلي داغ و پرمعامله نيست .
امروز ملي مس با معامله محصولاتش با افت قيمتي در بازار سرمايه نيز بانوسانات منفي مواجه شد فملي كه با همين قيمتهاي فعلي فروش نيز پتانسيل تعديل مثبت خوبي را خواهد داشت اما در مقطع فعلي با توجه به جو روانيحاصل شده انتظار نوسان قيمتي فملي را بين سطوح قيمتي 620-680 تومان را داريم
اما نفت و گاز پارسيان با روند منفي و افت قيمتي به سطوح 780 توماني در حال نزديك شدن ميباشد پارساني كه به نظر نميرسد افت قيمتي چنداني را تجربه نكند و با توجه به پتانسيل شركتهاي پتروشيمي زير مجموعه اش ميتواند دربازه ميان مدت رشد قيمتي خوبي را نيز تجربه نمايد.
امروز حفاري شمال شروع مثبتي را پيش رو داشت اما رفته رفته فشار عرضه ها باعث متعادل شدن اين سهم شد اين روزهاشايعه شده در گزارش 6 ماهه حسابرسي حفاري شاهد تعديل مثبت عايدي خواهيم بود حفاري كه در صورت شكست سد قيمتي 220 توماني رالي صعودي خوبي را اغاز خواهد كرد. قيمت هاي منفي امروز و محدوده 2000 و 2050 ريال هميشه براي سهم مناسب بوده است .

دوشنبه 22 آبان :
امروز دوشنبه ، بازار سرمايه در يك روز حساس قرار داشت كه نبايد مي باخت و مي ريخت .زمين و زمان بايد به او كمك مي كردند كه همين طور هم شد و شبندر و چند نماد ديگر در بهبود وضعيت بازار موثر بود . امروز اگر بازار مي ريخت و اين ريزش سنگين بود نااميدي در بازار موج مي زدو شرايط را حسابي منفي مي كرد اما بازار به خوبي ايستاد و مانع از ريزش شد. اين ايستادگي را به چند دليل مي توان براي ان برشمرد . بخشي از ان به قيمت ها و سود هايي است كه در ان قرار داريم . با بازاري مواجه ايم كه در يك مسير تند و تيز با رشدي مناسب مواجه شد و سود خوبي را نصيب سهامداران كرد . در اين مسير شايد بارها و بارها بازار بايد مي ايستاد و استراحت مي كرد اما حتماً به ياد داريد كه بازار در ان مقطع حتي يك روز استراحت را بر نمي تابيد و فرداي روزي كه بازار كمي مي خواست ريزش كند با رشد مجدد مواجه مي شد و دوباره روز از نو روزي از نو . حكايت ما شبيه ماشيني است كه در وقت معين بايد به مقصد مي رسيد اما در چند كيلومتري هدف متوجه شده است كه سرعت او در طول مسير بالا بوده و حالا پشت دروازه اهداف جديد كمي ايستاده و خود را مشغول مي كند تا به وقتش دوباره به سمت اين هدف حركت كند .
تفكر اين كه بازار با ريزش خود به دنبال گروه غذايي خواهد رفت تفكر اشتباهي است . عاملي كه باعث ريزش بازار شده نرخ گذاري و دخالت و دستور هاست كه در گروه غذايي به زودي با جريمه ها و تعزيرات شدت بيشتري به خود مي گيرد .در اين گروه ترس بازار از اعلام سود كم توسط غمارگ و غبشهر و سفته بازي بيش از حد روي اين گروه باعث فرار موقت سهامداران شده است .
تمحركه در روز هاي قبل براي نوسان گيري معرفي شده بود و به نظر ميرسد فردا با بازدهي بيش از 12% با احتمال عرضه مواجه شود .در ميدكو زمزمه هاي امروز مبني بر به بهره برداري رسيدن طرح هاي شركت به خصوص 4 طرح سوداوري باعث توجه بازار به اين سهم شده است . اين سهم با ديد بلند مدت شرايط بسيار مناسبي را در پيش دارد .

سه شنبه 23 آبان :
امروز بازار سرمايه كار خود را در شرايطي اغاز كرد كه نشانه هاي بهبود از بازار دروز مشخص بود اما ان طور نبود كه به مانند دفعات قبل صفوف خريد سنگين را شاهد باشيم . امروز بازار سرمايه تمام قد بايد مديون يك نماد باشد كه با موج هاي بلند و زيباي خود بازار را از اين وضعت نجات داد . اينجاست كه بايد به تدبيربورس در به صحنه آوردن شبندر تبريك گفت  نمادي كه در كنار ذوب با در اختيار گرفتن نبض سفته بازي بازار امروز يك روز مناسب و رويايي را براي بازار رقم زدند و موجبات رشد ان را فراهم اورند كه البته استراحت روز هاي گذشته نيز در ان بي تاثير نبود .
و اما يكي ديگر از دلايلي كه بازار ما امروز با شرايط مثبت مواجه شده بود اين است كه در روز هاي گذشته اكثر نمادهاي بزر گ با اصلاح خوبي مواجه شدند و اين اصلاح و عدم رشد كمك شاياني را به روند رو به برگشت امروز كرد و اين را بايد در روز هاي بعد و دفعات بعد نيز الگو قرار داد . در اخر كار بازهم بايد تاكيد كرد چرخش بازار به سمت برخي نمادها با دليل بوده است به عنوان مثال چرخش بازار به سمت شبندر به دليل در پيش بودن معاملات بلوك صورت گرفته است و اين اهميت معاملات بلوكي خود به عنوان يك ابزار براي بازار ما قابل توجه خواهد بود .
امروز ذوب اهن بالاخره توانست با حجم معاملات سنگين و صف خريداز قيمتهاي 285 تومان عبور كرده تا در استانه سد قيمتي 300 تومان قرار گيرد با توجه به پتانسيل معامله بلوكي ذوب و حمايت حقوقي ها از اين سهم انتظار رشد قيمتي ذوب اهن تا سطوح 320 تومان را داريم اما قيمت هاي بيش از 3200 ريال كمي براي سهم خطرناك است و به نوسان گيران توصيه مي شود موقتاً از سهم در 3200 پياده شوند .
امروز ساختمانيها همچنان با شتاب بيشتري روند صعودي خود را دنبال كردند معمولا به دليل پايان سال مالي اكثر ساختمانيها و نزديك شدن به مجامع و تقسيم سود بالا همه ساله در چنين مواقعي شاهد رشد قيمتي و اقبال بازار به سهام شركتهاي ساختماني ميباشيم
امروز اس پ در سطوح قيمتي 430 تومان با فشار عرضه ها مواجه شد انتظار ميرود با توجه به جو گروه ساختماني اين سهم ارام ارام خود را به سطوح قيمتي 460 توماني برساند ا س پ با توجه به نسبت پي بر اي پايين و احتمال تقسيم سود 110-120 توماني در مجمع مورد اقبال بازار واقع شده است
امروز عرضه هاي سنگين در پالايش نفت بندر عباس نتوانست مانع رشد قيمتي اين سهم شود و همچنان با قدرت تمام شاهد رشد قيمتي شبندر هستيم شبندري كه هم پتانسيل معامله بلوكي را در پيش دارد و هم با احتمال افزايش نرخ ارز مرجع در موقعيت جهش سوداوري قرار گرفته است. خبر افزايش نرخ ار زدر بودجه تقريباً قطعي شده ، در اين دو سهم با شرايط مناسب از نظر درامدي مواجه هستيم و طرح و توسعه هر دو مي تواند براي بازار جالب توجه باشد . از سوي ديگر شبندر ليدر بازار است و بازار براي مثبت شدن به او نياز دارد . عواملي مانند ممنوعيت صادرات و بورس كالا بران اثر نداشته و به طور كلي مي تواند جز گروه هاي مطمئن بازار باشد .

چهارشنبه 24 آبان :
بازار سرمايه كار خود را در حالي آغاز كرد كه بارديگر عوامل مختلفي به آن هجوم آورده اند و انصافاً در اين شرايط بسيار خوب ايستادگي كرد . نكته اي كه امروز بايد به ان اشاره كرد اين است كه در بازار هاي موازي ركود جدي رقم خورده است و اين به سود بازار ماست كه گزارش هاي تائيد شده اي نيز به گوش ميرسد كه سرمايه هاي بازار سكه ، آتي و دلار به سمت بازار سرمايه امده و بخشي از ان نيز به بازار ملك روانه شده است . اين خبر خوبي براي بازار بوده و همين كه مي بيند با وجود فشار مختلف و خبرهاي منفي ، بازار اين چنين براي خود كف سازي مي كند و از ريزش ان جلوگيري مي شود نقطه قوتي براي بازار است . بازار سرمايه اين روز ها نشان داد كه علاقه اي براي ريزش نداشته و براي خود دلايل رشد را مي سازد . البته هفته بعد و روز هاي بعد با توجه به افت دلار در اين مدت و فشار روي بورس كالا كمي كار سخت شده است اما مي تواند با كمك اين نقدينگي و بخشي از اخبار ازاين موضوع فاصله بگيرد .
در بازار امروز خبر اگهي شدن معاملات بلوكي ذوب اهن و فولاد خوزستان در قيمتهاي پايه مناسب باعث شد تا بازار به سمت سهام فولاديها مجددا تمايل نشان دهد همين امرو امروز تا قبل از معامله شمش فخوز سبب شكل گيري روند مثبت معاملاتي در سهام فولادي بازار شد اما به يكباره كاهش قيمت محصولات فولاديها در بورس كالا روند سهام اين گروه را تغيير دارد و قيمت 1500 توماني شمش و كاهش 350 توماني در يك روز معادلات را بر هم زد .
امروز افت قيمت محصولات فولادي در بورس كالا باعث نوسان منفي در چادرملو نيز شد كچادي كه فعلا بين دو سطح قيمتي 900-1000 تومان در نوسان خواهد بود اين سهم هم با ديد نوسانگيري و هم با ديد ميان مدت در سطوح قيمتي 900 تومان گزينه مناسبي ارزيابي ميگردد و بهترين حالت براي اين سهم ميان مدت است . افت قيمت شمش فولاد خوزستان از يك سنگ اهن داخلي و بستن عوارض بر سنگ اهن صادراتي و گندله مي تواند گل گهر را آزار دهد .
در گروه برق امروز بترانس با صف خريد همراه شد به نظر ميرسد اين سهم تا زمان تعيين تكليف بلوكش با صف خريد همراه شود و اگر بلوك اين سهم با رقابت همراه شود و يا بلوك را غدير بخرد اين صف ادامه دار و در صورتي كه بدون مشتري و يا بانك ملي خريدار ان باشد ريزشي خواهد شد .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر