بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰
یک مقام مسئول در شرکت صنایع مس شهید باهنر عنوان کرد :

احتمال تسعیر درآمدو بدهی های ارزی به نرخ مبادله ای

فروش صادراتی شرکت به طور معمول به کشورهای جنوب شرقی آسیا صورت می گیرد که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و بحث تحریم ها، در خصوص نقل و انتقال درآمدهای ارزی با موانعی رو به رو هستیم که در حال حاضر با در نظر گرفتن راهکارهای مناسب بخش زیادی از این مشکلات برطرف شده است.
کد خبر : ۸۱۳۲۷
شرکت صنایع مس شهید باهنر پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 91 را با سرمایه 45 میلیارد تومانی، مبلغ 133 ریال برآورد کرده که این رقم نسبت به سود محقق شده سال قبل حدود 8 درصد کاهش یافته است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، این شرکت در دوره شش ماهه نخست سال جاری ، 41 درصد از سود پیش بینی شده هر سهم سال مالی 91 را پوشش داده است.

با بررسی بیشتر صورت های مالی شرکت صنایع مس باهنر می توان دریافت که در دوره شش ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ترتیب میزان تولید حدود 11 درصد کاهش ، میزان فروش 8 درصد کاهش و در مقابل درآمد حاصل از فروش محصولات حدود 37 درصد افزایش یافته است.

از نکات حائز اهمیت در خصوص پیش بینی های ارایه شده در سال جاری این است که درآمد های حاصل از فروش صادراتی محصولات و نیز بدهی های ارزی 26 میلیون یورویی شرکت، همچنان با نرخ ارز مرجع در صورت های مالی 91 تسعیر شده و با توجه به بالا رفتن نرخ برابری ارز در کشور، این سوال مطرح می شود که اثرات افزایش نرخ ارز چه زمانی در صورت های مالی شرکت صنایع مس شهید باهنر انعکاس پیدا خواهد کرد؟

در همین ارتباط یک مقام مسئول در شرکت مس شهید باهنر در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: با توجه به اینکه حدود 10 درصد از فروش محصولات شرکت صادراتی می باشد و همچنین از آنجایی که اثرات افزایش نرخ برابری ارز هنوز در برآوردهای ارایه شده در صورت های مالی شرکت اعمال نشده، طبق برنامه های در نظرگرفته شده در "فباهنر" احتمال تسعیر درآمدها و همچنین بدهی های ارزی براساس نرخ مبادله ای ارز در گزارش های 9 ماهه شرکت زیاد است.

وی همچنین درباره اثرات اعمال افزایش نرخ تسعیر ارز بر صورت های مالی شرکت اظهار کرد: در نظر گرفتن نرخ تسعیر ارز مبادله ای به جای نرخ ارز مرجع، از یک سو موجب افزایش درآمد فروش و از سوی دیگر باعث افزایش مبلغ ریالی بدهی های ارزی و در واقع افزایش هزینه های مالی شرکت می گردد.

این مقام مسئول در ادامه در خصوص دلایل کاهش 11 درصدی تولید در دوره شش ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل گفت: درباره دلایل کاهش تولید در دوره مذکور می توان به دو عامل اصلی اشاره کرد، اول اینکه به طور کلی تولید شرکت در نیمه اول هر سال مالی نسبت به نیمه دوم آن کمتر می باشد و این کاهش تولید اغلب در نیمه دوم سال و به خصوص طی عملکرد سه ماهه پایانی جبران خواهد شد.

دومین دلیلی را که در کاهش تولیدات شرکت در دوره شش ماهه ابتدایی سال جاری اثرگذار بوده، می توان ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه تولید و به تبع آن بروز مشکلاتی در تامین این مواد دانست.

وی افزود: بهای خرید مواد اولیه تولید همچون روی، کاتد، اسلب مس و ... که اغلب نیز از شرکت ملی صنایع مس ایران تامین می گردد، حدود 85 درصد افزایش یافته و که در نتیجه آن تهیه مواد اولیه مورد نیاز شرکت با مشکلاتی همراه شده است.

این منبع آگاه در شرکت صنایع مس شهید باهنر در ادامه درباره وضعیت فروش و همچنین نرخ های فروش محصولات عنوان کرد: فروش صادراتی شرکت به طور معمول به کشورهای جنوب شرقی آسیا صورت می گیرد که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و بحث تحریم ها، در خصوص نقل و انتقال درآمدهای ارزی با موانعی رو به رو هستیم که در حال حاضر با در نظر گرفتن راهکارهای مناسب بخش زیادی از این مشکلات برطرف شده است.

وی درباره نرخ فروش محصولات نیز اظهار داشت: متوسط نرخ LME فلزی های مس و روی در بودجه 91، به ترتیب 8500 و 2100 دلار در نظر گرفته شده و خوشبختانه نرخ فروش محصولات تولیدی شرکت نیز در سال جاری با رشد مناسبی همراه بوده است، همین امر موجب افزایش 37 درصدی درآمد فروش در دوره شش ماه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل شد.

این مقام مسئول در خاتمه درباره برنامه افزایش سرمایه و همچنین طرح های توسعه ای شرکت عنوان کرد: در حال حاضر شرکت برنامه خاصی جهت افزایش سرمایه در نظر ندارد و در خصوص طرح های توسعه ای شرکت صنایع مس شهید باهنر نیز تنها می توان به طرح تولید مطلس که در طرح ضرب پولک سکه به ظرفیت 2500 تن است اشاره کرد و امیدواریم این طرح تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر