بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۰
کد خبر : ۸۱۲۴۹
همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران آخرین هفته پیش از فرارسیدن ماه محرم را با نوسان قابل ملاحظه‌ای پشت سر گذاشت، به گونه‌ای که در نهايت با رشد 2/0 درصدی مواجه شد.
 

در هفته گذشته بازار به میزان قابل‌ملاحظه‌ای تحت تاثیر تصمیمات اقتصادی مهم در حوزه صادرات و واردات و تحولات بازار ارز قرار داشت، به گونه‌ای که با فراز و فرود در تصمیمات دولتی بازار نیز دچار تلاطم شد. در آخرین تحولات این حوزه تصمیم دولت برای مبنا قرار دادن نرخ ارز در اتاق مبادلاتی به عنوان مبناي ارزی جدید کشور قرار دارد. این امر به آن معنا است که شرکت‌های بورسی می‌توانند با اتکا به نرخ 25هزار ریالی که از نرخ‌های کنونی مورد استفاده شرکت‌های بورسی بالاتر است، اقدام به پیش‌بینی سود سال آینده و همچنین سه‌ماهه پایانی سال جاری كنند. در نتيجه جهش فوق العاده در صورت‌های مالی شرکت‌های دارای صادرات یا فروشنده براساس قیمت‌گذاری جهانی ايجاد خواهد شد. از این رو، روز چهارشنبه پتروشیمی پردیس به عنوان نخستین شرکت بزرگي که بايد سود سال آینده خود را اعلام کند با صف خرید همراه شد.
سيگنال‌هاي مثبت سياسي 
در بازار سهام معامله‌گران در تحولات مهم در حوزه سیاسی شاهد زمینه سازی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای هستند. در مهم‌ترین تحول‌ رییس‌جمهور ایالات‌متحده، می‌گوید در ماه‌های آینده دست به تلاش تازه‌ای برای حل دیپلماتیک مناقشه هسته‌ای ایران خواهد زد.
باراک اوباما در نخستین نشست رسانه‌ای خود پس از انتخاب مجدد به عنوان ریاست جمهوری آمریکا گفت: باید راهی باشد که هم ایران از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز بهره ببرد و هم تعهدات بین‌المللی را رعایت کند.
در همین شرایط کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعضای گروه موسوم به 1+5 را برای مذاکراتی مشورتی فرا خوانده است. این امر پس از مذاکرات نیویورک دومین دور از مذاکرات مشورتی میان اعضا 1+5 است و به دنبال تعیین تکلیف رهبران آمریکا و چین می‌توان اين مذاکرات مشورتی را بیان‌کننده سیاست‌های جدید کشورهاي طرف مذاكره نیز تلقی کرد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، «کاترین اشتون»، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چهارشنبه آینده در بروکسل میزبان نمایندگان شش کشور موسوم به 1+5 خواهد بود. 
عوارض صادراتی می‌آید؟
در تحولات اقتصادی معامله‌گران امروز منتظر اعلام تغییرات جدید در مقررات ممنوعیت صادرات و واردات هستند. در دو هفته اخیر سعی و خطاي فزاینده دولت برای سامان دهی به وضعیت ارزی کشور به نگرانی کارشناسان اقتصادی منجر شده است. این امر موجب شده است تا ناپایداری در صحنه اقتصادي کشور به چشم بخورد که تداوم آن می‌تواند زیان سنگینی را به بار آورد.
در همین رابطه معاون سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر وضع عوارض صادراتی برای صادرات برخی از کالاها از سوی دولت، گفت: میزان عوارض صادراتی به تفکیک کالاها هم اکنون در حال انجام کار کارشناسی است و اوایل هفته آینده این عوارض تعیین تکلیف نهایی می‌شود.
کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی به مهر گفت: از بیست آبان ماه برخی از اقلام صادراتی که صادرات آنها در مقطعی ممنوع اعلام شده بود، از این فهرست خارج شد که هم‌اکنون این کالاها با اخذ عوارض و نیز تعرفه‌های پیش‌بینی شده پیش روی آنها، اجازه صادرات خواهند داشت.
در همین حال با نزدیکی زمان تدوین لایحه بودجه سال آینده کل کشور بحث در مورد متغيرهاي مهم این لایحه توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است. در یکی از مهم‌ترین سخنان در این مورد رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بخشی از درآمدهای بودجه سال 92 می‌تواند از طریق فروش ارز به بازار تامین شود، قیمت هر دلار برای محاسبه بودجه 92 را حدود دو هزار تومان پیش‌بینی کرد.
غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، لزوم کاهش اتکای بودجه سال 92 به نفت را مورد تاکید قرار داد و گفت: پیشنهاد خود دولت هم این است که صادرات نفت از دو میلیون و 200 هزار بشکه به یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد، ما هم این موضوع را در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی می‌کنیم که اگر بشود به کمتر از این هم اکتفا و راهکارهای جبرانی را دنبال کنیم.
وی یکی از راهکارهای جبران کاهش درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده را گسترش پوشش مالیات‌ها دانست و افزود: اگر مالیات‌هایی که حق است و قوانین موجود اقتضا می‌کند، دریافت شود ظرفیتی بیش از آنچه امروز دریافت می‌شود، وجود دارد. به طوری که در سال جاری حدود 30‌هزار میلیارد تومان درآمد از محل دریافت مالیات کسب می‌شود.
وي گفت: دولت ارز را با دو هزار و 500 تومان به بازار عرضه می‌کند و وجوه ریالی‌اش را به خزانه به عنوان تامین سایر درآمدها می‌ریزد. با افزایش دو برابری قیمت ارز، معنایش این است که درآمد بیشتری از این طریق تامین خواهد شد و پیش‌بینی ما این است که در سال آینده بخشی از درآمدی که از نفت به دست نمی‌آوریم را با همین قیمت‌گذاری دلار و ارز بتوانیم تامین کنیم.
در همین شرایط درحوزه اقتصاد جهانی معامله‌گران شاهد ثبات نسبی در بازارهای جهانی با وجود وضعیت مبهم اقتصادی اروپا بودند. در بازار فولاد، بهای فلزات اساسی در محدوده‌های گذشته باقی مانده است؛ بهای مس به سطح 7هزار و 605دلار در هر تن، آلومینیوم یک هزار و 932دلار، روی یک هزار و 907دلار و سرب در حد 2هزار و 188دلار باقی مانده است و بهای بیلت فولادی نیز با کاهش جدی به 300دلار در هر تن رسیده است. در همین حال معاملات بورس کالا همچنان بر مبنای اجبار شرکت‌ها به قبول نرخ‌گذاری برمبنای نرخ دلار مبادلاتی قرار دارد که همین امر از تاثیر‌گذاری روند معاملات بورس کالا بر بورس اوراق بهادار کاسته است.
در آخرین معاملات بورس كالا معامله تختال سی و بلوم فولاد خوزستان به ترتیب با قیمت 12هزار و 500ریال و 15هزار ریال و در بخش شیمیایی و پتروشیمی نیز به ترتیب وکیوم و حلال 402به ترتیب 5هزار و 640 و 10هزار و 441ریال، متانول و اوره سلف پتروشیمی شیراز به ترتیب 5هزار و 801ریال و 7هزار و 69 ریال و متانول و اسید استیک پتروشیمی فن‌آوران به ترتیب 5هزار و 77ریال و 6هزار و 992ریال قیمت خورده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه پس از افت ابتدای هفته و تلاش صورت گرفته از روز سه‌شنبه برای تغییر در روند معاملات شاهد رشد شاخص و ثبت کارنامه‌ای مثبت برای کل هفته بود. شاخص روز چهارشنبه 121 واحد رشد کرد تا در کل هفته شاخص معادل 2/0درصد رشد کند، با این کارنامه شاخص در نهایت توانست بازدهی خود را از آغاز سال به 21درصد برساند.
در بازار روز چهارشنبه انتظار برای تغییر ارز مورد استفاده شرکت‌ها از نرخ مبادلاتی مهم‌ترین نیروی حرکت دهنده بازار بود.در همین حال با توجه به نزدیکی ماه محرم انتظار برای کاسته شدن از تب و تاب كنوني بازار نیز به ویژه در هفته آینده و ایام عزاداری دهه محرم وجود دارد.
در بازار چهارشنبه در گروه تجهیزات، انتظار برای بازگشایی نماد صدرا محقق نشد تا همچنان سهامداران این شرکت در بلاتکلیفي باقی بمانند. در این گروه، شركت تجهیزاتی مپنا پیش‌بینی سود سال 91 خود را در گزارش 6 ماهه با تعديل منفي بيش از 1 درصدي همراه ساخته است. همچنين در گروه معدنی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری امید هم از فروش 78درصد سهام سرمایه‌گذاری سپه در سال مالی جاری شرکت خبر داد.
عبدالرحیم همایون پور درنامه‌ای به سازمان بورس اعلام کرده است كه سرمایه‌گذاری امید در نظر دارد بلوک مديريتي سهام سرمایه‌گذاری سپه را به میزان 62/78درصد اصالتا و وکالتا (75/73 درصد متعلق به سرمایه‌گذاری امید و 14/3 و 73/1 درصد به ترتيب متعلق به سرمایه‌گذاری مهر و توسعه گوهران امید) را درسال مالی جاری از طریق مزایده در تابلوی بورس به فروش برساند.
مديرعامل اميد در ادامه تاكيد كرده است كه به محض قطعیت معامله نسبت به اطلاع رسانی و تعدیل سود سال مالی جاری اقدام خواهد شد. يادآور مي‌شود، سرمایه‌گذاری سپه که هم اکنون دارای سرمایه اسمی بیش از 239 میلیارد تومانی است، از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران 6/119‌میلیارد تومان افزایش سرمایه می‌دهد تا قادر به اصلاح ساختار مالی باشد.ارزش بازار سهام «وسپه» در حد 400میلیارد تومان است که البته کمتر از ارزش دارایی‌های این شرکت است، اما حتی با فرض فروش سهام شرکت با قیمت‌های کنونی، امید رقمی بیش از 300میلیارد تومان به دست خواهد آورد. امید یکی از مشتریان احتمالی خرید بلوک‌های در آستانه عرضه در بورس شامل ذوب آهن و فولاد خوزستان ارزیابی می‌شود که در صورت تامین نقدینگی می‌تواند به دلیل برخورداری از مدیریت شرکت‌های سنگ‌آهنی چرخه کامل تولید فولاد را در اختیار بگیرد.
در گروه برقی، عرضه بلوک 7/32 درصدی ایران ترانسفو ملغی شد. گفته مي‌شود، حصول توافقی میان سازمان خصوصی سازی و خریداران این بلوک مانع از حراج مجدد این بلوک شد.
جیرینگ می‌آید
در گروه مخابرات دیروز اعلام شد همراه اول افزایش سرمایه 100 درصدی را در دستور کار دارد. در حاشیه برگزاری نمایشگاه تلکام، مدیران همراه اول از افزایش سرمایه 100 درصدی این شرکت از محل سود انباشته خبر داده‌اند. بر این اساس سرمایه همراه اول از 206 میلیارد تومان به بیش از 400 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. همچنین برنامه انتقال از فرابورس به بورس از دیگر برنامه‌های همراه اول است. در همین حال مدیرعامل جیرینگ همراه اول گفت: هفته گذشته ابلاغیه‌ای از بانک مرکزی دریافت کردیم با اين مضمون كه بانک مرکزی برای انجام فعالیت‌های پرداخت از طریق تلفن همراه با آیین‌نامه تیبا2 در قالب برند جيرینگ موافقت کرده است. بیشترین خدماتی که در جيرینگ ارائه می‌شود پرداخت روزانه است و خدمات دیگری از جمله همراه بانک و جيرینگ کارت نیز از سوی این شرکت ارائه‌ می‌شود.
در اين گروه، روز چهارشنبه بلوك 49‌درصدي شركت موج تامين ارتباطات پارس كه خود سهامدار 40 درصد شركت خدماتي ارتباطي رايتل است، به قيمت پايه هر سهم 34 هزار و 97 ريال به فروش رفت.
بنابر اين گزارش، در اين روز بلوك 49 درصدي شركت موج تامين ارتباطات پارس معادل 86 ميليون و 4 هزار و 800 سهم متعلق به شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي با سرمايه 7/1 هزار ميليارد ريال در بازار سوم فرابورس عرضه شد و به قيمت پايه هر سهم 34 هزار و 97 ريال به فروش رفت. 
همچنين بلوك 100 درصدي سهام كنترلي شركت كالاي پتروشيمي معادل 4‌ميليون و 999 هزار و 995 سهم با شرايط 30 درصد نقد و بقيه اقساط 3 ساله در بازار سوم با قيمت پايه 38 هزار و 937 ريال عرضه شد كه به دليل ادامه رقابت در دقايق پاياني تا قيمت 40 هزار و 752 ريال رسيد و ادامه رقابت به شنبه 27 آبان موكول شد. در گروه خودرویی، بررسی آمار مهرماه نشان می‌دهد؛ تولید انواع کامیون و کامیونت به هزار و 250 دستگاه رسیده که در مهرماه سال گذشته سه هزار و 379 دستگاه انواع کامیون و کامیونت در کشور تولید شده بود.
به گزارش ایسنا، تولید انواع کامیون و کامیونت در شرکت ارس خودرو‌دیزل 3/81 درصد، ایران خودرو دیزل 9/85درصد، رخش خودرو دیزل 9/88 درصد، زامیاد 9/58 درصد، سایپا دیزل 1/62 درصد، کاریزان خودرو 3/82 درصد، گروه بهمن 3/9 درصد، ماموت 7/85 درصد و آریا دیزل موتور و سپهر دیزل کاوه صد درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.
حساب بانكي ايران‌خودروديزل مسدود است 
در این گروه، مدیرعامل ایران‌خودرو‌دیزل گفت: حساب بانکی این شرکت همچنان مسدود است.
هاشم یکه‌زارع در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه حساب بانکی ایران خودرو‌دیزل همچنان مسدود است، اظهار كرد: در سال تولید ملی، تولیدکنندگان انتظار حمایت بیشتری از سوی دستگاه‌های مسوول‌ دارند. وی با بیان اینکه مسدود شدن حساب بانکی یک شرکت باعث مختل شدن تمام فعالیت‌های تولیدی آن می‌شود، افزود: با وجود مشکلاتی که بر اثر محدودیت‌‌های بین‌المللی برای تولیدکنندگان ایجاد شده است، اعمال محدودیت‌های داخلی نیز مشکلات آنها را افزایش می‌دهد.
یکه‌زارع با اشاره به تعیین تکلیف 50 درصد خریداران معترض کشنده‌های هوو، گفت: برای 50 درصد از خریداران حکم صادر شده که حدود 6 هزار و 500 نفر هستند.
وی ادامه داد: جریمه بالایی برای شرکت ایران خودرو دیزل وضع شده که در حال پیگیری موضوع از مجاری قانونی مانند دیوان عدالت اداری هستیم.
وی تاکید کرد: برای دریافت طلب از یک بدهکار باید آن را زنده نگه داشت نه اینکه با مسدود شدن حساب بانکی، تولید آن را با مشکل روبه‌رو کرد.
در گروه بانکی، روز چهارشنبه روزنامه خراسان در مطلبي از خروج حساب‌های دولتی از بانک‌های دولتی خصوصی شده خبر داد.
ظاهرا براساس دستور چندي پيش خزانه داري کل کشور به تمام دستگاه‌هاي اجرايي و استانداري‌ها، طبق مقررات قانون محاسبات عمومي حساب‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي بايد در بانک‌هاي دولتي باشند و با توجه به اينکه بيش از نيمي از سهام بانک‌هايي چون ملت و صادرات به بخش غيردولتي واگذار شده، تداوم وجود حساب‌هاي دولتي در اين بانک‌ها قانوني نبوده و بايد به بانک‌هاي مشخص شده دولتي منتقل شوند.
در این گروه، پرویز عقیلی مدیرعامل سابق بانک کارآفرین رسما مدیریت بانک خاورمیانه را بر عهده گرفت.
بانک خاورمیانه با داشتن 48 سهامدار حقیقی و سه سهامدار حقوقی، چهار هزار میلیارد ریال سرمایه دارد که از این مبلغ دو هزار و 65 میلیارد و 491 میلیون ریال از طریق موسسان بانک تامین شده و 1934 میلیارد و 509 میلیون ریال با پذیره نویسی در تیرماه تامین شد. گفته می‌شود با صدور مجوز بانک خاورمیانه جمعی دیگر از مدیران بانک کارآفرین راهی این بانک خواهند شد.
در گروه لیزینگی سلسله تعدیل‌های منفی شرکت‌های لیزینگی همچنان ادامه دارد، تا جايي كه لیزینگ رایان سایپا سود خود را در این گروه از 833 ریال به 594ریال کاهش داده است. همچنين لیزینگ ایرانیان نیز با 32درصد افت سود خالص در گزارش شش ماهه نسبت به سال قبل مواجه است. افزایش نرخ سود بانکی به عنوان مهم‌ترین منبع تامین منابع شرکت‌های لیزینگی مهم‌ترین دلیل وضعیت نامناسب شرکت‌های لیزینگی ارزیابی می‌شود. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن 180میلیارد تومان سهام معامله شد که البته 19میلیارد تومان آن مربوط به انتقال برخی بلوک‌های سهام در خارج از ساعت اداری بود. همچنین 54درصد ارزش معاملات روز چهارشنبه را انتقال سهام ملی مس از سرمایه‌گذاری سایپا به سرمایه‌گذاری صبا تامین تشکیل داد. این انتقال سهام در راستای تسویه بدهی میان دو شرکت ناشی از خرید سهام سایپا ارزیابی می‌شود. در اين شرايط بود كه از 253نمادی که به روی تابلو رفتند 127نماد با کاهش قیمت و 119 نماد با رشد ارزش مواجه شدند و بقيه نمادها هم تغيير قيمتي نداشتند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر